Permalänk
Medlem

Plötsliga kraschar?! Blir galen!

Hej allt kärt folk.

Som rubriken lyder, sitter o lirar BF V och ungefär 5-7 min inne i spelet kraschar skiten hela tiden och jag hamnar på skrivbordet. Jag hade ett liknade problem tidigare då hela datorn kraschade och jag kunde identifiera problemet i strömkablarna till GPU:n vet inte ifall de satt lösa men alla fläktar började snurra på MAX och fick black screen.

Nu bytte jag plats på kablarna men får detta problem istället. Kan det vara så att det är fel på Corsairs sleevade kablar som jag har? Eller finns det någon möjlighet att ni misstänker att detta skulle kunna handla om något helt annat?

Tack på förhand mvh Andy

Visa signatur

CPU: i9 9900k 5.1Ghz 1.325V LLC 6
GPU: Asus 1080 Ti Strix OC 2063Mhz
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3200Mhz
Screen: Asus PG278Q | SC: SoundBlasterZ | 500GB | PSU: Corsair HX1200i | Case: Corsair 570X | Samsung 970 EVO | Motherboard: Asus Z390-F | Cooler: Corsair H150i

Permalänk
Avstängd

Sätt ner all OC på stock, testa spelet igen.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

testa andra spel också. eller varför inte lite hederlig stress testing och se vad som havererar?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Körde precis en runda TimeSpy med all OC på ingen krasch alls. Skall ladda ner mitt GTA som då är så "pass krävande" och se efter vad som händer där.

Tack för snabba svar!

Visa signatur

CPU: i9 9900k 5.1Ghz 1.325V LLC 6
GPU: Asus 1080 Ti Strix OC 2063Mhz
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3200Mhz
Screen: Asus PG278Q | SC: SoundBlasterZ | 500GB | PSU: Corsair HX1200i | Case: Corsair 570X | Samsung 970 EVO | Motherboard: Asus Z390-F | Cooler: Corsair H150i

Permalänk
Avstängd

En runda TimeSpy är inget

Men testa GTA V eller vad det heter och se. Har du tillgång till FH4 så kör det också, detta spel är otroligt känsligt mot instabilitet.

Du kan testa FH4 i 14 dagar gratis. (Forza Horizon 4)

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Kraschar även i GTA V blir fan galen! Ska se ifall jag hittar kvittot till kablarna.

Visa signatur

CPU: i9 9900k 5.1Ghz 1.325V LLC 6
GPU: Asus 1080 Ti Strix OC 2063Mhz
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3200Mhz
Screen: Asus PG278Q | SC: SoundBlasterZ | 500GB | PSU: Corsair HX1200i | Case: Corsair 570X | Samsung 970 EVO | Motherboard: Asus Z390-F | Cooler: Corsair H150i

Permalänk

@shejtan: kan ju va så att oc av CPU och gpu är ostabilt

Permalänk
Medlem

@shejtan: Som de andra skrivit, om program kraschar är det nästan alltid orsakat av att överklockningen är instabil.

Finns två saker man kan testa.

1. Kör t.ex. Prime95 i en timme för att se om datorn (CPU+Minne) är stabil. (https://www.mersenne.org/download/) Om någon av trådarna slutar köra så är datorn inte stabil.

2. Testa att kör datorn med default inställningar, om den är stabil med default inställningar så vet du att det inte är något fel på datorn utan bara på överklockningen.

BF är bland det mest krävande man kan köra då det maxar både CPU och GPU.

Permalänk
Medlem

Löste det genom att helt enkelt öka volten, men förstår inte har spelat med den samma volt i ca 1 månad ganska konstant och det börjar krascha nu? Märkligt tycker man...

Visa signatur

CPU: i9 9900k 5.1Ghz 1.325V LLC 6
GPU: Asus 1080 Ti Strix OC 2063Mhz
RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3200Mhz
Screen: Asus PG278Q | SC: SoundBlasterZ | 500GB | PSU: Corsair HX1200i | Case: Corsair 570X | Samsung 970 EVO | Motherboard: Asus Z390-F | Cooler: Corsair H150i