Nvidias Geforce RTX 2060 i antågande – får 6 GB GDDR6

Permalänk
Melding Plague

Nvidias Geforce RTX 2060 i antågande – får 6 GB GDDR6

Inför nästa års lanseringen av grafikarkitekturen Turing för mellanklassen skickar Nvidia ut marknadsföringsmaterial för RTX 2060 till partnertillverkare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så det blir ett RTX 2060 ändå? Trodde faktiskt det skulle bli ett GTX 2060.

Raytracing är ju redan en mer eller mindre meningslös feature på 2070 eftersom chippet inte orkar med det.
På ett 2060 kommer det bara resultera i ett bildspel. Ett väldigt fint sådan, men ändå...

Jaja, Nvidia måste ju kunna rättfärdiga varför RTX 2060 kommer kosta mer än GTX 1070 trots snarlik prestanda.
Att sen Raytracing är en oanvändbar gimmick på kortet, och att DLSS än så länge verkar meningslöst är en annan femma.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Inför nästa års lanseringen av grafikarkitekturen Turing för mellanklassen skickar Nvidia ut marknadsföringsmaterial för RTX 2060 till partnertillverkare.

Läs hela artikeln här

Prestandamässigt väntas Geforce RTX 2060 inta samma prestandaklass som ett GTX 1070 till ett liknande pris.

Med mindre minne dessutom... Nej tack

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Blir spännande att se strålspårning på denna skönhet. Det blir väl ungefär som att försöka torka upp läckan från vattensängen med en hårfön.

Förväntad prestanda lite bättre än 1070? Pris på 4500 kr?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Jag gissar på 4000+ minst. Helt sjukt vad ett mellanklasskort ligger i pris nu för tiden. Sen 6gb vram fattar jag inte. De hade kunnat dra till med 8 gb på en gång eller haft en 4 respektive 8 gb modell. Men då finns risken att det konkurrerar med 1070. Fast nvidia verket vilja bli av med dom snabbt?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MinscS2:

Så det blir ett RTX 2060 ändå? Trodde faktiskt det skulle bli ett GTX 2060.

Raytracing är ju redan en mer eller mindre meningslös feature på 2070 eftersom chippet inte orkar med det.
På ett 2060 kommer det bara resultera i ett bildspel. Ett väldigt fint sådan, men ändå...

Jaja, Nvidia måste ju kunna rättfärdiga varför RTX 2060 kommer kosta mer än GTX 1070 trots snarlik prestanda.
Att sen Raytracing är en oanvändbar gimmick på kortet, och att DLSS än så länge verkar meningslöst är en annan femma.

Inte säkert att RTX 2060 är tänkt för raytracing.
RTX är ett produktnamn som används i marknadsföringssyfte på deras grafikkort precis som GTX, GT, GTS (eller intels namn Core) och det ska inte förväxlas med tekniken raytracing.
Nog för att nvidia önskar att kunderna ska blanda ihop de här grejerna, men det är inte så svårt att hålla isär egentligen ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Inte säkert att RTX 2060 är tänkt för raytracing.
RTX är ett produktnamn som används i marknadsföringssyfte på deras grafikkort precis som GTX, GT, GTS (eller intels namn Core) och det ska inte förväxlas med tekniken raytracing.

Det är "tänkt" för raytracing precis som RTX 2070.
Visst är det ett namn som används i marknadsföringssyfte - för Raytracing.
Nvidia kunde enkelt kalla kortet för GTX och inte RTX för att särskilja korten från de kraftigare Turing-korten där Raytracing faktiskt är en försäljningpunkt, men ... varför vara ärlig om det kan leda till förämrade försäljningssiffror?

Citat:

Bokstäverna "RTX" syftar till bolagets teknik med samma namn som ska möjliggöra hårdvaruaccelererad strålspårning (eng. ray tracing) i realtid för mer realistisk grafik i bland annat spel.

Källa

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

RTX innebär väl om kortet har stöd för antingen DLSS eller ray tracing. Behöver inte vara båda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

RTX (GTX) 2050 Ti 3500kr, vilken fantastisk prisbild!

Visa signatur

Mobo: ASUS ROG Strix B660-F CPU: Core i7 13700K GPU: Zotac GeForce RTX 4080 Trinity OC RAM: Corsair Vengeance DDR5 32GB 6000mhz SSD: Samsung 950 PRO 512GB, Force MP510 960GB, 850 EVO 500GB X2 Case: Meshify 2 Compact TG PSU: Cooler Master V850 Gold Cooler: Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem

Det här känns som en meningslös release. Jag brukar inte använda ordet men känns mest som mjölkning det här. Vart ska det placera sig ens? Näh, meningslös release. 1080 presterar ungefär som 2070 och vart ska detta lägga sig i så fall? 1070? blir nästan sur faktiskt. Går inte ens att använda strålspårning med något under 2080. Hur fan tänker dom?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Prestandamässigt väntas Geforce RTX 2060 inta samma prestandaklass som ett GTX 1070 till ett liknande pris.

Med mindre minne dessutom... Nej tack

Den tekniska utvecklingen går i rasande fart. Om två år till kanske vi t.o.m. har något som matchar GTX 1070, till samma pris som GTX 1070

Nej, vänta tills det uppstår konkurrens igen på GPU-marknaden, antingen från AMD eller Intel (i bästa fall båda två). Meningslöst att köpa nytt grafikkort nu.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

För ett mellanklass kort vilket detta ändå måste klassas som (?) verkar det tyvärr bli alldeles för dyrt for att bli någon form av storsäljare som GTX 1060 är/var.

Kan man hoppas på ett GTX 2050 tro? Är det någon som vet?

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0tepad:

För ett mellanklass kort vilket detta ändå måste klassas som (?) verkar det tyvärr bli alldeles för dyrt for att bli någon form av storsäljare som GTX 1060 är/var.

Kan man hoppas på ett GTX 2050 tro? Är det någon som vet?

I min spåkula kommer GTX (RTX) 2050 Ti prestera som 1060 samt ha liknande prislapp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Suck... såhär blir det utan konkurrens:

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem

Liknande prestanda som ett 1070, till liknande pris som ett 1070? Varför då inte bara köpa ett 1070? Det här kortet lär ändå inte orka med spårstrålning så det är missledande att ge det namnet RayTracingX. Jävla Nvidia att luras? De kan lika gärna kalla det BLDSPLX Som i Bildspel. HAHAHA

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

"Prestandamässigt väntas Geforce RTX 2060 inta samma prestandaklass som ett GTX 1070 till ett liknande pris."

Haha... så ett kort för klent för ray tracing lanseras med samma prestanda som 1070, för samma pris dessutom? Vad exakt är ens betydelsen av en sån release? Lansera 1070 i en ny färg eller något, känns ungefär lika värdefullt.

Visa signatur

Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB - CM hyper 212 evo
970 EVO 500 Gb + Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB
MSI RTX 4080 SUPRIM X - Gigabyte M28u, Benq TK800M
Kingston HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16
Gigabyte Z390 AORUS ELITE, EVGA BQ 850W, Övrigt: MX keys, Razer Viper Pro v2, Samsung S22 plus, Meta Quest 2&3

Permalänk
Datavetare
Skrivet av MinscS2:

Det är "tänkt" för raytracing precis som RTX 2070.
Visst är det ett namn som används i marknadsföringssyfte - för Raytracing.
Nvidia kunde enkelt kalla kortet för GTX och inte RTX för att särskilja korten från de kraftigare Turing-korten där Raytracing faktiskt är en försäljningpunkt, men ... varför vara ärlig om det kan leda till förämrade försäljningssiffror?

Källa

BFV är ju fullt spelbart på ett RTX 2070, det efter en enda patch av implementing av något som aldrig tidigare funnits i Frostbite-motorn.

Hela artikeln här.

Verkar därför inte alls allt för otroligt att det kommer dyka upp spel där även ett RTX 2060 kommer kunna driva titlar med raytracing påslaget i >= 60 FPS. DXR (DirectX APIet som spelen använder) lägger rätt få restriktioner på hur spelmotorer utnyttjar tekniken, så man lär komma på rätt mycket potentiella optimeringar med tiden.

Ovanpå det får ju BFV sin prestanda utan att alls blanda in DLSS. Huvudpoängen med DLSS är ju att kunna skruva ner mängden beräkningar utan att det får en märkbar effekt på slutresultatet.

Enklast sättet att visualisera "RTX" är nog att se det som Nvidias drivrutin för DXR. Men det är en överförenkling då Nvidia själva ser RTX som ett paraply för flera olika tekniker, RTX används ju även för Vulkan och OptiX (CUDA accelererad raytracing m.m. för renderingsprogram).

Citat:

The NVIDIA RTX platform fuses ray tracing, deep learning and rasterization to fundamentally transform the creative process for content creators and developers through the NVIDIA Turing GPU architecture and support for industry leading tools and APIs.
...

  • Ray Tracing (OptiX, Microsoft DXR, Vulkan)

  • AI-Accelerated Features (NGX)

  • Rasterization (Advanced Shaders)

  • Simulation (CUDA 10, PhysX, Flex)

  • Asset Interchange Formats (USD, MDL)

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Trevligt att GDDR6 blir mer och mer till normen.

Ska bli spännande att se vad AMD ska lägga fram.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MinscS2:

Det är "tänkt" för raytracing precis som RTX 2070.
Visst är det ett namn som används i marknadsföringssyfte - för Raytracing.
Nvidia kunde enkelt kalla kortet för GTX och inte RTX för att särskilja korten från de kraftigare Turing-korten där Raytracing faktiskt är en försäljningpunkt, men ... varför vara ärlig om det kan leda till förämrade försäljningssiffror?

Källa

Min poäng är väl att man inte ska förledas av marknadsföringsfloskler för mycket. Det läggs en hel del pengar på marknadsföringen gällande namn, grupperingar, utseende och liknande.
Tanken är säkert att kunderna ska tänka på raytracing när de ser nvidias branding RTX. På liknande sätt skulle man väl tänka tung prestanda när man såg intels mobila i7 som var lågt klockade med 2 kärnor eller AMDs senaste FXprocessorer som inte heller levererade i enlighet med namnsättningarna.

Själv gör jag inte så mycket antaganden utifrån namnen sedan länge utan det som är av relevans för mig är tester av produkterna oavsett namnsättning. För namnsättningarna är marknadsföring och marknadsföringen är till för att sälja snarare än informera.

Förstå mig rätt. Jag tycker inte heller namngivningarna alltid är så bra. Men marknadsföringen kommer antagligen fortsätta vara marknadsföring och användas även framöver.

Det jag känner kring RTXserien handlar mer om att de kostar mycket i förhållande till prestandan de erbjuder i nuläget. Inge vidare rolig utrullning generellt där prestanda per krona inte blev nå bättre än hur det var sommaren 2017. Den stora förändringen i nuläget var väl 2080 Ti som erbjuder en högre totalprestanda men ja... priset är rätt svårsmält för lejonparten av oss hehe.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Ja herrejösses vilken mardröm detta är för oss som inte har uppgraderat GPUn på länge (sitter med ett r9 280). Uppgradera allt förutom GPUn nu och vänta på att AMD kontrar eller acceptera det hutlösa priset på Nvidias RTX 2080. Jag vägrar betala det som 2060/70 kostar med tanke på vad de korten levererar/kommer att leverera.

Visa signatur

AOC AG322QC4 | NZXT H500i | Corsair RM 750X | MSI X470 Gaming Pro Carbon | Predator DDR4 RGB 3200MHz 8GB x 2 | Ryzen 7 2700 | Corsair H115i Pro | Vega 64 Strix | Samsung Evo 860 500GB | WD Blue 1TB

Permalänk
Medlem

Jobbigt för Nvidia nu, aktien har ju bara halverats sen de lanserade RTX så var snälla och köp deras sjukt överprisade kort....please?

Källa:
https://www.techpowerup.com/250629/nvidias-stock-has-been-plu...

Permalänk
Medlem

Det är nu jag är glad att jag inte väntade en generation till när jag uppgraderde gick från ett gtx 970 till ett gtx 1070 för ca ett år sen och känner nu i efterhand att om jag hade väntat hade det nog inte ens blivit en uppgradering överhuvudtaget.

Nästan så man tror nvidia vill döda "PC-gaming" för gemene man.

Permalänk
Medlem

Priserna har ju blivit helt galna!
Betalade omkring 2000kr för min GTX 760 när den var aktuell.
Ungefär samma pris för min GTX 1060 (6GB) på nån rea.

O nu. Över två år senare. Att vi ska behöva betala över 4000kr för en GTX 2060 med ynka ~30% högre prestanda?
NEJ TACK!

Jag som trodde att vi med tiden skulle få mer prestanda per krona. Inte mindre

Permalänk
Medlem

Jäkla miningboom. Lämnade oss med grafikkort som inte sjunker i pris o därmed kan de höja priset till nästa generation utan problem. Hade 1070 sjunkit i pris så hade de inte de inte kunnat släppa 2060 till så högt pris.
Plussa på AMD som inte kan hålla jämna steg.
Så jäkla trist att mellanklasskorten gått från 2000kr till 4000kr på några få år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motofinne:

Ja herrejösses vilken mardröm detta är för oss som inte har uppgraderat GPUn på länge (sitter med ett r9 280). Uppgradera allt förutom GPUn nu och vänta på att AMD kontrar eller acceptera det hutlösa priset på Nvidias RTX 2080. Jag vägrar betala det som 2060/70 kostar med tanke på vad de korten levererar/kommer att leverera.

Personligen tycker jag att Msi Armor rtx2070 är det enda vettiga kortet om man ska köpa nytt faktiskt, tittar på man samtliga kort så har det faktiskt rätt bra pris/prestanda. Och matchar nästan midrange korten (1060,580), vilket kort i det högre segmentet annars inte brukar göra. Sen är det såklart pissigt ändå, då det fortfarande har sämre pris/prestanda än vad 1070 hade för två år sedan när det kunde köpas för under 4000.

Vet inte om jag hade hoppats för mycket på AMD, hade de velat pressat ner priserna så hade de väl lika gärna kunnat börjat göra det redan nu med Vega-korten för är ju inte direkt som att de är så mycket bättre i det avseendet.

edit.
I USA ser iaf priserna på 1070 gått tillbaka till det normala (newegg har modeller för 335 dollar), så tror inte bara vi kan skylla på Nvidia/mining. En högre dollar och butiker som vant sig vid feta marginaler är nog också rätt skyldiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Jobbigt för Nvidia nu, aktien har ju bara halverats sen de lanserade RTX så var snälla och köp deras sjukt överprisade kort....please?

Källa:
https://www.techpowerup.com/250629/nvidias-stock-has-been-plu...

Är en genomgående trend om inte lika extremt för alla.

Titta på AMD, Apple, Activision, Amazon, Alphabet, Netflix och Facebook.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wolfkin:

Jobbigt för Nvidia nu, aktien har ju bara halverats sen de lanserade RTX så var snälla och köp deras sjukt överprisade kort....please?

Källa:
https://www.techpowerup.com/250629/nvidias-stock-has-been-plu...

Inte oväntat dock, Nvidia har behövt en korrektion väldigt länge. Värderingen har ju varit orimligt hög (Nvidia låg på ett högre marknadsvärde än IBM ett tag).

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funlo:

Det är nu jag är glad att jag inte väntade en generation till när jag uppgraderde gick från ett gtx 970 till ett gtx 1070 för ca ett år sen och känner nu i efterhand att om jag hade väntat hade det nog inte ens blivit en uppgradering överhuvudtaget.

Nästan så man tror nvidia vill döda "PC-gaming" för gemene man.

Gjorde precis samma resa som du. Uppgradera från ett 970 till ett 1070 för något år sedan. Förstå gången (i uppgraderingsträsket) jag känner, trots nyare kort, mig helt nöjd med mitt 1070 och kan sitta stilla i båten!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem

Likartad prestanda till likartat pris (och mindre minne).
Suck, grafikkortsmarknaden har nog aldrig varit tråkigare under de drygt 20 år jag följt den.
Vi får hoppas på AMDs återtåg under 2019 och att även Intel kan få igång något konkurrenskraftigt framåt 2020.
Lekstuga Nvidia är inte bra för någon, inte heller de själva.
Aktien är nere på sin lägsta nivå på 1,5 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

RTX innebär väl om kortet har stöd för antingen DLSS eller ray tracing. Behöver inte vara båda.

Borde rimligen vara en indikator på att kortet har RT-kärnor, som kan utföra diverse beräkningar.

DLSS verkar ju i alla fall lovande, enligt GN:

Skrivet av sKRUVARN:

Vet inte om jag hade hoppats för mycket på AMD, hade de velat pressat ner priserna så hade de väl lika gärna kunnat börjat göra det redan nu med Vega-korten...

AMD kan väl inte sälja de dyra Vega-kretsarna med alltför mycket förlust.

Däremot kan det ju komma en fet smocka mot Nvidia med Navi...