Permalänk

Ny dator med budget på 20k

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12139687/

Hej, inte skruvat med datorer på några år så hänger inte riktigt med i svängarna, men skrapade ihop det här och tänkte höra om min kundvagn är duglig och att alla komponenter håller varandras händer utan problem?

Sen om ni har tips på bättre/mer prisvärd maskinvara, funderade på en i7 8700k men höll tillbaka då slutsumman blev betydligt mer än vad jag först planerat, kanske är nödvändigt ändå?
Sneglade även på ett rxt 270 kort men enligt internet är det ovärt.

Observera att allt i listan finns på lager då det ska bli en julklapp till mig själv, men tänkte köpa den efter själva julen så vill helst att allt ska finnas tillgängligt eller blir beställt till låt säga senast den 1 januari och förhoppningsvis är det lite rea på någon utav prylarna under mellandagarna.

Tanken är väl att datorn ska användas till vanligt surfande, vr och spel, som låt säga allt från Mulle meck till nya prestandakrävande spel.
Budgeten ligger på 20 papp men vill ju såklart komma undan så billigt som möjligt, samtidigt som burken ska se bra ut, därför är det lite fina rgb prylar i listan, men det är inte ett krav om ni har bättre tips!

Permalänk
Medlem

Tycker det är bättre att du köper en AMD Ryzen 2600X och ett B450 eller X370 moderkort för AMD. Intels 8000 serie har värme problem. Plus så förlorar du inte mycket prestanda och sparar pengar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hm jag kanske skulle nämnt att jag aldrig haft amd så känner mig säkrare med intel och håller mig nog till det den här gången också.
Men tack för tipset

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade helt klart köpt ett RTX 2070 kort. Finns att få för under 6000 kr om du kikar www.prisjakt.nu. Du får fler funktioner, GDDR6 minne och ett modernare kort.

Till exempel: https://www.proshop.se/Grafikkort/MSI-GeForce-RTX-2070-ARMOR-...

Tänk på att den inte har DVI, om du vill ha det då måste du köra med adapter.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem
Skrivet av patriarkatet:

Hm jag kanske skulle nämnt att jag aldrig haft amd så känner mig säkrare med intel och håller mig nog till det den här gången också.
Men tack för tipset

Skickades från m.sweclockers.com

Hoppas du inte redan beställt ...

8600K är en gammal generation. 9600K som är det senaste är både bättre och billigare. Du har också valt ett väldigt dyrt 1070Ti samt ett ITX-moderkort medan chassit stödjer ATX. ITX-moderkort väljer man om man vill ha ett väldigt litet chassi. Jag tycker också RAM-minnena är onödigt dyra och nätaggregatet inte riktigt håller så god kvalité som det ska göra vid en sån här budget. Enligt mig så är RTX 2070 det mest prisvärda av de "bättre" grafikkortet, så vet inte vad du läst att det skulle vara ovärt. I denna budget får man dock plats med ännu bättre.

Betydligt bättre grafikkort, bättre processor, större SSD, bättre nätaggregat, bättre CPU-kylare och bättre chassi.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anti1oop:

Jag hade helt klart köpt ett RTX 2070 kort. Finns att få för under 6000 kr om du kikar www.prisjakt.nu. Du får fler funktioner, GDDR6 minne och ett modernare kort.

Till exempel: https://www.proshop.se/Grafikkort/MSI-GeForce-RTX-2070-ARMOR-...

Tänk på att den inte har DVI, om du vill ha det då måste du köra med adapter.

Det finns några 2070 modeller med dvi . Min skärm måste ha det för att få 144hz

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Axel95:

Tycker det är bättre att du köper en AMD Ryzen 2600X och ett B450 eller X370 moderkort för AMD. Intels 8000 serie har värme problem. Plus så förlorar du inte mycket prestanda och sparar pengar

Skickades från m.sweclockers.com

Gen 8 lider väl inte av några extrema värmeproblem, däremot refresh 9 gör det

Permalänk
Skrivet av Samlooh:

Hoppas du inte redan beställt ...

8600K är en gammal generation. 9600K som är det senaste är både bättre och billigare. Du har också valt ett väldigt dyrt 1070Ti samt ett ITX-moderkort medan chassit stödjer ATX. ITX-moderkort väljer man om man vill ha ett väldigt litet chassi. Jag tycker också RAM-minnena är onödigt dyra och nätaggregatet inte riktigt håller så god kvalité som det ska göra vid en sån här budget. Enligt mig så är RTX 2070 det mest prisvärda av de "bättre" grafikkortet, så vet inte vad du läst att det skulle vara ovärt. I denna budget får man dock plats med ännu bättre.

Betydligt bättre grafikkort, bättre processor, större SSD, bättre nätaggregat, bättre CPU-kylare och bättre chassi.
https://komponentkoll.se/bild/TgXCp.png

Har inte beställt.

Tack hade missat att moderkortet var itx! Anledningen till att jag valde just det grafikkortet kortet var för DVI + 2 hdmi vilket jag behöver för nuvarande setup, och nya kablar/adaptrar kostar en del det med.

Ditt bygge ser väldigt lovande ut, synd att inte allt var från samma plats, massa beställningar från olika sidor känns påfrestande då jag är lat som få hehe 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Anti1oop:

Jag hade helt klart köpt ett RTX 2070 kort. Finns att få för under 6000 kr om du kikar www.prisjakt.nu. Du får fler funktioner, GDDR6 minne och ett modernare kort.

Till exempel: https://www.proshop.se/Grafikkort/MSI-GeForce-RTX-2070-ARMOR-...

Tänk på att den inte har DVI, om du vill ha det då måste du köra med adapter.

Lider inte 2070 korten av samma dilemma som 2080?

Permalänk
Medlem
Skrivet av peckapecan:

Lider inte 2070 korten av samma dilemma som 2080?

Det vet jag inget om men det finns ju garanti.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem
Skrivet av patriarkatet:

Har inte beställt.

Tack hade missat att moderkortet var itx! Anledningen till att jag valde just det kortet var för DVI + 2 hdmi vilket jag behöver för nuvarande setup, och nya kablar/adaptrar kostar en del det med.

Ditt bygge ser väldigt lovande ut, synd att inte allt var från samma plats, massa beställningar från olika sidor känns påfrestande då jag är lat som få hehe 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Skärmar kopplar man in på grafikkortet och inte moderkortet.

Komponentkoll länkar ju till varje del på respektive sida, så inte så svårt. Blir generellt sett oftast mycket billigare om man inte köper allt från samma ställe. Står längst ned på sidan hur mycket dyrare om man köper allt från samma ställe (eller 2st, 3st osv).

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Skrivet av Samlooh:

Skärmar kopplar man in på grafikkortet och inte moderkortet.

Komponentkoll länkar ju till varje del på respektive sida, så inte så svårt. Blir generellt sett oftast mycket billigare om man inte köper allt från samma ställe. Står längst ned på sidan hur mycket dyrare om man köper allt från samma ställe (eller 2st, 3st osv).

Menade grafikkortet, var lite otydlig.
Visste inte om komponentkoll innan, det är ju toppen! 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Låt säga att jag kör på Samlooh's bygge för det verkade riktigt bra!
Bör jag vänta till mellandagarna ifall det blir bättre priser eller är det risk att något går upp i pris utav någon anledning så jag ska köra på nu?
Vet inte hur rean brukar se ut gällande datorkomponenter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@peckapecan: Jo speciellt 8700K är extremt varm. Massor med folk har klagat på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patriarkatet:

Menade grafikkortet, var lite otydlig.
Visste inte om komponentkoll innan, det är ju toppen! 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, ja tyvärr verkar ju inte grafikkortet stödja mer än 1st HDMI och resten DisplayPort. Finns ju dock adapters eller sladdar för 1-200kr som är fullt dugliga.

Skrivet av patriarkatet:

Låt säga att jag kör på Samlooh's bygge för det verkade riktigt bra!
Bör jag vänta till mellandagarna ifall det blir bättre priser eller är det risk att något går upp i pris utav någon anledning så jag ska köra på nu?
Vet inte hur rean brukar se ut gällande datorkomponenter

Skickades från m.sweclockers.com

Finns ju förstås möjlighet att det är rea - men omöjligt att svara på om det kommer bli värst mycket billigare. Jag hade nog köpt iallafall grafikkortet nu då det antagligen inte kommer att reas och är väldigt bra pris på idag hos Komplett. Komplett har ju dessutom prisgaranti på 60dgr om detta mot förmodan skulle hända.

Jag hade också köpt SSD:n samt moderkortet då det redan är på rea hos respektive butik. De övriga kan du ju vänta med och se ifall det skulle reas ut - gå upp i pris kommer det ju i alla fall inte göra.

EDIT: Såg förövrigt att Netonnet kör rea på ett RTX 2070-kort för 5490kr om du vill komma ned ytterligare i pris. Nedan ser du prestandaindex med både RTX 2070 och RTX 2080 (i 1440p och 1080p).

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk

Kör nog på ett 2080 bara för att fast ett billigare 2070 kanske duger?, och köper en 1440p 144hz då jag inte har någon skärm med displayport.

Ska man ha 27" eller24" när det kommer till 1440p?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av patriarkatet:

Kör nog på ett 2080 bara för att fast ett billigare 2070 kanske duger?, och köper en 1440p 144hz då jag inte har någon skärm med displayport.

Ska man ha 27" eller24" när det kommer till 1440p?

Skickades från m.sweclockers.com

Kör på 27 tum, de är en "sweetspot" när de gäller 1440p

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk

Då kör jag på 2070 och en skärm så håller jag mig till budget ändå, underbart

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av patriarkatet:

Kör nog på ett 2080 bara för att fast ett billigare 2070 kanske duger?, och köper en 1440p 144hz då jag inte har någon skärm med displayport.

Ska man ha 27" eller24" när det kommer till 1440p?

Skickades från m.sweclockers.com

2070 duger säkert helt okej, men lirar man i 1440p (särskilt med 144hz-stöd) och har pengarna så hade jag tagit ett RTX 2080. Då kan man vara säker på att man klarar allt idag och en längre tid framöver.

Hade också kört på 27’.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk

Lista från Komponentkoll

Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G (5 490 kr hos NetOnNet)
CPU: Intel Core i5-9600K (3 090 kr hos Webhallen)
Chassi: Fractal Design Meshify C -TG (Ej PSU) (970 kr hos Komplett)
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A (1 599 kr hos Inet)
RAM: Corsair Vengeance RGB LED 16GB (2x8GB) /3000MHz (1 686 kr hos Dustin)
SSD: Samsung SSD 860 EVO SSD 500GB (MZ-76E500B/EU) (879 kr hos Komplett)
HDD: Seagate Intern hårddisk Barracuda Compute HDD 1TB (489 kr hos Komplett)
PSU: Corsair TX750 750W 80 Plus GOLD (1 019 kr hos Elgiganten)
CPU-kylare: Phanteks PH-TC14PE CPU Kylare (629 kr hos Inet)
Summa: 15 851 kr

+ En skärm för 4 tusen så håller jag mig inom budget.
Vem vet kanske jag får något ryck efter x antal julsnaps och köper ett 2080, är ju ändå bara drygt 2500 kr mer men det svider verkligen att gå över 20 k gränsen 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Rgb chassi usbc tempered glass snygg tyst å tillräckligt snabb, nåt i den stilen hade jag satsat på https://www.inet.se/kundvagn/visa/12141151

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

köp amd cpu och rtx 2070

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av patriarkatet:

Lista från Komponentkoll

Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G (5 490 kr hos NetOnNet)
CPU: Intel Core i5-9600K (3 090 kr hos Webhallen)
Chassi: Fractal Design Meshify C -TG (Ej PSU) (970 kr hos Komplett)
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A (1 599 kr hos Inet)
RAM: Corsair Vengeance RGB LED 16GB (2x8GB) /3000MHz (1 686 kr hos Dustin)
SSD: Samsung SSD 860 EVO SSD 500GB (MZ-76E500B/EU) (879 kr hos Komplett)
HDD: Seagate Intern hårddisk Barracuda Compute HDD 1TB (489 kr hos Komplett)
PSU: Corsair TX750 750W 80 Plus GOLD (1 019 kr hos Elgiganten)
CPU-kylare: Phanteks PH-TC14PE CPU Kylare (629 kr hos Inet)
Summa: 15 851 kr

+ En skärm för 4 tusen så håller jag mig inom budget.
Vem vet kanske jag får något ryck efter x antal julsnaps och köper ett 2080, är ju ändå bara drygt 2500 kr mer men det svider verkligen att gå över 20 k gränsen 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Ser bra ut! Du har ju alltid ångerrätt/öppet köp på prylarna så vi får se med julsnapsen då, hehe.

Lycka till!

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av patriarkatet:

Lista från Komponentkoll

Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G (5 490 kr hos NetOnNet)
CPU: Intel Core i5-9600K (3 090 kr hos Webhallen)
Chassi: Fractal Design Meshify C -TG (Ej PSU) (970 kr hos Komplett)
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A (1 599 kr hos Inet)
RAM: Corsair Vengeance RGB LED 16GB (2x8GB) /3000MHz (1 686 kr hos Dustin)
SSD: Samsung SSD 860 EVO SSD 500GB (MZ-76E500B/EU) (879 kr hos Komplett)
HDD: Seagate Intern hårddisk Barracuda Compute HDD 1TB (489 kr hos Komplett)
PSU: Corsair TX750 750W 80 Plus GOLD (1 019 kr hos Elgiganten)
CPU-kylare: Phanteks PH-TC14PE CPU Kylare (629 kr hos Inet)
Summa: 15 851 kr

+ En skärm för 4 tusen så håller jag mig inom budget.
Vem vet kanske jag får något ryck efter x antal julsnaps och köper ett 2080, är ju ändå bara drygt 2500 kr mer men det svider verkligen att gå över 20 k gränsen 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Har du slagit till? Eller väntar du till mellandagarna? Är AMD CPU uteslutet?

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Gainward GeForce RTX 2080 Triple Fan | Gigabyte Aorus Z390 Elite | Intel Core i7 9700K | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x8GB | Samsung 970 EVO Series | NZXT H440W NE

Permalänk
Skrivet av perperub:

Har du slagit till? Eller väntar du till mellandagarna? Är AMD CPU uteslutet?

Hej jag väntar på lönen då jag gjort lite ändringar så budgeten på 20k sprack https://komponentkoll.se/bygg/wHLwj/

Samt att jag behöver köpa lite småsaker på sidan av som kostar lite extra, så som usb förlänger till vr sensorer, hdmi till dp etc

Ja amd är nog uteslutet trots att det kanske kan vara billigare för prestandan om jag inte har fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av patriarkatet:

Hej jag väntar på lönen då jag gjort lite ändringar så budgeten på 20k sprack https://komponentkoll.se/bygg/wHLwj/

Samt att jag behöver köpa lite småsaker på sidan av som kostar lite extra, så som usb förlänger till vr sensorer, hdmi till dp etc

Ja amd är nog uteslutet trots att det kanske kan vara billigare för prestandan om jag inte har fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Du borde överväga AMD om du vill få ut mest för pengarna. https://www.inet.se/produkt/b1048881/amd

Du kommer även kunna klämma in en freesync skärm i en AMD "budget" Dator. (inte för att en dator över 10 000kr är budget).

du har även en uppgraderings Väg med AMD Ryzen som du inte får med Intel Just nu.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.