Vad krävs för att dra in drygt 1000 i månaden vid mining?

Permalänk
Medlem

Vad krävs för att dra in drygt 1000 i månaden vid mining?

Hej! Jag och min tjej ska köpa bostadsratt nu snart och eventuellt blir det i en förening där elen är inräknad i hyran. Tänkte därför att man kan i princip hålla på med mining dygnet runt utan någon kostnad..

Jag har nu en dator med ett 1080 ti och en i7 4770k .
Vad är optimala komponenter för enbart mining och hur mkt krävs för att dra in typ 1000 i månaden tror ni?

Jag har provat att googla men utan att vara ordentligt insatt så är det en djungel att gräva igenom...

Tack!

Permalänk
Hedersmedlem

Utan att svara på frågan direkt: Tänk på att även om elen är inkluderad i hyran så är det ändå "dina" pengar som bostadsrättsföreningsmedlem.

Tänk på vem det är som äger BRF:en. Tips: Det är inte styrelsen.

Struntar du i det, kolla gärna upp så att du har på det torra och inte kan bli återbetalningsskyldig om det sedan visar sig att du använt elen för mer än vanligt hushållsbruk.

Permalänk
Medlem

Med värdet på kryptovalutor dykande snabbare än en pilgrimsfalk gissar jag på att du snart behöver fylla ett helt rum med ASICS för att dra in vad du efterfrågar.
Och månaden efter det, vem vet.
Spekulerar vilt här men jag gissar på att ett 1080TI tappar värde snabbare än vad det klarar att
"mina".

Och el inräknad i hyran är nog inte exakt vad du tror.
Ser din BF att elräkningen drar iväg så kommer dom att kolla upp det hela.
Ingen vill nämligen betala för grannens extrema intressen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Med värdet på kryptovalutor dykande snabbare än en pilgrimsfalk gissar jag på att du snart behöver fylla ett helt rum med ASICS för att dra in vad du efterfrågar.
Och månaden efter det, vem vet.
Spekulerar vilt här men jag gissar på att ett 1080TI tappar värde snabbare än vad det klarar att
"mina".

Och el inräknad i hyran är nog inte exakt vad du tror.
Ser din BF att elräkningen drar iväg så kommer dom att kolla upp det hela.
Ingen vill nämligen betala för grannens extrema intressen.

Tack för informationen från er båda :). Jag är ganska ny på både bostadsrättsmarknaden och mining som ni ser. Men nu blev jag litet smartare iallafall tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vart lite nyfiken jag med .
Om man bortser från elförbrukning .... vad behövs för grejjer egentligen för att minea ca 1000:- netto i månaden (med dagens cryptovaluta värde)

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara så att om du förbrukar väldigt mkt el så kommer dom att fråga vad du håller på med och som @pv2b kolla så att du inte åker på att betala en massa till dom då.

Det kan ju även vara så att dom blir allmänt griniga om man som ny i föreningen börjar dra en massa el för att det är "Gratis" så jag skulle nog tänka lite och fundera på om det verkligen är värt det.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Jag vill bara höja ett varningens finger innan du köper grejer. I många föreningar där elen ingår i avgiften så får man ändå betala om man överskrider en viss mängd kw/h, och man får tillbaka om man understiger ett gäng kw/h. I min BRF har alla eget el-avtal men i mina föräldrars lägenhet så ingår elen, men då har de räknat ut ett "snitt" av vad alla borde använda. Överskrider man betalar man och ligger man under så får man pengar tillbaka.

Det positiva med att BRF står på elavtaler och det "ingår" i föreningen är att BRF förhandlar åt t.ex. 100 bostäder och då får ett lägre kw-pris än om du ringer för bara din lägenhet, och grannen för bara sin etc.

Så mitt tips är att kolla upp detta med just din BRF innan du köper någon hårdvara för mining rigg.

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamse92:

Hej! Jag och min tjej ska köpa bostadsratt nu snart och eventuellt blir det i en förening där elen är inräknad i hyran. Tänkte därför att man kan i princip hålla på med mining dygnet runt utan någon kostnad..

Jag har nu en dator med ett 1080 ti och en i7 4770k .
Vad är optimala komponenter för enbart mining och hur mkt krävs för att dra in typ 1000 i månaden tror ni?

Jag har provat att googla men utan att vara ordentligt insatt så är det en djungel att gräva igenom...

Tack!

Säkert att elen ingår i hyran? Och inte gemensamm el där dom gör en avräkning 1 gång per år? Och sedan justeras elavgiften efter det?

Om det är så, och du har låg elförbrukning nu, och du har andvänt mer el än den tidigare bostadsägeren så kommer vid nästa avläsning du få en samlad elförbrukning samlad på en och samma månad. Och där kommer din extra förbrukning av el samlas ihop i en och samma klumpsumma som skall betalas!

Tips: Så ta reda på fakta om vad som ingår eller inte!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cruiser:

Vart lite nyfiken jag med .
Om man bortser från elförbrukning .... vad behövs för grejjer egentligen för att minea ca 1000:- netto i månaden (med dagens cryptovaluta värde)

För min egen del med ett R9 Fury ser kalkylen ut såhär i dagsläget:
31MH/s @ 200W
Inkomst: 81,91kr per månad
Utgifter: 160kr per månad

Om vi låtsas som att elen är gratis (vilken den aldrig är som en del redan påpekat) så behövs alltså 12,2 stycken Fury för att dra in 1000kr per månad. Det är grafikkort som är värda i runda slängar 30 000kr på begagnatmarknaden, så det tar 30 månader att bara få tillbaka pengarna man lägger på grafikkort, förutsatt att marknaden inte förändrar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

För min egen del med ett R9 Fury ser kalkylen ut såhär i dagsläget:
31MH/s @ 200W
Inkomst: 81,91kr per månad
Utgifter: 160kr per månad

Om vi låtsas som att elen är gratis (vilken den aldrig är som en del redan påpekat) så behövs alltså 12,2 stycken Fury för att dra in 1000kr per månad. Det är grafikkort som är värda i runda slängar 30 000kr på begagnatmarknaden, så det tar 30 månader att bara få tillbaka pengarna man lägger på grafikkort, förutsatt att marknaden inte förändrar sig.

hahahaha , mjo finns inget som heter "lättförtjänta pengar"

och om 30 månader så kostar inte grafikkorten ens en bråkdel av dagsvärdet

Visa signatur

Skärm : AOC Agon AG352UCG 35"Ultrawide //CPU : AMD Ryzen 7 3700X Processor (Stock ) //Moderkaka : MSI X570-A PRO // GPU : ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB kyls med Kraken X53 // RAM : Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz DDR4 CL18 // SystemDisk : Corsair Force MP600 SSD M.2 - 1TB
Chassi : Fractal Design Meshify C //PSU : Corsair RM850x V2 / 850W