Nintendo slutar tillverka NES och SNES Classic Edition

Permalänk
Melding Plague

Nintendo slutar tillverka NES och SNES Classic Edition

Nintendos satsning med klassiska spelkonsoler i krympt format har nått vägs ände, då de enheter som finns ute i handeln idag är de sista som tillverkas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Verkar ju relativt dumt när dom säljer som smör.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Nintendo: "We're not in it for the money."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lodisen:

Verkar ju relativt dumt när dom säljer som smör.

Säker på att dom gör det? Tror att alla som vill ha en redan köpt en.

Permalänk
Medlem

Ibland undrar man vad de håller på med.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd

Palla, har ju originalet.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppleMuffin:

Säker på att dom gör det? Tror att alla som vill ha en redan köpt en.

"As reported by Ars Technica, citing NPD sales results, the NES Classic sold a whopping 196,000 units in the United States in the month of November. In Japan, the retro console redo was even more popular, with Nintendo managing to sell 261,000 units in the company’s home country. By comparison, the Wii U sold 220,000 units in the US over the six month period from April to September, which is abysmal compared to how the NES Classic is flying off the shelves."

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Det är OK, släpp en ny revision om några år igen med fokus på att minimera inputlag och bättre A/V-out möjligheter. Även kanske längre kablar?

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

"As reported by Ars Technica, citing NPD sales results, the NES Classic sold a whopping 196,000 units in the United States in the month of November. In Japan, the retro console redo was even more popular, with Nintendo managing to sell 261,000 units in the company’s home country. By comparison, the Wii U sold 220,000 units in the US over the six month period from April to September, which is abysmal compared to how the NES Classic is flying off the shelves."

För 2 år sedan verkar det där vara...

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Och så skapar man en ny "limited edition" av något som varit massproducerat.
Smart Nintendo... men inte snyggt.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

De vill väl att folk ska köpa NSO istället, hur de nu kan tro att det på något sätt ger samma värde.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

För 2 år sedan verkar det där vara...

Se på fan. Var någon som repostade artikeln för någon vecka sedan som dök upp på Google.
Aja, då hittade jag inga färska siffror.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Palla, har ju originalet.

Man kanske vill slippa blåsa i kasetterna varje gång man byter spel?
-Fast, det kanske är en del av charmen med att spela NES?

Visa signatur

//Ekipz

Permalänk
Medlem

Äsh, det är väl bara ett uttalande för att driva upp efterfrågan tror jag. Var det inte samma snack vid lanseringen att det bara var "ett begränsat antal" som skulle produceras?

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Igen?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

NES classic slutade de sälja och sen kom den tillbaka igen. Är det samma visa på nytt?

Har svårt att se någon som vill ha en NES classic köpa en switch istället. Helt olika prissättning och switchen har inte ett nostalgiskt utseende eller kontroll, även om det går att köra gamla spel.

För egen del känns det bra att jag redan har en av varje, trevliga konsoler båda två.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ekipz:

Man kanske vill slippa blåsa i kasetterna varje gång man byter spel?
-Fast, det kanske är en del av charmen med att spela NES?

Exakt, plus nostalgin och charmen att spela på en tjock-TV med NES Zapper.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

Tidigt, alldeles för tidigt, jag som inte har skaffat mig nån av dom, men som har varit sugen på det.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Palla, har ju originalet.

Problemet med äldre konsoler är att de inte ger bra bild på en modern TV, utan ger bäst bild på en gammal CRT. Så såna här Classic-modeller är en bra lösning för den som vill spela gamla klassiker på ett lagligt sätt utan att behöva krångla till det med en massa dyra omvandlare m.m.

Sen ska vi heller inte glömma att vissa spel på NES och SNES Classic är väldigt dyra, alternativt rent ut sagt omöjliga att få tag på. Star Fox 2 är ett sådant exempel.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

nintendo är det enda spelföretaget som medvetet stryper efterfrågan på sina produkter, så länge det finns en efterfrågan på dom vilket jag inte tvivlar på varför sluta sälja dom?

Permalänk
Avstängd

Så gjorde de innan också, men sen började de tillverka igen.

Permalänk
Medlem

Vill man ha en så finns de överallt nu, man har haft god tid på sig att köpa om man vill ha en. Man kan ju inte förvänta sig att denna produkt ska finnas forever.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Tidigt, alldeles för tidigt, jag som inte har skaffat mig nån av dom, men som har varit sugen på det.

Du har 3 val. (fler som har förslag så är det b att fylla på)

1: Beställ en nu. Finns på flera ställen ju.

2: Köp en Rasberry pie + ett minnekort med retropaj...Skal o handkontroller finns på många ställen.

3: Fixa en köpes annons i Marknaden här

Även om du inte skulle fixa det just nu, så lovar att går att fixa om t o m 2 år ....

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Mm... Här har vi en produkt som nästan alla vill ha och är intresserade av. Det är ju vår barndom i classic-format liksim. Härliga tider man gärna återupplever i lite smidigare format, och så slutar de sälja den. Vill de hellre att folk kör med olagliga ROM's, Retro-PI och allt vad det är eller vad fan är det frågan om? Ofta man köper switch bara för att kunna spela NES-spel. Felriktat och misslyckat avslut av en härligt lyckat produktserie. Jag är väldigt besviken. Hade gärna velat ha en men nu är de snart slut till vettiga priser.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Problemet med äldre konsoler är att de inte ger bra bild på en modern TV, utan ger bäst bild på en gammal CRT. Så såna här Classic-modeller är en bra lösning för den som vill spela gamla klassiker på ett lagligt sätt utan att behöva krångla till det med en massa dyra omvandlare m.m.

Sen ska vi heller inte glömma att vissa spel på NES och SNES Classic är väldigt dyra, alternativt rent ut sagt omöjliga att få tag på. Star Fox 2 är ett sådant exempel.

Star Fox 2 släpptes aldrig, så inte så konstigt. Den fick ganska så värdelös kritik i SNES classic, typ rankad som det sämsta spelet i SNES classic listan.

Däremot är det ett bra argument att införskaffa NES/SNES classic baserat på spel som aldrig släpptes för vanliga NES eller SNES.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mm... Här har vi en produkt som nästan alla vill ha och är intresserade av. Det är ju vår barndom i classic-format liksim. Härliga tider man gärna återupplever i lite smidigare format, och så slutar de sälja den. Vill de hellre att folk kör med olagliga ROM's, Retro-PI och allt vad det är eller vad fan är det frågan om? Ofta man köper switch bara för att kunna spela NES-spel. Felriktat och misslyckat avslut av en härligt lyckat produktserie. Jag är väldigt besviken. Hade gärna velat ha en men nu är de snart slut till vettiga priser.

Hade du verkligen velat ha en Ozzed så hade du väl köpte en för länge sedan (?)
Och än är det inte försent.

Visst är det tråkigt att dom drar in dom tidigare, men alla visste att det vart en begränsad upplaga på alla dessa enheter.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Hmm. Har varit sugen på att köpa men eftersom man har originalen och raspberry pi för emulation så har jag inte köpt nån. Nu vill man ju ha en för att de kanske blir "rare". Tycker dock de är lite för dyra. För 500kr st så hade jag nog köpt. Men en nintendo 64 mini hade jag kunnat betala mer för. Massor av bra spel som skulle må bra av hdmi i stället för komposite.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Bra val Nintendo!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Antingen är jag för gammal eller för ung men jag har mest svårt att förstå varför nån skulle vilja ha en sådan här...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Hade du verkligen velat ha en Ozzed så hade du väl köpte en för länge sedan (?)
Och än är det inte försent.

Visst är det tråkigt att dom drar in dom tidigare, men alla visste att det vart en begränsad upplaga på alla dessa enheter.

Knäckfrågan har varit tillgänglighet och pris. Jag har velat vänta tills de kryper ner mot 3-400Kr som jag anser att de är värda och som ligger mer i paritet med hur det ser ut med prisbilden i övriga världen, men vid 6-700Kr känns det för dyrt och nu är de alltså snart slut utan att ha gått ner till ett OK pris.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.