Permalänk
Medlem

Byter grafikkort och får ingen bild

Hej
Idag skulle jag uppgradera mitt grafikkort från ett GTX 660 till ett 1060.
När jag sätter i grafikkortet så bootar inte datorn (windows startar inte) hjälp tack

Permalänk
Medlem

Mer info hjälper.

Moderkort, nätagg, länk till grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Kopplat in alla kablar till kortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Musik rigg: | R5 2600 | RTX 2070 | 32GB | 34" 144Hz |
Gaming rigg: | Xbox Series X | 55" gammel lcd | ikea soffa |
Min musik på Spotify: https://open.spotify.com/track/6JMTNoPXVuMjHkCO2pSA6S?si=8efa...

Permalänk
Medlem

Absolut
Moderkortet är gigabyte (socket 1155) minns inte mer specifikt
Grafikkortet är ett 1060 6gb länk
Processor i5 3570k
Cooler master gx 650w (bronze)
https://www.komplett.se/product/894965/datorutrustning/datork...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja alla kablar till kortet är ikopplat endast en 6 pin för ström

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucfro:

Hej
Idag skulle jag uppgradera mitt grafikkort från ett GTX 660 till ett 1060.
När jag sätter i grafikkortet så bootar inte datorn (windows startar inte) hjälp tack

Bootar inte datorn, eller bootar den men du har ingen bild?
Ser du bios när du startar?

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Moderkort

Hittade moderkortets namn gigabyte Z77-DS3H

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@lucfro:

Testat nyare BIOS?

Ska tydligen vara "Improve PCI Express x16 slot compatibility" på den senaste.

Permalänk
Medlem

Tack, hur ska jag uppgradera bios? Bara att ladda ned?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucfro:

Hej
Idag skulle jag uppgradera mitt grafikkort från ett GTX 660 till ett 1060.
När jag sätter i grafikkortet så bootar inte datorn (windows startar inte) hjälp tack

Går datorn igång alls? Dvs får du bild under POST? Är det när Windows ska ladda som datorn kraschar?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Hedersmedlem

@lucfro Går det att starta datorn i felsäkert läge?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Går datorn igång alls? Dvs får du bild under POST? Är det när Windows ska ladda som datorn krashar...

När jag ska starta datorn så startar den och jag kommer till bilden innan Windows startar. (Där man klickar på f12 för att komma i bios) efter det händer det inget. Oavsett om jag klickar på f12 eller bara väntar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

@lucfro Går det att starta datorn i felsäkert läge?

Nej, som jag svarade under han andra så bootar inte Windows alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp ♥️♥️ hoppas vi löser det snart

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

@lucfro:

Testat nyare BIOS?

Ska tydligen vara "Improve PCI Express x16 slot compatibility" på den senaste.

Uppgraderade mitt bios till det nyaste och får tyvärr inget annat resultat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Frågan ingen verkar har ställt, vad för bildskärm kör du med, modellnamn och typ av kabel?

Det kan väl inte vara så att du har kopplat in till moderkortets I/O?

En annan lösning som denna kanske funkar?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Frågan ingen verkar har ställt, vad för bildskärm kör du med, modellnamn och typ av kabel?

Det kan väl inte vara så att du har kopplat in till moderkortets I/O?

Displayport från grafikkortet till skärmen. Skärmen är en Asus vx 279q

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lucfro:

Displayport från grafikkortet till skärmen. Skärmen är en Asus vx 279q

Skickades från m.sweclockers.com

Såg att du svarade innan jag fann videon som har med ditt problem att göra, kolla den om du inte redan gjort det.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Vill vetta vilket nätag hur som hälst då jag vill veta om det är en 12v rail eller flera. Sen vill jag veta om du testat att ta ut kortet och sedan sätta i det igen. Den gången då datorn ligger på sidan testa försiktigt innan du skruvar fast det. Mycket försiktigt. Kan bli kortis om du kommer åt kablen till särmen för hårt. I pcie porten.
Annars går vi till de lite mer jobbiga bitarna. CMOS HARD RESET.
då gör du så att:;
1:
ta ut strömkabeln
2:
Starta datorn och håll in knappen. Vi vill dra ut spänning som är lagrad.
3:
Ta ut CMOS batteriet. Var försiktigt så du inte skadar moderkortet.
4:
Nu då datorn ska var strömlös och cmos batteriet är ute. testa att tyckas igång datorn utan el. UTAN. Sen så kommer vi till den bit som kan skada saker. Ta något som ledes ström, skruvmejsel. Men ta ingen som du själv leder med då du håller. Jag använder en som är plast/gummi fram till de sista ca 6mm.
kortslut både polerna i några sekunder där CMOS batteriet skulle vart.
efteråt kortslut cmos reset . så som det är tänkt.
5:
koppla in ström starta datorn utan batteriet i. Får du bild in i bios läs in standard inställningar.
stänga av datorn. Dra ut el sätt in batteriet eller ett nytt, brukar bara CR2032 eller liknande finns på clas kell biltemma mm. Runt 30Kr

Om du har raid inställningar måste du fixa det samt OC.
Fick igång ett Z87xp-ud3p som bara hade dör effet powersurge. (vet inte svenska namnet)
Vi bytte nätag men för att få igåns systemet så var vi tvugna att nolla cmos på rickigt.
Den ricktiga filingen som kan skada komponenter är att man efter kortis och den vanliga kopplar in strömmen. Startrar och sedan sliter ut strömkabeln.
En annan fuling är att ta ut raminnerna. Starata datorn utan sen bara sätt i ett. I fel port. Sen om man får bild sätta tilbaks alt som det var igen.
Vi försöker tvinga mjukvaran på moderkortet att nolla sig och börja om från början.

Det som var tänkt som en guide vart säkert mer förvirrande än ...
Men fick göra en Hard CMOS Reset på ett z67xp-ud3p. Trots att vi hade bytt nätagg.
Lycka till //

Edit:
Du har fått en massa förlag ser jag.
Har du en dvi kabbel. Mitt 980 tror forfarde att det är main bilden. Trotts att skärmen där inte stöder de upplösningar som krävs vid boot.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

[quote postid="17697396" userid="147283" name="Sebastian V"]
Såg att du svarade innan jag fann videon som har med ditt problem att göra, kolla den om du inte redan gjort det.
[/quote

Får intel HD graphics att fungera, när jag startar datorn med mitt gamla kort så kommer inte den upp på diskhanteraren

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag skulle koppla in "intern speaker" på moderkort, finns att köpa för 10SEK. Då får du reda vad du har för fel medelst pip-koder.
Detta är från din manual
Connects to the speaker on the chassis front panel. The system reports system startup status by issuing a beep code. One single short beep will be heard if no problem is detected at system startup.

Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Såg att du svarade innan jag fann videon som har med ditt problem att göra, kolla den om du inte redan gjort det.

Lyckades stänga av den inbyggda tyvärr startade den inte ändå

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Efter att jag läst om så blir nåsta fråga. Du kom inte åt ström eller sata kablarna till diskarna då du tog in och it strömmen till det gamla och det nya grafikkortet?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Vad har du för PSU och vad händer om du kopplar inte det gamla kortet?

edit:
Börjar låta som kontakts problem.

Edit2:
samma problem i den nedre 16x porten som bara går i 4x.?

Edit3:
Oberoende om du har ver 1.0 eller 1.1 av moderkortet så ska det vara så. Snabbläste på gigabytes hemsida.
https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-Z77-DS3H-rev-10#ov
https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-Z77-DS3H-rev-11#ov

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Vad har du för PSU och vad händer om du kopplar inte det gamla kortet?

edit:
Börjar låta som kontakts problem.

Edit2:
samma problem i den nedre 16x porten som bara går i 4x.?

Hej tack för att du tar dig din tid

Datorn fungerar när jag kör det gamla grafikkortet därför vet jag att inget har tagit skada. Det är även samma strömkabel till det nya grafikkortet så därför vet jag att strömmen fungerar.
Det första du skrev kommer jag aldrig våga göra själv utan då får jag lämna den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Efter att jag läst om så blir nåsta fråga. Du kom inte åt ström eller sata kablarna till diskarna då du tog in och it strömmen till det gamla och det nya grafikkortet?

Min psu Cooler master gx 650w (bronze)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@lucfro:
Kan du testa ned hdmi till något? Annat eller samma skärm bara för att se om kortet skickar signal?

Edit:
Jag slänger alla ider jag har på dig, därav vissa som kan te sig långsökta.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

@lucfro:
Kan du testa ned hdmi till något? Annat eller samma skärm bara för att se om kortet skickar signal?

Med HDMI från gamla kortet fungerar skärmen strålande
Det skulle kunna vara fel på kortet men det konstiga isåfall är att bios skärmen startat med det nya kortet. Även om jag inte kan klicka på någon knapp eller liknade där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@lucfro:
sant låt mig tänka några min. Kllade ditt nätage och det ska inte spela någon roll vilka strömkablar du använder till grafikkortet.

Just nu funderar jag på om du kan nå datorn via rdp eller teamviever då bilden inte syns

Antar att du kört DDU.
men detta är ricktigt långsökt. Men radera nvidia mappen c:\nvidia (shift+delete)

Försök starta installationen av 399.24
https://www.nvidia.com/download/driverResults.aspx/137727/en-...
Det kommer inte gå men förhoppningsvis så minns systemet att de filer som då hamnar i c:\nvidia ska användas vid nästa uppstart.

Annars så är ju DDU här
https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall...

Har inga bra ider just nu. =(

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

@lucfro:
sant låt mig tänka några min. Kllade ditt nätage och det ska inte spela någon roll vilka strömkablar du använder till grafikkortet.

Just nu funderar jag på om du kan nå datorn via rdp eller teamviever då bilden inte syns

Antar att du kört DDU.
men detta är ricktigt långsökt. Men radera nvidia mappen c:\nvidia (shift+delete)

Försök starta installationen av 399.24
https://www.nvidia.com/download/driverResults.aspx/137727/en-...
Det kommer inte gå men förhoppningsvis så minns systemet att de filer som då hamnar i c:\nvidia ska användas vid nästa uppstart.

Annars så är ju DDU här
https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall...

Har inga bra ider just nu. =(

Japp jag kört ddu. Fungerar inte ändå.
Ska prova att försöka tabort Nvidias men börjar nog misstänka att själva kortet är sönder

Skickades från m.sweclockers.com