IP-telefon funkar ej förrän datorn sätts på

Permalänk
Medlem

IP-telefon funkar ej förrän datorn sätts på

Hej,
skulle idag hjälpa min granne med ett spännande problem. Det är så att hans telefoni funkar inte förrän man startar datorn. När det väl är gjort funkar den i drygt 24h innan man behöver starta datorn igen. Den behöver alltså inte vara igång under hela tiden. Han hade använt en Cisco SPA122 som router men jag bryggade den med en edgerouter X nu istället men problemet verkar kvarstå.

Jag kan inte for the life of me förstå hur det är relaterat då de två sakerna inte är ihopkopplade.

EDIT: Han har vanliga analoga telefoner som kör en SPA122 som IP-adapter alltså. Denna användes tidigare som router då den har den funktionen men har satts i bryggläge med DHCP avstängt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

vad gör Edgerouter x? borde inte ip telefonin sitta redan där?
Tror inte den kan sitta på switchen utan måste sitta på innan den

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

@Pelegrino: Låter som om Routern inte kan hitta telefonen som en enhet på nätet, dvs när ni slår på datorn så hittar den telefonen, rapporterar detta till routern som uppdaterar sitt routing table, för att sedan 24h senare rensa routing tablet? Är det möjligt? Om så är fallet kan ni ju sätta en statisk route till telefonen från routern.

Du kan jämföra datorns routing table, med routerns för att se om detta är fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

vad gör Edgerouter x? borde inte ip telefonin sitta redan där?
Tror inte den kan sitta på switchen utan måste sitta på innan den

Vad den gör? Det är en router?

Jag kan testa köra telefonconvertern direkt i Edgeroutern men det borde inte göra någon skillnad. Notera att problemet existerade även convertern agerade router.

Skrivet av Overwatch:

@Pelegrino: Låter som om Routern inte kan hitta telefonen som en enhet på nätet, dvs när ni slår på datorn så hittar den telefonen, rapporterar detta till routern som uppdaterar sitt routing table, för att sedan 24h senare rensa routing tablet? Är det möjligt? Om så är fallet kan ni ju sätta en statisk route till telefonen från routern.

Du kan jämföra datorns routing table, med routerns för att se om detta är fallet.

Det låter som en vettig tanke men varför skulle den inte hitta telefonen? Låter särskilt märkligt när telefonen tidigare var direkt inkopplad i ciscoconvertern som agerade router.
Vet du något smidigt sätt att jämföra routing tables?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Hur är SPA-Boxen konfad? Låter som något triggas när datorn sätter igång och låter trafiken komma igenom. Kommer boxen ifrån en operatör eller egenkonfad? Enklaste är nog att sätta port-forwards till boxen så "bör" den alltid fungera! Jag har konfat mången box... Med Edgerouter skulle jag rekommendera att stänga av alla typer av sip stöd som sip-inspection, alg m.m som brukar kunna ställa till det!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Hur är SPA-Boxen konfad? Låter som något triggas när datorn sätter igång och låter trafiken komma igenom. Kommer boxen ifrån en operatör eller egenkonfad? Enklaste är nog att sätta port-forwards till boxen så "bör" den alltid fungera! Jag har konfat mången box... Med Edgerouter skulle jag rekommendera att stänga av alla typer av sip stöd som sip-inspection, alg m.m som brukar kunna ställa till det!

SPA-boxen kommer direkt från Cellip(?, lite osäker) och det enda jag ändrat i den är från NAT till bridge-mode.

Menar du vanliga port-forwards? Hur vet jag då vilka portar som ska vara öppna?

Ska ta en titt mer på confen av edgeroutern nästa gång jag är där.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Skulle nog sätta switchen till internetutaget samt till switshen Edgeroutern + SPA122, samt datorn till edgeroutern, dvs om fler än en IP adress delas ut av ISP.

För många år sen när jag körde IP telefoni så gick det inte att sätta IP telefonin till då befintlig router.

För övrigt varför en switch där när det bara är en dator + IP telefonin, ok med mitt förslag behövs den, men i befintligt schema är den ju överflödig.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Skulle nog sätta switchen till internetutaget samt till switshen Edgeroutern + SPA122, samt datorn till edgeroutern, dvs om fler än en IP adress delas ut av ISP.

För många år sen när jag körde IP telefoni så gick det inte att sätta IP telefonin till då befintlig router.

För övrigt varför en switch där när det bara är en dator + IP telefonin, ok med mitt förslag behövs den, men i befintligt schema är den ju överflödig.

Expansion såklart. Det finns 2 TV-apparater som ska kopplas på den sen, då behöver vi switchen.

vi får bara en IP så det är ej möjligt tyvärr.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

@Pelegrino:

Har du vidarebefordrat port 5060, 5080 till SIP-boxen?

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

SPA-boxen kommer direkt från Cellip(?, lite osäker) och det enda jag ändrat i den är från NAT till bridge-mode.

Menar du vanliga port-forwards? Hur vet jag då vilka portar som ska vara öppna?

Ska ta en titt mer på confen av edgeroutern nästa gång jag är där.

Standardportar för SPA122 är SIP UDP/TCP 5060-5061 samt UDP 16384 - 16538 för RTP.

Annars ring o fråga Cellip, de borde kunna hjälpa dig...

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

@Pelegrino:

Har du vidarebefordrat port 5060, 5080 till SIP-boxen?

Nej det har jag inte.

Skrivet av Maxizor:

Standardportar för SPA122 är SIP UDP/TCP 5060-5061 samt UDP 16384 - 16538 för RTP.

Annars ring o fråga Cellip, de borde kunna hjälpa dig...

Problemet med Cellip är att de har kundtjänst två timmar om dagen, när jag är på jobbet... Men ska testa standardportarna!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Okej,
jag har nu varit och hjälpt honom igen idag. Det visade sig att telefonen funkat under hela tiden utan konstigheter med edgeroutern. Förstår inte riktigt hur men man får uppskatta de små sakerna i livet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl