Skuldsätta en privatperson

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort ohjälpsamma inlägg i enlighet med §1 och §5. Anmäl gärna ev. regelbrytande inlägg.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Ett enkelt sätt att slippa saker likt detta är att skriva det enklaste av enkla kontrakt

"Bilen säljes i befintligt och förevisat skick. Köparen har givits möjlighet att undersöka fordonet innan köp.
Inga som helst former av garantier lämnas från säljarens sida." eller liknande.

Har sålt en del bilar genom åren och än har ingen försökt nått liknande fuffens som OP råkat ut för men har hört en del skräckhistorier likt detta.

OffTopic: Har hört att man aldrig ska åka hem till nån och visa upp bilen för då ska "hemförsäljningslagen" (eller vad det nu kan heta) gälla varpå köparen har 2 veckors ångerrätt, vet dock ej om så faktisk är fallet när det är mellan privatpersoner.

Permalänk
Medlem

Nej det går inte att "skuldsätta" någon på så lösa grunder.

Har ni skrivit någon sorts kontrakt eller har köparen bara gett dig pengar?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Hade varit kul om du vetat vad för folk det är hon hotar med.
Så hade du kontaktat dem och berättat om denna påhittade skuld på 5000:-
Ja kriminella gäng älskar såna här småsaker, ingenting de bryr sig om... Iallafall inte de gamla hederliga gängen

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

Haha bland det roligaste jag läst på lång tid! Snacka om att kvinnan är en riktig tröttmössa i vardagen!

Bara ignorera vad hon säger, hon får väll "komma" med sitt "folk" så ser du till att ha lite härlig videobevis när du hälsar på farbror blå i efterhand eller i förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsan11111:

@Juggernawt: Sålde bilen i körbart skick. Köparen sa att hon skulle sätta en skuldsedel på mig. Finns sådant?

Hahaha roligaste jag hört, sätt då en handskriven lapp på 1 miljon.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Aaah, alltid dessa "kontakter" som ska driva in pengar.
Har aldrig hört talas om någon som faktiskt råkat ut för det efter privata affärer på så små summor, men vem vet, kanske blir det första gången.

Du kan ju alltid erbjuda dig att glömma hennes illa dolda hot mot att hon släpper det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Aaah, alltid dessa "kontakter" som ska driva in pengar.
Har aldrig hört talas om någon som faktiskt råkat ut för det efter privata affärer på så små summor, men vem vet, kanske blir det första gången.

Du kan ju alltid erbjuda dig att glömma hennes illa dolda hot mot att hon släpper det hela.

Har dock hört att det kan få motsatt effekt då personen i fråga inte känt herrarna från det stora starka gänget tillräckligt, ett par gånger

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

Polisanmäl

Visa signatur

Macbook Pro 13" Retina 2015 - i5 @ 2.7Ghz - Intel Iris 6100 1536MB - 8GB 1867Mhz

Permalänk
Medlem

Om något polisanmälan, I övrigt skulle jag starkt bara ignorera människan, inte skriva något, inte svara, inte hota etc.
Bryt bara kontakten, 99,9% är det någon som försöker luras och är det inte det så är personen troligen inte helt sund, minimera interaktion, er affär är avslutad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Du behöver inte oroa dig för hotet ingen riktig gängmedlem med "folk bakom sig" går och hotar nån random för en gammal bil för 5000kr, hahahha. du behöver nog varken bry dig eller svara på henne. köpt är köpt.

Permalänk
Medlem

Det nämndes kriminella MC-gäng tidigare och jag kan säga att 'risken' för agerande därifrån är liten. Inte för att de är osympatiska, utan snarare för att skulden är liten och felet är köparens. Risken att det är just något sånt element som åberopas ser jag som försvinnande liten, snarare handlar det om en bluff.

Lycka till! Informera köparen vänligt men bestämt om hennes skyldigheter och att hot enbart kommer stärka ditt beslut.

Permalänk
Medlem

@hejsan11111:
Spela in alla samtal med personen om du har några mer, finns appar för sånt till telefonen, spara sms-konversationer.
"vill helst inte sätta skuldsedel på dig genom mitt folk" är olaga hot och bör polisanmälas

@Nepo: mindre roligt om hen har kriminella kontakter som gör en utflykt för småpengar.

Förhoppningsvis har köparen bara läst Svensk maffia engång för mycket..

PS. Varför registrera man sig på ett 'datanördsforum' för att fråga om en sån här sak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeCommando:

Du behöver inte oroa dig för hotet ingen riktig gängmedlem med "folk bakom sig" går och hotar nån random för en gammal bil för 5000kr, hahahha. du behöver nog varken bry dig eller svara på henne. köpt är köpt.

Dessutom kanske det påverkar imagen lite om man som tuffing i ett MC häng kommer glidande i en risig Honda Prelude

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

PS. Varför registrera man sig på ett 'datanördsforum' för att fråga om en sån här sak?

Därför att vi är bäst och kan allt om allt så klart Men tanken slog mig också, #SweLawyers.com