Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ken:

Hej, är lite sugen på att bygga en sån här. Någon som har testat med ett ASUS GeForce GTX 1070 Ti ROG Strix? Ser ut som att det är lite i det största laget.

Hur har ni det med ljudnivån? Är det flygplansmotor?

Afaik så tar 1070 TI 2,5 kortplatser, och då får den inte plats.
Mitt asus rog strix 1080 går precis.

Permalänk
Medlem

Önska det fanns ett tillbehör som kunde öka bredden istället för höjden på chassit Så man kunde klämma in fetare kort eller kylare typ Morpheus // Arctic ! Borde inte vara så svårt att tillverka ens med en 3D printer p.g.a sken-systemet?

Mitt Vega64 hade verkligen behövt en sådan kylare haha Aeeroooplaaane

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Önska det fanns ett tillbehör som kunde öka bredden istället för höjden på chassit Så man kunde klämma in fetare kort eller kylare typ Morpheus // Arctic ! Borde inte vara så svårt att tillverka ens med en 3D printer p.g.a sken-systemet?

Mitt Vega64 hade verkligen behövt en sådan kylare haha Aeeroooplaaane

Det skulle vara jättelätt!
Louqe har ju tillochmed lagt ut grundfilerna som man kan få tag och jobba med!

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem

@Shinzou: Du råkar inte ha en sådan och möjlighet att tillverka 1 xD?

Permalänk
Medlem

2080 utbudet verkar också väldigt klent med kompatibla modeller.
Som jag fått fram i stort sett bara palit grundmodell och gainward grundmodell, helt exkluderande founders edition alternativen (aldrig förstått varför man skulle vilja köra med founders edition kort om man inte tänkt sätta vattenblock)

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

@Shinzou: Du råkar inte ha en sådan och möjlighet att tillverka 1 xD?

Haha, får se hur mycket jobb och set tid det tar att skriva ut, även typ av filament kommer göra det mer eller mindre jobbigt

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem

Någon som vet om en fläkt under psu gör någon skillnad?
Jag har plats för en men gör den ingen skillnad så känns det ju onödigt.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

@lasseTM: Knappt märkbart vad jag har läst. (Inte testat att ta ut min och faktiskt testa dock)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Någon som vet om en fläkt under psu gör någon skillnad?
Jag har plats för en men gör den ingen skillnad så känns det ju onödigt.

Jag ska göra ett försök snart, grafikkortet konstant på 90 grader känns sådär...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

Jag ska göra ett försök snart, grafikkortet konstant på 90 grader känns sådär...

Kan du inte köra 15min furmark och prime samtidigt innan och se dina temps och sedan göra samma sak efter och posta dina temperaturer?

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Kan du inte köra 15min furmark och prime samtidigt innan och se dina temps och sedan göra samma sak efter och posta dina temperaturer?

Det är 90 grader på grafikkortet iaf, det börjar klocka ned sig vid 85-90 så kan inte bli varmare. Kan jag få ned det med 5-10 grader så är det värt mycket. För CPUn kan jag inte tänka mig att det hjälper något (för långt bort) men ska kolla vad jag kan skrämma upp min CPU i (9600K).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Shinzou: Haha förstår men jäklar vad nice det hade varit!!

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

2080 utbudet verkar också väldigt klent med kompatibla modeller.
Som jag fått fram i stort sett bara palit grundmodell och gainward grundmodell, helt exkluderande founders edition alternativen (aldrig förstått varför man skulle vilja köra med founders edition kort om man inte tänkt sätta vattenblock)

Jag har ett INNO3D GeForce RTX 2080 X2 OC i min Ghost och denna får plats med god marginal utan TopHats eller low profile strömkontakter.

Visa signatur

Case: Louqe Ghost S1 Limestone w/o TopHat Motherboard: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac CPU: Intel Core i7 9700K 4,0GHz @ 1,01V RAM: Ballistix Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB GPU: INNO3D GeForce RTX 2080 X2 OC SSD: Samsung 970 EVO 500GB + Crucial MX500 2TB PSU: Corsair SF600 v2 Heatsink: Noctua NH-L12 Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Keyboard: CM Storm Quickfire Rapid (Cherry MX Red) Mouse: Razer Deathadder Laptop: MacBook Air 13" mid-2012 Phone: iPhone SE

Permalänk
Inaktiv

Okej, trots att jag är en stolt ägare av ett Dan A4 så blev det ett köp nu av ett Louqe-chassi. Kylningen är inte bra helt enkelt och CPUn går väldigt varm om man ska ha en acceptabel ljudnivå. 545lc är dessutom väldigt överprisad och svår att få tag i så jag tänker om helt enkelt.

Chassi: Louqe Ghost S1 Limestone med L TopHat
CPU: AMD Ryzen 2700
Moderkort: Asus Strix B350-I Gaming
RAM-minne: Kingston HyperX 32GB (2x16GB) DDR4 2666MHz White
HDD/SSD: Samsung 970 EVO series SSD 1TB M.2, Samsung 960 EVO series SSD 500GB M.2 och Samsung 850 EVO series SSD 1TB SATA
PSU: Corsair SF600 v1
GPU: Titan Xp Collectors Edition

Kylning: Här behöver jag hjälp. Jag tänkte ge mig på min första custom loop men är lite osäker på vilka inköp som behövs göras. Men jag har kommit fram till lite saker på vägen. Jag funderar även på om jag ska strunta i custom loop och antingen köpa 2st 120 AIO och fördela kylningen på eller köra 1st Fractal Design S24 och koppla på ett GPU-block.

Ett stort problem är tillgänglighet på önskad hårdvara, har varken lyckats hitta Swiftechs Apogee Drive II eller EVGA Hybrid-kit till 1080ti-referens. Om någon annan sitter med liknande tankar så mottas tips gärna.

Alt 1:
Pump/CPU-block: Swiftech Apogee Drive II
Radiator 240mm: Någon rekommenderad för chassit
Fittings, tubings osv: Oklart, tips mottas gärna. Tänkte försöka hard tubing men inte så mycket böjar utan snarare mycket kopplingar.
GPU-block: EK eller Phanteks beroende på vad som hittas. Likaså här mottas tips gärna

Alt 2:
CPU/GPU: Standard 120mm AIO eller 1st Fractal Design S24 men GPU-block inkopplat.

Permalänk
Medlem

Snodde mallen
så här blev det, iaf tills grafikkort och CPU uppgraderas..

Användningsområden:
- Arbetsstation: Testa lite program med VM,s och automationsmjukvaror, eventuellt lite CAD etc.
- Gaming: Lol, Overwatch, Tibia, PUBG, Battlefield V kanske när jag får ändan ur och byter titan till RTX

Komponenter:
- PSU: Corsair SF600 v2
- GPU: Titan xP Jedi Order Collectors edition..
- MB: X299 AsRock med 3st m.2 slots, 2st GB NIC, 6SATA
- CPU: Intel Core i7 9800X 3.8 Ghz (4,4) 16,5 MB
- RAM: 32Gb SO-dim
- SSD: Samsung SSD 970 EVO 1000GB NVMe M.2
- Cooling: S24 Fractal Design

Men, Lite väl korta skruvar så tophatten är mest ditlagd, osv.. men silver färgen är fin..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

@anon193054: kör s24 och lägg till en 240 radiator i botten (en till "top" hat) ..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av moreempty:

@dix_xib: kör s24 och lägg till en 240 radiator i botten (en till "top" hat) ..

Får inte plats. Har bara 28 cm mellan hylla och skåp över skärmen

Permalänk
Medlem

Är skärmen i skåpet?

@anon193054

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Okej, trots att jag är en stolt ägare av ett Dan A4 så blev det ett köp nu av ett Louqe-chassi. Kylningen är inte bra helt enkelt och CPUn går väldigt varm om man ska ha en acceptabel ljudnivå. 545lc är dessutom väldigt överprisad och svår att få tag i så jag tänker om helt enkelt.

Chassi: Louqe Ghost S1 Limestone med L TopHat
CPU: AMD Ryzen 2700
Moderkort: Asus Strix B350-I Gaming
RAM-minne: Kingston HyperX 32GB (2x16GB) DDR4 2666MHz White
HDD/SSD: Samsung 970 EVO series SSD 1TB M.2, Samsung 960 EVO series SSD 500GB M.2 och Samsung 850 EVO series SSD 1TB SATA
PSU: Corsair SF600 v1
GPU: Titan Xp Collectors Edition

Kylning: Här behöver jag hjälp. Jag tänkte ge mig på min första custom loop men är lite osäker på vilka inköp som behövs göras. Men jag har kommit fram till lite saker på vägen. Jag funderar även på om jag ska strunta i custom loop och antingen köpa 2st 120 AIO och fördela kylningen på eller köra 1st Fractal Design S24 och koppla på ett GPU-block.

Ett stort problem är tillgänglighet på önskad hårdvara, har varken lyckats hitta Swiftechs Apogee Drive II eller EVGA Hybrid-kit till 1080ti-referens. Om någon annan sitter med liknande tankar så mottas tips gärna.

Alt 1:
Pump/CPU-block: Swiftech Apogee Drive II
Radiator 240mm: Någon rekommenderad för chassit
Fittings, tubings osv: Oklart, tips mottas gärna. Tänkte försöka hard tubing men inte så mycket böjar utan snarare mycket kopplingar.
GPU-block: EK eller Phanteks beroende på vad som hittas. Likaså här mottas tips gärna

Alt 2:
CPU/GPU: Standard 120mm AIO eller 1st Fractal Design S24 men GPU-block inkopplat.

Om du är villig att köra en till tophat L i botten. Kan du köra med NZXT G12
https://www.google.se/amp/s/amp.reddit.com/r/sffpc/comments/a...

Jag hade tänkt o köra costum som dig men började tänka om. Lutar åt 240 aio för CPU toppen
120 aio botten med NZXT g12 och hydro h55

Verkar vara en bra lösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Kan du inte köra 15min furmark och prime samtidigt innan och se dina temps och sedan göra samma sak efter och posta dina temperaturer?

Igår monterade jag bottenfläkten. Ganska tatj nu... Glömde bort att köra prime för CPU temps men jag märkte inte att det påverkades nämnvärt. Grafikkortet som tidigare var uppe på 90 grader som mest toppade nu på 85. Det spelade ingen större roll vilken rpm fläkten låg på där, 50% gav samma temp som 100%.

Jag kommer nog behålla den där iaf, den bidrar iaf till något lägre totalljud vid spelande.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av frong:

Är skärmen i skåpet?

@dix_xib

Hehe, nej den sitter under hyllan.

Skrivet av EroHebi:

Om du är villig att köra en till tophat L i botten. Kan du köra med NZXT G12
https://www.google.se/amp/s/amp.reddit.com/r/sffpc/comments/a...

Jag hade tänkt o köra costum som dig men började tänka om. Lutar åt 240 aio för CPU toppen
120 aio botten med NZXT g12 och hydro h55

Verkar vara en bra lösning

Har också kikat på det där men H55 verkar inte fått toppbetyg (på bla Inet). Kan ha varit en dålig batch runt 2015 visserligen.
Kanske blir så, blir både väldigt dyrt och meckigt med custom. Tänkte inte ha någon glaspanel på denna ändå utan vill mest ha en tyst snabb och liten dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Hehe, nej den sitter under hyllan.
https://cdn.sweclockers.com/galleri/bild/192956?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IjE5Mjk1NiIsImZpbHRlcnMiOlsidD1zbGlkZSJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiJlNjQ4YWE3YTc0ZGNmMDI3MTY0YjFiYzhiYzZkNmM1ZSJ9

Har också kikat på det där men H55 verkar inte fått toppbetyg (på bla Inet). Kan ha varit en dålig batch runt 2015 visserligen.
Kanske blir så, blir både väldigt dyrt och meckigt med custom. Tänkte inte ha någon glaspanel på denna ändå utan vill mest ha en tyst snabb och liten dator

Jag har kollat en del på reddit ang h55 det är flera som är nöjda. Bara att byta till noctua fläkt på radiator och en 92 mm noctua för vrm på kortet. Kalaset går på ca 1100 på webbhallen +200kr för noctua 120mm.

Samma här vill oxo ha en diskret liten men kraftfullt dator

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EroHebi:

Jag har kollat en del på reddit ang h55 det är flera som är nöjda. Bara att byta till noctua fläkt på radiator och en 92 mm noctua för vrm på kortet. Kalaset går på ca 1100 på webbhallen +200kr för noctua 120mm.

Samma här vill oxo ha en diskret liten men kraftfullt dator

Jo, det kommer nog bli så! Tack alla för tips.

Tänker mig det här:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12144179

Permalänk
Medlem

Är det en för gpu och en för CPU?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av EroHebi:

Är det en för gpu och en för CPU?

Yes!

Permalänk
Medlem

Ryktet på stan säger att det räcker med M-tophat under. Fläkten sätter du under PSU där det finns plats och sen radiatorn i M-tophaten. Blir det lite mindre höjd

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kribol01:

Ryktet på stan säger att det räcker med M-tophat under. Fläkten sätter du under PSU där det finns plats och sen radiatorn i M-tophaten. Blir det lite mindre höjd

Redan beställt och Louqe @PaChalski är inte direkt lätt att få tag på. Inte ens fått orderbekräftelse men pengarna har dragits.

Permalänk
Medlem

Så här blev mitt system till slut.

Komponenter:
- PSU: Corsair SF600 v2
- GPU: EVGA GTX1080 FTW 3
- MB: ASUS ROG STRIX Z370 I Gaming
- CPU: Intel Core i7 8700k @ 4,7GHz (delided och lappad)
- RAM: 32GB Corsair LPX 3000MHz
- SSD: Samsung SSD 970 EVO 500GB NVMe M.2, Crucial MX500 2TB, Samsung 840 Evo 250GB
- Cooling: Noctua NH-L12 (fick bocka den lite för att få plats på moderkortet)
- Medium Tophat med en 120mm fläkt ovanför CPU och tomt över nätagg (behövde extra utrymme för strömkablarna till grafikkortet).

Köpte M3x10 skruvar på Clas Ohlsson för att kunna skruva fast tophat med monteringsplatta. Funkar utmärkt.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Hehe, nej den sitter under hyllan.

Haha tack, fick ont i huvudet.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Nästan klar med mitt bygge.

Small Top Hat + Noctua NF-A12x15 x2

MB: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac
CPU: Intel i9-9900K
CPU Cooler: Noctua NH-L12S
GPU: ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080
RAM: G.Skill Trident Z 3200MHz CL14
NVMe SSD: Samsung 970 EVO 500GB
PSU: Corsair SF600 V2
Thermal Grease: Thermal Grizzly Kryonaut

Mods:
ASRock Z390 VRM heatsink spreaders borttagna (5 av 12 totalt).
Noctua NH-L12S justerad för att passa.
G.Skill Trident Z heat spreaders borttagna

Temps:
Idle: 36 grader.
Gaming: Ännu ej testat..

Bilder på Imgur av komponenter, heatsink och heat spreaders.