Sålde katt, nu vill köparen lämna tillbaka pga "allergi"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Enklast rent tankemässigt är nog att betrakta det här som en helt ny "affär". Låtsas i ditt huvud att det är en okänd kvinna som försöker få dig att ta emot hennes okända katt. Hur skulle du agera då? Du skulle inte ta emot den gratis och du skulle definitivt inte ge henne pengar för att ta emot den, till exempel.

Fast det kan ju finnas lagar om ånger av köp etc som man behöver ta i åtanke...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Fast det kan ju finnas lagar om ånger av köp etc som man behöver ta i åtanke...

Trodde det redan konstaterats i tråden att det inte är fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

I somras flyttade det in 3(!) hemlösa katter hos oss (har redan 3 sedan innan) eftersom jag och min sambo inte ville att de skulle dö. För ca 2 veckor sedan sålde vi den sista och var glada över att äntligen blivit av med dem. Idag meddelande denna sista köpare att hon blivit akut allergisk och påstår att vi ska ta tillbaka katten innan onsdag eftersom hon ska till Gällivare och fira jul. Högst troligt vill hon ju lämna tillbaka katten eftersom hon inte kan ta med den till Gällivare då hon haft katt tidigare (åtminstone sa hon det vid köpet).

Vad ska vi göra? Jag tycker synd om katten då den redan är väldigt förvirrad och rädd efter alla turer fram och tillbaka, vi vill ju ge den ett tryggt hem. Samtidigt har de redan kostat oss massor i form av pengar till mat, kattsand och förstörda möbler. Det är en hane också så han börjar väl pinka inomhus vilken dag som helst.

Kan man inte testa sig om man är allergiskt mot katter innan köp?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

@Baxtex: Ta tillbaka katten för dess egen skull (betalningen behålls naturligtvis). Vid 6 månaders ålder tar du den till djursjukhuset och låter kastrera och öronmärka den. Det är inte dyrt och den blir hemtam. Om ni inte har råd med detta så PM'a mig så löser vi det. (År 2007 kostade detta endast 718:- !)

Kastrering redan efter 6 månader av båda mina.
Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Högst troligt vill hon ju lämna tillbaka katten eftersom hon inte kan ta med den till Gällivare då hon haft katt tidigare (åtminstone sa hon det vid köpet).

Minns jag rätt så är det i huvudsak kattens saliv som är allergen (och inte håret i sig som det brukar sägas utan pga att katten har slickat sig), och det varierar kraftigt från katt till katt. Det är fullt möjligt att just den här katten orsakar allergi hos köparen medans hennes förra katt inte gjorde det. Jag är själv drabbad av detta - de flesta katter har jag inget problem med, men vissa ger mig allergiska reaktioner, och det kan ta en stund innan det manifesterar sig.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Minns jag rätt så är det i huvudsak kattens saliv som är allergen (och inte håret i sig som det brukar sägas utan pga att katten har slickat sig), och det varierar kraftigt från katt till katt. Det är fullt möjligt att just den här katten orsakar allergi hos köparen medans hennes förra katt inte gjorde det. Jag är själv drabbad av detta - de flesta katter har jag inget problem med, men vissa ger mig allergiska reaktioner, och det kan ta en stund innan det manifesterar sig.

Japp.
Vilket gör det extra sorgligt när en del köper en s.k. "allergifri" katt.

Permalänk
Medlem

Jag och tjejen skaffade en katt för låt säga 4 år sedan när vi flyttade i lag.
Insåg efter någon månad att det kliade fruktansvärt i ögonen, gommen samt rann ur ögonen och kände mig allmänt dåsig.
Gick till läkaren och såklart var det enda man var allergisk mot katt, inte hund, inte pälsdjur förutom katt.

Sitter nu här 4 år senare med samma katt och visst det kliar lite då och då, rinner lite mer än vanligt. Men med allergimedicin så som nässpray, ögondroppar och Loratadin så klarar jag mig fint.
Har man valt att skaffa ett djur får man fan ta hand om det också.

Sen åker vi väl bort ca 2 gånger per år och då får morsan min ta hand om åbäket.
Det är ju inte kattens fel att man är allergisk.

Sen är väl inte jag den som sitter och klappar katten dagligen heller då, kan vistas i närheten av den men inte alltför länge för då börjar nysandet, harklandet och kliandet.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

Ta tillbaka katten men behåll pengarna! Du hittar en ny ägare..

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Hon har haft katt tidigare men hade råkat glömma bort att hon var allergisk och köpte en ny?

ja har träffat personer med nötallergi, gluten, laktos som råkat glömma bort vad dom har för allergi eller inte orkat läsa innehållsförteckning. Den sista idioten är ännu inte född än.

Permalänk
Medlem

Jag är också allergisk mot katter. Fast älskar dom små liven så mycket att jag köpte mig en allergivänlig katt. Kostade mig 12 tusen men det var det värt

Permalänk
Medlem

Som andra påpekat, bara att beklaga över den märkliga situationen att hon blivit allergisk men påtala att det faktiskt är hennes problem. Ni har redan gjort jättemycket för katten och kan inte belastas för detta, det får väl bli en nyttig träning i att göra saker som är svårt för att det skär i hjärtat.

Det går inte att rädda hela världen och vara alla till lags, ibland får man sätta ned foten även om det tar emot på det personliga och emotionella planet. Lägg över skulden på henne isället om hon strätar emot, hon har köpt katten och därmed tagit på sig ett ansvar. Antingen stannar hon hemma eller så löser hon problemet innan hon åker.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd

Hoppas katten hittar hem <3

Försvarar ingen.. men jag har själv upplevt att jag under en tid fick uppleva allergi mot gräs..helt slumpmässigt under en sommar fick jag extremt svårt för gräs..nästäppa och knottrig gum pga gräset. Jag är ej allergiskt mot något numera enligt tester.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Jag och tjejen skaffade en katt för låt säga 4 år sedan när vi flyttade i lag.
Insåg efter någon månad att det kliade fruktansvärt i ögonen, gommen samt rann ur ögonen och kände mig allmänt dåsig.
Gick till läkaren och såklart var det enda man var allergisk mot katt, inte hund, inte pälsdjur förutom katt.

Sitter nu här 4 år senare med samma katt och visst det kliar lite då och då, rinner lite mer än vanligt. Men med allergimedicin så som nässpray, ögondroppar och Loratadin så klarar jag mig fint.
Har man valt att skaffa ett djur får man fan ta hand om det också.

Sen åker vi väl bort ca 2 gånger per år och då får morsan min ta hand om åbäket.
Det är ju inte kattens fel att man är allergisk.

Sen är väl inte jag den som sitter och klappar katten dagligen heller då, kan vistas i närheten av den men inte alltför länge för då börjar nysandet, harklandet och kliandet.

Jag har en liknande situation, dock har jag en mild allergi mot det mesta gällande pollen och päls. För min del dock har jag märkt att min kropp vänjer sig vid katterna. Kan ha besvär ett tag men allt eftersom märker jag av problemen mindre och mindre. Jag har för övrigt två katter själv och jag har åtminstone för närvarande svårt att se hur jag skulle kunna lämna dem även om jag skulle få betydligt värre problem med allergierna.

---

Tillbaka till ursprungsfrågan dock så kan jag hålla med om att man kan reagera olika på olika katter. Däremot är det något som, åtminstone för mig är något jag känner av redan första dagarna. Inte efter ett par månader. För mig låter detta mer som att köparen vill hitta en ursäkt att lämna tillbaka katten då de inte var beredda på ansvaret.

Jag har svårt att se hur man kan skylla på allergi efter så lång tid. Om allergin faktiskt var ett problem är det något som borde iakttagits redan i början och inte när det väl blir en bra ursäkt för att slippa ta det extra ansvar som kommer.

Permalänk
Avstängd

Ta tillbaka katten. Det är inget objekt.
Inget man avlivar för att man själv ska bara bekväm.

ibland går man på en nit här och där.
oseriösa köpare. etc etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cuna:

Ta tillbaka katten. Det är inget objekt.
Inget man avlivar för att man själv ska bara bekväm.

ibland går man på en nit här och där.
oseriösa köpare. etc etc.

Så de ska ta ansvar för alla andras katter? Varför kan inte du ta den isf?

Normalt när det kommer till hund iaf är ju att man kan lämna tillbaka men får inga pengar tillbaka, nu är ju det troligen lite andra priser mm och svårare att hitta hem för katter så skulle nog kräva lite betalning för att ta emot den eller hänvisa till ett katthem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Så de ska ta ansvar för alla andras katter? Varför kan inte du ta den isf?

Normalt när det kommer till hund iaf är ju att man kan lämna tillbaka men får inga pengar tillbaka, nu är ju det troligen lite andra priser mm och svårare att hitta hem för katter så skulle nog kräva lite betalning för att ta emot den eller hänvisa till ett katthem.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför ska man ansvara för att ta tillbaka en hund men inte en katt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AfterShock:

Varför ska man ansvara för att ta tillbaka en hund men inte en katt?

Nej sa inte att man ska, sa att det normala var, skillnaden är att hundarna jag pratar om är kennelhundar och kostar mellan 8-25 tusen beroende på ras mm samt att de är lättare än katter att placera ut /sälja igen.
Visst är det en birma tex så för all del men detta är omhändertagna katter vi pratar om (om jag fattat det rätt).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Nej sa inte att man ska, sa att det normala var, skillnaden är att hundarna jag pratar om är kennelhundar och kostar mellan 8-25 tusen beroende på ras mm samt att de är lättare än katter att placera ut /sälja igen.
Visst är det en birma tex så för all del men detta är omhändertagna katter vi pratar om (om jag fattat det rätt).

Skickades från m.sweclockers.com

Det håller jag med om. Då misstolkade jag antagligen bara vad du menade.

Permalänk

Tråkig situation.

En katt som säljs för sällskap omfattas av samma regelverk som skyddar en konsument vid köp av en tv eller en leksak, och de lagar som gäller vid köp i de vanliga butikskedjorna gäller också vid handel med katter.

SVERAK har vissa regler som ska följas vid en försäljning av katt. För att inte bryta mot förbundets regler ska dessa alltid följas. SVERAK har på sin hemsida en utmärkt blankett för överlåtelse av katt som hjälper säljaren att följa såväl lag som stadgar.
Oavsett om du använder SVERAKs blankett eller om du upprättar ett eget innebär avtalet att ägandet går över till köparen – utan begränsningar. När du har sålt katten är det bara den nya ägaren som har rätt att bestämma över den.

Om man nu inte nämnt återköp vid försäljningen av katten, eller kryssat i ”nej” i boxen på SVERAK avtalet kan köparen aldrig kräva av ägaren att ta tillbaks katten, om det inte finns skäl att på grund av reklamation häva köpet. Det finns ju naturligtvis inget som hindrar att säljare och köpare kommer överens om ett återköp ändå, men det i sig blir ett särskilt avtal mellan köparen och tidigare ägare, som inte regleras av konsumentköplagen – eftersom den grundläggande förutsättningen för att lagen ska gälla är att lagen gäller köp av lösa saker som en näringsidkare säljer till en konsument.

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huge-Raven:

Tråkig situation.

En katt som säljs för sällskap omfattas av samma regelverk som skyddar en konsument vid köp av en tv eller en leksak, och de lagar som gäller vid köp i de vanliga butikskedjorna gäller också vid handel med katter.

SVERAK har vissa regler som ska följas vid en försäljning av katt. För att inte bryta mot förbundets regler ska dessa alltid följas. SVERAK har på sin hemsida en utmärkt blankett för överlåtelse av katt som hjälper säljaren att följa såväl lag som stadgar.
Oavsett om du använder SVERAKs blankett eller om du upprättar ett eget innebär avtalet att ägandet går över till köparen – utan begränsningar. När du har sålt katten är det bara den nya ägaren som har rätt att bestämma över den.

Om man nu inte nämnt återköp vid försäljningen av katten, eller kryssat i ”nej” i boxen på SVERAK avtalet kan köparen aldrig kräva av ägaren att ta tillbaks katten, om det inte finns skäl att på grund av reklamation häva köpet. Det finns ju naturligtvis inget som hindrar att säljare och köpare kommer överens om ett återköp ändå, men det i sig blir ett särskilt avtal mellan köparen och tidigare ägare, som inte regleras av konsumentköplagen – eftersom den grundläggande förutsättningen för att lagen ska gälla är att lagen gäller köp av lösa saker som en näringsidkare säljer till en konsument.

I det här fallet rör det sig inte av en näringsidkare som säljer till konsument utan konsument till konsument som jag förstår det. Med andra ord helt andra regler än när man köper en tv eller leksak i en butik. Antagligen inte samma regler som för köp av djur i djuraffär heller för den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

I somras flyttade det in 3(!) hemlösa katter hos oss (har redan 3 sedan innan) eftersom jag och min sambo inte ville att de skulle dö. För ca 2 veckor sedan sålde vi den sista och var glada över att äntligen blivit av med dem. Idag meddelande denna sista köpare att hon blivit akut allergisk och påstår att vi ska ta tillbaka katten innan onsdag eftersom hon ska till Gällivare och fira jul. Högst troligt vill hon ju lämna tillbaka katten eftersom hon inte kan ta med den till Gällivare då hon haft katt tidigare (åtminstone sa hon det vid köpet).

Vad ska vi göra? Jag tycker synd om katten då den redan är väldigt förvirrad och rädd efter alla turer fram och tillbaka, vi vill ju ge den ett tryggt hem. Samtidigt har de redan kostat oss massor i form av pengar till mat, kattsand och förstörda möbler. Det är en hane också så han börjar väl pinka inomhus vilken dag som helst.

Ni har ju absolut ingen skyldighet,
har man däremot inte hjärtat att inte ställa upp för katten så är det för mig ganska tydligt:
"Javisst kan jag ta tillbaka den, men du får inga pengar tillbaka. Du ska vara glad att du blir av med den kostnadsfritt".

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Personligen så hade jag övervägt att ta tillbaka den, iom endast 2 veckor. Kan ju vara schysst mot katten, som TS verkar bry sig om. Men jag hade självklart inte gett tillbaka några pengar, utan det är ju en ren tjänst att ta emot en katt som ingen vill ha.

Skrivet av Philippk:

Med hjärtat i halsen så fick jag säga faktiskt att dom fick sköta detta själv, enligt sago så är katten hos en familj ute på en gård men det vet man aldrig.

Det är väl den förklaring man brukar ge till barn/känsliga personer, när man avlivat djuret.

Permalänk
Medlem

Det finns ingen här i tråden eller på sweC som kan tänka sig ta en katt då? Det verkar ju finnas många här som tycker/håller med om att katten behöver ett hem. Saknas väl bara att någon tar tummen ur röven och säger "jag kan ta hand om den"?

Utöver det så är det nog bäst att ta emot katten igen, även om det är jobbigt för katten så är det troligen bättre än det hem den har just nu.
Kan inte tänka mig att det är speciellt svårt att hitta ett hem för en katt annars, eller? Vi har haft kattungar, en 5-8st varje år i flera år nu och har aldrig haft ett problem att hitta ett hem för katten, varesig dom är ungar eller fullvuxna.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Det finns ingen här i tråden eller på sweC som kan tänka sig ta en katt då? Det verkar ju finnas många här som tycker/håller med om att katten behöver ett hem. Saknas väl bara att någon tar tummen ur röven och säger "jag kan ta hand om den"?

Utöver det så är det nog bäst att ta emot katten igen, även om det är jobbigt för katten så är det troligen bättre än det hem den har just nu.
Kan inte tänka mig att det är speciellt svårt att hitta ett hem för en katt annars, eller? Vi har haft kattungar, en 5-8st varje år i flera år nu och har aldrig haft ett problem att hitta ett hem för katten, varesig dom är ungar eller fullvuxna.

Ingen dålig idé, men tror att denna tråden börjat spåra ut något vilket gör det svårare att hålla ett sådant fokus i den. Och det kan vara svårt att hitta hem för katter beroende på område. Nu vet jag förstås inte hur det ser ut där TS bor.

Permalänk
Medlem

Trodde inte jag skulle få en sådan här respons, trevligt.

Vi sålde katten till henne för 500kr och körde till och med katten hem till henne (3 mil) då hon inte hade körkort.

Efter mycket diskussion verkar det nu som att hon ska ta med sig den till Gällivare med flyg. Visst katten lär väl bli rädd men det tar ju bara någon 1 timme istället för 10 med bil. Hon hade någon som kunde passa den här i Skåne annars men denna person tyckte visst inte om katter så det alternativet föll bort. Själv vill vi helst inte ha katten då den bråkade konstant med våra egna katter. Dessutom är jag rädd att den blir mer förvirrad om den kommer hit igen, nu har den varit själv i några veckor och (enligt köparen) tar han mycket plats, vill bli klappad osv, något han inte gjorde hos oss, troligen pga att det inte var hans revir. Detta är lite extra roligt då jag trodde det skulle ta lång tid då han är ca 6 månader redan men det verkar ju ha gått bra.

Nu verkar hon inte allergisk längre..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Trodde inte jag skulle få en sådan här respons, trevligt.

Vi sålde katten till henne för 500kr och körde till och med katten hem till henne (3 mil) då hon inte hade körkort.

Efter mycket diskussion verkar det nu som att hon ska ta med sig den till Gällivare med flyg. Visst katten lär väl bli rädd men det tar ju bara någon 1 timme istället för 10 med bil. Hon hade någon som kunde passa den här i Skåne annars men denna person tyckte visst inte om katter så det alternativet föll bort. Själv vill vi helst inte ha katten då den bråkade konstant med våra egna katter. Dessutom är jag rädd att den blir mer förvirrad om den kommer hit igen, nu har den varit själv i några veckor och (enligt köparen) tar han mycket plats, vill bli klappad osv, något han inte gjorde hos oss, troligen pga att det inte var hans revir. Detta är lite extra roligt då jag trodde det skulle ta lång tid då han är ca 6 månader redan men det verkar ju ha gått bra.

Nu verkar hon inte allergisk längre..

Som jag anade. Allergin kommer och går liksom förståndet på människan kanske...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Nu verkar hon inte allergisk längre..

Det blir vanligare och vanligare med selektiv allergi

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Här var det blandade toner
tyvärr var jag tvungen att rensa bort en del mindre bra diskussioner
Även om man inte håller med varandra kan man hålla en god ton
och inte hoppa på varandra och angripa person

För övrigt var det skönt att allt löste sig i slutet
och att en ”kattastrof” kunde undvikas och inget köp blev avbrutet

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Trodde inte jag skulle få en sådan här respons, trevligt.

Vi sålde katten till henne för 500kr och körde till och med katten hem till henne (3 mil) då hon inte hade körkort.

Efter mycket diskussion verkar det nu som att hon ska ta med sig den till Gällivare med flyg. Visst katten lär väl bli rädd men det tar ju bara någon 1 timme istället för 10 med bil. Hon hade någon som kunde passa den här i Skåne annars men denna person tyckte visst inte om katter så det alternativet föll bort. Själv vill vi helst inte ha katten då den bråkade konstant med våra egna katter. Dessutom är jag rädd att den blir mer förvirrad om den kommer hit igen, nu har den varit själv i några veckor och (enligt köparen) tar han mycket plats, vill bli klappad osv, något han inte gjorde hos oss, troligen pga att det inte var hans revir. Detta är lite extra roligt då jag trodde det skulle ta lång tid då han är ca 6 månader redan men det verkar ju ha gått bra.

Nu verkar hon inte allergisk längre..

Så bra att det ordnade sig.

Angående allergin, man kan prata med sin läkare och få en spruta som hjälper och man blir då inte lika allergisk, har för mig det är en sorts antihistamin spruta man får. Det hjälper inte 100% allergi men skalar av det värsta.
Det är kanske det den nya ägaren har gjort.
Spelar roll, det är iaf tur att det ordnat sig och katten verkar trivas.

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huge-Raven:

Så bra att det ordnade sig.

Angående allergin, man kan prata med sin läkare och få en spruta som hjälper och man blir då inte lika allergisk, har för mig det är en sorts antihistamin spruta man får. Det hjälper inte 100% allergi men skalar av det värsta.
Det är kanske det den nya ägaren har gjort.
Spelar roll, det är iaf tur att det ordnat sig och katten verkar trivas.

Japp, min sambo tar det. Hon har dock hoppat det de senaste 2-3 åren, allergin har försvunnit.