Hus/Villa-ägare : ELClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av IgelQott:

Däremot är Nätavtalet svindyrt, och på 16A och upp till 8000kwh/år så har jag en beräknad årskostnad på 9341kr. (antar här kan man inte göra något utan bara glatt acceptera?)

Vilken nätägare har du? Samt vilken region bor du i? Känns väldigt dyrt gentemot din förbrukning, kan du kontakta ditt nätbolag och dubbelkolla om du verkligen har 16A säkringsavgift? Det är vanligt att folk fipplar och sätter in 20A så man får högre avgift som följd och den som flyttar in har ingen aning om det.

Permalänk
Medlem

Jäkliga är att jag har mitt bundet rörligt fram tills 2019-01-30, annars hade jag bundit mig för 24 månader nu med 60 öre per kw/h :/ Vilket är betydligt billigare ifall det blir ännu en kall vinter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

Jäkliga är att jag har mitt bundet rörligt fram tills 2019-01-30, annars hade jag bundit mig för 24 månader nu med 60 öre per kw/h :/ Vilket är betydligt billigare ifall det blir ännu en kall vinter!

Du kan inte teckna dig för det avtalet nu då, med start den 1:e februari, så får du kanske halva vintern till det priset i alla fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Du kan inte teckna dig för det avtalet nu då, med start den 1:e februari, så får du kanske halva vintern till det priset i alla fall?

Du... det tänkte jag inte på faktiskt! För som jag förstått så ligger börspriset ganska lågt nu i förhållande med förra året? Eller jämfört med Våren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IgelQott:

Flyttade in i villa i Februari i år (2018).

Fick mitt från Elskling.se:

Fastpris 2 år:
46,75 öre/kwh
Beräknad årskostnad 3155kr och det är då beräknad årsförbrukning på 6749kwh

Däremot är Nätavtalet svindyrt, och på 16A och upp till 8000kwh/år så har jag en beräknad årskostnad på 9341kr. (antar här kan man inte göra något utan bara glatt acceptera?)

Jag har ett avtal som heter Småförbrukare 3 x 16A genom mitt elnätsbolag och det kostar 192kr/mån exkl moms fast avgift + en rörlig del för förbrukningen som senast låg på 32,27 öre/kWh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

Du... det tänkte jag inte på faktiskt! För som jag förstått så ligger börspriset ganska lågt nu i förhållande med förra året? Eller jämfört med Våren?

Jag tecknade ett avtal i våras och hamnade på 44,19. Jag har aldrig sett ett så lågt pris. Generellt så skulle jag gissa att det är dyrare att binda upp i början på vintern, men kan ju inte säga det med säkerhet. Mitt tips blir att hålla koll på de erbjudanden som finns och binda om det känns bra.

Permalänk
Medlem

@Särimner:
Nätägare är EON vet inte vilken region, men bor i södra halland, dvs halmstad. Jag reagerar också över att det är dyrt, men antog att nätavtalet är inget man kan göra åt.

Det är via EON appen jag ser att avtalet är på 16A.

Så här ser en faktura ut:

Själva elavtalet är en bagatell i sammanhanget.

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Hedersmedlem

**Tråd rensad**
Plockade bort lite onödigt trams som hittade sig in.

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IgelQott:

@Särimner:
Nätägare är EON vet inte vilken region, men bor i södra halland, dvs halmstad. Jag reagerar också över att det är dyrt, men antog att nätavtalet är inget man kan göra åt.

Det är via EON appen jag ser att avtalet är på 16A.

Så här ser en faktura ut:
https://i.imgur.com/6rHH4TX.png

Själva elavtalet är en bagatell i sammanhanget.

Vänta lite, är inte det vad du betalar vart tredje månad?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Särimner:

Nej det är varje månad....

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Medlem

Jag körde fast elpris innan, valde den bästa dealen jag hittade på elskling.

Min efterforskning har visat att elpriset ofta går upp när det är väldigt kallt en längre tid.
Samtidigt går vår elanvändning upp exponentiellt när det är riktigt kallt (luftvärmepump = sämre verkningsgrad vid kraftig kyla). Därför tänkte jag att jag borde kunna tjäna på fast i många fall.

Nu har jag dock bytt till Tibber.
Tror det ska vara ungefär lika billigt som andra abonnemang, samtidigt känns det som att man har mer kontroll själv (man betalar timpris och kan se spotpriset i appen).

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Att tänka på när man binder sig på ett avtal till en viss tid - säg två år till exempel - är att efter den gångna tiden så hamnar du som lägst på det pris som erbjuds två år in i framtiden. Även om det lockar med att binda sig så kan det vara ännu bättre att vänta kanske ett år och sedan binda en längre tid.

Man vill ju inte hamna mitt i någon form av lågkonjunktur, utan helst ha ett bra bundet pris genom den.

Jag har dock alltid kört rörligt avtal.

Visa signatur

🎥 - Asus NVIDIA GeForce RTX 2060 Super
⚙️ - Intel(R) Core(TM) i7-9700K CPU @ 3.60 GHz (8 CPUs)
💾 - Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16
💽 - Samsung SSD 970 EVO 500GB + Corsair MP400 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Bindningspriset ligger fortfarande på samma nivå som när jag startade tråden, rörligt ligger kvar på samma prisnivå. Trots all prat om höjningar så väntas smältfabriken Kubal vid Sundsvall upphöra med all drift den 12'e December vilket gör att rörligt pris bör sjunka en aning!

edit;

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/forlangd-fri...

Förlängt till 21 Januari, de försöker minska på en viss oligarks ägandeandel i Rusal för att fabriken skall fortsätta, samt att fabriken måste stängas ned stegvis för annars stelnar det tusentals ton aluminium i deras processer. Bra för alla anställda och regionen, mindra bra för oss som jagar lägre elpriser

Lite OT men gällande Kubal så är det en piss i havet mot vad som händer när kärnkraften stängs ner vilket redan har börjat. Ringhals 1 stängs under 2019 och sen Ringhals 2 under 2020, resten är lite oklart hur länge de kan hållas igång.
En ensam reaktor genererar ca 300% av vad Kubal förbrukar, så håll koll på dessa istället..

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Lite OT men gällande Kubal så är det en piss i havet mot vad som händer när kärnkraften stängs ner vilket redan har börjat. Ringhals 1 stängs under 2019 och sen Ringhals 2 under 2020, resten är lite oklart hur länge de kan hållas igång.
En ensam reaktor genererar ca 300% av vad Kubal förbrukar, så håll koll på dessa istället..

Tycker inte det är off topic, det påverkar ju våra avtal och huruvida vi ska ta ställning till rörliga eller fasta avtal.
Kärnkraften undsätter enbart SE3 och SE4 områdena, vet inte hur det skulle påverka Norrland där jag bor då vi har överflöd av Elproduktion att vi t.o.m. betalar billigare elavgift tack vare norrlandsrabatten. Min tanke är att ringhalsarna stängs, men ändock sitter Norrland på överflöd i sitt område, kabellaget går väl inte ända ned till Skåne? Om el på något sätt transporteras till södra Sverige skulle jag gärna få veta hur det går till däremot Sveriges elslukare Kubal, som står för 3-4% av totala el konsumtionen inom Sverige, står i Sundsvall som i sin tur tyvärr räknas in som södra Norrland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Tycker inte det är off topic, det påverkar ju våra avtal och huruvida vi ska ta ställning till rörliga eller fasta avtal.
Kärnkraften undsätter enbart SE3 och SE4 områdena, vet inte hur det skulle påverka Norrland där jag bor då vi har överflöd av Elproduktion att vi t.o.m. betalar billigare elavgift tack vare norrlandsrabatten. Min tanke är att ringhalsarna stängs, men ändock sitter Norrland på överflöd i sitt område, kabellaget går väl inte ända ned till Skåne? Om el på något sätt transporteras till södra Sverige skulle jag gärna få veta hur det går till däremot Sveriges elslukare Kubal, som står för 3-4% av totala el konsumtionen inom Sverige, står i Sundsvall som i sin tur tyvärr räknas in som södra Norrland.

Varsågod.

https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/stamnatskarta/

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Snyggt! Tack!

Hade varit häftigt om kartan också visar hur elen strömmar nedåt Sverige där överskottet i Norrland äts upp.

Bidrar med:

Källa: SCB

Citat:

"Sverige är uppdelat i fyra elområden från elområde Luleå ("SE1") i norr till elområde Malmö ("SE4") i söder. Elpriset i varje elområde bestäms av utbud och efterfrågan på elmarknaden och överföringskapaciteten mellan elområdena. I norra Sverige produceras det mer el än det efterfrågas, i södra Sverige är det tvärt om.Därför transporteras stora mängder el från norr till söder i Sverige."

https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/drift-och-marknad/
@Dahle86

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Snyggt! Tack!

Hade varit häftigt om kartan också visar hur elen strömmar nedåt Sverige där överskottet i Norrland äts upp.

Bidrar med:
https://www.scb.se/contentassets/f7a9bef481614985a0fc95bab682a685/namnlos.png
Källa: SCB

Finns här:
https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/

Men just nu fungerar det inte. Annars är det en karta med överföringar åt alla håll.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Nu har jag dock bytt till Tibber.
Tror det ska vara ungefär lika billigt som andra abonnemang, samtidigt känns det som att man har mer kontroll själv (man betalar timpris och kan se spotpriset i appen).

Har du IoT'at dina strömförbrukade saker hemma för att kunna använda dig av Tibber?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fick svar från den här elauktion via vi i villa.

Stockholms ebolag 1 års bindningstid
69,47 öre/kWh

Tittar man på elskling för samma avtal:
68,94 öre/kWh

Så rätt kass tjänst.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Hej alla villaägare.

Jag har haft "Mitt Pris" hos Vattenfall och hade priset om 39 öre/KWh.
Dessvärre går avtalet ut sista December nu i år.

Den varma och torra sommaren har inte varit snäll mot elpriset, bästra priset jag hittat nu när det är dags för nytt avtal är 62 öre/KWh.
Letat som fasen efter bättre avtal men inte hittat något.
Ni ska veta att alla bolag är inte representerade på elskling.se, t.ex. Vattenfall är ej med.

Jag tecknade nytt avtal med Vattenfall för kanske en månad sedan, som börjat gälla 1:a Januari.
61,2 öre/KWh utan årsavgift och med full bytesrätt, vilket innebär att går priserna ner, kan jag teckna om med Vattenfall på ny period direkt.
Årsavgiften är normalt 420:-/år samt bytesrätten kostar normalt 750:-, men det bjöd dom på.

Jag förbrukar ca 20 000KWh/år.
Villa om 144m2 boyta samt 105m2 biyta, uppvärmt med bergvärme.

\\Rhames

Edit: jag tecknade ett 3-års avtal.

Permalänk
Inaktiv

Kör Kundkraft 1 åriga rörligt, 10,72 öre påslag på spotpriset.

Permalänk

Tror dem priser vi ser nu kommer vara väldigt billigt jämfört inom 5-10 år. Då det nog kommer finnas någon fin extra elskatt pågrund av elbilar. Staten kommer tappa enorma mängder i skatt ju fler som väljer att köra ren elbil och då vill man ju så klart få in dem pengarna på annat sätt. Ska själv bygga villa nu i vår. Någon som har koll på ifall man kan binda priset som lån på 5-7 år ?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rhames:

Ni ska veta att alla bolag är inte representerade på elskling.se, t.ex. Vattenfall är ej med.

Vattenfall ger just nu mig lägsta rörliga pris på elskling

Men du har säkert rätt i sak, frågan är om de som inte är med har några bättre erbjudanden.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Villa i Malmö med markplan på 115kvm och lika stor inredd källare alltså 230kvm totalt.

Luft/vatten ca 25000 kWh/år.

Binder vart annat år via elskling och har en kostnad på 32öre/kWh just nu.
Har legat runt samma pris sen jag började binda när jag fick nog för 6 år när jag fick en räkning på 5k en vintermånad.

Permalänk

November 2018 - 1 863kWh
October 2018 - 1 363kWh
September 2018 - 584kWh
August 2018 - 474kWh
July 2018 - 260kWh
June 2018 - 78kWh
May 2018 - 136kWh
April 2018 - 1 337kWh
March 2018 - 4 366kWh
February 2018 - 6 879kWh
January 2018 - 10 236kWh
December 2017 - 2 987kWh
November 2017 - 518kWh

Flyttade in i nybyggd villa (ca 190m2 boarea med mycket fönster + ca 60m2 vidbyggt garage) i Juli, låg förbrukning under sommar/höst men vi har inte riktigt hittat rätt med värmen (Nibe F730 + Uponor Smatrix) så den pendlar mellan 19.5 - 24.5 grader, hoppas vi får till det snart.

Fick elen inkopplad så sent som idag, så hittils så har vi gått på bygg-el vilket är svindyrt (förra månaden kostade oss 3000kr, vad det kostade i Januari har jag förträngt) men ska börja kolla på avtal efter jul.

Edit: Håller vi samma standard (och om det är kallt till April) så bör vi klara oss på ca 16 000kWh

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Avstängd

@The man swe 90: Det blir nog ingen elbilseffekt. Förädlingen av litium till batteriet gör att det totala utsläppet av Co2 blir dubbelt upp i jämförelse med snål bensin/diesel när bilen är förbrukad. Det blir nog någon form av utsläpps eller mil-skatt istället.

Elbilen säkerställer planetens undergång. Det finns en vetenskaplig underssökning kring utsläppen som gavs ut 2016. Rapporten säger att elbilar med 20-30KAh kapasitet går jämt med snål petroleum. En vanlig kapasitet medan man arbetade på rapporten. Problemet är att kapasiteten (mängen litium) hade fördubblats när rapporten till slut färdigtställts 2016.

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

https://i.imgur.com/ZXCUJb5.jpg

November 2018 - 1 863kWh
October 2018 - 1 363kWh
September 2018 - 584kWh
August 2018 - 474kWh
July 2018 - 260kWh
June 2018 - 78kWh
May 2018 - 136kWh
April 2018 - 1 337kWh
March 2018 - 4 366kWh
February 2018 - 6 879kWh
January 2018 - 10 236kWh
December 2017 - 2 987kWh
November 2017 - 518kWh

Flyttade in i nybyggd villa (ca 190m2 boarea med mycket fönster + ca 60m2 vidbyggt garage) i Juli, låg förbrukning under sommar/höst men vi har inte riktigt hittat rätt med värmen (Nibe F730 + Uponor Smatrix) så den pendlar mellan 19.5 - 24.5 grader, hoppas vi får till det snart.

Fick elen inkopplad så sent som idag, så hittils så har vi gått på bygg-el vilket är svindyrt (förra månaden kostade oss 3000kr, vad det kostade i Januari har jag förträngt) men ska börja kolla på avtal efter jul.

Edit: Håller vi samma standard (och om det är kallt till April) så bör vi klara oss på ca 16 000kWh

Bra! Dina siffror finns ju sparat här så du kan återkomma med hur dina siffror såg ut till sommaren och sen jämföra 2018 med 2019. Jag har ännu inte bott ett år i huset så men ni ska få se förbrukningsjämförelse. Jag har ju förra ägarens siffror och då körde de på gamla reaktor lysrör och annat fanskap som slukar el. Har effektiviserat så gott det går och till sommaren väntar nya isoleringsdörrar till varmgaraget då de nuvarande är warpade av åren att de är nöjda och släppt ut värme.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mithaniel:

Villa i Malmö med markplan på 115kvm och lika stor inredd källare alltså 230kvm totalt.

Luft/vatten ca 25000 kWh/år.

Binder vart annat år via elskling och har en kostnad på 32öre/kWh just nu.
Har legat runt samma pris sen jag började binda när jag fick nog för 6 år när jag fick en räkning på 5k en vintermånad.

Det... Var ju jättebra! Jag ska nog vänta till början av sommaren inför ev bindelse, då det ser ut som att bundna avtal är vinnarna kommande åren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör rörligt avtal och betalar spotpris/h. Har värmepumpen uppkopplad mot nordpol och anpassar driftcyklerna (tappvatten och radiatorer) efter rådande spotpris. Solcellsanläggning på 7,2 kWh toppeffekt, växelriktare som är kopplad mot värmepumpen via RS485 och anpassar driften efter solel. Så jag viktar varmvatten och delvis framledning helt mot rådande spotpris och solelsproduktion.

Ingen aning om det här är vettigt eller inte, det får tiden utvisa. Har knappt kört i 2v nu.

Permalänk
Medlem

Läser man det här som att alla påslag ligger fast ett år och endast spotpriset ändras varje månad?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."