Nättagets ena skruv spökade till det

Permalänk

Nättagets ena skruv spökade till det

Hej allesammans,

Jag köpte en ny dator för 1 månad sedan som jag byggde ihop. Allt fungerade precis som det skulle men det var ett fel som var sjukt irriterande.

Så fort man satte på elen på strömbrytaren startades datorn, utan att jag ens tryckte på startknappen. Men jag fick ingen bild på skärmen, det var endast dioder och fläktar som startades. OM man tryckte på startknappen så fick man bild på skärmen (fläktar och dioder vara ju redan igång) och allt fungerade fint tills man stängde av. Då blev det bakvänd ordning, dvs när man tryckte på Windows shutdown så släcktes skärmen, men alla fläktar och dioder rörde på sig tills man drog strömkabeln eller stängde av strömbrytaren där bak.

Har bollat med min leverantör och igår bestämde vi oss för att ersätta modekortet då båda parterna misstänkte att det var problemet. Jag har testat att reseta bios och uppdatera bios, men utan resultat.

Men igår kväll upptäckte jag av en ren slump att detta elfel berodde på största sannolikhet på nätagget. För när jag skruvade loss de 4 skruvarna som sitter mellan aggregat och chassit, så startade inte datorn automatiskt längre så fort elen kopplades in. Jag skruvade in en skruv i taget och kom fram till att en av de fyra skruvarna var orsaken till problemet.

Är det någon som känner igen detta? Ska jag överväga att skaffa ett nytt aggregat trots att det funkar bra nu?

Tacksam för svar, hoppas det kanske hjälper någon i framtiden med liknade fel.

God jul,

Korvalasse

Permalänk
Medlem

Låter ju som en kortis, att den ena skruven leder ut ström genom chassit, eller kanske t.om bryter ström.

Har du en multimeter så mät på skruven och se ifall du får ett resultat.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Låter definitivt som ett reklamationsärende! Anmälan till Elsäkerhetsverket också.
Förhoppningsvis är det bara ditt nätagg som har detta fel och att det bara är lågström, typ 5v men är chassit strömförande så kan det bli livsfarligt

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Skriv gärna märke och modell på nätagget här!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Använder du rätt skruvar?

För långa skruvar skulle kunna nå för långt in i agget, och vidröra någon vital komponent.

Annars låter det magiskt...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Rekordmedlem

Låter mycket underligt om du använder rätt skruvar. är det verkligen så att (rätt) skruv vidrör något är det fel på nätdelen.
Det kan ev vara nått annat än att skruven vidrör något också som att nått böjer sig när du skruvar fast nätdelen i lådan men även det är fel.
Börja med att kolla att du använder rätt skruvar och att de sitter i rätt hål, många nätdelar och lådor har ju hål för olika monteringslägen och det går ju ibland att sätta skruvar på fel plats tex i ett ventilationshål.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Även jag misstänker för långa skruvar i ett ventilationshål istället för en gänga.

Permalänk

Tack för era svar!

@cyklonen: Corsair TX550M, 550W PSU

Kollade nu, och det är inte ett ventilationshål!

Permalänk
Medlem

Med datorn avstängd, kolla med multimeter mellan PSU:ts "chassie" och jord och se om det är strömförande.
Gissar att Corsair mycket gärna skulle vilja ha tillbaka den PSU:n.

OT: Föga överraskande att det var en PSU från Corsair, har sagt det förr och säger det igen: Kan omöjligt förstå hur folk kan vara så dumsnåla att de vågar ha dem i sin dator, speciellt om man köper nytt.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om att nätagger blir jordat mot chassit och övriga komponenter när den "sista" skruven dras i.

Att det är något galet med nätagget och beter sig konstigt när det jordas mot resten?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Sötast

Som redan frågat i tråden, är det rätt skruvar?
De brukar vara ca 5mm långa totalt
Om psu chassit inte leder ström i sig själv eller med 3 av skruvarna och det först börjar leda ström när en specifik skruv skruvas i så är det som tidigare sagt mest troligt att skriven vidrör någon komponent i psun, vilket leder till frågan vad det är för skruvar som används.

Permalänk

@Allexz: Nu blev jag jävligt osäker när du nämnde ynka 5 mm. Men jag fick 4 st till den som är ca 20 mm, min kompis som byggde exakt likadan modell använde samma som jag, och det funkar för honom.

Nu kör jag med 3/4 skruvar och allt funkar som det ska!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Panzerfister:

Med datorn avstängd, kolla med multimeter mellan PSU:ts "chassie" och jord och se om det är strömförande.
Gissar att Corsair mycket gärna skulle vilja ha tillbaka den PSU:n.

OT: Föga överraskande att det var en PSU från Corsair, har sagt det förr och säger det igen: Kan omöjligt förstå hur folk kan vara så dumsnåla att de vågar ha dem i sin dator, speciellt om man köper nytt.

Skrivet av xfade:

Vad tror ni om att nätagger blir jordat mot chassit och övriga komponenter när den "sista" skruven dras i.

Att det är något galet med nätagget och beter sig konstigt när det jordas mot resten?

Nätdelens hölje bör vara anslutet till skyddsjord via elkontakten och normalt sett är det via kontakt mellan nätdelens hölje och datorlådan som datorlådan jordas.

Skrivet av Korvalasse:

@Allexz: Nu blev jag jävligt osäker när du nämnde ynka 5 mm. Men jag fick 4 st till den som är ca 20 mm, min kompis som byggde exakt likadan modell använde samma som jag, och det funkar för honom.

Nu kör jag med 3/4 skruvar och allt funkar som det ska!

Låter som du använder helt fel skruv om de är så enormt långa, de kan knappast ha varit tänkta för nätdelen på de normalt sett är ca 5mm likt de andra "datorskruvarna"
Har du verkligen så långa skruvar bör du omedelbart byta ut dem så att de inte kortsluter nått.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korvalasse:

@Allexz: Nu blev jag jävligt osäker när du nämnde ynka 5 mm. Men jag fick 4 st till den som är ca 20 mm, min kompis som byggde exakt likadan modell använde samma som jag, och det funkar för honom.

Nu kör jag med 3/4 skruvar och allt funkar som det ska!

Det är onormalt långa skruvar till en nätdel.
Låter som att det är skruvar till en hårddisk eller liknande med gummidistanser / vibrationsdämpare.

Byt ut dom direkt och var väldigt glad att det inte blev större skada, hela datorn kunde blivit strömförande.

Skönt att du hittade felet iaf.

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk

@mrqaffe: HAHA, fan känner mig jävligt dum nu, men de långa satskruvarna gängades i så fint.... Nu har jag hittat den typ du pratar om och jag använder de istället.

@PelleRell: Yes jag ska vara glad och kritisk mot mina montage skilz!

Tack allihopa för hjälpen, hoppas nu inte att nätagget har gått sönder dvs att det visar sig inom snar framtid.

Nu ska jag bara få min leverantör att ta tillbaks modekortet som vi först trodde var felet.

God jul än en gång!

Permalänk
Medlem

Detta är "standard psu skruven"

Var följde dina skruvar med?
Nätagg heller chassi?
Det låter som det kanske var med chassit och det hade nån typ av gummi/silikon mellanlägg heller nåt sånt mellan agg o chassi som du glömmt/saknades och därmed krävdes det längre skruvar???

Oooppps to late!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Jag råkade skruva in två chassifläktskruvar i nätagget senast. De var ca 30 mm långa. Det funkade fint i två av hålen, men när det inte funkade i de två andra blev jag misstänksam och läste på. Nu är det bara korta skruvar...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Sötast
Skrivet av Korvalasse:

@mrqaffe: HAHA, fan känner mig jävligt dum nu, men de långa satskruvarna gängades i så fint.... Nu har jag hittat den typ du pratar om och jag använder de istället.

@PelleRell: Yes jag ska vara glad och kritisk mot mina montage skilz!

Tack allihopa för hjälpen, hoppas nu inte att nätagget har gått sönder dvs att det visar sig inom snar framtid.

Nu ska jag bara få min leverantör att ta tillbaks modekortet som vi först trodde var felet.

God jul än en gång!

God Jul på dig med och kolla en extra gång nästa gång du skall montera en PSU. I värsta fall hade du kunnat träffa inkommande spänning istället och fått dig en rejäl stöt :C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korvalasse:

@Allexz: Nu blev jag jävligt osäker när du nämnde ynka 5 mm. Men jag fick 4 st till den som är ca 20 mm, min kompis som byggde exakt likadan modell använde samma som jag, och det funkar för honom.

Nu kör jag med 3/4 skruvar och allt funkar som det ska!

Låter som det är skruvar för fläkt+radiator du använt. Hoppas du inte skadat något i nätagget.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk

@grizzly666: Följde med chassit, så det var lite kombinationer att välja mellan hehe...

@cyklonen: Och du kör på samma PSU än idag?

Det blev lite extra spänning när jag upptäckte felet, och när det löste sig, slog jag en volt av lycka, ohm jag var säga det själv. Är inte från Göteborg men hoppas mina skämt hade en viss effekt höhö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korvalasse:

@cyklonen: Och du kör på samma PSU än idag?

Ja, inget hände. Allt fungerade normalt. Inga stötar...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korvalasse:

@grizzly666: Följde med chassit, så det var lite kombinationer att välja mellan hehe...

@cyklonen: Och du kör på samma PSU än idag?

Det blev lite extra spänning när jag upptäckte felet, och när det löste sig, slog jag en volt av lycka, ohm jag var säga det själv. Är inte från Göteborg men hoppas mina skämt hade en viss effekt höhö.

Jag som officiell göteborgare kan säga att du är klart godkänd, fick mig en litet småskratt

Skickades från m.sweclockers.com