Elektronikbranschen efterfrågar ändring av lagstiftning efter domen mot Telia

Permalänk
Melding Plague

Elektronikbranschen efterfrågar ändring av lagstiftning efter domen mot Telia

Efter domen mot Telia efterfrågar nu Elektronikbranschen återigen en modernisering av lagstiftningen, som de anser är föråldrad och innebär orimliga kostnader för konsumenter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Dags att modernisera Sverige! Bort med parasiterna Copyswede!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv

I domen framgår det bland annat att tingsrätten anser att nedladdning av låtar för att lyssna offline på Spotify är en typ av privatkopiering, vilket innebär en skada för upphovsmännen.
Då tycker jag dessa nämndemän ska göra en guide för hur man helt lagligt kan privatkopiera musik från Spotify, så man slipper betala för tjänsten hela tiden och allt de i ens närmsta bekantskapskrets behöver göra detsamma.
Det är just detta beteende som man ska betala extra för att man ska få göra enligt lagen de hänvisar till.

Permalänk
Medlem

Men vad är det för trams! Jag är själv musiker och kan fan säga att Spotify inte alls är "skadligt"! Tvärtom är det jättebra för att få ut musiken till nytt folk som inte har en aning om vem du är, och till skillnad mot myter och lögner som cirkulerar så får vi visst betalt per streamad låt, så den gamla föreställningen att "Spotify är skit för artisterna får ingenting" är bara ljug, rakt igenom.

Ändra lagstiftningen, ingen privatkopierar längre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Att samtliga partier står bakom ett förslag om att utreda privatkopieringsersättningen låter väldigt bra.
Man kan ju bara hoppas att det blir så med.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Som i många andra fall är Tingsrätten en lekstuga och det är först i Hovrätten det blir på allvar. Att Spotify dels skulle klassas som privatkopiering och dessutom vara skadligt för upphovsmännen, när det är en tjänst som till största del ägs av musikbolag, är... Jag finner faktiskt inga ord. Jag förstår inte resonemanget överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

Alltså detta är så sjukt så jag finner inte ens ord, är det ingen som ser hur dumt allt detta är? Alltså seriöst, min treåring fattar bättre. Jag skojar inte.

Är det 1:a April och jag har missat det?

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Hedersmedlem

Spotify offline cache = privatkopiering? Ehhh...? Tämligen säker på att Spotify fortfarande räknar spelningar av låtar och syncar det när man är online igen. Vilket isåfall betyder att artisterna fortfarande får ersättning.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

I domen framgår det bland annat att tingsrätten anser att nedladdning av låtar för att lyssna offline på Spotify är en typ av privatkopiering, vilket innebär en skada för upphovsmännen.
Då tycker jag dessa nämndemän ska göra en guide för hur man helt lagligt kan privatkopiera musik från Spotify, så man slipper betala för tjänsten hela tiden och allt de i ens närmsta bekantskapskrets behöver göra detsamma.
Det är just detta beteende som man ska betala extra för att man ska få göra enligt lagen de hänvisar till.

Precis, poängen med privatkopieringsersättningen är ju att ersätta för om du kan kopiera musik du betalat för, och ge till någon i familjen som inte betalar helt lagligt ( som gjordes med t.ex. kassetband ).

Jag skulle också gärna vilja se hur man gör detta lagligt med Iphone och Spotify, speciellt på ett sätt som är så utbrett och accepterat att man kan anta att i princip alla gör det ( vilket är en förutsättning för ersättningen som är per enhet ).

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Durkadur:

Som i många andra fall är Tingsrätten en lekstuga och det är först i Hovrätten det blir på allvar. Att Spotify dels skulle klassas som privatkopiering och dessutom vara skadligt för upphovsmännen, när det är en tjänst som till största del ägs av musikbolag, är... Jag finner faktiskt inga ord. Jag förstår inte resonemanget överhuvudtaget.

Jag trodde jag va blind för 2 sekunder när jag läste den raden.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Spotify offline cache = privatkopiering? Ehhh...? Tämligen säker på att Spotify fortfarande räknar spelningar av låtar och syncar det när man är online igen. Vilket isåfall betyder att artisterna fortfarande får ersättning.

Exakt, och låtarna lagras i ett format som bara går att läsa med Spotify appen. Du kan inte precis plugga in din iPhone i syrrans dator och få ut låtarna dit på något sätt.

Alla program som streamar över nätet lagrar ju data lokalt i en cache. Spotify Offline är bara en utökning av detta koncept så att man ska kunna fortsätta lyssna om man t.ex. åker tåg eller flyg och blir utan täckning under en längre tid. Alternativet (som musikbranschen verkar tycka) är att man har med sig en bunt CD-skivor och en portabel CD-spelare för sådana tillfällen. Eller kanske en Sony Walkman med lite mixtapes? Dessa mossiga gamla gubbar tror väl fortfarande det är senaste tekniken

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

I domen framgår det bland annat att tingsrätten anser att nedladdning av låtar för att lyssna offline på Spotify är en typ av privatkopiering, vilket innebär en skada för upphovsmännen.
Då tycker jag dessa nämndemän ska göra en guide för hur man helt lagligt kan privatkopiera musik från Spotify, så man slipper betala för tjänsten hela tiden och allt de i ens närmsta bekantskapskrets behöver göra detsamma.
Det är just detta beteende som man ska betala extra för att man ska få göra enligt lagen de hänvisar till.

Skrivet av Durkadur:

Som i många andra fall är Tingsrätten en lekstuga och det är först i Hovrätten det blir på allvar. Att Spotify dels skulle klassas som privatkopiering och dessutom vara skadligt för upphovsmännen, när det är en tjänst som till största del ägs av musikbolag, är... Jag finner faktiskt inga ord. Jag förstår inte resonemanget överhuvudtaget.

Skrivet av vargeEEEEn:

Spotify offline cache = privatkopiering? Ehhh...? Tämligen säker på att Spotify fortfarande räknar spelningar av låtar och syncar det när man är online igen. Vilket isåfall betyder att artisterna fortfarande får ersättning.

Om man bemödar sig med att faktiskt läsa lite i domen, så förstår man mer om varför domslutet blir som det blir. I den avhandlar man till exempel att så som lagstiftningen ser ut idag, så faller även offline-listor för Spotify under kategorin "Privatkopiering", även om de konstaterar att Spotify även räknar dessa lyssningar och kompenserar upphovsmakaren därefter. Men om lagtexten inte ger stöd för att hantera offline-listor annorlunda, så kan heller inte en domstol komma fram till detta.

Så det är inte domstolen det är fel på, det är lagstiftningen som behöver uppdateras för att ta hänsyn till modern konsumtion av media.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men vad är det för trams! Jag är själv musiker och kan fan säga att Spotify inte alls är "skadligt"! Tvärtom är det jättebra för att få ut musiken till nytt folk som inte har en aning om vem du är, och till skillnad mot myter och lögner som cirkulerar så får vi visst betalt per streamad låt, så den gamla föreställningen att "Spotify är skit för artisterna får ingenting" är bara ljug, rakt igenom.

Ändra lagstiftningen, ingen privatkopierar längre.

Kan man få fråga hur mycket man får i ersättning per streamad låt? Måste hela låten streamas eller bara ett visst antal sekunder?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺

@Ozzed: Borde inte du kunna ansöka om pengar från Copyswede? Skulle vara oerhört intressant att se hur mycket Copyswede verkligen står på den enskilde musikerns sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Om man bemödar sig med att faktiskt läsa lite i domen, så förstår man mer om varför domslutet blir som det blir. I den avhandlar man till exempel att så som lagstiftningen ser ut idag, så faller även offline-listor för Spotify under kategorin "Privatkopiering", även om de konstaterar att Spotify även räknar dessa lyssningar och kompenserar upphovsmakaren därefter. Men om lagtexten inte ger stöd för att hantera offline-listor annorlunda, så kan heller inte en domstol komma fram till detta.

Så det är inte domstolen det är fel på, det är lagstiftningen som behöver uppdateras för att ta hänsyn till modern konsumtion av media.

Jag tror nog de flesta menar (och förstår) att det är lagarna som skall kritiseras och inte domstolarna. Det enda rätta och rimliga i ett snällt land är ju om domstolarna tolkar lagarna enligt lagboken, inte enligt gängse amatörjurists rättesnöre. Hur skulle det se ut om vi fick populistiska domstolar helt plötsligt? Nej det vill nog ingen ha.

Men det är förjävligt att lagen ser ut som den gör år 2018, snart 2019 till och med. Det är inte första gången kritik har väckts mot lagen, utan de har haft god tid på sig att ändra den, så det är förjävligt att inget har gjorts än.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Kan man få fråga hur mycket man får i ersättning per streamad låt? Måste hela låten streamas eller bara ett visst antal sekunder?

Skickades från m.sweclockers.com

Det ser olika ut per användare. Först måste vi titta på intäkterna, som är antingen det du betalar för Premium i ditt land, eller hur mycket reklamintäkter just din användare dragit in den månaden. Av detta tar Spotify 30% i ren vinst. Så 70% av den summan återstår alltså. Den summan fördelas sedan mellan skrivbolag och aggregatorer som har artister som haft streams den månaden, och sedan ser det lite olika ut beroende på vad man har för avtal hur mycket av aggregatorns/skivbolagens del man får. I mitt fall brukar det ligga mellan $0.003-$0.005 per stream i månaden.

Du måste lyssna på minst 30 sekunder av en låt för att det skall ge ett tick och räknas som en stream.

Skrivet av Laxpudding:

@Ozzed: Borde inte du kunna ansöka om pengar från Copyswede? Skulle vara oerhört intressant att se hur mycket Copyswede verkligen står på den enskilde musikerns sida.

Man måste vara med i STIM för att få ta del av de pengarna, och även om det vore intressant rent grävande, så vill jag inte vara med i den organisationen då jag inte gillar vad de står för. Sedan är min musik "fri" på alla tänkbara sätt, och går jag med i någon organisation som hävdar att de för artisternas talan så kan man nog räkna med att de skulle börja jaga folk som "piratkopoerar" min musik, och det vill jag ju inte. De är säkert jättebra på att tillvarata folks intressen som håller på med musik för pengarnas skull, men jag faller inte in i den kategorin. Visst, deg är nice, men jag gör det för konsten och skulle aldrig drömma om att kräva någon på pengar för att de vill lyssna på det jag gör.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

"I domen framgår det bland annat att tingsrätten anser att nedladdning av låtar för att lyssna offline på Spotify är en typ av privatkopiering, vilket innebär en skada för upphovsmännen."

Sparka bort alla fossiler som bestämmer såna idiotiska lagar som tycker de ska fortsätta finnas.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Det har alltså gått SEXTON år sedan Napster stängdes ned för gott, allt för att plattformen erbjud det konsumenterna vill ha som inte fanns någon annan stans. Slutet av 2018 och det verkar som om hjärnorna har stått i stand-by sedan dess.

Det här är ju som om vi skulle ha en senildement 87-åring leda utvecklingen av Fornite 2. Ska man skratta eller gråta? Det är så patetiskt och fel på alla sätt, antingen är det sån hög grad av korruption att FIFA totalbleknar, eller så låter vi inkompetenta domare fatta beslut över saker de överhuvudtaget inte begriper sig på för fem öre.

#AVGÅALLA

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd

Borde snarare utreda de som sitter i tingsrätten för korruption.

Permalänk
Medlem

Fy sjutton vad inkompetenta de är (Tingsrätten alltså)!

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Att det skulle klassas som privatkopiering om man lagrar Spotifylåtar lokalt för att slippa ta av surfen var nog tamejfan bland det dummaste jag hört i år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

eller så låter vi inkompetenta domare fatta beslut över saker de överhuvudtaget inte begriper sig på för fem öre

De begriper mycket väl. Men de måste följa lagarna. Domare får inte sitta och hitta på egna lagar. Denna lagen är skriven för länge sedan och behöver uppdateras. Det är hela riksdagen för. Troligtvis kommer det hända inom en inte alltför avlägsen framtid.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Om man bemödar sig med att faktiskt läsa lite i domen, så förstår man mer om varför domslutet blir som det blir. I den avhandlar man till exempel att så som lagstiftningen ser ut idag, så faller även offline-listor för Spotify under kategorin "Privatkopiering", även om de konstaterar att Spotify även räknar dessa lyssningar och kompenserar upphovsmakaren därefter. Men om lagtexten inte ger stöd för att hantera offline-listor annorlunda, så kan heller inte en domstol komma fram till detta.

Så det är inte domstolen det är fel på, det är lagstiftningen som behöver uppdateras för att ta hänsyn till modern konsumtion av media.

Alla lagar även om de inte ska "tolkas" har en viss tolkning så det är inte lagen det är fel på det är människorna som tolkar lagen. Annars skulle allt räknas som offline-listor då musik först laddas ner till din enhet innan den spelas upp.
Domaren tolkade det fel då det är en offline lista lika mycket som att lyssna på en låt och internet försvinner i någon sekund (och låten spelas fortfarande).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

De begriper mycket väl. Men de måste följa lagarna. Domare får inte sitta och hitta på egna lagar. Denna lagen är skriven för länge sedan och behöver uppdateras. Det är hela riksdagen för. Troligtvis kommer det hända inom en inte alltför avlägsen framtid.

Hur då? Spotify är skadlig för artister - om man köper det, med anledning dessutom av att du har musikfiler OFFLINE, då bör man ses som lika lämplig som stolpskotten från C som agerade nämndemän i det uppmärksammade misshandelsmålet där han kom från en "bra" familj.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

De begriper mycket väl. Men de måste följa lagarna. Domare får inte sitta och hitta på egna lagar. Denna lagen är skriven för länge sedan och behöver uppdateras. Det är hela riksdagen för. Troligtvis kommer det hända inom en inte alltför avlägsen framtid.

Chansen är nog större att nämndemännen och domaren sitter på copyswedes lönelista.
Att det hittas på egna lagar i är ganska vanligt i Sverige tyvärr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Avstängd

Skulle inte vara fel att klassa en telefon som en telefon och inte en kopieringsmaskin.

De klarar inte av att bilda regering på flera månader så har inte allt för höga förväntningar på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men vad är det för trams! Jag är själv musiker och kan fan säga att Spotify inte alls är "skadligt"! Tvärtom är det jättebra för att få ut musiken till nytt folk som inte har en aning om vem du är, och till skillnad mot myter och lögner som cirkulerar så får vi visst betalt per streamad låt, så den gamla föreställningen att "Spotify är skit för artisterna får ingenting" är bara ljug, rakt igenom.

Ändra lagstiftningen, ingen privatkopierar längre.

Det kan vara sämre för den yttersta eliten av musiker som skulle tjänat mer pengar om de sålde CD-skivor.

Rikare blir mer girig syns rätt tydligt med tanke på hur mycket vissa stretat emot utvecklingen

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Riksdagen har inte tid med verkligt arbete just nu, var god återkom Q219.
PS. Följ oss gärna på Instagram!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Testpilot

Var går pengarna som CopySwede drar in. En djuplodande analys på det flödet av pengar hade jag varit mycket intresserad av.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Det kan vara sämre för den yttersta eliten av musiker som skulle tjänat mer pengar om de sålde CD-skivor.

Rikare blir mer girig syns rätt tydligt med tanke på hur mycket vissa stretat emot utvecklingen

Vad jag har fått höra så är det snarare så att guldkalvarna inom bolagen får en större del av kakan än mindre kända artister.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.