Permalänk

Processorn går alldeles för varm!

Köpte kompletts Uppgraderingspaket

Monterade allt som man ska förutom processorn som tydligen blev sne på något sätt fattar inte hur satte ner den exakt som man ska, men ändå har tydligen pinnsen böjt sig lite och processorn gått för varm/kortslutning mellan trådar?
+att pumpen inte startade
Blev ett liiitet "brännmärke" på processorn men bestämde mig för att prova om det skulle fungera i alla fall med ett nytt moderkort.

Blev en sväng till Netonnet och köpte mig ett nytt Cpu kyl och även ett nytt Moderkort.

Nu är allt ihopsatt och den levererar för höga temperaturer ändå.
Körde en wingman på cs:go för att se vilka temperaturer jag kom upp i och det såg inte bra ut

15,2% Load och 50+ grader. Max har kärna 2 varit uppe i 94 grader och resten ligger i närheten med bara spelet och discord uppe.

Stängde ner spelet och då lägger sig processorn på en betydligt bättre temp (duh)

ber om ursäkt för dom små bilderna

Jag ska ta av kylningen och se till så att allt blir rakt så att inte kylet suttit snett eller liknande , och såklart byta ut kylpastan.

Tycker att även om processorn är "trasig" borde den ändå gå att kyla?
Har ni några förslag? Är processorn redan helt pajj?

Fläkten till cpu är uppställd på max.

Permalänk
Sjusovarn

(Ladda ner GreenShot eller använd Windows egna "Snipping Tool")

Permalänk

@MyScnd: Bilderna är inte jätteviktiga då jag skrivit det viktigaste som syns i bilderna under bilderna

Permalänk
Medlem

Problemet är att du köpt en billig skräpkylare till den mer eller mindre varmaste processorn på marknaden.

Detta är en processor som behöver vattenkylning eller de maffigaste luftkylarna som finns, t.ex. Noctua NH-D15.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Sjusovarn
Skrivet av MinscS2:

Problemet är att du köpt en billig skräpkylare till den mer eller mindre varmaste processorn på marknaden.

Jag har visserligen GAMAXX400(Stavning?) på en Ryzen 2600@4.25 och ligger på stadiga 60 grader. Skulle snarare gissa på appliceringen av/stock kylpasta. Men för 499kr hade jag lagt till 100kr och köpt Noctua D-14(Eller vad den heter) https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/kylning/processo...

Det jag menar är inte att min processor är jämförbar med 9900K, men kylaren borde ändå kunna hålla en stock 9900K under 94c samt bränna hål. Mobo som inte klarar Intels över-satta TDP eller kalasdåligt binnad CPU.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyScnd:

Jag har visserligen GAMAXX400(Stavning?) på en Ryzen 2600@4.25 och ligger på stadiga 60 grader.

Går inte att jämföra en i9-9900k med en R5 2600.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

hmm, kylare borde funka enligt spec på 150watt

jag skulle dock köpt en nh d15 från noctua, men ser att den har 165watt, så det är inte så mycket skillnad. men storleken är stor skillnad

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Sjusovarn
Skrivet av MinscS2:

Går inte att jämföra en i9-9900k med en R5 2600.

Det jag menar att den kylaren han köpte är bättre än något som Intel någonsin skickat med stock(Om de inte snålat och skitit i det totalt), så kylaren borde inte bränna hål. Den går varmt, men den borde inte gå så varmt i stock - Så antingen dåligt mobo eller dålig cpu.

Permalänk

Har Noctua fläkten som ni nämnde på min gamla dator. Kanske blir att flytta över den och kika.

Permalänk

Har nu bytt kyl till mitt Noctua och ligger på max 61 grader både när jag spelar BF5 eller VR. Så det problemet är löst, undrar dock om processorn tagit stryk. Finns det ett sätt att testa?
Benchmark typ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Musclepants:

Har nu bytt kyl till mitt Noctua och ligger på max 61 grader både när jag spelar BF5 eller VR. Så det problemet är löst, undrar dock om processorn tagit stryk. Finns det ett sätt att testa?
Benchmark typ?

Nej den har inte tagit stryk. Processorn throttlar automatiskt och stänger av sig om den uppnår en för hög temperatur.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd

Jag förstår inte hur cpun kunde monteras snett.
Den faller ju på rätt plats av sig själv typ.
Det ända som är viktigt är triangel märkningen på rätt plats.
Varför köpte du nytt moderkort?
Du byta ju ner dig till ett som var 1000 kr billigare.
Kan du få tillbaka pengarna för det?

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk

@Pepsin: den har ju dock ett litet "brännmärke" på sig kanske inte är så farligt då allt verkar ju fungera

Permalänk

@Mange43: Det förstår intet jag heller det går ju bara att sätta i den på ett sätt. Köpte nytt för att pinnsen på gamla moderkortet var snea. Köpte det som fanns i min lokala netonet lagershop.

Permalänk
Avstängd

@Musclepants:
Är ju mycket pengar ,får du tillbaks dom från komplett?
Brukar väl annars vara pinnsen på cpun som är böjda?

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Inaktiv

Jag har byggt min första dator själv - Och det enklaste tyckte jag var att sätta in CPU.

Koppla kablarna till Moderkortet var mycket svårare. Förstår inte hur det gick för dig, har du kanske en bild på CPU.

Synd att ett sådant system gick sönder. Vad gjorde du med moderkortet från uppgraderingspaketet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

@Musclepants:
Är ju mycket pengar ,får du tillbaks dom från komplett?
Brukar väl annars vara pinnsen på cpun som är böjda?

På Intel sitter det inga pins på cpu, dom sitter på moderkortet.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk

@anon294416: Det är enkelt att sätta in cpun men på något sätt gick det fel fråga mig inte hur strömmen är väl inte svår att sätta dit?
Moderkortet som pinnsen är böjda på ligger bara här hemma. Kan inte skickas tillbaka ändå och ska eventuellt försöka rikta dom någon gång när jag orkar.

Permalänk

@Mange43: Inga pengar tillbaka på just böjda pins