Nvidia Geforce RTX 2060 – specifikationer, rykten och bilder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nästrimmarmannen:

@MuLLvaD3n:
Men jag VILL ha tokhög prestande för en billig peng hehe...

Är en sucker för VR så antar att det blir till att vänta till 2020 när vettigare konkurrens, ny VR-hårdvara samt bättre Gpu:er sammanfaller.
Känns bara helt meningslöst att betala snudd på 6 papp för ett Gtx 1080 i Rtx 2070-förklädnad (när det borde ha varit ett Gtx 1080 ti i Rtx 2070-förklädnad
Inte för att man kommit så extremt långt i VR-prestanda på det men ändå... En av få principer jag håller mig fast vid

Haha jag förstår det. Jag hade också bytt RTX mot 20% mer prestanda på grundkortet... men det går ju tyvärr inte. Vi ser ju inte dem hoppen i utvecklingen längre när vi bara fortsätter pressa in transistorer. Jag tycker inte att Nvidias grafikkort är några prisvärda best-sellers, jag tycker bara det är konstigt att de får så OTROLIGT mycket skit. Jag tror verkligen att dessa korten kostar avsevärt mycket mer för Nvidia att sälja till kunder än vad Pascal gjorde. Ska försöka hitta mer exakta siffror när jag kommer hem.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Känner att jag gjorde rätt som köpte ett RX 580 och planerar CFX när det känns som att det flaskar för mycket. Tänkte först vänta på RTX 2060 men nu känner jag verkligen att jag gjorde rätt

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Whataboutism incomming... Vad anser du att AMD gör med Vega då? För inte har de mycket bättre prestanda/kr än RTX2070.

TU106 har nästan samma die size som GP102, inte jättekonstigt att det kostar en del.

Känns förvisso inte som att Vega är en vidare bra måttstock i det här sammanhanget. RTX-serien är en nyare arkitektur. AMD har även haft extremt dåligt med pengar, behandlat RTG styvmoderligt och kört med samma gamla grundarkitektur väldigt länge nu. Ja och så har Vega en i sammanhanget en dyrare minnesarkitektur. Skulle gissa på att HBM2 är cirka dubbelt så dyrt som GDDR6. Det är bla därför som Nvidia bara kör HBM2 i sina dyraste lösningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenix4m:

Svårt att se om en RTX 2050 kommer att bli möjlig 🤔☝🏻
Det blir kanske utan RTX prefix 🤔

Jag längtar dock efter just ett 2050 med under 75w
🙏🏻

Skickades från m.sweclockers.com

Vänta bara på RT 2030.

Permalänk
Medlem

Som jag misstänkte: "RTX"-benämningen visar att kortet har RT-kärnor.

Skrivet av MinscS2:

Kommer vi få den största snarkfesten bland grafikkort 2019 redan i januari tro?

Även om detta kort blir ett sömnpiller så kommer AMD att hålla oss alerta!

Skrivet av Ozzed:

Problemet är att priserna inte störtdykt trotts ofantliga överlager av kort, så som det borde fungera i en marknadsekonomi. ...

Det fungerar precis som det ska med fri prissättning i en monopolsituation...
(GTX 1060 har inte överproducerats, bara GTX 1070 och uppåt.)

Att dessa kort blir relativt dyra är inte så konstigt om man betänker att de har en stor GPU på en ganska ny nod, så det blir dålig yield.
(Vega har haft liknande problem, men Navi har troligtvis möjlighet att revolutionera prisbilden.)

Skrivet av MuLLvaD3n:

... DLSS kan ju AVSEVÄRT öka prestsandan på grafikkorten när det implementeras. ...

Så som det fungerar hittills, i Tomb Raider, krävs även en skärm med 4k-upplösning för att alls kunna nyttja det.
Visserligen borde RTX 2060 då klara att driva 4k med acceptabel frekvens, men i spel som inte stöder DLSS blir det problem.
Bättre då att vänta tills DLSS får mer spridning och möjligt att nyttja även med lägre upplösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Så som det fungerar hittills, i Tomb Raider, krävs även en skärm med 4k-upplösning för att alls kunna nyttja det.
Visserligen borde RTX 2060 då klara att driva 4k med acceptabel frekvens, men i spel som inte stöder DLSS blir det problem.
Bättre då att vänta tills DLSS får mer spridning och möjligt att nyttja även med lägre upplösningar.

Åter igen, absolut, jag bara rabblar saker man får med i kortet som någon någonstans som anställd hos Nvidia har suttit och utvecklat. Menar bara på att vi har fått mer än ren prestanda på grafikkortet.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av svan_lind89:

blir troligen ett köp för mig som endast spelar i 1080P. Har ett 1060 3GB idag och kan knappt hålla fps:en över 60 i BFV multiplayer trots allt på low.

Väntar dock till Swec har gett det en genomkörare i sitt testlabb

Lät lågt? Vad har du för processor?

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk

@Aeqvist: 3570K @ 4.4 ghz, letar efter en 3770k för att se om det hjälper, men begagnade går för typ 1.2k

Permalänk
Medlem
Skrivet av svan_lind89:

@Aeqvist: 3570K @ 4.4 ghz, letar efter en 3770k för att se om det hjälper, men begagnade går för typ 1.2k

Jag förstår, nä det är inget "billigt" test men jag tror vassare processor skulle göra skillnad. Jag har 100+ med ett 1070 och 8700K i 1440p med nån inställning på medium så du borde kunna ha mer med ett 1060 i 1080p.

Hoppas du hittar nån som vill skänka en i7a

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Ett ##60 brukar väl presterar som föregående ##80. Vad är grejen med att priserna bumpas och prestandavinsten minskar?!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av WijK:

Ett ##60 brukar väl presterar som föregående ##80. Vad är grejen med att priserna bumpas och prestandavinsten minskar?!

Brukar och brukar...
GTX 1060 (6 GB) presterar förvisso ungefär som ett GTX 980, men;

GTX 960 presterade inte ens som ett GTX 770, än mindre ett GTX 780.
GTX 760 presterade marginellt sämre än GTX 670.
GTX 660 presterade däremot väldigt likt ett GTX 580.
GTX 560 presterade sämre än GTX 470 (men GTX 560 Ti slog GTX 470)

Så dom senaste fem generationerna har X60-kortet två gånger legat nära X80-kortet från föregående generation, men tre gånger har det inte ens nått upp till X70-kortet från föregående generation.

Så jag skulle väl inte direkt använda ordet "brukar".
Verkar som att vi återigen kommer få ett X60-kort som lägger sig runt X70-kortet från föregående generation.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.