Permalänk

M.2 ssd boot problem

Hej på er SC!

Nu kommer jag och ”noobar” till det som vanligt... haha

Aja, haft lite strul med datorn de senaste dagarna då den blivit seg osv.
Beställde iallafall en 970evo m.2a som jag nu vill köra Windows på.

Vill köra en helt ren installation på m.2an och rensa allt på min 850 evo disk.

Till problemet:
Går in under ”boot” i bios och väljer *boot priority #1: samsung 970evo. Sparar och startar om men kommer automatiskt in i bios och båda diskarna är borta från bios. Får reseta bios och får då tbx diskarna i bios men får ändå inte rätt på det.

Vad gör jag för fel?
Har såklart min Windows usb sticka inkopplad, även provat olika usb ports.

För övrigt så hittar inte bios min Windows usb sticka, så kan inte heller välja den som boot prio 1 vilket jag antar att man ska?

Hjälp mig grabbar och tjejer. Det här med bios har alltid varit ett problem för mig.

Tack på förhand!!

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.

Permalänk
Hedersmedlem

@Howardflynn: Ja, du ska välja USB:n som första prio. Vad har du för moderkort? Kan vara så att den M.2-slot du använder inaktiveras om du använder vissa andra expansionsplatser på kortet. Oavsett vad, koppla ur alla andra lagringsdiskar medan du installerar Windows.

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

@Howardflynn: Ja, du ska välja USB:n som första prio. Vad har du för moderkort? Kan vara så att den M.2-slot du använder inaktiveras om du använder vissa andra expansionsplatser på kortet. Oavsett vad, koppla ur alla andra lagringsdiskar medan du installerar Windows.

Ja du, vad dem olika portarna heter har jag ingen aning om men tror det är som du säger.. jag valde den nedersta porten på moderkortet.. såg nyss att där va en under något som såg ut att vara en heatsink strax under cpu’n.
Dock konstigt att bios inte hittar min Windows sticka?

Men vill köra om min andra disk jag har Windows o allt annat på nu. Bör väl ha den inkopplad hela tiden då, så jag kan formatera den.

Moderkortet är ett Asus rog strix b360-f gaming

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.

Permalänk
Medlem

Är USB-pinnen bootbar?

Permalänk
Skrivet av NoWin:

Är USB-pinnen bootbar?

Har bootat från den tidigare när jag byggde datorn. Det är ju Windows egna usb sticka

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.

Permalänk
Medlem

Jag brukar göra så att jag ställer in alla boot options som jag vill ha det när systemet är i bruk. Sen när jag ska installera om Windows så kör jag bara en Boot-Override till USB tillfälligt. Även om USB-stickan sitter kvar efter installationen av Windows så bootar datorn från SSD:n.

På så sätt slipper du flytta runt så mycket i boot-ordern.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem

Då du har en nvme m.2 ssd så se även till att du har installerat den i rätt slot för att utnyttja PCIe x4 då den platsen med heatsink på moderkortet endast stödjer upp till x2.

Visa signatur

Skoj: Ryzen 9 5900x, RTX 3080, 32 GB RAM @3200MHz CL16
Jobb: Alienware M15 R6, RTX 3080, 32 GB RAM
Privat: Macbook Pro 13" late 2016

Permalänk
Skrivet av mmolder:

Då du har en nvme m.2 ssd så se även till att du har installerat den i rätt slot för att utnyttja PCIe x4 då den platsen med heatsink på moderkortet endast stödjer upp till x2.

Då måste det nästan vara platsen den sitter o nu som är den rätta.. förstår dock ändå inte varför jag inte kan välja min usb som första boot. Får testa lite sen igen när jag kommer hem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.

Permalänk

Problem 2.. bios hittar nu usb stickan så har satt boot prio 1 på stickan och resterande prios på disabled. Kommer så långt där jag ska välja 32 eller 64 och väljer win 64. Då får jag en stop kod : 0xc000021a

Herregud vad detta ska krångla med mig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.

Permalänk
Medlem

Har du varit inne i diskhanteringen i windows för din nya SSD och skapat utrymme med NTFS på den?

Permalänk
Medlem

Skapa din egen ny windows usb sticka. Verkar vara fel på den du har.

Permalänk
Medlem

@Howardflynn: Jag hade valt att göra som nedan.

1. Skapa ett nytt bootbart Windows 10 USB installationsmedia på ett USB minne som är 8GB eller större med verktyget MediaCreationTool https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Edit: Om MediaCreationTool inte lyckas skapa Windows 10 installationsmedia på USB minnet så kan du ladda hem en Windows 10 ISO med verktyget MediaCreationTool och sedan lägga över ISOn på USB minnet med programmet Rufus https://rufus.ie/sv_SE.html

2. Montera in enbart M.2 SSDn på moderkortet. (din gamla systemdisk kan du koppla in senare och rensa den i Diskhantering eller med kommandotolken CMD).

3. Starta datorn och tryck direkt på funktionstangenten F8, då får du upp en boot meny där du väljer boota UEFI USB minnet.

4. När Windows 10 installationen är klar och allt fungerar bra så kan du stänga av datorn och koppla in gamla systemdisken, starta sedan datorn och gå direkt in i UEFI/BIOS, kolla att nya M.2 SSDn är första bootenhet.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

@Howardflynn: Jag hade valt att göra som nedan.

1. Skapa ett nytt bootbart Windows 10 USB installationsmedia på ett USB minne som är 8GB eller större med verktyget MediaCreationTool https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

2. Montera in enbart M.2 SSDn på moderkortet. (din gamla systemdisk kan du koppla in senare och rensa den i Diskhantering eller med kommandotolken CMD).

3. Starta datorn och tryck direkt på funktionstangenten F8, då får du upp en boot meny där du väljer boota UEFI USB minnet.

4. När Windows 10 installationen är klar och allt fungerar bra så kan du stänga av datorn och koppla in gamla systemdisken, starta sedan datorn och gå direkt in i UEFI/BIOS, kolla att nya M.2 SSDn är första bootenhet.

Tack så mycket för en bra detaljerad rådgivning!
En polare kommer över med sin usb sticka åt mig men ska gå efter dina punkter. Provar detta, återkommer när jag gjort detta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Howardflynn:

Tack så mycket för en bra detaljerad rådgivning!
En polare kommer över med sin usb sticka åt mig men ska gå efter dina punkter. Provar detta, återkommer när jag gjort detta

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har lagt till en Edit i mitt förra inlägg.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Jag har lagt till en Edit i mitt förra inlägg.

Windows 10 installeras just nu, det va fel på min sticka. Följde resterande av dina steg. Tack så mycket för den underbara hjälpen, god jul!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Howardflynn:

Windows 10 installeras just nu, det va fel på min sticka. Följde resterande av dina steg. Tack så mycket för den underbara hjälpen, god jul!

Skickades från m.sweclockers.com

Ja men ropa inte hej innan du är över bäcken.

Om du har en UEFI installation på gamla systemdisken och vill rensa den så fungerar inte Diskhantering men diskpart i kommandotolken (CMD) bör fixa detta #17093070

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Ja men ropa inte hej innan du är över bäcken.

Om du har en UEFI installation på gamla systemdisken och vill rensa den så fungerar inte Diskhantering men diskpart i kommandotolken (CMD) bör fixa detta #17093070

Körde installationen med båda diskarna i och formaterade min gamla ssd. Borde väl räcka eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Howardflynn:

Körde installationen med båda diskarna i och formaterade min gamla ssd. Borde väl räcka eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Om du vill kontrollera att din M.2 SSD har alla boot filer så kan du koppla bort SATA kabeln till gamla SSDn och sedan starta datorn.

Det är många som har boot filerna på fel enhet och det märker man först vid byte av HDD/SSD eller när någon av dom slutar att fungera.

Edit: Och det räcker inte men en vanlig formatering i utforskaren för att ta bort alla partitioner på en gammal systemdisk, men du kan ta bort alla partitioner under windows installationen eller med diskpart efter installationen.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Om du vill kontrollera att din M.2 SSD har alla boot filer så kan du koppla bort SATA kabeln till gamla SSDn och sedan starta datorn.

Det är många som har boot filerna på fel enhet och det märker man först vid byte av HDD/SSD eller när någon av dom slutar att fungera.

Edit: Och det räcker inte men en vanlig formatering i utforskaren för att ta bort alla partitioner på en gammal systemdisk, men du kan ta bort alla partitioner under windows installationen eller med diskpart efter installationen.

De va det vi gjorde, formatera den under Windows installationen.
Men nytt problem uppstod.
Polarens Windows sticka va ju en PRO version och min license är en vanlig home. Så nu när jag startar upp datorn så får jag en förfrågan om jag vill öppna operativ system 2 eller 3.
Den väljer 3 automatiskt. Kan detta bero på att jag körde min home license på en PRO installation? Eller?

Samt, går inte att installera mina lan drivers på datorn nu, kom upp ngn error kod.

Hursomhelst så håller vi på att lägga över flash versionen av Windows på en vanlig usb sticka som du rekommendera. Så blir väl att börja om bara o göra det rätt från början... haha

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.

Permalänk
Medlem

@Howardflynn: Då tycker jag att du kopplar bort alla HDD/SSD förutom din M.2 SSD och installerar Windows 10 Home på den, HOME väljer du under installationen.

Här ser du en video som visar hur man tar bort allt och gör en ny och helt ren Windows 10 installation https://www.youtube.com/watch?v=MPfNgNfLEHs

Visa signatur

janee

Permalänk

@janee: Allt fungerar kanon nu! Oerhört tacksam för all din hjälp!
God Jul!

Visa signatur

i7-13700k | ASUS GeForce ROG STRIX RTX 3090 OC | Corsair RM850X V2 | ASUS ROG STRIX Z690-F GAMING WIFI| Corsair Vengeance RGB DDR5 2x16GB 5200MHz | Corsair H150i Elite LCD | Kingston KC3000 2TB | Samsung 970 Evo 500gb | Samsung 850 EVO 500gb | Mission SG GGX 3.5 Tempered glass |
Och en jävla massa rgb bara för att.