Permalänk

Lönt klocka ny toppdator?

Förutom prestige så klart:)

Är det någon mening med att klocka en ny toppdator så som I9 9900k 2080 Ti grafikkort etc? Är inte dessa prylarna så pass bra att det inte behövs att klockas? Tänker på att man väl sliter rätt mycket när man klockar?

Hoppas ni har överseende med min kunskap, gammel-farbror hänger inte riktigt med:)

Permalänk
Medlem

Jo det tycker jag

Permalänk
Medlem

Var och en gör ju som man vill. Jag överklockar bara om jag känner behovet av det, alltså om jag har ngn märkbar vinning på det.

Visa signatur

Rigg: Win 10 - Corsair Carbide 400C - MSI Z170A-G43 Plus - i7 6700K - Prolimatech Megahalems Black - 16GB Kingston Hyper X Fury - EVGA Supernova G2 750 - Gigabyte GTX 1060 G1 Gaming 6GB - Samsung 750 EVO 250 GB - Samsung 850 EVO 500GB - NAS för lagring

Tangentbord: Arachnid Recore RGB - Mus: Varierande - Musmatta: QPAD UC-90 Pro XXL - Hörlurar: Sony MDR-1A - Mick: Vmoda Boom Pro

Permalänk
Medlem

Köper man riktiga grejer och ska ha det bästa av det bästa så är det för mig naturligt att man även vill göra detsamma med överklockning.

Få till den bästa överklocken man kan helt enkelt med det man har!

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem
Skrivet av sharadkingboy:

Förutom prestige så klart:)

Är det någon mening med att klocka en ny toppdator så som I9 9900k 2080 Ti grafikkort etc? Är inte dessa prylarna så pass bra att det inte behövs att klockas? Tänker på att man väl sliter rätt mycket när man klockar?

Hoppas ni har överseende med min kunskap, gammel-farbror hänger inte riktigt med:)

Nja nån större mening är det väl inte. man får typ 180fps klockat mot 165-170fps utan, och det tror jag inte man märker.

Sen är inte i9 9900K den enklaste CPU att klocka, krävs rejäl kylare och moderkort som har tillräckligt bra komponenter speciellt VRM osv, och en del mer kunskaper än många andra CPUer för lyckat resultat, redan stock 9900K kräver moderkort modell bättre.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av FakeNinja:

Köper man riktiga grejer och ska ha det bästa av det bästa så är det för mig naturligt att man även vill göra detsamma med överklockning.

Få till den bästa överklocken man kan helt enkelt med det man har!

Och om man redan får ut den prestanda man vill ha och behöver? Är det då verkligen värt den förkortade livslängden, risken för instabilitet/buggar, eventuellt förbrukad garanti, högre strömförbrukningen och ökade temperaturen?

Skulle spontant säga att det är mer värt att undervolta om man ändå får ut den prestanda man behöver.

Men visst kan själva klockningen i sig vara något kul, dock inget för alla.

EDIT: Typo

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Man sparar på grejerna istället så håller dom längre. Inte lönt att hålla på att överklocka speciellt om man har en bra dator i grunden. Jag kör min helt och hållet som den är och kan köra spel i ultra utan problem så jag ser ingen vits att överklocka.

Permalänk
Medlem

@sharadkingboy: Nej, det behövs inte. Den klocken kan du spara till du faktiskt behöver den.
Om du tvunget tänker ge dig på det, sätt så turbo är samma på alla kärnorna alltid. Det lär räcka.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Nja nån större mening är det väl inte. man får typ 180fps klockat mot 165-170fps utan, och det tror jag inte man märker.

Sen är inte i9 9900K den enklaste CPU att klocka, krävs rejäl kylare och moderkort som har tillräckligt bra komponenter speciellt VRM osv, och en del mer kunskaper än många andra CPUer för lyckat resultat, redan stock 9900K kräver moderkort modell bättre.

Jo ibland kan det vara lönt att klocka i synnerhet då man ligger på gränsen till spelbar fps.
15 fps extra känns faktiskt riktigt fint när man ligger på gränsen.
Tror inte att du behöver något speciellt moderkort för att köra en 9900K i stock, valfritt Z390 kort duger.

Visa signatur

Intel Core i9 9900k@4.9Ghz | Gigabyte Z390 Aurus Pro Wifi | 16GB G.Skill Trident Z RBG 3200Mhz | Corsair 500D RGB SE | Corsair H150i Pro RGB| ASUS STRIX 3080ti OC | Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD | Seasonic Plus Gold 750W | Benq 2430T | Windows 10 Pro 64bit |

Permalänk
Medlem

Tycker både charmen och vitsen med överklockning försvunnit när det bara handlar om några procent extra prestanda.

Annat var det när man kunde höja frekvensen med över 50% eller t ex geforce 6800LE där man med lite tur kunde låsa upp det till 6800/6800ultra.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Kan säkert undervolta CPU & GPU och ändå ha ökad prestanda om du orkar pilla.

Permalänk
Medlem

För gaming, knappt.

Nvidias auto OC är rätt svår att slå rent FPS mässigt, men visst kan man spara in ström.
Sedan om du tar 9900k över 5 GHz (stock turbo) kanske, men bara sätta alla kärnor till 5 GHz gör troligen lite då den tyngsta uppgiften - grafiken - är ofta (alltid?) enkeltrådad.

Permalänk

Om det inte är lönt att överklocka så kan ni väl lika gärna köpa billiagare prylar istället?

Givetsvis ska du överklocka så mycket det går med temp och spänning i schack. Prylarna kommer hålla tills de ska bytas ändå. Grafikkort idag är dessutom så begränsade direkt från nvidia så det är omöjligt att skada kortet, bara att skruva upp allt så högt det går.

En 9900k är som sagt lurig att hålla koll på tempen vid överklockning men köper man cpu för 6k tycker jag nog man bör ha råd med en av de bästa luft/vattenkylarna så att man kan få ut prestandan man betalat för. Annars hade kanske en 8700k med delid varit ett bättre alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Idag när kretsarna är så pressade att det knappt är någon prestandvinst, gör det ingen större skillnad utan det är mer åt andra hållet. Förr kunde man få prestandkliv i typ10-25% klassen medan man idag får några enstaka%.Om man minar så klockar man gärna ner minnena, tror att det har med strömförbukningen att göra men jag kan i stort inget om mining. Det finns säkert någon som vill förklara bättre?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är glad att jag inte har det begäret att överklocka. Överklockade tidigare och efter problem en gång i kvartalet med den lilla avkastningen så hoppar jag det.

Skickades från m.sweclockers.com