Dilemma under arbete som konsult

Permalänk
Avstängd

Dilemma under arbete som konsult

Tjena!

Jag har ett "arbetsdilemma" som jag tänkte fråga er andra arbetstagare samt eventuella chefer om. Anta att du har anlitat en konsult som bara pratar engelska men som levererar något på svenska åt dig. Därför lejar den snubben någon som kan svenska för att hjälpa till med svenska biten i något tekniskt. Denna svenska snubben är jag i detta fall.

Hur skulle du som chef då som arbetar med denna engelsktalande konsult (som också är bosatt i Sverige!) om den svenska snubben (som bedriver enskild firma) tog kontakt med dig och kunde erbjuda lägre pris i byte mot att få göra allt jobb istället för att en del av jobbet lejas till svenska snubben via engelsktalande snubben.

Å ena sidan handlar ju företagande om kostnader: om en person kan erbjuda lägre kostnad för samma kvalitativa utförda arbete trots att en person i kedjan blir utan arbete så är det ju "tough luck". Å andra sidan så beror det ju också på vilken slags chef man kommer i kontakt med? En chef kanske ser det "elaka" i det trots potentiella lägre kostnader?

Jag sitter alltså här med e-post och telefonnummer och kan ringa en "IT-chef" där jag skulle KANSKE kunna förhandla mig till att få arbete direkt med företaget då jag har giltig F-skattesedel och giltigt VAT-nr. Risken är såklart att hela grejen tolkas som "fult" av mig och att jag då både förlorar chansen samt samarbetet med engelsktalande konsulten som jag hittade.

Det finns chanser och risker här och så har vi det moraliska i det hela. Hur tolkar du det hela om Du är chef, om Du är konsult själv som lejar vissa delar av arbeten som du fått i uppdrag att utföra åt företag? Finns det någon väg här som kan bli "win-win" (egentligen är det bara att fortsätta som nu).

Men jag skulle kunna tjäna mer pengar (tror jag) om jag kunde få direktsamarbete med slutkunden istället för att arbeta via mellanhanden som är en engelsktalande konsult. Jag nämner engelsktalande för det är just språkbiten som troligen gjorde att snubben lejade mig. Tyvärr kan jag ej berätta vad arbetet är men det enkelt talat är något tekniskt som man utför vid datorn med mus och tangentbord som man måste kunna vanlig svenska för att det ska gå rätt till!

Rubrik /mod
Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Rent spontant torde det kunna falla rätt illa om du försöker snuva åt dig det nuvarande giget, men har du möjligheten kan du naturligtvis presentera dig som intressent för framtida uppdrag.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twit:

Rent spontant torde det kunna falla rätt illa om du försöker snuva åt dig det nuvarande giget, men har du möjligheten kan du naturligtvis presentera dig som intressent för framtida uppdrag.

Där har vi svaret! Erbjuda mig som intressent för framtida uppdrag om deras samarbete skulle upphöra men de ändå har behov av det jag för närvarande erbjuder via konsulten.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Som sagt försök inte ta över något pågående uppdrag. Jag som beställare skulle tolka det som väldigt fult och att personen i fråga inte har några problem att sälja ut någon och svänga kappan efter vinden. Skulle därmed antagligen rödlista den personen/företaget direkt.

Vet mellanmannens beställaren om att du är inne i projektet och utför de uppgifter åt the middleman? Isåfall så skulle jag ringa och fråga om det kan vara aktuellt att du jobbar direkt åt dom i framtida projekt. Sen gillar jag att skapa bra relationer med alla jag jobbar med, så jag hade iallafall pratat med din beställare aka the middle man och sagt att du är intresserad av att prata med den som beställt jobbet och erbjuda dina tjänster direkt. Jag tror att mellanmannen kommer känna sig lite butthurt oavsett men då har du iallafall varit ärlig.

Själv är jag också underkonsult och går genom en firma, men i mitt fall så jobbar jag bara åt statliga beställare som är reglerat via ramavtal. Så kan inte gå rakt på, finns väldigt få ramavtal som jag som enmansföretag kan uppfylla.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

@AplAy:

Tycker frågan är lite luddig (är arbetsgivare) - om jag anlitar ett företag för en teknisk lösning och de i sin tur tar in en konsult för att lokalisera denna lösning betyder det inte att den som gör lokaliseringen skulle kunna utveckla den tekniska lösningen.

Här måste du som privatperson eller egen företagare kunna övertyga mig om att du dels gör det bättre och dels gör det billigare. Annars tror jag nog det kan bli svårt.

Permalänk
Avstängd

Tack för alla svar! Återigen: jag kommer INTE försöka sno åt mig hela uppdraget för det kommer bara, som ni säger, att framstå som fult och oprofessionellt. Jag vill presentera för beställaren, om beställaren vill ha snabbare resultat när mellanhanden inte verkar ha tid men beställaren har ont om tid, att jag kan hoppa in 100% för vissa av dessa uppdrag men också agera som ett kugghjul när mellanhanden väl har möjlighet att göra sin del i processen.

Kedjan tycks se ut så här för alla inblandade:

Företag AB (beställare) -> enskild firma (mellanhanden) -> enskild firma (jag)

Efter lite efterforskningar inom ämnet och var jag är någonstans bland alla kugghjul så ser jag att det handlar om följande:
- manuell inskrivning av HTML tags (detta sköter jag).
- slå ihop dessa med några andra filformat (som jag ej kan gå in på) inuti ett program och sedan leverera en slutfärdig produktfil till beställaren (jag vet ej om mellanhanden sköter detta eller om beställaren gör den biten).

Det jag vet att mellanhanden gör är att kontrollera min manuella inskrivning av HTML tags och sedan korrigerar jag upptäckta fel enligt mellanhanden och det beställaren behöver.

Vad jag kan erbjuda är att jag kan arbeta alla dagar i veckan, inklusive helger och högtidsdagar (friheten eller straffet med att bedriva enskild firma? ), och jag har redan tittat på programmet som verkar vara "the main software" för att skapa denna färdiga produktfil. Det är extremt GUI-aktigt så det går snabbt att lära sig. Jag är, tack vare min milda Asperger, extremt detaljinriktad så jag kan arbeta och leverera enligt mycket exakta specifikationer.

Förutsatt att det stämmer att programmet jag hittat och det jag gör för närvarande i processen är allt som krävs för att leverera slutprodukten till beställaren så spekulerar jag att jag kommer att kunna erbjuda snabbare och billigare likgiltigt (bokstavligen talat) resultat, alltså "göra det bättre". Jag tror jag kan erbjuda det billigare för mellanhanden betalar ju mig vad vitt jag förstår så då måste ju den personen ta ett större belopp från beställaren?

Till sist vill jag poängtera att jag INTE titulerar mig som "konsult" av något slag utan snarare "frilansare" i min enskilda firma. Jag är nyfiken hur Du nu ställer dig till min situation med dessa nya data/denna nya information?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@AplAy: Då skulle jag föreslå två spår:

1. Gör en joint venture med den andre personen och sätt upp ett Handelsbolag. Då kan ni ta egna kunder och jobba enskilt med dem men också ta stöttning av varandra. Det är alltid bra att ha någon som kan kika på ditt arbete eller att du kikar på någon annans arbete utan att bryta någon klausul.

2. Fortsätt var för sig men ha nuvarande kund som referens.

Kom ihåg att vinsten i både enskilda firmor och handelsbolag beskattas av er som privatpersoner, så har ni andra inkomster vid sidan av är det där med inte alltid fördelaktigt. Är du gift, skriv vinsten på makan eller maken om denne har lägre inkomst.