Acesspunkt + extra LAN-port, finns det?

Permalänk

Acesspunkt + extra LAN-port, finns det?

Hej!

Jag har tidigare använt en gammal TP-Link N750 som jag konfigurerat om till en acesspunkt genom att stänga av DHCP och ge den en egen IP-adress utanför huvudrouterns IP-range. Detta för att förlänga WiFi till ett avlägset område i huset, samtidgt som jag haft LAN-portar till de fasta enheter som finns i närheten av TP-Linkroutern. När vi bytte internetleverantör slutade detta tyvärr att fungera bra, och jag får numer riktigt dåliga hastigheter via TP-linkroutern.

Jag tänkte därför testa att köpa en riktig AP istället och hoppas det löser mina problem. Mitt enda problem är att jag vill ha en LAN-port extra för att koppla in en enhet jag gärna vill ha trådad, samtidigt som jag vill ha WiFi via acesspunkten så att säga.

Finns det bra produkter för detta som inte kostar skjortan? Jag har googlat runt lite, men blivit osäker på om de enheter jag hittar i själva verket är repeaters (vilket inte är intressant) eller om de faktiskt är riktiga accesspunkter som utgår från "signalen" i kabeln mellan huvudroutern och andra routern.

Stort tack på förhand och god jul och gott nytt år!

Permalänk
Medlem

Denna accesspunkt ska ha dubbla LAN-portar: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2848480

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Hedersmedlem

Varför inte sätta en switch mellan?

Annars: Ubiquiti UAP-AC-Pro har jag för mig har en extra LAN-port annars.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Varför inte sätta en switch mellan?

Annars: Ubiquiti UAP-AC-Pro har jag för mig har en extra LAN-port annars.

Får man det trådlösa nätverket då också så att säga? Jag är tyvärr väldigt obevandrad i dessa kretsar? Ska kika på Ubuquity, men jag tror det är lite över min prisklass just för det här köpet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av wannabeee:

Får man det trådlösa nätverket då också så att säga? Jag är tyvärr väldigt obevandrad i dessa kretsar? Ska kika på Ubuquity, men jag tror det är lite över min prisklass just för det här köpet.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, just denna modell har jag satt på något ställe där jag använt den extra porten och då funkar både trådlöst och den extra nätverksporten.
Men som sagt kan du lika bra sätta en switch först och koppla in hur mycket saker du vill istället och då köpa en billigare AP då denna PRO modell är rätt dyr.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wannabeee:

Får man det trådlösa nätverket då också så att säga? Jag är tyvärr väldigt obevandrad i dessa kretsar? Ska kika på Ubuquity, men jag tror det är lite över min prisklass just för det här köpet.

Skickades från m.sweclockers.com

Så här är ett exempel på hur du kan koppla (ungefär som jag föreställer mig ditt nät):

__ _ _( )_( )_ (_Internet_) (_) (__) | WAN +----------------------------+ | Befintlig router (TP-LINK) | +----------------------------+ LAN1 LAN2 LAN3 LAN4 | | | | | | | +-----------+ | | | | Ny switch | | | | +-----------+ | | | | | | | | | | | | | | [Trådlös AP] | | | | | | | [Fast utrustning] | | | | | [Fast utrustning] | | | [Fast utrustning] | [Fast utrustning]

Switchen har ingen IP-address eller inverkan på nätet utan funkar som ett slags "nav" i nätet som gör att alla portar kan kommunicera med varandra.