Kolla ifall VPN är installerat på dator

Permalänk
Medlem

Kolla ifall VPN är installerat på dator

Hej!

Har en kompis som har problem med olika spel som säger att han har VPN installerat, han har dock ingen aning ifall en VPN är installerad eller vilket program som kan göra det. Enda som han har testat är att öppnat upp VPN i windows settings och där stod det inget om en VPN installerat utan (Add VPN). Han har ävent testat att starta om routern men inget hjälpte.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C, ASUS ROG Strix B450-E, AMD Ryzen 5800X3D
Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC, DDR4 32GB

Permalänk
Inaktiv

Kontrollera ipadressen på t.ex denna sida: https://www.myip.com/
Stämmer det överens med den ip han borde ha så är det en liten chans att han tunnlar trafiken genom en vpn. Speciellt om det är telia eller liknande. Bahnhof har väl en egen vpntjänst som man kanske kan blanda ihop med en "vanlig ip till en klient".

Sedan vpn klient finns inbyggd i Windows och de flesta som jobbar med it har fler vpnklienter på datorn än vad de har ..... Men det intressanta är om trafiken går genom en vpn klient eller ej?
Sedan olika cheat detections kan fungera olika bra och det bästa är kanske att höra med mjukvarutillverkaren och ge dem en felogg?

Om vi tar Fortnite så verkar det vara kasst kodat, flera har vpn felmeddelande där. Och lösning vissa gjorde var just att köra trafiken genom en anonymitetstjänst (vpn). Så att servern ej längre tror att de inte längre använder sig av en vpntjänst
https://www.unknowncheats.me/forum/fortnite/239638-fortnite-d...

Permalänk
Medlem

@anon159643: Precis i Fortnite som felmeddelandet kommer fram

Visa signatur

Fractal Design Meshify C, ASUS ROG Strix B450-E, AMD Ryzen 5800X3D
Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC, DDR4 32GB

Permalänk
Medlem

Varför i hela fridens namn får man inte spela över VPN ?
Låter ju helt bisarrt !

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

Varför i hela fridens namn får man inte spela över VPN ?
Låter ju helt bisarrt !

VPN namnet missbrukas mycket idag och det är en förenklad beskrivning de har. VPN är en metod för att tunnla trafik mellan två ställen, anonymitetstjänster brukar idag använda denna tjänst och då kallar visa anonymitetstjänster för vpn.

I vilket fall att kunna fejka sin IP med en målvakt leder till att man kan använda detta för att fuska utan att riskera att bli av med mer än vad man har gett för spelet. Spel som är gratis så anonymitetstjänster = kaos milt sagt.

De har då olika sätt att upptäcka anonymitetstjänster, den enklaste är att enbart kolla på IP-range. Där denna IP-range automatisk uppdateras, där misstag kan hända och fel ip kan komma med. Därför kan en lösning på att kringgå vpn skydd är att just använda sig av vpn.
Sedan finns det andra sätt att upptäcka om en vpn klient är igång på den aktuella datorn, vpntjänsten kan dock vara igång på routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

VPN namnet missbrukas mycket idag och det är en förenklad beskrivning de har.
VPN är en metod för att tunnla trafik mellan två ställen, anonymitetstjänster brukar idag använda denna tjänst och då kallar visa anonymitetstjänster för vpn.

I vilket fall att kunna fejka sin IP med en målvakt leder till att man kan använda detta för att fuska utan att riskera att bli av med mer än vad man har gett för spelet. Spel som är gratis så är detta = kaos milt sagt.

De har då olika sätt att upptäcka anonymitetstjänster, den enklaste är att enbart kolla på IP-range. Där denna IP-range automatisk uppdateras, där misstag kan hända och fel ip kan komma med.

Mycket väl medveten om vad VPN är.
Men ett spel som förlitar sig på IP banning låter som det vore 1999 igen.
Om ett konto fuskar så banna kontot oavsett vilken IP det ansluter i från, "problem solved" !
I dagens samhälle finns det ju massor av legitima anledningar till att surfa via VPN.

Nåja lite OT, sry OP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Mycket väl medveten om vad VPN är.
Men ett spel som förlitar sig på IP banning låter som det vore 1999 igen.
Om ett konto fuskar så banna kontot oavsett vilken IP det ansluter i från, "problem solved" !
I dagens samhälle finns det ju massor av legitima anledningar till att surfa via VPN.

Nåja lite OT, sry OP

Håller med. Finns ju MAC ban också. GÅr ju också att ändra, men inte lika smidigt som VPN tjänster.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

VPN namnet missbrukas mycket idag och det är en förenklad beskrivning de har. VPN är en metod för att tunnla trafik mellan två ställen, anonymitetstjänster brukar idag använda denna tjänst och då kallar visa anonymitetstjänster för vpn.

VPN betyder "Virtual Private Network", alltså att du har ett virtuellt subnät. Ser inte hur det är missbruk av termer att kalla anonymitetstjänster för VPN då du just ansluter till ett virtuellt subnät. Att du använder det för att nå adresser utanför subnätet har inte med saken att göra.

Skrivet av anon159643:

I vilket fall att kunna fejka sin IP med en målvakt leder till att man kan använda detta för att fuska utan att riskera att bli av med mer än vad man har gett för spelet.

Problemet är att metoden är helt värdelös för att stoppa fusk. Det trodde jag industrin lärde sig för 10-15 år sedan, men tydligen är de på Epic Games mindre pålästa än jag trodde. Det som funkar är att detektera fusk på serversidan. Det är svårt och det kräver mycket processorkraft, men det stoppar i princip alla sorters fusk.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Djhg2000:

VPN betyder "Virtual Private Network", alltså att du har ett virtuellt subnät. Ser inte hur det är missbruk av termer att kalla anonymitetstjänster för VPN då du just ansluter till ett virtuellt subnät. Att du använder det för att nå adresser utanför subnätet har inte med saken att göra.

Nu jobbar jag ej med nätverk, men jag skulle ej kalla det för ett subnät, då ens dator för andra ser ut att tillhöra det ordinari nätet. Subnät tänker jag på när man har olika nätmaskadresser etc.

https://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_private_network
A virtual private network (VPN) extends a private network across a public network, and enables users to send and receive data across shared or public networks as if their computing devices were directly connected to the private network.

Missbruk är att folk i dagligt mun talar om VPN som en anonymitetstjänst, då det snarare är en tillämpning som går att använda tekniken till. Det är lite som att räkna datorer som porrvisningsmaskiner. Ja det går att använda datorer till detta. men det finns faktisk andra användningsområden.

Skrivet av Djhg2000:

Problemet är att metoden är helt värdelös för att stoppa fusk. Det trodde jag industrin lärde sig för 10-15 år sedan, men tydligen är de på Epic Games mindre pålästa än jag trodde. Det som funkar är att detektera fusk på serversidan. Det är svårt och det kräver mycket processorkraft, men det stoppar i princip alla sorters fusk.

Nu använder de sig av mängder av olika sätt. Ett sätt är självklart att banna välkända anonymitetstjänster och denna metod fungerar väldigt bra och hindrar många, det betyder inte att de inte på något sätt man kan ha mer kontroller.
Just att ha kontroller på klientsidan är väldigt känsligt av hur många saker som helst.
*edit*
Alltså om man betalar pengar för en VPNtjänst så betyder det inte så att de har ett direkt samarbete med antipiratbyrån och kanske drivs av dem eller så. Enligt namnet så har de precis levererat det de ska. Att man vill vara anonym är en helt annan sak som ej har något med vpn att göra, mer än att många anonymetsttjänster brukar använda sig av av denna teknik för att anslutning.

Antipiratbyrån som "alla" företag har vpnservrar för deras anställda, att använda deras för fildelning är ej rekommenderat.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Nu använder de sig av mängder av olika sätt. Ett sätt är självklart att banna välkända anonymitetstjänster och denna metod fungerar väldigt bra och hindrar många, det betyder inte att de inte på något sätt man kan ha mer kontroller.

Jag kan inte se något berättigat skäl att förbjuda anonymitetstjänster. Särskilt i det här fallet, där det låter som om Fortnite-utvecklarna inte begriper konceptet dynamiskt IP.

Men, för all del, jag vet inte hur Fortnite funkar. Google och Facebook slår ned stenhårt på alla som använder anonymiserande VPN, men det är för att hela deras affärsidé bygger på att veta vem användaren är så de kan sälja direktreklam till användaren. Jag ser att Fortnite är ett gratis-spel, de kanske också säljer användarnas data.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Awakeruad:

Jag kan inte se något berättigat skäl att förbjuda anonymitetstjänster. Särskilt i det här fallet, där det låter som om Fortnite-utvecklarna inte begriper konceptet dynamiskt IP.

Men, för all del, jag vet inte hur Fortnite funkar. Google och Facebook slår ned stenhårt på alla som använder anonymiserande VPN, men det är för att hela deras affärsidé bygger på att veta vem användaren är så de kan sälja direktreklam till användaren. Jag ser att Fortnite är ett gratis-spel, de kanske också säljer användarnas data.

Varför ska man vara anonym i spelet Fortnite? Man gör en spelare riktigt piss off och man vill skydda sig? Då är rådet att spela mer schysst och det är en liten chans att göra detta.
Jag vet inget om Fortnite utvecklarna, jag tvivlar dock på att de inte behärskar grundläggande mellanstadienivå på nätverk.
I vilket fall att banna välkända ipadresser från anonymitetstjänster är effektivt. Det hindrar självklart inte alla fuskare, men det stoppar otroligt många. Utan detta skulle typ alla i sverige ha USA utbud på Netflex, alla är kanske att ta i, men många och nu är det avrundat 0% av användarna som har usas bud på netflex.

TS polares vän påstår sig dock inte ha VPN, jag misstänker att hans ip har blivit listat där av någon anledning. Det kan ha varit användaren innan av ip-adressen som har gjort något.
Men då handlar det om en dålig lösning av banning av anonymitetstjänster ipadress och inte att metoden är dålig.

Ip banning på en viss ip-adress är dock en helt annan sak än banning av en anonymitetstjänst iprange. Då användaren av denna ip-adress kan dra ut sina grejer och kanske få en ny ip, då blir plötsligt en oskyldig bannad istället. Men anonymitetstjänster har lite svårare med samma enkla lösning.

Permalänk
Skrivet av xcluzive:

Håller med. Finns ju MAC ban också. GÅr ju också att ändra, men inte lika smidigt som VPN tjänster.

Nej. Epic Games kan inte banna MAC-adresser för att förhindra fusk.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av menellerhur:

Nej. Epic Games kan inte banna MAC-adresser för att förhindra fusk.

Varför inte? Ja det finns problem med att folk har samma macadress som de inte borde ha. Kontrollen görs då på klientsidan och de skulle kunna göra lösningen så att de 4 personer eller så som felaktigt blir anklagad får dra ett mail för upplåsning. Om de förutom macadressen går på en nyckel som baseras på vilken hårdvara de har, så blir det statisk ännu mindre chans att någon felaktigt blir anklagad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av menellerhur:

Nej. Epic Games kan inte banna MAC-adresser för att förhindra fusk.

Ingen aning vilka ”Epic Games” är. Det enda jag sa att det finns de spel där de delar ut MAC bans. Vilket är effektivare än IP bans.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Varför ska man vara anonym i spelet Fortnite?

Varför skulle man INTE vara det? Ditt konto här på Swec är länkat till en email, varför skulle ett gratisspel behöva bättre koll på användare än så?

Citat:

Man gör en spelare riktigt piss off och man vill skydda sig?

Rådet på nätet är att alltid vara så anonym som möjligt, eftersom man alltid löper risken att irritera nån galning eller skurk.

Citat:

I vilket fall att banna välkända ipadresser från anonymitetstjänster är effektivt. --- Utan detta skulle typ alla i sverige ha USA utbud på Netflex

Ja, det vore ju fruktansvärt.

Citat:

TS polares vän påstår sig dock inte ha VPN, jag misstänker att hans ip har blivit listat där av någon anledning. Det kan ha varit användaren innan av ip-adressen som har gjort något.

Du menar att Fortnites utvecklare skulle gjort mellanstadiemissen att inte veta att ett dynamiskt IP kan ändras, och IPt kan ha använts av någon annan tidigare? How about that.

Här är vad OP kan göra: klicka på start menyn, och i sökfältet skriv MSINFO32.EXE och tryck retur. När rutan öppnas, välj "Save as" och spara ut loggen som textfil. Öppna textfilen i en text editor och sök efter VPN. Får han några hits förutom på agilevpn kan han tänkas ha en VPN installerad, kanske via sitt antivirus, eller kanske via hans jobb om detta är en jobbdator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Håller med. Finns ju MAC ban också. GÅr ju också att ändra, men inte lika smidigt som VPN tjänster.

Mac-ban finns inte eftersom det inte är ett route-bart protokoll. Dvs, tjänsteleverantören kan aldrig se din mac-adress såtillvida han inte sitter på samma LAN.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Rekordmedlem

Mac ban är inget som kan ske via nätverksteknik eftersom det måste läsas av lokalt tex i spelklienten, Angående VPN ban, är det verkligen VPN det handlar om eller är det inte möjligt att det egentligen är CGN det handlar om ?
Jag hade då kollat om klienten är placerad bakom CGN för att veta om det skulle kunna vara problemet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Mac-ban finns inte eftersom det inte är ett route-bart protokoll. Dvs, tjänsteleverantören kan aldrig se din mac-adress såtillvida han inte sitter på samma LAN.

Konstigt att det finns då. (eller har funnits iallafall). Kan nog leta fram något gammalt ss på någon som blivit mac bannad där det står det klart och tydligt. Eller sök på "mac ban" så finns det massor med information hur man blir av med den. Så väldigt konstigt påstående att säga att det inte finns. Finns ju programvara också i många spel som får tillåtelse att läsa av din hårdvara medmera. Programvara som man måste ha för att kunna logga in.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR