Permalänk
Medlem

Varför inte ta en H60 (v3) istället? Nedsatt pris på Inet dessutom, så den är ju rent av billigare än H55:an.

https://www.inet.se/jamfor?compare=5322282&compare=5320534

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serdyllon:

Varför inte ta en H60 (v3) istället? Nedsatt pris på Inet dessutom, så den är ju rent av billigare än H55:an.

https://www.inet.se/jamfor?compare=5322282&compare=5320534

Passar tyvärr inte G12-lösningen. Skulle kunna köra en på CPU men jag vill ogärna blanda olika pumpar. Om något missljud finns så är det åtminstone samma missljud ^^

Permalänk
Skrivet av holter:

Nästan klar med mitt bygge.

Small Top Hat + Noctua NF-A12x15 x2

MB: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac
CPU: Intel i9-9900K
CPU Cooler: Noctua NH-L12S
GPU: ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080
RAM: G.Skill Trident Z 3200MHz CL14
NVMe SSD: Samsung 970 EVO 500GB
PSU: Corsair SF600 V2
Thermal Grease: Thermal Grizzly Kryonaut

Mods:
ASRock Z390 VRM heatsink spreaders borttagna (5 av 12 totalt).
Noctua NH-L12S justerad för att passa.
G.Skill Trident Z heat spreaders borttagna

Temps:
Idle: 36 grader.
Gaming: Ännu ej testat..

Bilder på Imgur av komponenter, heatsink och heat spreaders.

Vilka temps får du i 3DMark och Prime95 med denna build? Jag har samma moderkort (utan mods) + 9700K @ stock + NH-L12 och den går väldigt varm.

Har du tagit bort heatsinken över M.2 också?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Case: Louqe Ghost S1 Limestone w/o TopHat Motherboard: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac CPU: Intel Core i7 9700K 4,0GHz @ 1,01V RAM: Ballistix Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB GPU: INNO3D GeForce RTX 2080 X2 OC SSD: Samsung 970 EVO 500GB + Crucial MX500 2TB PSU: Corsair SF600 v2 Heatsink: Noctua NH-L12 Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Keyboard: CM Storm Quickfire Rapid (Cherry MX Red) Mouse: Razer Deathadder Laptop: MacBook Air 13" mid-2012 Phone: iPhone SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bearolverine:

Vilka temps får du i 3DMark och Prime95 med denna build? Jag har samma moderkort (utan mods) + 9700K @ stock + NH-L12 och den går väldigt varm.

Har du tagit bort heatsinken över M.2 också?

Heat sinken över M.2 sitter kvar. Den är även kvar över VRM men har sågat bort 5 st flänsar.

Har tyvärr inte hunnit köra 3DMark eller Prime95 än men kommer nog gå ganska varmt Fokuserar på att det fungerar att spela lite ibland.

Har fått ner idle temp till 33 grader.

Har du någon Top Hat med fläktar? Funderat på att byta ut fläkten på din NH-L12 till en större?

Permalänk
Skrivet av holter:

Heat sinken över M.2 sitter kvar. Den är även kvar över VRM men har sågat bort 5 st flänsar.

Har tyvärr inte hunnit köra 3DMark eller Prime95 än men kommer nog gå ganska varmt Fokuserar på att det fungerar att spela lite ibland.

Har fått ner idle temp till 33 grader.

Har du någon Top Hat med fläktar? Funderat på att byta ut fläkten på din NH-L12 till en större?

Jag kör min NH-L12 med 90 mm fläkten men kommer överväga att göra dina mods så man kan få in en tunn 120 mm fläkt istället. Har lite dålig koll på mina idle temps men har för mig att dom ligger betydligt högre än 33, snarare 43 men måste dubbelkolla. Max temps i 3DMark TimeSpy stress test är 68 grader (genomsnitt 55-60). Lite beroende på version av Prime95 (med/utan AVX) så kommer Blend-testet upp i 105-115 grader inom 5-10 minuter.

Jag kör helt utan TopHats, har dock klämt in en 120 mm fläkt under nätagget som styrs av CPU-load, vet dock inte om den gör någon skillnad då jag inte tagit några temps utan denna fläkt.

Visa signatur

Case: Louqe Ghost S1 Limestone w/o TopHat Motherboard: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac CPU: Intel Core i7 9700K 4,0GHz @ 1,01V RAM: Ballistix Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB GPU: INNO3D GeForce RTX 2080 X2 OC SSD: Samsung 970 EVO 500GB + Crucial MX500 2TB PSU: Corsair SF600 v2 Heatsink: Noctua NH-L12 Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Keyboard: CM Storm Quickfire Rapid (Cherry MX Red) Mouse: Razer Deathadder Laptop: MacBook Air 13" mid-2012 Phone: iPhone SE

Permalänk
Medlem

@Bearolverine: Är lite skeptiskt till om jag ska inhandla ett nytt moderkort och ha det som speldator då kanske det är för varmt för att spela?

Har ett 980ti med blowerstyle fläkt som når 83 grader i spel som Witcher 3 då är den på 100% load och fläkten är inte inställd på någon egen fläktkurva. Noctua NH-L12+92mm fläkt på en i7 9700k. M.2 SSD med Windows 10 på under kylflänsen på moderkortet är vad jag har funderat på att ha.

Om det är problem att njuta av långa spelsessioner så kanske jag borde se över hela Ghost S1 och lägga pengar på ett annat bygge?

Har en large top-hat som har smått krökta sidopaneler, är en AIO mer värt att skaffa?

Permalänk
Medlem

Hej på er!

Jag håller just nu på att sätta ihop en liten dator i ett Ghost-chassi och har fastnat lite på det här med grafikkort.

Jag har nu blivit erbjuden att köpa två olika kort för i stort sätt samma pengar ca 5400 kr

Kort nr 1: Gainward GeForce RTX 2070 HDMI 3xDP 8GB

Kort nr 2: Gigabyte GeForce RTX 2070 Windforce HDMI 3xDP 8GB

Båda ska, vad jag vet få plats i chassit. Men jag tänkte kolla med er om något av korten är att föredra framför det andra? Exempelvis om något är tystare, bättre kylning, bättre byggkvalitet etc.

Permalänk
Medlem

Hallå,
Nu ligger det lite filer uppe på thingiverse för er som vill testa att printa ut saker till era FTW3-kort.

3Dprintade Ghost S1 delar

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Skrivet av Freffo:

@Bearolverine: Är lite skeptiskt till om jag ska inhandla ett nytt moderkort och ha det som speldator då kanske det är för varmt för att spela?

Har ett 980ti med blowerstyle fläkt som når 83 grader i spel som Witcher 3 då är den på 100% load och fläkten är inte inställd på någon egen fläktkurva. Noctua NH-L12+92mm fläkt på en i7 9700k. M.2 SSD med Windows 10 på under kylflänsen på moderkortet är vad jag har funderat på att ha.

Om det är problem att njuta av långa spelsessioner så kanske jag borde se över hela Ghost S1 och lägga pengar på ett annat bygge?

Har en large top-hat som har smått krökta sidopaneler, är en AIO mer värt att skaffa?

Beror väl på vilka temps man är bekväm med. Om jag kör 3DMark Time Spy stress test (30 minuter) så når jag som mest 60 grader på CPU och 79 grader på GPU vilket är helt okey för mig. Då kör jag med 92 mm fläkten på CPU-kylaren och 120 mm fläkten under nätagget. Däremot är det ju en hel del fläktbrus under load vilket kan vara nått att ha i åtanke om man är känslig för sånt. Den är knäpptyst i idle.

Visa signatur

Case: Louqe Ghost S1 Limestone w/o TopHat Motherboard: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac CPU: Intel Core i7 9700K 4,0GHz @ 1,01V RAM: Ballistix Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB GPU: INNO3D GeForce RTX 2080 X2 OC SSD: Samsung 970 EVO 500GB + Crucial MX500 2TB PSU: Corsair SF600 v2 Heatsink: Noctua NH-L12 Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Keyboard: CM Storm Quickfire Rapid (Cherry MX Red) Mouse: Razer Deathadder Laptop: MacBook Air 13" mid-2012 Phone: iPhone SE

Permalänk

@holter: Sänkte mina temps med cirka 7 grader bara genom att montera CPU-kylaren annorlunda.

Vet inte hur jag ska förklara men vissa ITX-moderkort (mitt exempelvis) har komponenter på baksidan så pass nära CPU-området att dom kommer i kontakt med Noctuas oridnarie monterings-"kryssplatta". Noctua bifogar ett alternativt monteringssätt utan "kryssplatta" vilket jag först använde mig av. Misstänkte dock att detta monteringssätt inte skapar nog med tryck mellan CPU och kylare. Provade modifiera "kryssplattan" genom att skära bort dom delar av gummit som tar i komponenter vilket gjorde att jag kunde använda mig av den vilket i sin tur sänkte tempsen cirka 7 grader.

Sammanfattningsvis rekommenderar jag alla att använda Noctuas ordinarie "kryssplatta" för montering av NH-L12. Kryssplattan kan dock behöva modifieras för att kunna användas med ITX-moderkort.

Visa signatur

Case: Louqe Ghost S1 Limestone w/o TopHat Motherboard: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac CPU: Intel Core i7 9700K 4,0GHz @ 1,01V RAM: Ballistix Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB GPU: INNO3D GeForce RTX 2080 X2 OC SSD: Samsung 970 EVO 500GB + Crucial MX500 2TB PSU: Corsair SF600 v2 Heatsink: Noctua NH-L12 Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Keyboard: CM Storm Quickfire Rapid (Cherry MX Red) Mouse: Razer Deathadder Laptop: MacBook Air 13" mid-2012 Phone: iPhone SE

Permalänk
Medlem

@Bearolverine: Ungefär samma temperaturer nådde jag sist jag testade innan det blev att jag fick lämna in mitt moderkort. Är det någon fara för att komponenter går sönder fortare av värmen såsom m.2 ssd eller att spel ofta fryser?

Permalänk
Skrivet av Freffo:

@Bearolverine: Ungefär samma temperaturer nådde jag sist jag testade innan det blev att jag fick lämna in mitt moderkort. Är det någon fara för att komponenter går sönder fortare av värmen såsom m.2 ssd eller att spel ofta fryser?

Jag har inte haft några problem och kan inte tänka mig att det kommer bli några problem med dessa temps. 9700K klarar upp till 115 grader innan den börjar throttla.

Min personliga åsikt är att det bland datorentusiaster finns en tendens att oroa sig och fokusera allt för mycket på temps. Lyssnar man på vissa gamers kan man få intrycket att det är omöjligt att spela om inte CPU ligger på 55 grader under load vilket givetvis inte stämmer. Titta bara på vilka orginal CPU-kylare som brukar medföljer när du köper exempelvis en Intel, dom är hur små som helst med begränsad kylkapacitet men är ändå "godkända" av Intel.

Visa signatur

Case: Louqe Ghost S1 Limestone w/o TopHat Motherboard: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac CPU: Intel Core i7 9700K 4,0GHz @ 1,01V RAM: Ballistix Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB GPU: INNO3D GeForce RTX 2080 X2 OC SSD: Samsung 970 EVO 500GB + Crucial MX500 2TB PSU: Corsair SF600 v2 Heatsink: Noctua NH-L12 Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Keyboard: CM Storm Quickfire Rapid (Cherry MX Red) Mouse: Razer Deathadder Laptop: MacBook Air 13" mid-2012 Phone: iPhone SE

Permalänk
Medlem

Instämmer... Tänker mer på ryggsäcksvänliga summer dreamhacks 2019 kostymer som kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bearolverine:

@holter: Sänkte mina temps med cirka 7 grader bara genom att montera CPU-kylaren annorlunda.

Vet inte hur jag ska förklara men vissa ITX-moderkort (mitt exempelvis) har komponenter på baksidan så pass nära CPU-området att dom kommer i kontakt med Noctuas oridnarie monterings-"kryssplatta". Noctua bifogar ett alternativt monteringssätt utan "kryssplatta" vilket jag först använde mig av. Misstänkte dock att detta monteringssätt inte skapar nog med tryck mellan CPU och kylare. Provade modifiera "kryssplattan" genom att skära bort dom delar av gummit som tar i komponenter vilket gjorde att jag kunde använda mig av den vilket i sin tur sänkte tempsen cirka 7 grader.

Sammanfattningsvis rekommenderar jag alla att använda Noctuas ordinarie "kryssplatta" för montering av NH-L12. Kryssplattan kan dock behöva modifieras för att kunna användas med ITX-moderkort.

Intressant, ska undersökas!

Hittade ditt inlägg på Slack tror jag. Fick man med två olika "plattor" med kylaren?

Permalänk
Medlem

der8auer har släppt en ny produkt också som kanske kan vara något att testa om man känner sig äventyrlig och vill få ner CPU-tempen ännu lite till i sin Ghost. Jag är lite sugen att testa på min 9900K.

OC-Frame.

Maximum Cooling with Direct Die - 9900K der8auer OC Frame.

Permalänk
Skrivet av holter:

Intressant, ska undersökas!

Hittade ditt inlägg på Slack tror jag. Fick man med två olika "plattor" med kylaren?

Man får med en platta, det alternativa sättet att montera (som är sämre) är utan platta och då använder man andra skruvar som medföljer. Allt står i Noctuas bruksanvisning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Case: Louqe Ghost S1 Limestone w/o TopHat Motherboard: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac CPU: Intel Core i7 9700K 4,0GHz @ 1,01V RAM: Ballistix Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB GPU: INNO3D GeForce RTX 2080 X2 OC SSD: Samsung 970 EVO 500GB + Crucial MX500 2TB PSU: Corsair SF600 v2 Heatsink: Noctua NH-L12 Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Keyboard: CM Storm Quickfire Rapid (Cherry MX Red) Mouse: Razer Deathadder Laptop: MacBook Air 13" mid-2012 Phone: iPhone SE

Permalänk
Inaktiv

Har uppdaterat min plan lite, men tänkte se om någon ser några direkta problem med inköpslistan. Aldrig kört vattenkylning förut men har fått hjälp av en polare att sätta ihop kittet.

EK-DuraClear 13/10mm -Clear 3m
EK-FC1080 GTX Ti - Acetal + Nickel
Alphacool Eisbaer LT (Solo) - black
Alphacool NexXxoS ST30 X-Flow 240mm
Alphacool HF 13/10 kompressionsanslutning G1/4 - krom sexpack
Alphacool Eiszapfen L-anslutning roterbat G1/4 yttre gänga till G1/4 inre gänga - krom fyrpack
Alphacool CKC Cape Kelvin Catcher Klar 1000ml
anti-böj fjäder 13mm (100mm)
Noctua NF-A12x25 PWM - 3 st

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Har uppdaterat min plan lite, men tänkte se om någon ser några direkta problem med inköpslistan. Aldrig kört vattenkylning förut men har fått hjälp av en polare att sätta ihop kittet.

EK-DuraClear 13/10mm -Clear 3m
EK-FC1080 GTX Ti - Acetal + Nickel
Alphacool Eisbaer LT (Solo) - black
Alphacool NexXxoS ST30 X-Flow 240mm
Alphacool HF 13/10 kompressionsanslutning G1/4 - krom sexpack
Alphacool Eiszapfen L-anslutning roterbat G1/4 yttre gänga till G1/4 inre gänga - krom fyrpack
Alphacool CKC Cape Kelvin Catcher Klar 1000ml
anti-böj fjäder 13mm (100mm)
Noctua NF-A12x25 PWM - 3 st

Du får lite mer statiskt tryck till samma ljudnivå med NF-F12

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem

@Bearolverine: Har ingen direkt kunskap om exakta temperaturer gällandes komponenter men det blir fort rätt så hysteriskt då jag som en "casual" pc användare säger vad jag får för temperaturer. Spelar upp mot 4-5 timmar på helger i ett streck och sen arbetar jag digitalt med photoshop/blender.

Är själv inte den personen som bryr mig om det ligger på dessa temps men jag blir rätt skeptisk då en skock personer på Slack skriver att deras spel fryser m.m p.ga höga temperaturer.

Det enda jag ställer in är i princip XMP för RAM, en fläktkurva händer att jag slår på manuellt på min nuvarande dator men det lär inte hända i Ghost S1.

Permalänk

@Freffo: Min dator är ju ganska nybyggd men i alla fall hunnit med ett par flera timmar långa spelsessioner med maxad grafik utan frysningar/hängningar och med rimliga temperaturer på både GPU och CPU.

Visa signatur

Case: Louqe Ghost S1 Limestone w/o TopHat Motherboard: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac CPU: Intel Core i7 9700K 4,0GHz @ 1,01V RAM: Ballistix Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB GPU: INNO3D GeForce RTX 2080 X2 OC SSD: Samsung 970 EVO 500GB + Crucial MX500 2TB PSU: Corsair SF600 v2 Heatsink: Noctua NH-L12 Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Keyboard: CM Storm Quickfire Rapid (Cherry MX Red) Mouse: Razer Deathadder Laptop: MacBook Air 13" mid-2012 Phone: iPhone SE

Permalänk
Medlem

@Bearolverine: Ptja, så som du beskriver det så lär det inte vara något problem. Beställa ett nytt modekort härnäst. Asus Z390 eller Asrock Z390 tillsammans med NH-L12... Hmm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freffo:

@Bearolverine: Ptja, så som du beskriver det så lär det inte vara något problem. Beställa ett nytt modekort härnäst. Asus Z390 eller Asrock Z390 tillsammans med NH-L12... Hmm.

Om jag kommer ihåg rätt från Slack så passar L12 dåligt på Asus Z390. Tror de rekomenderade Asrock till de som valde mellan dessa två om man ska använda L12an.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kribol01:

Du får lite mer statiskt tryck till samma ljudnivå med NF-F12

Tänkte själv så (haft många tidigare) men fick tips om dessa från polaren. Alltid kul att testa nåt nytt

Permalänk
Medlem

@w86w: Då blir det den ännu en gång! Tack för info.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Tänkte själv så (haft många tidigare) men fick tips om dessa från polaren. Alltid kul att testa nåt nytt

Håller helt med! Är inbiten Noctua-fan (no pun intended) men har tyvärr inte hunnit testa deras nya fläkt. Du får gärna komma med ett utlåtande sen 👍

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kribol01:

Håller helt med! Är inbiten Noctua-fan (no pun intended) men har tyvärr inte hunnit testa deras nya fläkt. Du får gärna komma med ett utlåtande sen 👍

Will do

Permalänk

Någon som på nått vettigt sätt lyckats få in en vattenkylning utan tophat?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Har uppdaterat min plan lite, men tänkte se om någon ser några direkta problem med inköpslistan. Aldrig kört vattenkylning förut men har fått hjälp av en polare att sätta ihop kittet.

EK-DuraClear 13/10mm -Clear 3m
EK-FC1080 GTX Ti - Acetal + Nickel
Alphacool Eisbaer LT (Solo) - black
Alphacool NexXxoS ST30 X-Flow 240mm
Alphacool HF 13/10 kompressionsanslutning G1/4 - krom sexpack
Alphacool Eiszapfen L-anslutning roterbat G1/4 yttre gänga till G1/4 inre gänga - krom fyrpack
Alphacool CKC Cape Kelvin Catcher Klar 1000ml
anti-böj fjäder 13mm (100mm)
Noctua NF-A12x25 PWM - 3 st

Den där pump/block-kombon ser intressant ut. Kanske är värt att testa den innan man drar iväg en beställning på en Swiftech Apogee Drive II.

Visa signatur

Dator - Louqe Ghost S1 - i5 9600K - MSI Z390I MPG GAMING EDGE AC - Corsair Vengeance LPX 16GB - Samsung 960 EVO - Palit GeForce RTX 2080 GamingPro OC - Corsair SF600 V2

Ljud - Audeze LCD-2 - Schiit Jotunheim - Schiit Modi Multibit

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svurre:

Den där pump/block-kombon ser intressant ut. Kanske är värt att testa den innan man drar iväg en beställning på en Swiftech Apogee Drive II.

Kikade själv på en Drive II tills jag upptäckte att de typ inte går få tag på Jag återrapporterar in i tråden med mina resultat, men har ännu inte fått mitt chassi så det kanske dröjer

Permalänk

Snart så 😁

Chassi: Louqe Ghost S1 (Tophat L)
CPU: Intel Core i5-9600K
Kylare: NZXT Kraken X52
Moderkort: TBA
RAM-minne: Corsair 16GB, 3200Mhz
PSU: Corsair SF600
GPU: Palit GeForce RTX 2080 8GB GamingPro OC