Ingen bild från IPTV genom förstärkare (HDCP?)

Permalänk
Medlem

Ingen bild från IPTV genom förstärkare (HDCP?)

Sitter här och i sann julanda (och sista minuten) försöker få igång dum-TVn inför Kalle imorgon.

Har IPTV från Telia som fungerar när jag kör det direkt från TV-boxen till TVn, men om jag kopplar via förstärkaren vill det bara inte fungera, ljudet spelas upp via högtalarna kopplade till förstärkaren, men bilden lyser med sin frånvaro...

Jag tror den troligaste kandidaten är HDCP på något sätt, även om förstärkaren har stöd för det. (DVD filmer spelat från XBOX360 fungerar inte heller, däremot fungerar spel utmärkt)

Jag har provat med det mesta jag kan komma på på rak arm, nya kablar, norsk reset, senaste firmware och olika in/utgångar.

Förstärkaren är en Onkyo TX-NR747, TVn en Philips 40PFT6550/12 och TV-Boxen en Arris VIP4302

Alla eventuella tips och idéer uppskattas oerhört

EDIT: Känner mig lite osäker såhär i efterhand, är det fel kategori får någon Moderator gärna flytta tråden till lämpligare kategori.

Kategori?
Visa signatur

Jag menar inte att allt jag säger är korrekt, men att någon med mina kunskaper inom ämnet skulle se det som ett potentiellt korrekt svar, baserat på min tolkning av frågeställningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Althied:

Sitter här och i sann julanda (och sista minuten) försöker få igång dum-TVn inför Kalle imorgon.

Har IPTV från Telia som fungerar när jag kör det direkt från TV-boxen till TVn, men om jag kopplar via förstärkaren vill det bara inte fungera, ljudet spelas upp via högtalarna kopplade till förstärkaren, men bilden lyser med sin frånvaro...

Jag tror den troligaste kandidaten är HDCP på något sätt, även om förstärkaren har stöd för det. (DVD filmer spelat från XBOX360 fungerar inte heller, däremot fungerar spel utmärkt)

Jag har provat med det mesta jag kan komma på på rak arm, nya kablar, norsk reset, senaste firmware och olika in/utgångar.

Förstärkaren är en Onkyo TX-NR747, TVn en Philips 40PFT6550/12 och TV-Boxen en Arris VIP4302

Alla eventuella tips och idéer uppskattas oerhört

Som du säger så kan det vara HDCP som ställer till det, men har du kollat så att din förstärkares HDMI ingångar och utgångar är helt intakta? Minsta fel i dem och det kan räcka för att ställa till det.

Jag har en Arris 1113L och jag vet att den var en smula tjurig med HDMI, därför gick jag tillbaka till min Motorola VIP 1003.

Se också om du kan hitta någon inställning för HDCP i din förstärkares meny.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Som du säger så kan det vara HDCP som ställer till det, men har du kollat så att din förstärkares HDMI ingångar och utgångar är helt intakta? Minsta fel i dem och det kan räcka för att ställa till det.

Jag har en Arris 1113L och jag vet att den var en smula tjurig med HDMI, därför gick jag tillbaka till min Motorola VIP 1003.

Se också om du kan hitta någon inställning för HDCP i din förstärkares meny.

/Lifooz

Jag har inte synat portarna i detalj men några av dem är inte använda alls förut så det känns inte troligt att de skulle vara skadade, har letat febrilt i inställningsmenyerna utan framgång tyvärr.. Tack för svaret dock!

Visa signatur

Jag menar inte att allt jag säger är korrekt, men att någon med mina kunskaper inom ämnet skulle se det som ett potentiellt korrekt svar, baserat på min tolkning av frågeställningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Althied:

Jag har inte synat portarna i detalj men några av dem är inte använda alls förut så det känns inte troligt att de skulle vara skadade, har letat febrilt i inställningsmenyerna utan framgång tyvärr.. Tack för svaret dock!

Det jag tycker är så skumt är att din Xbox-360 kan skicka spel genom förstärkaren men inte DVD film.
För regionskodning är ju bara för DVD spelare och något som spelaren själv förhindrar från första början.

Och det är ju inte så att du försöker visa 4K genom en för gammal förstärkare heller, utan vad jag förstått så är det bara uppskalat till 1080P.

I vilket fall som helst är det verkligen skumt, och kablarna fungerar ju också, annars skulle du inte ha fått bild alls.

Garanterat är det något sketet fel men frågan är ju vad.
För jag kan inte komma på vad det skulle kunna vara, speciellt inte med din 360´s uppträdande.
Du har ingen vanlig DVD spelare du kan testa med?

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Det jag tycker är så skumt är att din Xbox-360 kan skicka spel genom förstärkaren men inte DVD film.
För regionskodning är ju bara för DVD spelare och något som spelaren själv förhindrar från första början.

Och det är ju inte så att du försöker visa 4K genom en för gammal förstärkare heller, utan vad jag förstått så är det bara uppskalat till 1080P.

I vilket fall som helst är det verkligen skumt, och kablarna fungerar ju också, annars skulle du inte ha fått bild alls.

Garanterat är det något sketet fel men frågan är ju vad.
För jag kan inte komma på vad det skulle kunna vara, speciellt inte med din 360´s uppträdande.
Du har ingen vanlig DVD spelare du kan testa med?

/Lifooz

Skumt är det minsta jag skulle säga.. har ingen DVD spelare till hands idag, men som sagt, spel fungerar utmärkt, dock inte film..

Skummade igenom denna tråden:
https://forum.telus.com/t5/Internet-TV-Home-Phone/New-4K-PVR-...

Där verkar det som att det kan bli något fel för de som kör 1080p genom en HDCP 2.2 kompatibel förstärkare om inte TVn klarar det (osäker på vad min TV klarar faktiskt, lite sparsmakat med detaljer...) men att TV-Boxen skickar ut en HDCP 2.2 signal?

https://www.digitaltvexperten.se/sidor/hdcp-22-och-vad-du-bor...
Verkar styrka den teorin

Provade nyss att koppla in boxen på en ingång i förstärkaren som inte har stöd för HDCP 2.2 och fick då bild i ca 5 sekunder innan den blev svart igen..? Mycket märkligt.

Visa signatur

Jag menar inte att allt jag säger är korrekt, men att någon med mina kunskaper inom ämnet skulle se det som ett potentiellt korrekt svar, baserat på min tolkning av frågeställningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Althied:

Skumt är det minsta jag skulle säga.. har ingen DVD spelare till hands idag, men som sagt, spel fungerar utmärkt, dock inte film..

Skummade igenom denna tråden:
https://forum.telus.com/t5/Internet-TV-Home-Phone/New-4K-PVR-...

Där verkar det som att det kan bli något fel för de som kör 1080p genom en HDCP 2.2 kompatibel förstärkare om inte TVn klarar det (osäker på vad min TV klarar faktiskt, lite sparsmakat med detaljer...) men att TV-Boxen skickar ut en HDCP 2.2 signal?

https://www.digitaltvexperten.se/sidor/hdcp-22-och-vad-du-bor...
Verkar styrka den teorin

Provade nyss att koppla in boxen på en ingång i förstärkaren som inte har stöd för HDCP 2.2 och fick då bild i ca 5 sekunder innan den blev svart igen..? Mycket märkligt.

Hm, det sista du sade avslöjar i alla fall att det inte är helt kört, det verkar som om den vill men att det inte går hela vägen.

Har du testat att koppla in boxen i TV´n, sätta lägsta möjliga upplösning sedan kopplat in den i förstärkaren igen, och sett om du får bild?

För skulle du få bild då så är det bara att öka upplösningen tills det blir svart och repetera.

Att du får bild i 5 sekunder och sedan svart beror nog på att boxen förmodligen inte accepterar en källa som inte har HDCP, och avbryter då bildsändningen så fort den upptäcker att källan inte har HDCP.

Det kan också vara så att boxen får veta genom "handskakningen" att förstärkaren inte är någon TV, och tror då att förstärkaren tänker spela in programmet till en källa som inte kodar, och därmed låser inspelningen till apparaten i fråga, så som en TV gör.

Och är det det som händer så är det kört på riktigt, det enda som då återstår är att plocka ut ljudet från TV´n eller från boxen och då alltså koppla ljudet externt till förstärkaren.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

@Althied:
Det kom en uppdatering till din tv 2015-11-02 där stöd för HDCP 2.2 introducerades för 4K.
"HDCP 2.2 support for 24/25/30Hz 4K content"

Om du inte har uppdaterat tvns fimware på ett tag kan det vara värt att testa.
Detsamma för förstärkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Hm, det sista du sade avslöjar i alla fall att det inte är helt kört, det verkar som om den vill men att det inte går hela vägen.

Har du testat att koppla in boxen i TV´n, sätta lägsta möjliga upplösning sedan kopplat in den i förstärkaren igen, och sett om du får bild?

För skulle du få bild då så är det bara att öka upplösningen tills det blir svart och repetera.

Att du får bild i 5 sekunder och sedan svart beror nog på att boxen förmodligen inte accepterar en källa som inte har HDCP, och avbryter då bildsändningen så fort den upptäcker att källan inte har HDCP.

Det kan också vara så att boxen får veta genom "handskakningen" att förstärkaren inte är någon TV, och tror då att förstärkaren tänker spela in programmet till en källa som inte kodar, och därmed låser inspelningen till apparaten i fråga, så som en TV gör.

Och är det det som händer så är det kört på riktigt, det enda som då återstår är att plocka ut ljudet från TV´n eller från boxen och då alltså koppla ljudet externt till förstärkaren.

/Lifooz

Jag kör en TX-NR737 nästan samma förstärkare till samma tv-box och det fungerar felfritt, så är nog inte att det inte är en tv som är problemet iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twidash:

Jag kör en TX-NR737 nästan samma förstärkare till samma tv-box och det fungerar felfritt, så är nog inte att det inte är en tv som är problemet iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det har du rätt i då är klart, min senaste förstärkare var en Marantz SR7005, den tog allt men kostade därefter också.
Det var dock på tiden då jag hade bra med pengar och inte överlevde på 800:- per månad heller för den delen, men den kunde jag koppla allt i och den tog rubbet tyvärr lämnade den en del att önska vad gällde effekt till högtalarna och därför hoppade jag över till PA istället.

Men TS fel är verkligen konstigt, jag får det inte att gå ihop för det skall fungera. :/

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

@Lifooz
Extremt lurigt, men det måste nästan vara hdcp, för rimligtvis kan xboxen köra ut spel helt utan kopieringsskydd men så skiter det sig med hdcp signalen som den behöver till DVD, enda jag kan tänka mig iallafall. Sägas ska att han fick bild från Tv-boxen när den bara uppdaterade sig och så gick det åt skogen när den väl skulle visa TV innehåll. (TS är min bror )

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem

@Lifooz:

Har nu uppdaterat till senaste firmware på TVn (Förstärkaren var uppdaterad sedan tidigare idag) utan framgång, kör jag boxen direkt i TVn fungerar det som tänkt, men med det mystiska tillägget att om jag försöker köra någon annan upplösning än standard (1080p50) t.ex. 1080i, 720p eller 576p (som den av någon anledning tycker är en bra upplösning?) blir bilden bara svart, ingen signal säger TVn, förutom med 576p som den inte vill veta av alls (Då säger den att videoformatet inte stöds).

Visa signatur

Jag menar inte att allt jag säger är korrekt, men att någon med mina kunskaper inom ämnet skulle se det som ett potentiellt korrekt svar, baserat på min tolkning av frågeställningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twidash:

@Lifooz
Extremt lurigt, men det måste nästan vara hdcp, för rimligtvis kan xboxen köra ut spel helt utan kopieringsskydd men så skiter det sig med hdcp signalen som den behöver till DVD, enda jag kan tänka mig iallafall. Sägas ska att han fick bild från Tv-boxen när den bara uppdaterade sig och så gick det åt skogen när den väl skulle visa TV innehåll. (TS är min bror )

Skickades från m.sweclockers.com

Jo jag får också ihop det till att det måste vara HDCP, och hur man kring-går det vet jag faktiskt inte för det har jag aldrig behövt göra om det ens går.

Jahaa, vad kul med syskon-träff på Swec.

Skrivet av Althied:

@Lifooz:

Har nu uppdaterat till senaste firmware på TVn (Förstärkaren var uppdaterad sedan tidigare idag) utan framgång, kör jag boxen direkt i TVn fungerar det som tänkt, men med det mystiska tillägget att om jag försöker köra någon annan upplösning än standard (1080p50) t.ex. 1080i, 720p eller 576p (som den av någon anledning tycker är en bra upplösning?) blir bilden bara svart, ingen signal säger TVn, förutom med 576p som den inte vill veta av alls (Då säger den att videoformatet inte stöds).

Lite märkligt med din TV, kanske är så att den inte stödjer andra format, min egna TV en Panasonic TX-P50VT20E sväljer rubbet, testade precis nyss med min Motorola VIP 1003.

Men jag tror att precis som din bror säger så är det kopieringsskyddet via HDCP som ställer till det då signalen krypteras av din box och den enda som skall känna till avkrypteringen är din TV som då lär meddelas hur den skall göra det av boxen.

När signalen då skickas krypterad från din box till förstärkaren så "äts krypteringsnyckeln upp" av förstärkaren, TV´n som då inte vet hur den skall avkryptera signalen kan då inte heller inte visa den krypterade bilden.

Hade jag bott i närheten av dig så hade vi kunnat testa med min Motorola, men jag bor 5 mil utanför Örebro så det är lite väl långt.

Att det fungerar för din bror kan bero på att hans förstärkare nog klarar att skicka krypteringsnyckeln vidare till TV´n medans din förstärkare inte gör det.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

@Lifooz:

Ja, det hade ju varit trevligt att prova med en annan box för att utesluta lite.

Jag lät grejerna stå utan ström över natten, helt utan framgång det också, det verkar som att det får bli kalle med TVns högtalare i år, men det är väl sånt som kan hända om man försöker lösa problemen kvällen före.

Visa signatur

Jag menar inte att allt jag säger är korrekt, men att någon med mina kunskaper inom ämnet skulle se det som ett potentiellt korrekt svar, baserat på min tolkning av frågeställningen.

Permalänk
Medlem

Du har ingen chromecast då? Då kan du ju använda Telia play isf, alternativt koppla in en dator till förstärkaren och gå in på Teliaplay.se och titta därifrån

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem med en äldre blurayspelare som inte klarade HDCP2.2, fick inget ljud från den då när jag kopplade via min Onkyo TX-NR656. Men sen testade jag att ansluta till en av ingångarna på receivern som inte stödjer HDCP2.2 och då funkade det. Det verkar vara HDMI-portarna 1-3 som kör 2.2 på 747 också och 4-7 som då kör HDCP1.4 tror jag väl att det är. Men du kanske hade testat alla ingångar redan. Jag har också en Arris box, dock en annan version. Jag hade dock andra problem med den när den var kopplad via receivern, bilden försvann då och då. Så jag kör den direkt till tvn via hdmi och sen separat optisk digitalkabel från boxen till receivern och det funkar fint. Verkar dessvärre inte som VIP4302 har någon separat digitalutgång så då är ju inte det en lösning heller. Men har inte din tv stöd för ARC så du kan få ljudet tillbaka till receivern via HDMI-sladden mellan de två?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Lifooz: Xbox360, och även Xbox One/OneX, kör spelen helt utan HDCP. Film är däremot alltid HDCP-skyddat om källmaterialet kräver det.
@Althied: Det låter som att det är ett EDID-relaterat problem, alltså att antingen teven eller receivern ger inkorrekt information vid handshake. Det finns en gäng produkter på marknaden för att lösa denna typ av problem. Jag har tex i min setup ett par HDFury Linker för att lösa både EDID- och HDCP-problem samt att skala ned till 1080p till en teve.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Althied:

@Lifooz:

Ja, det hade ju varit trevligt att prova med en annan box för att utesluta lite.

Jag lät grejerna stå utan ström över natten, helt utan framgång det också, det verkar som att det får bli kalle med TVns högtalare i år, men det är väl sånt som kan hända om man försöker lösa problemen kvällen före.

Du har ingen RCA, Toslink eller liknande kabel hemma annars där du kunde lägga ut ljudet externt till förstärkaren? Det är typ enda snabb-lösningen.

God jul föressten.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Tackar för all hjälp och idéer här! Har provat det mesta, även ingångar utan HDCP 2.2.

Idén med Chromecast som @wranzzon hade fick mig att tänka på att jag kan ju casta direkt till TVn från Telia Play appen, och köra ljudet via ARC till förstärkaren, ibland fokuserar man så på problemet att man ser inte den enklaste lösningen...

Så får det bli för idag så får jag forska vidare i hur jag ska få det att fungera bättre senare, kan ju casta all "gammel-tv" men det känns lättare att använda den vanliga fjärren istället för att byta program/kanal med telefonen, men det får skjutas på framtiden för denna gången.

God Jul!

Visa signatur

Jag menar inte att allt jag säger är korrekt, men att någon med mina kunskaper inom ämnet skulle se det som ett potentiellt korrekt svar, baserat på min tolkning av frågeställningen.