Permalänk

Sista hjälpen med datorbygget

Sista hjälpen med datorbygget
Tjena och god jul alla,

Planen är att bygga ihopa en ny dator nu i mellandagarna!

Jag har https://www.inet.se/produkt/6901888/nzxt-h440w-silent-ultra-n.... och https://www.inet.se/produkt/1901324/asus-rog-strix-z390-f-gam.... som blev inköpta under black friday. Har även ett 1070 i min nuvarande burk, och har tänkt att överföra de och hårddiskarna också (1 SSD och 1 mekanisk).

Det kommer bli en I7-9700k med Corsair 16GB, 2666MHz Vengeance RGB. Har ej bestämt mig om det blir vatten eller luft kylning på den, tror inte att jag kommer överklocka den nu i början men man vet aldrig. Funderar då på en Be quiet! Dark Rock 4 eller någon av Fractal Design Celsius kylarna (vet ej mycket om kylare).
Vad tycker ni att jag ska använda för kylare?
Måste man underhålla AIO kylaren, t.ex fylla på vätska?
Läst att lyft är bättre under många timmar under load i rad?
Bör jag byta PSU till ett större? (500W nuvarande)
Behöver jag göra något med hårddiskarna när jag flyttar dem till den nya burken?

Har en budget på 9000:- och det kan endast gå över med några få hundralappar!

Tack för svaren!

Visa signatur

Chassi: NZXT H440W Silent Ultra New Edition Fönster Svart/Röd Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F CPU: i7 9700K CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 Minne: Corsair Vengeance RGB 16GB DDR4 2666Mhz
GPU: MSI GTX 1070 Aero 8 GB Nätagg: Corsair RM750X V2 OS disk: Samsung 750 EVO 256 GB Lagringsdisk: WD 1TBx2

Permalänk
Medlem

Tjena och grattis till dina köp!
Du har en bra grund till en data redan och med 9000 att svänga på därefter så kan du allt kosta på dig en en bra kylare.
Du kommer kunna få in 2 radiatorer i det chassi:t så jag skulle nog valt en NZXT Kraken X62
AIO att kyla ner processorn med (9700K kan bli relativt varm) matchar chassiet gör den ju också. AIO-kylare är nästintill underhållsfri km ihåg att blåsa rent radiatorn då och då bara samt att duinte kan byta vätskan själv ( inte rekommenderat)
Dina RAM-minnen tror jag duger gott och väl samt även din PSU, men om du vill lägga runt 1200:- på en 750w för framtida ändringar så är det bara fritt fram.

Du behöver inte göra något speciellt med hårddiskarna, bara plugga in dom i rätt SATA-kontakerna i moderkortet samt göra hårddisken med Windows i till primär boot genom BIOS om den inte hittar rätt direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vilket nätaggregat tycker ni?

Hej, finns liknande trådar men hitta inte direkt svar på dem!

Ska beställa nya datordelar men undrar hur man ska välja!

Ska ha en i7 9700k tillsammans med en AIO (förmodligen Celsius S24, priset är bra på den). Har även ett 1070 i min nuvarande dator. Behöver jag uppgradera mitt nätaggregat från ett 500W till 600-750W, mina planer är att uppgradera grafikkortet slutet av 2019 eller under 2020 (förmodligen RTX 2080 då).

Hur stort ska jag ha för att klara mig utan att behöva uppgradera igen senare?
Kommer förmodligen att överklocka senare, det kommer sitta fyra hårddiskar i den, en AIO samt 1070 och 9700k.

Ska man satsa på ett EVGA BQ 750W eller ska man satsa på ett med guld certifiering?

Hoppas alla har haft en trevlig jul i år och firat med nära och kära!

Visa signatur

Chassi: NZXT H440W Silent Ultra New Edition Fönster Svart/Röd Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F CPU: i7 9700K CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 Minne: Corsair Vengeance RGB 16GB DDR4 2666Mhz
GPU: MSI GTX 1070 Aero 8 GB Nätagg: Corsair RM750X V2 OS disk: Samsung 750 EVO 256 GB Lagringsdisk: WD 1TBx2

Permalänk
Inaktiv

https://outervision.com/power-supply-calculator

Enkelt, lägg in alla komponenter och du ser vad du behöver.
Jag kör med Guld, har använt samma i flera byggen, är nog 7 år gammalt men fungera perfekt ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Pim_pim1:

Ska man satsa på ett EVGA BQ 750W eller ska man satsa på ett med guld certifiering?

Det är ju upp till dig ifall det är värt de extra ca 200:- för ett Corsair RMx eller ett Seasonic Focus plus i samma effektklass som det du tittar på.
För de ca 200:- får du nätaggregat som är/har:
Effektivare
Helmodulära
Semipassiva/Tystare
Kortare chassi
Totalt 10 års garanti
Tycker du inte det är värt, så kan du ju gå ner någon effektklass till 550-650W då det fortfarande är mer än tillräckligt så länge du inte har flera grafikkort.

Förresten så verkar Inet ha samma pris på ett RM650x som ett BQ 750 för tillfället..

Permalänk
Medlem

Jag har 2st EVGA nätagg, och senast inhandlade jag ett BQ550w.
På båda nätagg så har 220v elsladden suttit löst i uttaget på psun, vilket ju kan leda till gnistor i kontakten och brand i värsta fall, men har bytt sladd och då sitter den fast som den ska.

Nu ska 750w agget tillverkas av någon annan oem åt EVGA men jag skulle nog titta på ett annat märke.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

@loefet: Okej, helt klart att man ska köra på någon av dem då!

Har kollat in båda och det kommer bli något av dem. Är det någon av dem som är lite bättre än den andra?
Så som jag ser på beskrivningen skiljer det bara storlek och fyra molex kablar. Samt behöver inte molex kablar direkt!

Tusen tack för svaren er alla, blir ett 750W!

Visa signatur

Chassi: NZXT H440W Silent Ultra New Edition Fönster Svart/Röd Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F CPU: i7 9700K CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 Minne: Corsair Vengeance RGB 16GB DDR4 2666Mhz
GPU: MSI GTX 1070 Aero 8 GB Nätagg: Corsair RM750X V2 OS disk: Samsung 750 EVO 256 GB Lagringsdisk: WD 1TBx2

Permalänk
Medlem

@1Pim_pim1: Spelar nog ingen större roll. Dock så ger JonnyGURU bättre betyg till Corsairs nätaggregat. Men skillnaderna är bara teknikaliteter egentligen.

Permalänk

@loefet: Japp då var det klart, det blev 750W från corsair!

Nu är det roliga kvar, att sätta ihopa den:)

Visa signatur

Chassi: NZXT H440W Silent Ultra New Edition Fönster Svart/Röd Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F CPU: i7 9700K CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 Minne: Corsair Vengeance RGB 16GB DDR4 2666Mhz
GPU: MSI GTX 1070 Aero 8 GB Nätagg: Corsair RM750X V2 OS disk: Samsung 750 EVO 256 GB Lagringsdisk: WD 1TBx2

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@1Pim_pim1: *Trådar sammanfogade*
Hej och välkommen till vårt underbara forum!
Jag hoppas du kommer få bästa möjliga hjälp för ditt datorköp men då krävs det att du drar ditt strå till stacken.

Om du vill ha riktigt bra hjälp rekommenderar jag dig istället att läsa:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1208318-viktigt-hur-ma...

Komplettera sedan din befintliga tråd med all informations om behövs. Att ha flera trådar medför bara frustrerade medlemmar vars svar försvinner och du får mycket sämre hjälp än om du lägger ordentlig tid på din trådstart.

Vänligen respektera §3.3 i forumreglerna som omfattar korspostning. Regeln finns för att alla medlemmar skall få samma chans att synas och få hjälp.

Då nätagget handlar om ditt datorköp så skall det in i samma tråd då informationen i ena tråden påverkar svaret i den andra. Låt allt gällande detta datorköp ligga i denna tråden så kommer du få bättre hjälp!

Lycka till med datorköpet.
/David, - Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin