Permalänk
Medlem

Fråga om Wifit på min router

Har använt samma router i några år nu, jag har fiber, som jag kopplar in i min TL-WDR4300 N750 TP-Link.

Sedan telefon och chromecast går på wifi.

Sedan iförrgår märkte jag att casten dog sporadiskt, fungerade i 5 min dog sen fungerade igen.

Samma med wifit på telefonen, fungerade utmärkt när ja koppla upp på wifi i några min sen för att stendö.

Köpa ny router eller vad är felet?

Internet fungerar felfritt med kabel in i datorn ska tilläggas.

Permalänk
Medlem

@Railbird: Kollat så din router inte överhettar?
Med några år på nacken kan den ju vara full av damm.
Hade liknande problem med en äldre router som blev ytterst instabil så fort det började närma sig sommar.
(Då den var ganska billig och kass redan som ny kände jag att jag inte orkade tjaffsa med den utan köpte en ny istället)

Permalänk
Medlem

@jodiodine:

Jag var inne i routern och rebootade wifit, ser hur länge de håller sig men den har gett mig sig är väl mest logiskt, den står under ett skrivbord och var ett lager damm på också hahah

Permalänk
teklager

Another reason for this behavior (router restarting or hanging) is dying capacitors. If you have been using this router for many years, it's possible that the capacitors are at the end of their lives.
If you are comfortable with electronics, you may be able to replace them

Visa signatur

I'm running https://TekLager.se/ - we build Open Source routers in Sweden :-)
(Sorry for writing in English! My Swedish is still not fantastic...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av teklager:

Another reason for this behavior (router restarting or hanging) is dying capacitors. If you have been using this router for many years, it's possible that the capacitors are at the end of their lives.
If you are comfortable with electronics, you may be able to replace them

That or bad solderings that are giving up. Quite the undertaking to find the right capacitors and replace them, though alot cheaper than getting a new router

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

Cheomecast i kombination med vissa routrar gav liknande system förr. Det ska vara fixat via systemuppdateringar i Chromecasten sedan en tid tillbaka, men i felsökningssyfte skulle du kunna rycka CCasten och se om felet försvinner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Innan byte av router och lödning av capacitors kan det vara läge att göra en helt vanlig reset av routern, bara för att se om det inte är nåt mjukvaru-tjossan som börjat spöka