Hjälp processorn kyles inte av min corsair h45??

Permalänk
Medlem

Hjälp processorn kyles inte av min corsair h45??

Specs: processor: Intel Core i7 7700K @ 4.20GHz
Ram: 16,0GB Dual-Channel Corsair DDR4 @ 1066MHz
Moderkort: Gigabyte Technology Co. Ltd. Z270-Gaming K3
Grafik kort: 4095MB NVIDIA GeForce GTX 1070 (Gigabyte)
Lagring: 931GB TOSHIBA DT01ACA100 (SATA )
111GB Samsung SSD 850 EVO 120GB (SATA (SSD))
Nät Agg: CX 750 i

Jag är fett dålig på datorer men jag förstår inte varför jag har akuta problem med min kylning av cpun då den kommer upp på 100 grader... och frame lags när jag spelar allt möjligt? och efter det fryser datorn.... Utöver byte av kylpasta. Kan det vara virus? Eller någon komponent i datorn som krånglar?
Min kylare har ”Self-contained cooling system så vattnet inte behöver bytas. Men kan det vara kylpastan som orsakar så höga värden? När jag startar datorn hittar den ibland inte heller Bootdevice.
Jag och mina vänner har inte en aning om vad det kan vara för fel. Tacksam för svar mvh Max.

Permalänk
Medlem

Går pumpen?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

@max1996: Om det inte är mjukvarurelaterat (virus), så är väl nästa steg att kolla så att kylflänsen inte är helt igensatt med damm.
Första delen är att kolla om du har några processer som ligger konstant på 100%.
Den andra kan man ju behöva skruva upp datorn och kolla filter, fläktar och kylflänsar så det inte är igensatt.

Permalänk
Medlem

@Haptic: Hur vet man att pumpen funkar? Förlåt om jag låter så trög men jag kan inte så mycket om datorer

Permalänk
Medlem

@loefet: Tack för svaret har virussökt datorn men hittar inget. jag och mina vänner ska kolla över fläkten

Permalänk
Medlem
Skrivet av max1996:

@swehunter2000: Hur vet man att pumpen funkar? Förlåt om jag låter så trög men jag kan inte så mycket om datorer

känn på den om den vibrerar/hummar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av max1996:

@swehunter2000: Hur vet man att pumpen funkar? Förlåt om jag låter så trög men jag kan inte så mycket om datorer

Den bör låta när du startar upp datorn. Tänk dig ljudet av flöde av vatten. Sen kan du också känna på elementet/radiatorn och se om den är varm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vad läser du temperaturerna med för program? Speccy är inte tillförlitligt, tanka hem hwmonitor och avläs med det. Se över kylpasta och montering av kylaren. Slutligen bör du kolla bios/uefi så du inte kör den i för kraftig övervolt alternativt har processer igång i Windows som stressar upp processorn

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE