Permalänk
Medlem

Har ett stort problem!

Jag har byggt min första dator, men hjälp av internet och en kompis. Har varit noga med allt så inget ska gå eller bli fel. Inte så där jätte haj på allt, tog säkert dubbelt så lång tid att få ihop allt mot en van byggare. Nu har jag ett litet bekymmer och vet inte vad det är. Datorn funkar, alla tempraturer ligger lågt. Kan köra tester och spela, men så helt plötsligt lägger den bara av, blå skärmar sen blir allt svart, fast datorn lyser och fläktar snurrar. Det går inte att trycka reset knappen utan man måste bryta strömmen, vänta 10 sek och sen går allt igång igen. (Reset knappen funkar annars)

Sen kan det funka i flera dagar. Sen helt plötsligt kan det hända igen. Spelar ingen roll när, kan hända om jag bara sitter och läser på nätet eller spelar. Är det någon klok, duktig, snäll människa som kan veta vad som är fel???? Lägger en länk där jag har fyllt i allt jag har på komponentkollen här nedan.

https://komponentkoll.se/bygg/OaYbD/

Har jätte tacksam för hjälpen jag kan få. Som sakt sitter helt fast just nu.

Permalänk

@kennpe: Hinner du se felmedelandet blåskärmen visar?

Permalänk
Medlem

Jag hade ett lite liknande problem väldigt nyligen. Hade samma nätagg som dig och för mig så var det det som var felet.

Permalänk
Medlem

Efter nästa "ofrivillig omstart", kika i Event loggen:

https://www.howtogeek.com/123646/htg-explains-what-the-window...

Kan du se något uppenbart då? (något kritiskt fel, skriv gärna av det o skriv här)
Senaste uppdateringarna på allt?
Något du va extra osäker på när du satte dit?
Vet du vad distanser är?
Kört något stresstest?

Lycka till!

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

@TwentyØnePenguins:
Det blir aldrig något fel medelande, utan snabbt blå sen svart, ungefär som att strömmen skulle stängts av eller strömavbrott. Men datorn svarar inte på något, utan bara att stänga av strömmen.

Permalänk
Medlem

@Gorgonzola:

Vad gjorde du då? Reklamerade du det och fick en ny eller?

Permalänk
Medlem

@HenKenny:

Tack! Ska kolla allt det där.
Inget va oklart vid installationen gjorde allt lugnt och försiktigt efter massa info från nätet.
Det som är lite konstig är att när jag uppdatera nyaste bios så försvann ramminnena från Icue och jag kan inte besämma något med rgb, men det strula lite innan den uppdateringen också. Vet inte vad distanser är?????

Permalänk
Medlem

@HenKenny:
Kollade nu länken du skickade. Det är en hel del fel.
Vad ska jag göra nu? detta är några som hände idag.

Källa Händelse-id
DistributedCOM 10016 10st
e1rexpress 27
kernel-power 41
kernel-boot 29

Permalänk
Medlem

Får du ingen text vid blåskärm?

Distanser för moderkort så det inte ligger emot datorplåten, blir kortis utan dem. (Borde ske direkt om fel monterat)

Du har inget annat nätagg att låna eller använda?
Kablar sitter som det ska? inget glapp eller så?

Visa signatur

2600x 1070 Evga sc

Permalänk
Medlem

Googla felkoderna så kommer du säkert hitta en del

Skrivet av kennpe:

@HenKenny:
Kollade nu länken du skickade. Det är en hel del fel.
Vad ska jag göra nu? detta är några som hände idag.

Källa Händelse-id
DistributedCOM 10016 10st
e1rexpress 27
kernel-power 41
kernel-boot 29

Visa signatur

2600x 1070 Evga sc

Permalänk
Medlem
Skrivet av kennpe:

@HenKenny:
Vet inte vad distanser är?????

I Define R6 sitter distanserna redan förmonterade och I/O-skölden på ditt moderkort är inbyggd, så jag skulle inte misstänka kortslutning.
Men du kan ju dubbelkolla så att alla kablar sitter ordentligt, jag fick t.ex blåskärm en gång p.g.a att en SATA-kabel till SSD satt lite löst och glappade.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av kennpe:

@Gorgonzola:

Vad gjorde du då? Reklamerade du det och fick en ny eller?

Jag hade ett gammalt nätagg som jag testade med och när det fungerade så returnerade jag det defekta.

Skickades från m.sweclockers.com