Är alla enheter kopplade till en router, oavsett medium, på samma nätverk?

Permalänk

Är alla enheter kopplade till en router, oavsett medium, på samma nätverk?

Hej Alla,

Jag är förvirrad och skamsen - trodde jag hade koll på det här..
Jag har en Com hem-router. Jag har flera enheter som antingen är anslutna via kabel eller WiFi. Kan alla "prata" med varandra?

För x antal år sedan hade jag problem att få en gammal stereo (som bara kunde prata 2.4Ghz) att prata med min platta som var kopplad till 5Ghz. Jag ändrade så att plattan pratade med 2.4Ghz-nätet istället, och då funkade det.

Nu har jag inga 2.4 Ghz-enheter längre, utan bara 5 Ghz och kabelbundna, men har lite bekymmer ändå. Så jag vill bara (förhoppningsvis) reda ut mitt missförstånd.. visst kan alla enheter på samma router "prata" oavsett medium? Eller är det "det beror på"?

Tack!

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Medlem

Så länge de ligger på samma subnät skall det gå bra utan problem.

Ditt interna IP är nog något i stil med 192.168.1.13 kanske, ligger prylarna på samma 192.168.1. nät?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Så länge de ligger på samma subnät skall det gå bra utan problem.

Ditt interna IP är nog något i stil med 192.168.1.13 kanske, ligger prylarna på samma 192.168.1. nät?

Det bara utgår jag från, för det finns väl bara en DHCP i routern som kan dela ut adresser? Men det är värt att kolla - tack!
Nu har alla gått och lagt sig så jag kan inte starta grejerna i vardagsrummet och testa, återkommer imorgon.

Jag ska kanske tillägga det att jag försöker få Google home att fungera med:
- Logitech Harmony Ultimate
- Pioneer VSX-832

Sen hoppas jag på att även Com hem TV Hub ska funka så småningom.
Jag har även en LG TV som bör funka, men det är sekundärt just nu.

uppdatering
Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Hej Alla,

Jag är förvirrad och skamsen - trodde jag hade koll på det här..
Jag har en Com hem-router. Jag har flera enheter som antingen är anslutna via kabel eller WiFi. Kan alla "prata" med varandra?

För x antal år sedan hade jag problem att få en gammal stereo (som bara kunde prata 2.4Ghz) att prata med min platta som var kopplad till 5Ghz. Jag ändrade så att plattan pratade med 2.4Ghz-nätet istället, och då funkade det.

Nu har jag inga 2.4 Ghz-enheter längre, utan bara 5 Ghz och kabelbundna, men har lite bekymmer ändå. Så jag vill bara (förhoppningsvis) reda ut mitt missförstånd.. visst kan alla enheter på samma router "prata" oavsett medium? Eller är det "det beror på"?

Tack!

Så är det normalt, men.. Det går att konfigurera så att de inte kan det. AP isolation är en inställning som finns i många routrar, innebär att trådlösa klienter bara får tillgång till internet, ej till trådbundna klienter eller klienter på annat trådlöst nät.

Användbart om man t ex har ett gäst-nät där man släpper in kreti o pleti.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Så är det normalt, men.. Det går att konfigurera så att de inte kan det. AP isolation är en inställning som finns i många routrar, innebär att trådlösa klienter bara får tillgång till internet, ej till trådbundna klienter eller klienter på annat trådlöst nät.

Användbart om man t ex har ett gäst-nät där man släpper in kreti o pleti.

Är det en säkerhetsrisk att slå på det?
Jag hade (personliga) problem av att se grannars enheter i Explorer på stationära datorn, tills "nån" sa att de bara var "pollande" som inte kommit in?

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: EVGA SuperNova G3 850 CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: M.2 1 TB + SSD 4 TB + HDD 4 TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DaddyCoolSwe:

Är det en säkerhetsrisk att slå på det?
Jag hade (personliga) problem av att se grannars enheter i Explorer på stationära datorn, tills "nån" sa att de bara var "pollande" som inte kommit in?

Det har inget med det att göra.

Windows visar enheter du kan ansluta till, t ex via bluetooth, wifi direct eller annat på ett sätt som gör att många tror att de finns i deras lokala nätverk. Det är främst ett pedagogiskt problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion