Köpråd ny trådlös router - vissa krav

Permalänk
Medlem

Köpråd ny trådlös router - vissa krav

Hej!

Jag behöver hjälp med att införskaffa en ny router. Min tidigare ASUS RT-AC66U (Första generationen) är lite trött på livet.

Just nu kör jag med två routers, en Technicolor 799vac Xtream från Telenor/Bredbandsbolaget, och sedan ovanstående router för trådlöst. Jag använder två av två anledningar. ASUS-routern har bra föräldrakontroll så jag kan stänga av/slå på internet för barnen vid behov direkt via en app på telefonen och Technicolorn kan jag brygga specifika LAN-portar så de hamnar utanför den interna DHCPn och således NATas inte den trafiken.

Jag skulle vilja köra enbart en router, som kan köra DHCP/NAT på det trådlösa men sedan ha LAN-portarna direkt ut mot nätet (Eftersom Bredbandsbolaget/Telernor ger mig 5 dynamiska IP-adresser via deras DHCP)

Vad har jag för alternativ? Jag har letat och letat hela dagen men hittar inget vettigt. Finns det någon router för runt 2000kr max som klarar dessa krav?

* Kontrollera via app, tex föräldrakontrollen
* Kan brygga vissa portar så de får IP direkt från leverantören
* Så hög throughput som möjligt då jag sitter med 1gbit.

Tack på förhand!

Permalänk
Inaktiv

Jag har exakt samma router fast den nyare 68U och är mer en nöjd med min, har också 1gbit lina och trådlöst ligger jag på ca 250mbit och de räcker mer en väl. Har testat massa olika men Asus funkar bäst.

Permalänk
Medlem

Amplifi HD täcker väl de kraven?

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av archie:

Amplifi HD täcker väl de kraven?

Så denna klarar alltså att brygga vissa LAN-portar? Sitter och läser dokumentationen och hittar inget om detta.

Permalänk
Medlem

@Tri0n3: Den har ju "bridge mode" dock inte säker om det innefattar att det går att lösa så att du får separata.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb