Aftonbladet artikel "Trodde de köpte spel till barnen – var tomt skivfodral"

Permalänk
Medlem

OP, du kunde ha tagit med några citat från blaskan. Nu är hela tråden värdelös!

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

OP, du kunde ha tagit med några citat från blaskan. Nu är hela tråden värdelös!

Av vad jag förstått så har en förälder köpt Fortnite i butik i tron om att det var en DVD skiva med spelet men istället var det en kod för att låsa upp in game items eller dylikt. (Spelar inte Fortnite så vet inte)

Man älskar ju att detta ens är en nyhet. Det är ju inte något nytt direkt och knappast konstigare än köpa en kod för att ladda kontantkord, licens till virusskydd, WoW credits osv. Men man undrar ju vad barnen menade? De måste ju vetat att det var gratis då deras kompisar säkert spelade det?

Permalänk
Medlem

Stoppa pressarna!

"Trodde hon köpte mjölk till kaffet - Fick fil"
"-Skulle ha läst på tetran"

Permalänk
Medlem

Det enda lol i detta är att hennes son inte visste att man kan spela fortnite gratis, han har garanterat bekanta som spelar skiten, så det borde vara logiskt att det kommit upp.

Att en förälder inte fattar saker kan jag förstå, f2p är inte direkt ett koncept dom hört förr, mer att förr köpte man spel i butiken.

Permalänk
Medlem

Gräddfilen var vattnig en gång för mig.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Gräddfilen var vattnig en gång för mig.

Ring Aftonbladet!

Permalänk
Medlem

Apropå Göfab. Köpte ett spel på en annan lågprisbutik (ÖB). De reade ut bla. ett NES-spel som hette Captain Skyhawk. Låg drivor med detta spel i en låda. Köpte ett och tyckte det var helt OK. Men jag sålde det rätt snabbt då jag köpte ett SNES och behövde cash till spel.
Synd att man inte då kunde ana att detta 189-kronorspel sisodär 25 år senare skulle inbringa fantasisummor på secondhand.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Alla kan göra ett misstag.
Förmodligen så har aftonblaskat överdrivit detta.
Dom vart säkert nöjda sen nör dom upptäckte spelet var gratis
Det mest tragiska i det här är hur det tillverkas onödiga dvd/bluray fodral för att ställas tomma.
Ska man sälja koder kan det väll vara på nått pappersark av nå slag ist måste ju vara billigare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Apropå Göfab. Köpte ett spel på en annan lågprisbutik (ÖB). De reade ut bla. ett NES-spel som hette Captain Skyhawk. Låg drivor med detta spel i en låda. Köpte ett och tyckte det var helt OK. Men jag sålde det rätt snabbt då jag köpte ett SNES och behövde cash till spel.
Synd att man inte då kunde ana att detta 189-kronorspel sisodär 25 år senare skulle inbringa fantasisummor på secondhand.

Finns billigt på Ebay, 100-200 kr om man kan tänka sig ett begagnat. För ett helt nytt inplastat får man ge ca 700 kr: https://www.ebay.com/itm/Captain-Skyhawk-Nintendo-new-factory...

Alltså hade du gjort en vinst på 511 kr styck (270%), en ökning på i genomsnitt 5.4% per år. Jämför det med OMXS30 som har ökat ca 670% (genomsnittlig årlig ökning på ca 8.5%) från 1993-idag. Då har vi heller inte räknat med inflationen, att du förmodligen inte får sålt alla spelen för 700 kr styck, och att det kostar tid och pengar att sälja spelen, samt förvara dem på ett säkert sätt. Att investera i prylar är helt enkelt nästan aldrig värt det, bättre att lägga pengarna på fonder och glömma bort dem.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Finns billigt på Ebay, 100-200 kr om man kan tänka sig ett begagnat. För ett helt nytt inplastat får man ge ca 700 kr: https://www.ebay.com/itm/Captain-Skyhawk-Nintendo-new-factory...

Alltså hade du gjort en vinst på 511 kr styck (270%), en ökning på i genomsnitt 5.4% per år. Jämför det med OMXS30 som har ökat ca 670% (genomsnittlig årlig ökning på ca 8.5%) från 1993-idag. Då har vi heller inte räknat med inflationen, att du förmodligen inte får sålt alla spelen för 700 kr styck, och att det kostar tid och pengar att sälja spelen, samt förvara dem på ett säkert sätt. Att investera i prylar är helt enkelt nästan aldrig värt det, bättre att lägga pengarna på fonder och glömma bort dem.

Jovisst går det att få tag på för en nätt slant, men det jag pratar om är den SCN-version med A4-tryckta instruktioner på svenska som samlare var ute efter för ett tag sedan. De kunde gå för 5000-10000 enligt vad mina spelsamlande bekanta har uppgett.
Men jag håller med, man ska inte investera i prylar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy C:

Man kanske skulle ha gjort samma sak när man köpte wow game time förr då man bara fick en papersskiva

Skickades från m.sweclockers.com

Ja vad gör man inte för en notis i tidningen.