Testpilot: AOC Agon AG322QC4 – välvd spelskärm med 144 Hz och AMD Freesync

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: AOC Agon AG322QC4 – välvd spelskärm med 144 Hz och AMD Freesync

Testpiloten Simon Alling undersöker en gamingskärm modell större med välvd VA-panel, 2560 × 1440 pixlar i 144 Hz och AMD Freesync 2.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

> och jag tycker att AOC:s välvda skapelse känns smetigare i rörelser, även med overdrive-reglaget på Strong.

Och den inställningen, skall i 9/10 fall inte ens röras.

Permalänk
Medlem

Overdrive på strong vill du nog knappast använda. Jag har, vad jag antar är föregångaren till denna skärm, en AG322QCX. Nu antar jag att det knappast är samma panel iom att QC4 har HDR stöd men på QCX ska iaf overdrive ställas in på weak, allt annat ger tydliga "overshoot" artefakter.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av AdoringFan:

> och jag tycker att AOC:s välvda skapelse känns smetigare i rörelser, även med overdrive-reglaget på Strong.

Och den inställningen, skall i 9/10 fall inte ens röras.

Menar du att overdrive borde vara avstängt?

Skrivet av hg:

Overdrive på strong vill du nog knappast använda. Jag har, vad jag antar är föregångaren till denna skärm, en AG322QCX. Nu antar jag att det knappast är samma panel iom att QC4 har HDR stöd men på QCX ska iaf overdrive ställas in på weak, allt annat ger tydliga "overshoot" artefakter.

Yes, det gav väldigt tydliga sådana effekter i BF1. Jag provade bara overdrive tillfälligt för att se om det skulle förbättra något i CS. Det tyckte jag inte att det gjorde.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Menar du att overdrive borde vara avstängt?

Nej. Overdrive inställningen oavsett skärm bör vara lämnad där den är direkt ur lådan. Dvs Default.
På en Asus skärm är det Normal t.ex.

Testpilot som inte vet vad Overdrive är? :/

Permalänk
Medlem

Hm, synd det där med pixel strukturen! Har varit lite småsugen på just den här modellen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Ser ut som att @Alling upplever VA-paneler som något negativt. Den dag jag lämnar VA-paneler är då jag går över till OLED. Jag kör VA-paneler på både bildskärmar och TV-apparater. Råkade nyligen köpa en 1440-skärm med IPS-panel och den skärmen får bli en reservskärm ifall något skulle hända.

Permalänk

Testa den lite billigare AOC C32G1 144Hz skärmen också

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av AdoringFan:

Nej. Overdrive inställningen oavsett skärm bör vara lämnad där den är direkt ur lådan. Dvs Default.
På en Asus skärm är det Normal t.ex.

På AG322QC4 är overdrive avstängt som standard. Med hjälp av UFO Test kom jag fram till att jag tyckte Weak eller Medium (som jag upplevde som ganska lika) var lämpligt. Strong bedömde jag som i princip värdelöst.

Citat:

Testpilot som inte vet vad Overdrive är? :/

Jag har aldrig slagit mig för bröstet om att jag skulle vara någon expert på skärmar, utan tvärtom försökt vara tydlig med att jag inte besitter mer än grundläggande kunskaper. Detta gäller även overdrive; jag har en aning om vad det är, men jag tänker absolut inte sitta och skriva att jag vet precis hur det fungerar eller hur det ska konfigureras.

Om du är duktig på skärmar får du gärna förklara varför overdrive alltid ska lämnas som det är ur kartong, så hjälper du till att sprida kunskap. Då skulle jag bara vara tacksam över att få lära mig något.

Skrivet av 220volt:

Hm, synd det där med pixel strukturen! Har varit lite småsugen på just den här modellen.

Mm, det var tråkigt. Men nu när du läst min testpilot har du ju goda förutsättningar att köpa den och omgående ta reda på om just du stör dig på det eller inte. Om du tycker att subpixelstrukturen är störande är det bara att lämna tillbaka skärmen enligt distansköplagen.

Skrivet av dblade:

Ser ut som att @Alling upplever VA-paneler som något negativt.

Det beror på. Antar att du tänker på min kritik mot subpixelstrukturen. Jag vet inte om alla VA-paneler är sådana; vet du?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dblade:

Ser ut som att @Alling upplever VA-paneler som något negativt. Den dag jag lämnar VA-paneler är då jag går över till OLED. Jag kör VA-paneler på både bildskärmar och TV-apparater. Råkade nyligen köpa en 1440-skärm med IPS-panel och den skärmen får bli en reservskärm ifall något skulle hända.

VA är inte optimala för spel iallafall. Då alla lider av seg pixelrespons mellan mörkt->ljust eller om det är tvärtom, vissa grådassiga spel blir som en sörja.
Ljus och lampor, stjärnor har en tendens att duplicera sig i rörelse m.m.

Skrivet av Alling:

På AG322QC4 är overdrive avstängt som standard. Med hjälp av UFO Test kom jag fram till att jag tyckte Weak eller Medium (som jag upplevde som ganska lika) var lämpligt. Strong bedömde jag som i princip värdelöst.

Om du är duktig på skärmar får du gärna förklara varför overdrive alltid ska lämnas som det är ur kartong, så hjälper du till att sprida kunskap. Då skulle jag bara vara tacksam över att få lära mig något.

Har du köpt skärmen eller fått den? Om du fått den så är det nog anledningen varför din OD var avstängd.

OD ska alltid vara förinställd på den optimala.

Om du vill veta varför du ska låta OD vara inställd på standard inställningen, så är det bara kika på tester som jämför alla.

Oavsett skärm: Högsta = mer inverse ghosting, mörka eftersläp. Lägsta = Mer ghosting öht, mer motionblur-aktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det beror på. Antar att du tänker på min kritik mot subpixelstrukturen. Jag vet inte om alla VA-paneler är sådana; vet du?

Nej men jag tror inte det. Jag har däremot sett lite speciella "effekter" såsom flimmer på speciella mönster (http://www.lagom.nl/lcd-test/inversion.php) på min Philips BDM4350UC men det är aldrig något jag stör sig på i allmänhet. På mina andra två VA skärmar är det "vanlig" BGR pixellayout vad jag kunnat bedöma. Att ha svärta som kommer mer i närheten av OLED är viktigare för mig.

Skrivet av AdoringFan:

VA är inte optimala för spel iallafall. Då alla lider av seg pixelrespons mellan mörkt->ljust eller om det är tvärtom, vissa grådassiga spel blir som en sörja.
Ljus och lampor, stjärnor har en tendens att duplicera sig i rörelse m.m.

Det är inget jag lider av det är nog olika även där. Jag har just nu en IPS och en BDM4350UC brevid varandra och drar jag mörka fönster över ljusa ytor så ser jag att det blir lite mer fördröjning på att tända upp helt svarta pixlar. Påminner faktiskt väldigt mycket om den effekten som mina Samsung OLED telefoner också har problem med. På min nyinköpta 436m6vbpab kan jag inte upptäcka denna effekt.

Tänk också på att nästan alla TV skärmar från Samsung är VA-paneler. Jag har en som är 3D kapabel så jag gissar att man inte väljer VA paneler om det är problem med rörelser?

Jag har varit väldigt intresserad av BDM4037UW men unvikt den just på grund av att den ser ut att lida kraftigt av det du nämner.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av AdoringFan:

Har du köpt skärmen eller fått den? Om du fått den så är det nog anledningen varför din OD var avstängd.

OD ska alltid vara förinställd på den optimala.

Jag har fått den skickad till mig för att testa den. Jag provade så sent som idag, för att kunna svara som jag gjorde på ditt inledande påstående i tråden, att återställa inställningarna i skärmens meny. Då blev overdrive avstängt. Det vill jag minnas att det var från början också.

Citat:

Om du vill veta varför du ska låta OD vara inställd på standard inställningen, så är det bara kika på tester som jämför alla.

Jag förstår tyvärr inte detta argument; kan du utveckla?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag köpte grisen i säcken igår. En Philips 328E9FJAB, välvd 32 tum samt 1440*2560, precis som den testade skärmen. Den har endast 60 Hz, men, den kostade enligt https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4837049 ca två tusen kr mindre, 3500 Kr

Den är så ny att det ännu inte kommit ut några tester. Därav "grisen i säcken".

Det är VA-skärm, och det mörka ser bra ut. Kan inte påstå att jag ser några artifakter beroende på subpixeltjosan. 60 Hz är 60 Hz, och inte 144 Hz men jag klagar inte.

Jag kör Linux och har testat den på ordbehandling med tre(!) dokument sida vid sida! R (vilket inte testar skärmen) samt grafiskt komplex GIS (behandling av hundratusentals objekt) , några spel testade på max/ultra (Civilization 6, Doom 2016, Metro 2033).

För 3500 Kr är jag nöjd!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Nackdel: Ej porträttläge. Really? 😁
Skärmen är kurvad...

Angående text och dålig subpixellayot, syns på dina bilder helt klart. Dock uppfattar inte jag detta alls på min skärm.

Måndagsex eller är jag kanske mindre kritisk?

Kommer från en rätt medioker Aoc TN 144Hz 24".

En annan test:
http://www.tftcentral.co.uk/reviews/aoc_agon_ag322qc4.htm

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jag förstår tyvärr inte detta argument; kan du utveckla?

Jag blev också lite intresserad av vad han menar. Som att skärmindustrin har ett svinbra track record i att skeppa skärmar med vettiga grundinställningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av AdoringFan:

Nej. Overdrive inställningen oavsett skärm bör vara lämnad där den är direkt ur lådan. Dvs Default.

Det finns gott om skärmar där default-inställningarna inte riktigt är de optimala. AOC AG322QC4 är en av dessa, precis som @Alling skriver står den på Off-läge från början och ger då mer eftersläp än vad som kanske är önskvärt. Jag har skärmen framför mig och kan bekräfta det Alling skriver.

Citat:

På en Asus skärm är det Normal t.ex.

En skärm? Menar du en specifik Asus-skärm, kanske just din Asus-skärm? Eller alla Asus-skärmar?

För Overdrive-reglaget heter "Trace Free" och är en siffra på Asus MG279Q. Dess balanserade inställning varierar något med frekvensen. Vilket är ett hyfsat vanligt fenomen. https://www.sweclockers.com/test/20675-asus-mg279q-gaming-med...

Ytterligare exempel på skärm där olika frekvens, olika GPU och olika anslutningar i praktiken ger olika effekt på eftersläp och därmed lämplig overdrive-inställning är följande: https://www.sweclockers.com/test/26341-benq-ex3203r-32-tums-v...

Skrivet av AdoringFan:

Om du vill veta varför du ska låta OD vara inställd på standard inställningen, så är det bara kika på tester som jämför alla.

Jag får intrycket av att du skriver här med syfte framställa dig själv som en person som kan lite mer än andra. Om så är fallet, försök bidra med faktisk kunskap och upplysning, snarare än tillrättavisningar och dålig attityd. Jag har lite svårt att se hur du ska kunna vinna respekt genom att agera besserwisser om en skärm du aldrig har använt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Det finns gott om skärmar där default-inställningarna inte riktigt är de optimala. AOC AG322QC4 är en av dessa, precis som @Alling skriver står den på Off-läge från början och ger då mer eftersläp än vad som kanske är önskvärt. Jag har skärmen framför mig och kan bekräfta det Alling skriver.

En skärm? Menar du en specifik Asus-skärm, kanske just din Asus-skärm? Eller alla Asus-skärmar?

För Overdrive-reglaget heter "Trace Free" och är en siffra på Asus MG279Q. Dess balanserade inställning varierar något med frekvensen. Vilket är ett hyfsat vanligt fenomen. https://www.sweclockers.com/test/20675-asus-mg279q-gaming-med...

Ytterligare exempel på skärm där olika frekvens, olika GPU och olika anslutningar i praktiken ger olika effekt på eftersläp och därmed lämplig overdrive-inställning är följande: https://www.sweclockers.com/test/26341-benq-ex3203r-32-tums-v...
Jag får intrycket av att du skriver här med syfte framställa dig själv som en person som kan lite mer än andra. Om så är fallet, försök bidra med faktisk kunskap och upplysning, snarare än tillrättavisningar och dålig attityd. Jag har lite svårt att se hur du ska kunna vinna respekt genom att agera besserwisser om en skärm du aldrig har använt.

Alla moderna icke-Budget skärmar från ASUS (då du nämnde just Asus) har Overdrive som heter: Overdrive. (Förkortat OD om man ska vara precis, Trace Free är samma sak. Leta inte efter nålar i en höstack) Min PG279Q och alla andra PG skärmar har det: Overdrive. Alla moderna spelskärmar är förinställda på sin optimala. Det gäller även multimedia skärmar från t.ex. Dell. (heter också Overdrive där förövrigt) Benq kallar sin för AMA. Ändå samma funktion. Vet inte varför vi ska gnälla om namn.

Min senaste AOC jag hade, hade: Off, Weak, Medium?, Strong eller liknande.
Förinställningen var Medium (ller motsvarigheten), vilket är standard oftast hos alla Aoc skärmar och om man kikar på tftcentral, pcmonitors så är det oftast den som är bäst. Där lägre eller högre i de flesta fallen, innebär negativa konsekvenser.

"Dess siffra varierar något beroende av frekvensen" ja ska man då sitta och ändra hela tiden när man spelar och dippar ner till 60? Nej. Alla skärmar har ett läge som fungerar bäst vid högsta refresh och godkänt i resterande. Medans andra inställningar kanske är okej för 30hz innehåll men är helt åt skogen aggressivt eller tvärtom i högre frekvens. OD bör inte ändras, på någon skärm egentligen. Kikar man på Samsung så aktiveras strobing vid högre overdrive, tror Benq har någon liknande nu, DyAc som körs ihop med OD på något sätt. Egentligen endast värt att köra om nu spelet är låst till max frekvens och kan hålla den konstant.
Ang din bild, så är ju skillnaden knappt märkbar, värt att sitta och ändra i OD då? 90 hz vs 144hz med samma Trace Free (OD) @ 80 har ju snarlika resultat. Klart ufot blir suddigare vid lägre hertz.

Det är bara att kika på tftcentral (bättre än swec, på dussintals punkter, och mer djupgående) så kommer ni märka en trend: Det bästa är redan förinställt, i 9/10 fall.

Och Freesync skärmar har ju aldrig varit särskilt duktiga när det gäller bra overdrive, bara kika på Samsung.

Permalänk
Bildexpert 📺

@AdoringFan: Du missar poängen ganska rejält här. Detta handlar om AOC AG322QC4 där du försöker läxa upp din omgivning om hur den ska vara inställd fast du uppenbarligen aldrig sett skärmen. Föreslår att du släpper den attityden. Både jag och Alling kan svara på en hel del om din frågor runt denna skärm. Ja, så länge som du visar upp ett normalt beteende vill säga.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Falcon:

Nackdel: Ej porträttläge. Really? 😁
Skärmen är kurvad...

Ja, det hade nog blivit väldigt konstigt att ha den i porträttläge. Men oavsett anledning tycker jag att avsaknad av porträttläge är en nackdel. Då köper jag mycket hellre en platt skärm som går att vrida hur man vill.

Citat:

Angående text och dålig subpixellayot, syns på dina bilder helt klart. Dock uppfattar inte jag detta alls på min skärm.

Måndagsex eller är jag kanske mindre kritisk?

Det syns inte direkt på vanlig brödtext i webbläsaren, utan mer på lite större text. Bilderna i artikeln är tagna på ordet Testpilot i Google Docs. Jag minns inte textstorleken och zoomnivån, men texten var nog i runda slängar dubbelt så stor som vanlig brödtext.

Annars låter det väldigt konstigt om din identiska skärm inte skulle uppvisa detta beteende. Kan du försöka ta fram ett liknande fotografi?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Kom över en tillbaka lämnad Välvd Acer 34p och är mycket nöjd med välvd skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Alla moderna icke-Budget skärmar från ASUS (då du nämnde just Asus) har Overdrive som heter: Overdrive. (Förkortat OD om man ska vara precis, Trace Free är samma sak. Leta inte efter nålar i en höstack) Min PG279Q och alla andra PG skärmar har det: Overdrive. Alla moderna spelskärmar är förinställda på sin optimala. Det gäller även multimedia skärmar från t.ex. Dell. (heter också Overdrive där förövrigt) Benq kallar sin för AMA. Ändå samma funktion. Vet inte varför vi ska gnälla om namn.

Min senaste AOC jag hade, hade: Off, Weak, Medium?, Strong eller liknande.
Förinställningen var Medium (ller motsvarigheten), vilket är standard oftast hos alla Aoc skärmar och om man kikar på tftcentral, pcmonitors så är det oftast den som är bäst. Där lägre eller högre i de flesta fallen, innebär negativa konsekvenser.

"Dess siffra varierar något beroende av frekvensen" ja ska man då sitta och ändra hela tiden när man spelar och dippar ner till 60? Nej. Alla skärmar har ett läge som fungerar bäst vid högsta refresh och godkänt i resterande. Medans andra inställningar kanske är okej för 30hz innehåll men är helt åt skogen aggressivt eller tvärtom i högre frekvens. OD bör inte ändras, på någon skärm egentligen. Kikar man på Samsung så aktiveras strobing vid högre overdrive, tror Benq har någon liknande nu, DyAc som körs ihop med OD på något sätt. Egentligen endast värt att köra om nu spelet är låst till max frekvens och kan hålla den konstant.
Ang din bild, så är ju skillnaden knappt märkbar, värt att sitta och ändra i OD då? 90 hz vs 144hz med samma Trace Free (OD) @ 80 har ju snarlika resultat. Klart ufot blir suddigare vid lägre hertz.

Det är bara att kika på tftcentral (bättre än swec, på dussintals punkter, och mer djupgående) så kommer ni märka en trend: Det bästa är redan förinställt, i 9/10 fall.

Och Freesync skärmar har ju aldrig varit särskilt duktiga när det gäller bra overdrive, bara kika på Samsung.

Hade du faktiskt kollat på tftcentral hade du sett att de också rekommenderar att ha od på strong...

”Recommend running at 'strong' overdrive setting and 144Hz wherever possible”

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/aoc_agon_ag322qc4.htm#col...

Mycket tomtar ute såhär i jultider

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sKRUVARN:

Hade du faktiskt kollat på tftcentral hade du sett att de också rekommenderar att ha od på strong...

”Recommend running at 'strong' overdrive setting and 144Hz wherever possible”

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/aoc_agon_ag322qc4.htm#col...

Mycket tomtar ute såhär i jultider

Skickades från m.sweclockers.com

Rekommenderar, trots overshoot. Man vill inte ha overshoot.

Permalänk
Medlem

Jag köpte skärmen på BF.

De här linjerna som man återkommer i den här recensionen, har jag inte sett röken av, men var tvungen att kolla nu igen, men kan inte riktigt se problemet.

Däremot så delar jag problemen kring flimmer i freesync, samt viss ghosting (alla VA paneler lider mer eller mindre av detta).

Overdrive på den här skärmen rekommenderas starkt, tfcentral säger strong, men min skärm mår bäst av medium, både för inputlag och ghosting.

HDR400 är skit, och borde inte ens finnas. Ingen feature att bry sig om, kör utan HDR.

Överlag supernöjd för priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk

Tråkigt att den har problem med "Återkommande problem med flimmer" när inte min billigare "AOC C32G1 144Hz" har det. Som jag är supernöjd med

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

Tråkigt att den har problem med "Återkommande problem med flimmer" när inte min billigare "AOC C32G1 144Hz" har det. Som jag är supernöjd med

Var är flimmret? (Läs fler recensioner och undanta mig, för man försvarar alltid det man själv har köpt...)

Använt den här skärmen i snart tre(3) veckor till både Windows och spel, jag ser fan inget flimmer.

Däremot är mitt 1060 för klent för 1440p, tur Inet hade 4990:- för ett Vega 64 Nitro+

Permalänk

kör denna skärm och är varken panel proffs eller skärm snille.

Tycker den funkar riktigt bra i bf5 med ett rtx 2080, skarpare bild än min förra skärm och tycker den har ett bra flyt med bra färger för priset.

kanske ingen superskärm för text och bild, men ska man spela spel, slö surfa och glo på youtube är den riktigt bra för det priset enligt mig.

kör den ganska out of the box men justerade in kontrast och gamma enligt en guide jag tror att jag kanske förstod lite av innan jag tröttnade och tänkte "äh nära nog"

största fördelen för mig är att jag ser fienden lättare på denna skärmen än vad jag gjorde på min 24" i 1080 och tycker det är så både när jag rör mig i strid eller står still och söker av stridsfälten.

nackdelen är att jag fick bygga på skrivbordet lite i bakkant så jag fick skärmen 10 cm längre ifrån mig än innan.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Falcon:

Var är flimmret? (Läs fler recensioner och undanta mig, för man försvarar alltid det man själv har köpt...)

Använt den här skärmen i snart tre(3) veckor till både Windows och spel, jag ser fan inget flimmer.

sidan 4 och sidan 5 beskriver jag mina erfarenheter av flimmer. Flimret var inte konsekvent i sitt beteende, men jag hade problem i två olika scenarier:

The World in HDR in 4K (60 fps)

Skrivet av Alling:

Under HDR-testerna med Youtube-klippet ovan märker jag att när jag spelar videon i helskärm och väntar tills Youtubes overlay försvinner börjar skärmen flimra kraftigt. Videon ovan är filmad i 240 FPS och spelas upp i en fjärdedel av originalhastigheten. Notera särskilt vid 0:38 hur flimret försvinner när jag rör på musen så att Youtubes overlay dyker upp igen.

Detta flimmer är en smula inkonsekvent i att det inte alltid dyker upp, men det enda sätt jag hittar att helt slippa det är att stänga av Freesync. HDR gör varken från eller till, utan detta verkar vara ett rent Freesync-problem.

Battlefield 1 med FreeSync mellan 50 och 60 fps

Skrivet av Alling:

Den andra konstigheten är att skärmen uppvisar ett mycket påtagligt, oregelbundet flimrande mellan ungefär 50 och 60 FPS, oavsett vilken anslutning jag använder. Sådana bildfrekvenser finner jag personligen ändå inte njutbara, men detta måste sägas vara en allvarlig brist rent generellt. Det är svårt att säga om mitt exemplar är defekt eller om modellen helt enkelt beter sig så.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sKRUVARN:

Hade du faktiskt kollat på tftcentral hade du sett att de också rekommenderar att ha od på strong...

”Recommend running at 'strong' overdrive setting and 144Hz wherever possible”

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/aoc_agon_ag322qc4.htm#col...

Mycket tomtar ute såhär i jultider

Skickades från m.sweclockers.com

Och om du läser den nyaste "AOC inställnings" artikeln så håller t.o.m skribenten med att Medium är bäst. Trots att han gett intrycket av tvärtom.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av AdoringFan:

Och om du läser den nyaste "AOC inställnings" artikeln så håller t.o.m skribenten med att Medium är bäst. Trots att han gett intrycket av tvärtom.

Jag tolkar ditt inlägg som att du menar den här artikeln och att @Laxpudding där skriver att "de flesta är överens om att Medium-läget är det lämpliga" för AG322QC4, men att han i den här tråden skrivit något annat.

Du får gärna visa var Thomas har "gett intrycket av tvärtom" (vad nu det betyder). Jag kan inte finna ett enda inlägg i den här tråden där han på något sätt antytt att Medium skulle vara en dålig inställning på AG322QC4.

Vad jag däremot kan finna är inte mindre än fyra inlägg där det utan några konkreta belägg fastslås att overdrive-inställningen "i 9 av 10 fall" ska lämnas som den är ur kartong, oavsett skärm, och där det antyds att jag gjorde helt fel som ändrade till Medium på AG322QC4.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Jag tolkar ditt inlägg som att du menar den här artikeln och att @Laxpudding där skriver att "de flesta är överens om att Medium-läget är det lämpliga" för AG322QC4, men att han i den här tråden skrivit något annat.

Du får gärna visa var Thomas har "gett intrycket av tvärtom" (vad nu det betyder). Jag kan inte finna ett enda inlägg i den här tråden där han på något sätt antytt att Medium skulle vara en dålig inställning på AG322QC4.

Vad jag däremot kan finna är inte mindre än fyra inlägg där det utan några konkreta belägg fastslås att overdrive-inställningen "i 9 av 10 fall" ska lämnas som den är ur kartong, oavsett skärm, och där det antyds att jag gjorde helt fel som ändrade till Medium på AG322QC4.

Jag har sagt hela tiden att Medium(normal på t.ex. Asus) är i princip standard på nästan alla skärmar idag. (Alltså det läget som är precis i mitten) Och innan någon drar upp att AOC tidigare haft 5-6 OD inställningar, så har AOC fått vett bakom pannbenet och börjat göra som alla andra och bara ha 3 lägen (exkl off)
Och ni har allihopa varit emot det. Lax argumenterade emot det jag skrev ang Medium/Normal.

Så du får nog läsa om.

Och jag frågade en på reddit som har skärmen och hans kom förinställd på Medium, även vid återställning till fabrik så blir det: medium.