Permalänk

Iptv och iptelefoni utan telia router.

Funderar på att uppgradera ifrån min telia Technicolor TG799vn v2 till någon annan router.
Hur skulle jag då få min ip telefoni och ip tv att fungera? Behövs det att Telia routern är inkopplad i nätet för att det ska funka?
Jag har fiber och det kommer in i lägenheten via en internetport på panelen inuti "skåpet i hallen". Jag har alltså ingen inteno bredbandsswitch som många andra med telia fiber verkar ha.

Permalänk
Hedersmedlem

Det enklaste i ditt fall är nog att be Telia brygga din router. Då kommer du att få internet rätt ut på en av portarna. Där kopplar du din nya router. TV-boxar kopplar du på någon av de andra portarna och telefonin funkar som vanligt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

köpte precis en Asus rt ac68u istället för telias "värsting router" och tv vart att funka direkt , iptelefon vet jag inte för har ingen

har

Visa signatur

CHASSI Fractal Design Arc Midi R2 - NÄTAGGREGAT EVGA SuperNOVA G2 750W
MODERKORT Gigabyte GA-Z77X-D3H - PROCESSOR 8700k
MINNE Corsair vengeance 3000mhz 16 GB - GRAFIKKORT EVGA1070 TI
SSD SSD 240GB OCZ Arc 100

Permalänk
Medlem

IPTV fungerar utan att köra telias egna utrustning om du tillåter VLAN taggning och IGMP snooping på portarna som ska användas till IPTV. Telia taggar sitt nät med 845

IPtelefoni bör fungera lika bra, dock vet jag inte exakt vad som behövs för att få detta att fungera.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk

@giplet: Är det möjligt att på något sätt brygga mer än en port på routern?

Permalänk
Medlem

Be Telia skicka ut en "telefoniadapter", om du absolut inte vill använda Telias router. I annat fall kan du be dem brygga din nuvarande, för att fortsätta använda den till IPTV och telefoni, vilket är absolut enklast/billigast/smidigast.

Egentligen så ska man ju fråga: Varför vill du byta ut Telias router? Ifall det är för att få bättre trådlös täckning så ska du inte byta ut routern, utan istället lägga till en eller fler accesspunkter.

Permalänk

@Exxovion: Jag vill inte byta ut routern Vill bara lära mig hur saker och ting fungerar genom att ställa frågor om olika scenarion som skulle kunna hända i framtiden.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Luksenburg:

@giplet: Är det möjligt att på något sätt brygga mer än en port på routern?

Nej för då är den inte längre bryggad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@Exxovion: Så ifall jag skulle koppla in en sådan här https://www.clasohlson.com/se/Telefonadapter-Cisco-SPA112/38-...
till en av lan portarna på min router och sedan in i voip telefonen skulle det alltså funka, helt utan telias router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luksenburg:

@Exxovion: Så ifall jag skulle koppla in en sådan här https://www.clasohlson.com/se/Telefonadapter-Cisco-SPA112/38-...
till en av lan portarna på min router och sedan in i voip telefonen skulle det alltså funka, helt utan telias router?

Har ingen aning om andra än Telias egna telefoniadapter fungerar, men skulle inte köpa en sådan då man kan få en fritt hemskickad.

Permalänk
Skrivet av Exxovion:

Har ingen aning om andra än Telias egna telefoniadapter fungerar, men skulle inte köpa en sådan då man kan få en fritt hemskickad.

Jaså? Kan du länka?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luksenburg:

Jaså? Kan du länka?

Skickades från m.sweclockers.com

Kunde inte hitta den på deras hemsida. Men är ju bara o ringa dem. Fruns morföräldrar bytte till Telia ifrån Telenor nu innan jul. Så därför vet jag att de fortfarande erbjuder dessa till sina kunder.

Permalänk