DVD- samlingen till mediaspelare

Permalänk
Medlem

DVD- samlingen till mediaspelare

Hej!

Jag har ett dilemma att lösa. För tillfället har jag en PS3 som enda enhet som kan spela DVD/Bluray. Den börjar nu att krångla och jag letar då efter en annan lösning för DVD/Bluray.
Lagringsformatet börjar kännas förlegat och mediaspelare känns mer och mer rätt. Vi har på ena TVn en AppleTV som fungerar stabilt.
Frågan är väl egentligen om det går att få in alla DVD- filmer på något sätt till iTunes eller vad är smidigaste lösningen, en filserver som man rippar filmerna till och streamar via någon app?

Visa signatur

(\_/)
(O.o)
(> <)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Medlem

Vill du ha helt okomprimerade kopior av dina dvd & bd på hårddisk (NAS) så kan du testa gratisprogrammet (betaversionerna är alltid gratis) MakeMKV:
http://www.makemkv.com/, du kan välja vilka ljudspår & undertexter du vill ha när du rippar.
Okomprimerade dvd eller bluray rippade till mkvfiler klarar tex tom en Raspberry Pi att spela upp utan några som helst problem.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av orv4r:

Hej!

Jag har ett dilemma att lösa. För tillfället har jag en PS3 som enda enhet som kan spela DVD/Bluray. Den börjar nu att krångla och jag letar då efter en annan lösning för DVD/Bluray.
Lagringsformatet börjar kännas förlegat och mediaspelare känns mer och mer rätt. Vi har på ena TVn en AppleTV som fungerar stabilt.
Frågan är väl egentligen om det går att få in alla DVD- filmer på något sätt till iTunes eller vad är smidigaste lösningen, en filserver som man rippar filmerna till och streamar via någon app?

använder denna. funkar till allt.
https://www.dvdfab.cn/media-player.htm

Permalänk
Medlem

Så det är alltså görbart att rippa ca 200 filmer till hårddisk?
Det hade verkligen varit bästa lösningen!

Så vad rekommenderas för NAS? 3-4 TB borde vara nog tror jag. Vill ju ha utrymme som kan växa några år.
Måste vara kompatibel med Apple- produkter då vi både har Apple- tv och iPhones.

Visa signatur

(\_/)
(O.o)
(> <)
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Medlem
Skrivet av orv4r:

Så det är alltså görbart att rippa ca 200 filmer till hårddisk?
Det hade verkligen varit bästa lösningen!

Så vad rekommenderas för NAS? 3-4 TB borde vara nog tror jag. Vill ju ha utrymme som kan växa några år.
Måste vara kompatibel med Apple- produkter då vi både har Apple- tv och iPhones.

Absolut, men det lär ta ett tag. Mitt tips är att anlita ungarna eller grannpojken och ge dem en slant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orv4r:

Så det är alltså görbart att rippa ca 200 filmer till hårddisk?
Det hade verkligen varit bästa lösningen!

Så vad rekommenderas för NAS? 3-4 TB borde vara nog tror jag. Vill ju ha utrymme som kan växa några år.
Måste vara kompatibel med Apple- produkter då vi både har Apple- tv och iPhones.

Om du inte ska komprimera filmerna så räkna med 4-8 GB för en DVD och 30-60 GB för en blu-ray.

100DVD --> ca 600 GB
100Blu-Ray --> ca 4.5 TB

Komprimerar du och kodar om till effektivare format kan en kompression med en faktor 5 vara lämpligt, men beror ju hur känslig du är för kvalitetsförlust.

Permalänk
Medlem

Som redan sagt i tråden: MakeMKV
Utan att komprimera igen så kan man ofta få ner storleken rätt bra genom att välja bort alla olika språk och extramaterial.
Alternativt så gör du dom till ISO's och behåller alla menyer och annat bling (språk, text, extramaterial etc.)

Permalänk
Medlem

Det är definitivt görbart.
MakeMKV rippar DVDn okomprimerat till datorn. Välj den största filen med kapitel (samt svensk text)
Eftersom det är DVD vi talar om är kvaliteten redan kass och du bör därför komprimera filen utan att ens se skillnad.
Detta kan du göra med Handbrake.
Filmfilen går då från ca 5-6gb till 1-2gb.
Beroende på vilken hårdvara du har tar det ca 15-30min att rippa en DVD med makemkv. Samt allt från en timme till flera timmar att komprimera filen med handbrake.

Du kan sedan lagra filmerna på en NAS, t.ex denna
https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/nas/synology-diskst...
Med valfria hårddiskar

Synology har en egen lösning som liknar Netflix för dina egna filmer som heter Video Station, som du kan använda med t.ex Chromecast, Apple TV, surfplatta eller mobil.
https://www.synology.com/sv-se/dsm/feature/video_station

Visa signatur

| Fractal Design Core 1000| Ryzen 1600 @3.8Ghz | Asus PRIME B350M-E | Xilence M403 | MSI GTX 1060 6GB | 16GB DDR4 @ 3000Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | OCZ TL100 240GB | Hitachi 1tb |