Nvidia Geforce GTX 2050 hittar ut på webben

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Geforce GTX 2050 hittar ut på webben

I databasen för prestandatestet Geekbench syns nu ett grafikkort som sägs vara Geforce GTX 2050, vilket konkurrerar med Geforce GTX 1060 när det kommer till prestanda.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Just buy it

Permalänk
Avstängd

Intressant, då bör GTX2030 vara i GTX1050(TI?) prestanda fast vid 30W TDP?

Mäktigt LP-kort isåfall.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Intressant, då bör GTX2030 vara i GTX1050(TI?) prestanda fast vid 30W TDP?

Mäktigt LP-kort isåfall.

Det vet vi inte förrän vi ser det. Exempelvis klarade ju både GTX 750 och 750ti sig på 75w medan GTX 950 behövde extra matning.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Vart hamnar detta prestandamässigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Skulle personligen vilja veta om detta betyder att vi kommer få "GTX 1180 / GTX 1180 Ti" (som är billigare versioner av RTX 2080 / RTX 2080 Ti utan RT-cores) längre fram.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Och kommer kosta minst 3 lax som ett redan GTX 1060 gör och kommer vara ett GTX 1060.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Skulle personligen vilja veta om detta betyder att vi kommer få "GTX 1180 / GTX 1180 Ti" (som är billigare versioner av RTX 2080 / RTX 2080 Ti utan RT-cores) längre fram.

Ser bara två anledningar till att de skulle göra så och det är om AMDs kommande överraskar och kan tävla med RTX 2080 ti. Eller om OEM tillverkarna vill ha det men tror inte de kan påverka så mycket eftersom de inte har något alternativ de kan hota med att gå till för kort över 2070 prestanda.
Nvidia vinner ju inget på att sälja billigare kort som inte stödjer den nya teknik de försöker få över folk till där dessutom konkurrenten är långt efter.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Ett kort marknaden verkligen behöver, rx 570 prestanda för 3k

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Om det levererar som 1060 lr lite bättre med bara 75W ström så är jag med på tåget. Itx storlek så klart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Vart hamnar detta prestandamässigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja att läsa nyheten man kommenterar är överskattat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Intressant, då bör GTX2030 vara i GTX1050(TI?) prestanda fast vid 30W TDP?

Mäktigt LP-kort isåfall.

Hittills har inte Turing varit någon hit i effektivitet. Prestanda per watt är väldigt lik Pascal, så jag tvivlar på att vi får se några bättre LP-kort förrän 7nm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Hittills har inte Turing varit någon hit i effektivitet. Prestanda per watt är väldigt lik Pascal, så jag tvivlar på att vi får se några bättre LP-kort förrän 7nm.

Turing är bättre än Pascal vid samma TDP så vet inte vad du försöker säga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Turing är bättre än Pascal vid samma TDP så vet inte vad du försöker säga?

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/15504?key=0dd7a3f...
Hur är detta något annat än "väldigt lik" energieffektivitet?

Permalänk
Medlem

This is why pc master race snacket är bs och förhoppningsvis
gör Microsoft nåt riktigt bra inför nästa generation.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ryssfemma:

This is why pc master race snacket är bs och förhoppningsvis
gör Microsoft nåt riktigt bra inför nästa generation.

Skickades från m.sweclockers.com

Men reddit vet ju bäst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Men reddit vet ju bäst

Reddit som gapar mest om priserna men deras fanboyism och elitism är vad som får företagen att ta priser som de gör. Att folk inte förstår är att man sällan ska praisa företag bara för att motivera vad man konsumerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Vart hamnar detta prestandamässigt?

Skickades från m.sweclockers.com

"Geforce GTX 2050, vilket konkurrerar med Geforce GTX 1060 när det kommer till prestanda."

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/15504?key=0dd7a3f...
Hur är detta något annat än "väldigt lik" energieffektivitet?

*Turing* har bättre prestanda/ tdp ( egentligen /kärna)- inte RTX-kort! De aktuella korten i denna artikel är inte RTX-kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

*Turing* har bättre prestanda/ tdp ( egentligen /kärna)- inte RTX-kort! De aktuella korten i denna artikel är inte RTX-kort.

Skickades från m.sweclockers.com

RTX-korten som lanserats och testats är Turing. De har såklart RT-kärnor som tydligen inte är obligatoriska för Turing-kort, men när de testades så fanns inget som använde dessa, så de har testats precis som om de vore GTX-kort.

Permalänk
Medlem

@ajp_anton: Ja? Det är ju det jag säger...RT/Tensor-cores tar ~25% av kretsen, tar men bort det minskar strömförbrukningen för hela paketet....

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

@ajp_anton: Ja? Det är ju det jag säger...RT/Tensor-cores tar ~25% av kretsen, tar men bort det minskar strömförbrukningen för hela paketet....

Varför skulle det minska strömförbrukningen att ta bort power-gate'ad kretsarea? Fungerar ju lite som dark silicon, som t.o.m hjälper till med kylning och därmed läckström (även om denna effekt säkert är minimal).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Varför skulle det minska strömförbrukningen att ta bort power-gate'ad kretsarea? Fungerar ju lite som dark silicon, som t.o.m hjälper till med kylning och därmed läckström (även om denna effekt säkert är minimal).

Jag sa ju vid samma TDP, inte strömförbrukning.
Och Turing TDP är markant högre än Pascal trots 12nm och färre kärnor, just pga RT/Tensor-Cores.

Så ett kort som inte kommer använda RT kommer ha lägre TDP, så RT/tensor-cores försvinner helt ur ekvationen.

Permalänk
Skrivet av sgtspiff:

Om det levererar som 1060 lr lite bättre med bara 75W ström så är jag med på tåget. Itx storlek så klart.

Skickades från m.sweclockers.com

Same 😃☝🏻💯

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Jag sa ju vid samma TDP, inte strömförbrukning.
Och Turing TDP är markant högre än Pascal trots 12nm och färre kärnor, just pga RT/Tensor-Cores.

Så ett kort som inte kommer använda RT kommer ha lägre TDP, så RT/tensor-cores försvinner helt ur ekvationen.

Jag förstår ingenting. I inlägget som jag citerade sa du strömförbrukning. Och varför tar du ens upp TDP om den inte berättar strömförbruknigen. Jag antog att du använde den som synonym, för det är det enda vettiga i sammanhanget.

Din länk säger bara att Turing drar mer ström när den gör något unikt som ingen annan GPU kan göra. Vad vill du meddela med det? Och vad har det med en GTX-Turing att göra? SweC test körde utan RTX, så det är vad Turing presterar och förbrukar när RT-cores inte används. I praktiken var det ett test på ett "GTX 2080(Ti)", för DXR-spel fanns inte än vid lansering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Jag förstår ingenting. I inlägget som jag citerade sa du strömförbrukning. Och varför tar du ens upp TDP om den inte berättar strömförbruknigen. Jag antog att du använde den som synonym, för det är det enda vettiga i sammanhanget.

Din länk säger bara att Turing drar mer ström när den gör något unikt som ingen annan GPU kan göra. Vad vill du meddela med det? Och vad har det med en GTX-Turing att göra? SweC test körde utan RTX, så det är vad Turing presterar och förbrukar när RT-cores inte används. I praktiken var det ett test på ett "GTX 2080(Ti)", för DXR-spel fanns inte än vid lansering.

Ok, då förklarar jag. RT - när det används - ger mycket högre strömförbrukning. Detta leder till högre TDP som nVidia måste räkna med. Det är TDP som står på kortet och inte strömförbrukningen, de har en oförutsägbar och ibland ologiskt samband. Jag visade sig länken för att förklara varför GTX skulle relativt RTX ha lägre TDP.

Ett GTX 2050 har alltså samma samma krav som Pascal och inte Turing men den använder Turing cores och blir därmed effektivare.
Skulle den ha RT men aldrig användes, så skulle TDP vara högre OAVSETT strömförbrukning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@scara: Det där gör det inte alls klarare...
För det första, hur menar du att RTX-korten har högre TDP? Vad jämför du med? RT-prestanda? Det existerar inte i Pascal. "Vanlig" icke-RT-prestanda? Där har Turing faktiskt *lägre* TDP (2080 vs 1080ti). Eller segment? 2080 har högre än 1080, men även högre prestanda överlag, och segmentering är marknadsföring och har inget med det fysiska kortet eller kretsen att göra.

För det andra, jag har aldrig pratat om RTX-kortens strömförbrukning när RT-kärnorna används, just pga problemet att det inte är jämförbart med nåt, så jag vet inte varför du ens tagit upp det. SweC har testat 2080 som om de vore GTX-kort (för inga DXR-spel fanns vid lansering), och det är där jag tagit prestanda samt strömförbrukning ifrån. Skit i TDP, skit i RT-kärnorna, där har du ett test som visar prestanda samt strömförbrukning i ett Turing-kort som inte har eller använder sina nya finesser. Det är så ett GTX-kort kommer att prestera om inte Nvidia hittar på något nytt (t.ex bredare GPU + lägre klocks).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

@scara: Det där gör det inte alls klarare...
För det första, hur menar du att RTX-korten har högre TDP? Vad jämför du med? RT-prestanda? Det existerar inte i Pascal. "Vanlig" icke-RT-prestanda? Där har Turing faktiskt *lägre* TDP (2080 vs 1080ti). Eller segment? 2080 har högre än 1080, men även högre prestanda överlag, och segmentering är marknadsföring och har inget med det fysiska kortet eller kretsen att göra.

För det andra, jag har aldrig pratat om RTX-kortens strömförbrukning när RT-kärnorna används, just pga problemet att det inte är jämförbart med nåt, så jag vet inte varför du ens tagit upp det. SweC har testat 2080 som om de vore GTX-kort (för inga DXR-spel fanns vid lansering), och det är där jag tagit prestanda samt strömförbrukning ifrån. Skit i TDP, skit i RT-kärnorna, där har du ett test som visar prestanda samt strömförbrukning i ett Turing-kort som inte har eller använder sina nya finesser. Det är så ett GTX-kort kommer att prestera om inte Nvidia hittar på något nytt (t.ex bredare GPU + lägre klocks).

Menar motsvarande Pascal-kort dvs RTX 2080 mot GTX 1080. Du sa att LP-korten inte blir bättre än förrän 7nm, jag menar att de blir det per automatik då Turing har bättre prestanda/kärna. 2080 är trots allt bättre 1080 2070 än 1070 trots ungefär samma prestanda/watt. Alltså nästa 30W-75W Turing kort blir bättre än Pascal. Eller påstår du annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Menar motsvarande Pascal-kort dvs RTX 2080 mot GTX 1080. Du sa att LP-korten inte blir bättre än förrän 7nm, jag menar att de blir det per automatik då Turing har bättre prestanda/kärna. 2080 är trots allt bättre 1080 2070 än 1070 trots ungefär samma prestanda/watt. Alltså nästa 30W-75W Turing kort blir bättre än Pascal. Eller påstår du annat?

Som sagt, segmentering är meningslöst att jämföra. Det har inte med Turing/Pascal att göra, utan med Nvidia och deras prissättning och försäljning. 2080 hade inte påverkats av att bli döpt 2070 istället.

Prestanda per kärna är också meningslöst i sammanhanget. Om prestanda/watt är samma, så kommer ett 75W-kort att prestera samma. LP brukar vara begränsat till just 75W för att slippa extra strömsladdar. 2060 kan prestera bättre än 1060 genom att bara "brute-force" dra mer ström. LP-kort kan inte dra mer, då de redan slagit i taket. Pascal har redan 1050ti som ett 75W LP-kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Som sagt, segmentering är meningslöst att jämföra. Det har inte med Turing/Pascal att göra, utan med Nvidia och deras prissättning och försäljning. 2080 hade inte påverkats av att bli döpt 2070 istället.

Prestanda per kärna är också meningslöst i sammanhanget. Om prestanda/watt är samma, så kommer ett 75W-kort att prestera samma. LP brukar vara begränsat till just 75W för att slippa extra strömsladdar. 2060 kan prestera bättre än 1060 genom att bara "brute-force" dra mer ström. LP-kort kan inte dra mer, då de redan slagit i taket. Pascal har redan 1050ti som ett 75W LP-kort.

Vet inte riktigt vad du menar med de första stycket, segmentering har med allt att göra. Korten har tänkta priser redan under designfasen....

Ok, vi säger väl så. 2050Ti eller motsvarande 75W kort kommer enligt dig prestera exakt samma som Pascal-ditot. Vi får väl se helt enkelt Om denna rykte stämmer ser det dock inte så bra ut för din tes när vi kryper ner mot de billigare RTX-korten.