Permalänk

Bästa kylaren för ca 1000kr.

Hej! Jag skulle vilja byta ut min nuvarande kylare då fläkten gärna går på högvarv vilket jag stör mig på. Min budget är 1000kr men jag skulle kunna gå upp till 1100 om det krävs. Jag vill helst ha en vattenkylare eftersom de är lättare att installera samt att jag går på LAN då och då (har hört att det inte är bra för moderkortet med tunga kylare ifall man transporterar datorn i bil). Vilken/vilka kylare skulle ni rekommendera? Jag kör en R5 1600x som ska överklockas till (förhoppningsvis) 4+GHz.

Visa signatur

Main PC: Ryzen 7 7700X * RX 6950XT.
Backup PC: Ryzen 5 1600X * Vega 64 Liquid Cooled.
Laptop: ROG Flow X13 (Ryzen 9 5900HS * RTX 3050 (35W)).

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken kylare har du just nu, som du upplever problem med?

Permalänk
Medlem

Fractal design Celsius s24 finns nu på rean för 899, funkar bra

Permalänk
Medlem

AIO är ju dock inte det tystaste eller mest pålitliga över tid. Tål att tänkas på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Celphish: kan själv gå igod för den, har 360mm varianten på min 1900x, funkar fin fint!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Vilken kylare har du just nu, som du upplever problem med?

Be quiet Pure rock med en RGB-fläkt monterad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main PC: Ryzen 7 7700X * RX 6950XT.
Backup PC: Ryzen 5 1600X * Vega 64 Liquid Cooled.
Laptop: ROG Flow X13 (Ryzen 9 5900HS * RTX 3050 (35W)).

Permalänk
Skrivet av Monarchy:

AIO är ju dock inte det tystaste eller mest pålitliga över tid. Tål att tänkas på.

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.inet.se/produkt/5320601/corsair-hydro-h100i-pro-r...

Denna har 5 års garanti, och jag räknar inte med att ha datorn längre än det

Visa signatur

Main PC: Ryzen 7 7700X * RX 6950XT.
Backup PC: Ryzen 5 1600X * Vega 64 Liquid Cooled.
Laptop: ROG Flow X13 (Ryzen 9 5900HS * RTX 3050 (35W)).

Permalänk
Skrivet av Celphish:

Fractal design Celsius s24 finns nu på rean för 899, funkar bra

https://www.inet.se/produkt/5320601/corsair-hydro-h100i-pro-r...

https://www.inet.se/produkt/5320539/alphacool-eisbaer-lt-240

Är dessa något att ha?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main PC: Ryzen 7 7700X * RX 6950XT.
Backup PC: Ryzen 5 1600X * Vega 64 Liquid Cooled.
Laptop: ROG Flow X13 (Ryzen 9 5900HS * RTX 3050 (35W)).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MisterPlow2:

Be quiet Pure rock med en RGB-fläkt monterad.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du funderat på att det kanske är RGB-fläkten som för för mycket oväsen? Jag hade också rått dig att se över fläktinställningar i BIOS så att du inte har en för aggresiv fläktkurva.

Permalänk
Inaktiv

Noctua NH-D15-SE-AM4 är grym, bästa jag haft och tyst är den trots 2 stora fläktar.
699:- kostar den på NetOnNet just nu, ligger som fyndvara.

Permalänk
Medlem

NH d 15 är bra skit.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterPlow2:

Hej! Jag skulle vilja byta ut min nuvarande kylare då fläkten gärna går på högvarv vilket jag stör mig på. Min budget är 1000kr men jag skulle kunna gå upp till 1100 om det krävs. Jag vill helst ha en vattenkylare eftersom de är lättare att installera samt att jag går på LAN då och då (har hört att det inte är bra för moderkortet med tunga kylare ifall man transporterar datorn i bil). Vilken/vilka kylare skulle ni rekommendera? Jag kör en R5 1600x som ska överklockas till (förhoppningsvis) 4+GHz.

Ta reda på varför fläkten går på högvarv först.
En Pure Rock skall ju inte ha några problem med en 1600x om man inte överklockar väldigt hårt.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Ta reda på varför fläkten går på högvarv först.
En Pure Rock skall ju inte ha några problem med en 1600x om man inte överklockar väldigt hårt.

Man kanske ska testa att byta fläkt? Efter jul så fick jag en ML120 över.

Har satt egen fläktkurva vilket gör att fläkten ligger på 50% under gaming.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main PC: Ryzen 7 7700X * RX 6950XT.
Backup PC: Ryzen 5 1600X * Vega 64 Liquid Cooled.
Laptop: ROG Flow X13 (Ryzen 9 5900HS * RTX 3050 (35W)).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterPlow2:

Hej! Jag skulle vilja byta ut min nuvarande kylare då fläkten gärna går på högvarv vilket jag stör mig på. Min budget är 1000kr men jag skulle kunna gå upp till 1100 om det krävs. Jag vill helst ha en vattenkylare eftersom de är lättare att installera samt att jag går på LAN då och då (har hört att det inte är bra för moderkortet med tunga kylare ifall man transporterar datorn i bil). Vilken/vilka kylare skulle ni rekommendera? Jag kör en R5 1600x som ska överklockas till (förhoppningsvis) 4+GHz.

Jag hade rekommenderat en NH-D15, men den är stor och rätt tung, men matchas av sin kylningsförmåga. Den ligger i par med AIO kylare på lägre fläkt RPM, men AIO är bättre vid överklockning har jag för mig. Exakta siffror beror på vilken AIO du ställer en NH-D15 emot. Men jag kör D15 just för att i längden så litar jag inte riktigt på AIO. Läckage är en möjlighet i längden, och kan ta resten av datorn med sig i ev. kortslutning.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk

Nh-d15 är det du vill ha typ. Sjukt bra

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare varianten av denna Thermalright silver arrow(ej Extreme) och den funkar utmärkt. Cpu'n blir aldrig varmare än 55 grader när jag spelar och vid surf ligger den på typ 30.
Fläktarna hörs inte alls om man kör dom under typ 75% vilket inte behövs heller.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2578746

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Slår också ett slag för NH-D15 men TS är orolig för flytten av burken till diverse LAN etc, och jag förstår att det kan kännas lite nervigt med en sådan biffkylare. Men man får tänka att man är försiktig, som alltid med ens dyra dator, så är det ingen fara.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers