Permalänk
Medlem

Nu har jag ingen vidare uptime på min dator, eftersom jag startar om nästan varje dag. Har dock en hårddisk som varit igång 66000 timmar (ca 7,5 år), fortsatt i dagligt bruk. Still going strong.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Jag sällar mig till de som stänger av datorn varje dag, såvida jag inte har något specifikt arbete som behöver rulla på.

Samma här, iallafall min stationära dator. Min huvudbärbara dator sätter jag i sleep mode och min andra bärbara dator agerar "server" för min väderstation, så den är på 24/7

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jobbar på ett sådant sätt att datorerna sällan får mer än någon månads uptime i bästa fall. Stänger av allt när jag är på jobb.

Routern startas om vid uppdateringar och när det blir strömavbrott, vilket tyvärr ofta händer när jag kommer hem från jobbet, och är lite väl snabb med att slå till på de elpaddor som försörjer datorerna, vilket inte säkringen gillar. Innan det tog slut med senaste sambon var routern uppe så länge det tog för OpenWRT att komma med ny release.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neroth:

Nu har jag ingen vidare uptime på min dator, eftersom jag startar om nästan varje dag. Har dock en hårddisk som varit igång 66000 timmar (ca 7,5 år), fortsatt i dagligt bruk. Still going strong.

Har en i dagligt bruk som varit i gång i 81786 timmar (9,33 år). Har backup, har du?

-----

On Topic:

17:26:02 up 355 days, 6:33, 2 users, load average: 1.45, 1.67, 1.81 17:27:50 up 277 days, 16:03, 2 users, load average: 0.28, 0.14, 0.07 17:26:34 up 221 days, 17:37, 2 users, load average: 0.64, 0.41, 0.35

osv. Bara dumt av mig dock.

Vanliga burken har bara varit igång i drygt 12 dagar.

17:26:51 up 12 days, 5:43, 0 users, load average: 0.90, 1.01, 1.14

Permalänk
Medlem

Brukar starta datorn när jag kommer hem från jobbet, ibland innan om jag jobbar kväll. Är jag ledig och hemma sätter jag på den när jag går upp.
Rekord är väl kanske 1,5 dygn

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Inaktiv

Räknas standby som uptime? I såfall ligger min laptop på ett par månader. Allt annat brukar stängas av. Förr i tiden låg desktoparna oftast igång dygnet runt då gärna med en uptime på 1-4 veckor om gången mellan omstartarna på de som användes aktivit och i X månader på de som agerade som servrar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Windows server hos kund som glömts och bara gjort det den ska.
1449 dagar och 12 timmar.
Alltså 4 år - 12 timmar.
Fick lite panik när den upptäcktes.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min Windows Server Essentials är upp jämt men åker på en omstart varje eller minst varannan månad när det är dags för patchar.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

Routern är det enda som kör linux och där är det 152 days 5 hours 50 minutes 19 seconds i uptime.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Varit uppe i 200 dagar på min windows 7 "hemmaserver" men oftast får jag en ursäkt att starta om den tidigare än så. Minnesanvändningen kryper långsamt men stadigt upp med tiden om inget annat.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av _robban:

Har en liten laptop här på jobbet som visar status på olika system runt om i världen. Rullar WinXP Home (!) på denna och den har en rätt ok uptime för att vara en XP maskin tycker jag

http://www.impero.org/tech/workpics/InkedIMG_0936_LI.jpg

Hittade bara uptime när man tittar via Wi-Fi anslutnings tiden och inte i enhetshanteraren.

Man kan ju inte klaga på stabiliteten på kontorets Wi-Fi i alla fall.

Skrivet av Vangen:

Tycker datorer blir klena, hänger sig och laggar när dom har varit igång i mer än 24 timmar.

Känner många som typ aldrig stänger av den och dom klagar över att deras spel stuttrar och har sig.

Stänger av den varje gång jag tar och lägger mig och startar upp den varje gång jag vaknar.

Har inte varit med om sådana problem de senaste 15 åren. Det låter som att de har instabil överklockning eller liknande. Startar bara om spel-burken för Windows-uppdateringar och stänger i princip bara av den vid montering av ny hårdvara eller liknande. De gånger jag spelar något flyter det på som förväntat, oavsett uptime.

Brukar starta om Linux-servern också med jämna mellanrum för uppdateringar. När jag hade min Cubieboard inkopplad vet jag att den stod på bortåt 600+ dagar i vissa fall innan omstart, främst för att kernel-uppdateringar med Cubian sällan gick särskilt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Längst är nog en NAS för ett par år sedan som gick året om utan omstart. Jag tror jag nådde 2 år på den i alla fall innan den började strula. Det visade sig att mitt dåvarande RAID kort, ett Adaptec RAID 2405, om jag inte minns helt fel, hade dött och min vackra RAID (1+0) cluster förstörts. Tur nog hade jag bara massa "fullständigt lagligt införskaffade filmer" på den; så det var ingen större förlust.

Permalänk
Medlem

Min lilla NAS DS418 som man inköpte början av Dec.
Har dock fått en säkerhets uppdatering, min uptime nollades.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk

Startade precis om serverburken för mitt Ark: survival evolved kluster. över 10 dygn.

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk
Medlem

I nuläget är det ingen komponent som har någon vidare up-time då jag konfigurerade om hela nätverket i slutet på hösten. Annars är det ju ingen konstigt om en router har "tid mellan mest distansierade säkerhetsuppdateringarna" lång up-time.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Ni som inte stänger av era gamingDatorer, hur tänker ni? Är ni bara för lata för att trycka på en knapp eller? Slöseri med el. Stänger alltid av min när jag går och lägger mig, delvis för det är så jag är uppfostrad och delvis för att den låter/lyser. Samma gäller för konsoler och all annan elektronik som inte bidrar när man inte aktivt använder den (undantag då server + router).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Pelegrino:

Ni som inte stänger av era gamingDatorer, hur tänker ni? Är ni bara för lata för att trycka på en knapp eller? Slöseri med el. Stänger alltid av min när jag går och lägger mig, delvis för det är så jag är uppfostrad och delvis för att den låter/lyser. Samma gäller för konsoler och all annan elektronik som inte bidrar när man inte aktivt använder den (undantag då server + router).

Skickades från m.sweclockers.com

Om du verkligen är intresserad av orsaken bakom din fråga känns det lite synd att hålla en sådan tråkig ton (att antyda till lathet/bristande uppfostran), det blir ingen bra diskussion av det.

Jag kan tänka mig att många ”gamingdatorer” i hemmen har flera andra funktioner än enbart gaming. Det kan vara lagringslösningar, synkningar, uppdateringar etc

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Om du verkligen är intresserad av orsaken bakom din fråga känns det lite synd att hålla en sådan tråkig ton (att antyda till lathet/bristande uppfostran), det blir ingen bra diskussion av det.

Jag kan tänka mig att många ”gamingdatorer” i hemmen har flera andra funktioner än enbart gaming. Det kan vara lagringslösningar, synkningar, uppdateringar etc

De flesta exempel som är nämnda har även nämnt att de har en server så tänker att det exemplet inte helt är applicerbart men i vissa fall absolut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Ni som inte stänger av era gamingDatorer, hur tänker ni? Är ni bara för lata för att trycka på en knapp eller? Slöseri med el. Stänger alltid av min när jag går och lägger mig, delvis för det är så jag är uppfostrad och delvis för att den låter/lyser. Samma gäller för konsoler och all annan elektronik som inte bidrar när man inte aktivt använder den (undantag då server + router).

Skickades från m.sweclockers.com

Den agerar naturligtvis server och lagring också.

Moderna datorer klockar ner sig och sänker spänningen för CPU och GPU rejält vid idle i de flesta fall så energiåtgången är ofta lägre än man skulle kunna tro.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Var nog uppe i åtminstone 200 dagar på min gamla Red Hat Linuxserver förr, på Pentium 2/3-tiden.

Nu är det väl 5 dagar 13h på spel-PCn med Win 10. Brukar bara låta den gå ner i sleep mode, tills Windows Update säger till, eller grafikkorten kraschar.

Filserver-datorn som också kör Windows 10 numera, efter lite fildelningskrångel med Linux (som jag tyvärr aldrig orkade få ordning på), står väl på tills det är de stora höst/vår-uppgraderingarna som ska in, så där snittar jag nog på 150 dagar iaf.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neroth:

Nu har jag ingen vidare uptime på min dator, eftersom jag startar om nästan varje dag. Har dock en hårddisk som varit igång 66000 timmar (ca 7,5 år), fortsatt i dagligt bruk. Still going strong.

Ingen seagate antar jag ?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Ingen seagate antar jag ?

Min personliga erfarenhet är att Seagate är det märke jag har haft absolut minst problem med. ..

Men de hade ju någon sjuk serie som alla hänger upp sig på.

Har kollat lite efter nya diskar till en maskin och bland annat Seagates lite vassare SATA diskar, lyckas inte hitta något på nätet om att folk skulle haft problem med dem faktiskt. Men kanske jag som letar dåligt.. (Typ Exos 7E2/7E8 etc)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Förr kunde min dator stå på 24/7 utan att stängas av, förutom om de skulle komma nån bios, drivers uppdatering. Nu har man bara den igång när man sitter vid datorn och när man gå lägger sig då stänger man av den helt, annars kör jag mina energialternativ inställt på dessa.

Strömsparläge
Bildskärm släcks vid: 2 minuter
Datorn vid: 25 minuter

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Linux routern har 160 dagar men ska uppgradera kernel och hela Gentoo Linux i morgon, redan förberett så blir back to zero.

Hade väl runt 100+ dagar på filservern men den är uppdaterad med i dag så den fick en ny kernel och en reboot på köpet.

Egentligen ska man väl uppdatera Gentoo Linux någon gång i månaden, blir lite struligt annars.

Förr i tiden skröt polarna och jag om uptime men i dag med konstanta uppdateringar så blir omstarter ett måste så egentligen skit samma.

Det ända som retar mig är oplanerade omstarter, hårdvarufel, mjukvarufel eller annat.

Permalänk
Inaktiv

Minns när jag hade min Pentium 3, då var det ascoolt med uptime. Tror jag hade som högst över en månad innan det inte gick att spela Quake 3 något vidare med den. Efter en reboot gick det kanon igen.

Idag har jag ingen uptime hype. Stänger av datorn när jag inte använder den / innan jag lägger mig. Sätter på den igen runt runt 18-20, eller om fru och barn inte är hemma så är det betydligt tidigare

Permalänk
Medlem

18:09:10 up 62 days, 1:27, 3 users, load average: 0.07, 0.09, 0.09
Det har jag på servern här hemma. Routern har ca 15 dagar, omstart efter uppdatering.

Övriga datorer försöker jag stänga av när jag inte använder dom.
Kommer ihåg när man var 15 och det var svinballt o ha lång uptime

Permalänk
Medlem

Nu när jag kör Debian Sid på nästan alla burkar så startar man om dem rätt ofta. Senaste veckan eller så implementerades dock en ny fuktion för att interaktivt starta om alla tjänster som använder ett utdaterat bibliotek, väldigt trevlig utveckling. Då är det nästan bara kernelpatchning kvar innan det räcker med att logga ut och in för att hålla allt uppdaterat (några program kommer ju släpa efter om man kör "disown", men det är ofta en dålig idé oavsett...).

Kan bidra med uptime på serverburken;
21:00:48 up 15 days, 15:42, 2 users, load average: 0.45, 0.45, 0.43

Skrivet av Karaff:

Min personliga erfarenhet är att Seagate är det märke jag har haft absolut minst problem med. ..

Men de hade ju någon sjuk serie som alla hänger upp sig på.

Har kollat lite efter nya diskar till en maskin och bland annat Seagates lite vassare SATA diskar, lyckas inte hitta något på nätet om att folk skulle haft problem med dem faktiskt. Men kanske jag som letar dåligt.. (Typ Exos 7E2/7E8 etc)

Om jag minns rätt har mina senaste hårddiskproblem varit med diskar från Seagate. Den senaste fungerade dock igen efter att jag körde image-backup på allt, så det kan ha varit kablaget (flyttades för backup). Håller mig för det mesta till WD nu när Maxtor inte tillverkar egna diskar.

Det finns dock statistik från Backblaze som ger stöd för kritiken mot Seagate; https://www.backblaze.com/blog/2018-hard-drive-failure-rates/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk

BTW Sweclockers är nere nästan varje dag när jag dricker mitt morgonkaffe. Skärpning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

BTW Sweclockers är nere nästan varje dag när jag dricker mitt morgonkaffe. Skärpning!

Satt och skrev galleri mellan 00:00 och 07:00 häromdagen, jupp den där jävla bakupen 4 på morgonen har raderat mer än en post det är säkert, får göra backup innan man sparar ändringar i galleri eller inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

BTW Sweclockers är nere nästan varje dag när jag dricker mitt morgonkaffe. Skärpning!

Skrivet av pa1983:

Satt och skrev galleri mellan 00:00 och 07:00 häromdagen, jupp den där jävla bakupen 4 på morgonen har raderat mer än en post det är säkert, får göra backup innan man sparar ändringar i galleri eller inlägg.

Ja den blir riktigt irriterande för oss som är uppe hela natten eller dom som är uppe tidigt.
Borde finnas någon bättre lösning tycker man.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core