Permalänk
Medlem

Uppgradera eller avvakta?

Tja! Har tänkt mig uppgradera mitt nuvarande system då det börjar bli lite gammalt för de senaste spelen. Har tänkt mig lägga ca. 10-12k på MB CPU GPU och ram. Nätagget jag har är ett par år nyare än resten av systemet precis som kylaren (EVGA supernova g2 750W och Corsair Hydro H110). Har en Noctua NH-D14 som jag funderat på att bygga in istället för H110 och se vad skillnaden blir (H110 har inget officiellt stöd för AM4 men H55 har som ser exakt likadan ut enligt mig). Har tänkt mig en Ryzen 7 2700X (team red) och en ASUS ROG/Strix GPU, vet dock inte vilken, och ett ASUS ROG/Strix MB samt 16GB RAM. Har idag en SSD (Samsung 850 PRO) samt tre HDD med olika mycket kapacitet, det största på 2TB. GPUn är Sapphire 7970 Ghz edt 3GB.

Nu till frågan, borde jag kanske avvakta och se vad AMD släpper till våren (7nm ska tydligen presenteras till våren) eller är det egentligen bara att köpa redan nu? Har gått runt och funderat på det ett bra tag nu men vet fortfarande inte vad jag ska göra så jag vänder mig till er som vet mer och blir det så att ni rekomenderar att jag uppgraderar redan nu så vill jag gärna ha tipps på vilken GPU och vilket MB jag borde sikta på. Som nämnt ovan vill jag helst ha ASUS ROG/Strix på GPU och MB då jag har ett svart/rött tema på hela bygget och skrivbordet har ett par ROG symboler lackade

Inlägget blev lite långt men jag är tacksam för all hjälp jag kan få!

GOD JUL, GOD FORTSÄTTNING o GOTT NYTT ÅR!

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z
Processor & Kylare: AMD FX-8350 8 Core @4,0 Ghz med Noctua NH-D14
PSU: EVGA Supernova G2 750W modulär
Grafikkort: Sapphire Radeon HD 7970 3GB Vapor-X Ghz edition
RAM: Patriot 2 x 8GB 1600 mhz

Permalänk
Medlem

Du borde inte vänta om det är kris på prestanda. R7 2700x kommer inte vara jättemycket sämre än det dom släpper i vår. När du säger att du vill ha en rog strix gpu så fattar jag inte vad för prisklass du har eftersom du kan få ett 1060 för 3000 eller ett 2080 ti för 15 000

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av vasbydaniel:

Du borde inte vänta om det är kris på prestanda. R7 2700x kommer inte vara jättemycket sämre än det dom släpper i vår. När du säger att du vill ha en rog strix gpu så fattar jag inte vad för prisklass du har eftersom du kan få ett 1060 för 3000 eller ett 2080 ti för 15 000

Skickades från m.sweclockers.com

Sorry borde kanske uttryckt mig lite bättre. Tänkte mig runt 5000 ungefär, nån hundralapp mer spelar ingen roll. Sen MÅSTE det inte vara ett ROG/Strix så länge kortet är svart så att det passar in med resten av bygget. Hittade nyss ett 1070Ti för 6000 dock vet jag inte om det är någon större skillnad mellan 1070 och 1070Ti för det verkar inte vara någon STOR prisskillnad. Sen undrar jag om det är någon skillnad mellan referenskorten och de med deras egna fläktar och utseende? Läste någonstans att referenskorten blåser ut luften bakåt vilket skapar mindre värme inne i chassit.

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z
Processor & Kylare: AMD FX-8350 8 Core @4,0 Ghz med Noctua NH-D14
PSU: EVGA Supernova G2 750W modulär
Grafikkort: Sapphire Radeon HD 7970 3GB Vapor-X Ghz edition
RAM: Patriot 2 x 8GB 1600 mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ask0o:

Sorry borde kanske uttryckt mig lite bättre. Tänkte mig runt 5000 ungefär, nån hundralapp mer spelar ingen roll. Sen MÅSTE det inte vara ett ROG/Strix så länge kortet är svart så att det passar in med resten av bygget. Hittade nyss ett 1070Ti för 6000 dock vet jag inte om det är någon större skillnad mellan 1070 och 1070Ti för det verkar inte vara någon STOR prisskillnad. Sen undrar jag om det är någon skillnad mellan referenskorten och de med deras egna fläktar och utseende? Läste någonstans att referenskorten blåser ut luften bakåt vilket skapar mindre värme inne i chassit.

Referenskorten på 10xx-serien är sämre än typ alla andra kort då dom bara har en fläkt. 1070ti för 6000 är ett jättedåligt pris då du kan få rtx 2070/gtx 1080 prestanda för 5000 i form av vega 64: https://www.inet.se/produkt/5407026/sapphire-radeon-rx-vega-6...
Om kortet är fult eller du inte gillar sapphire elr nåt sånt så för 5500 så kan du få ett rog strix kort som du verkade vilja ha som dessutom är bättre än sapphire kortet: https://www.komplett.se/product/975040/datorutrustning/datork...
Dedär rog strix kortet är nog det bästa prestandan du kan få för ~5000 just nu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av vasbydaniel:

Referenskorten på 10xx-serien är sämre än typ alla andra kort då dom bara har en fläkt. 1070ti för 6000 är ett jättedåligt pris då du kan få rtx 2070/gtx 1080 prestanda för 5000 i form av vega 64: https://www.inet.se/produkt/5407026/sapphire-radeon-rx-vega-6...
Om kortet är fult eller du inte gillar sapphire elr nåt sånt så för 5500 så kan du få ett rog strix kort som du verkade vilja ha som dessutom är bättre än sapphire kortet: https://www.komplett.se/product/975040/datorutrustning/datork...
Dedär rog strix kortet är nog det bästa prestandan du kan få för ~5000 just nu

Skickades från m.sweclockers.com

Okej! Tusen tack för hjälpen, har precis beställt delarna från komplett.

ASUS Radeon RX Vega 64 ROG Strix OC (1 st)
ASUS ROG STRIX X470-F GAMING, Socket-AM4 (1 st)
AMD Ryzen 7 2700X Processor (1 st)
Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 16GB (1 st)

såhär blev det. glömde dock beställa AM4 monteringen från Noctua, men kan köra in till Inet nästa gång jag är i närheten och köpa det. Tusen tack för all hjälp! Längtar redan efter delarna!

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z
Processor & Kylare: AMD FX-8350 8 Core @4,0 Ghz med Noctua NH-D14
PSU: EVGA Supernova G2 750W modulär
Grafikkort: Sapphire Radeon HD 7970 3GB Vapor-X Ghz edition
RAM: Patriot 2 x 8GB 1600 mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ask0o:

Okej! Tusen tack för hjälpen, har precis beställt delarna från komplett.

ASUS Radeon RX Vega 64 ROG Strix OC (1 st)
ASUS ROG STRIX X470-F GAMING, Socket-AM4 (1 st)
AMD Ryzen 7 2700X Processor (1 st)
Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 16GB (1 st)

såhär blev det. glömde dock beställa AM4 monteringen från Noctua, men kan köra in till Inet nästa gång jag är i närheten och köpa det. Tusen tack för all hjälp! Längtar redan efter delarna!

Varsågod och lycka till kul o kunna vara till hjälp

Skickades från m.sweclockers.com