Banankontakt från Kjell&Co

Permalänk

Banankontakt från Kjell&Co

Jag begriper verkligen inte hur det är tänkt att den här banankontakten ska monteras.
https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/hogtalare/hogtalarkontakter/banankontakt-4-mm-rod-p37193

Hur ska jag få in koppartråden tillsammans med den där mässingsbiten eller vad det är? Är det bara jag som är dum i huvudet? Nog är det väl tänkt att mässingsbiten och koppartråden ska föras in tillsammans så att koppartråden hamnar i tryck? Eller är den bara någon slags placeholder? Det finns ju ingen marginal att få in något bredvid mässingsbiten.

Jag använder Kjells 2.5mm2 högtalarkabel. Det står att banankontakten är till för 4 - 6 mm2 så egentligen är den för liten men det känns ju snarare som att kabeln är för stor.

Permalänk
Medlem

Hålet på sista bilden är för 4-6mm2.
Den kabel du har kan man trä så som du gör men man viker kopparkardelerna tillbaka upp över gängorna och sedan skruvar ihop dem.

Permalänk
Medlem

Det finns alltså två funktioner med en banankontakt, antingen tar man in kabeln från sidan eller bakifrån.

I ditt fall viker du tillbaka kardelerna som TubularBoy skrev, skulle dock rekommendera att inte skala så mycket då du kommer få problem att skruva fast kontakten om kardelerna går ner över hela gängan.

Permalänk
Skrivet av Xerbee:

Det finns alltså två funktioner med en banankontakt, antingen tar man in kabeln från sidan eller bakifrån.

I ditt fall viker du tillbaka kardelerna som TubularBoy skrev, skulle dock rekommendera att inte skala så mycket då du kommer få problem att skruva fast kontakten om kardelerna går ner över hela gängan.

Tack, jag misstänkte att det kunde vara så men jag blev osäker eftersom det kändes som att kontaktytan var så liten ovanför gängen.

Permalänk
Medlem

Den kläms fast. Du behöver inte spänna gängan hela vägen ner utan bara tills du känner att kablen sitter åt. Du behöver inte heller ha isoleringen på när du trär i kablen bakifrån, i ditt fall kvittar det då den går i men annars hade det blivit problem med tanke på tjockleken.
Testa på bara!