Permalänk
Medlem

Hur man gör vid backup

Hej
Har en gammal laptop med cirka 1tb filer på, undrar vad man ska göra om man vill göra en backup och blåsa datorn, misstänker även den har ett virus eller 2 på sig.

Permalänk
Medlem

Gör en viruskoll först så du ser vilka de infekterade filerna är och inte för dem vidare.

Därefter koppla in en extern hårddisk och bara kopiera över filerna dit.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Ok
Tack för snabbt svar, hur hittar man sina filer bland alla spel och program?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crafterw:

Ok
Tack för snabbt svar, hur hittar man sina filer bland alla spel och program?

T.ex. TreeSize kan vara schyst.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Okej har lekt runt lite i treesize på mitt primära system, så all min personliga data är i user delen(se bild, https://imgur.com/1fccg9Q ), om jag har förstått det rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crafterw:

Okej har lekt runt lite i treesize på mitt primära system, så all min personliga data är i user delen(se bild, https://imgur.com/1fccg9Q ), om jag har förstått det rätt?

Du ska nog fälla ut/browsa igenom det där och gå in lite djupare på vad du vill spara. Förslagsvis foton, dokument, filmer, ljudfiler, savefiler från spel etc (om det inte finns i molnet). Resterande är troligtvis egalt. Treesize visar bara var dom lite större filerna finns.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Ok, finns det något sätt att vara hundra procent säker att man har allt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crafterw:

Ok, finns det något sätt att vara hundra procent säker att man har allt?

Kopiera allt och ta bort det du vet att du inte vill ha. Lagring är billigt, bara köp en större disk.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM