Vad gör ni för att väga upp för julens ökade miljöpåverkan?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av adfactory:

Det är möjligt att det inte alltid färgas, men det papperskassarna är INTE tillverkade av returpapper utan helt nytt fint "kaftpapper" återvunnet papper pallar inte att bli matkassar, möjligtvis små "svamppåsar i papper" som finns på div matvarubutiker.
Folk i allmänhet tror dock att dom bruna pappkassarna är bättre än plastpåsar som när dom eldas upp i ett fjärrvärmeverk blir vatten och Co2, gissningsvis NOLL av våra plastpåsar i sverige blir microplast i ett hav.

För att inte tala om energiåtgången för att tillverka påsarna.

En återanvändningsbar påse i nylon/polyester måste användas ca 11000 gånger för att matcha kostnaden i tillverkning för vanliga plastpåsar.

Kan vara 11000 för papper och 7 000 för en plastpåse, minns inte men det är läskigt många gånger.

Jag använder återanvändningsbara påsar av kostnadsskäl och har gjort de senaste åtta åren.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lon Höppö:

Det mest miljövänliga man kan göra är väl att avstå från att åka utomlands eller inrikes med flygplan. Allt annat skuggas väl av just flygningar med flygplan.

Om man flyger med en Boeing 747 så är CO2 utsläppen ca 101g per passagerare km.
Så flyger man tur och retur till New York från Stockholm blir CO2 utsläppen 12560km * 101g = 1,268,560g!

Så är man miljövärnare skall man hålla sig borta från att flyga flygplan över Atlanten åtminstone.

Eller åka längre sträckor på semester överlag. Flygresor sparar tid och många behöver resa i jobbet, en stor del reser enbart för nöjes skull och de är "miljöbovar" sett ur just detta perspektiv.

Som flera har skrivit så är det inte svårt att vara extrem miljöhjälte.
Som mig, inga barn, reser aldrig någonstans för nöje, är det flyg så är det rent arbete där kund betalar hela resan. Jag äter mycket ute = lite spillmat, effektivt med energi etc.
Jag köper nästan inga prylar bortsett från några datorer. Åker aldrig något annat än kollektivtrafik.

Ur miljösynpunkt utklassar jag de flesta som anser sig vara väldigt miljömedvetna. Dock skulle en stor del av samhället rasa ihop om alla gjorde som mig, då allt utanför infrastruktur, matrestauranger, bostäder etc skulle få läggas ner..

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Ur miljösynpunkt utklassar jag de flesta som anser sig vara väldigt miljömedvetna. Dock skulle en stor del av samhället rasa ihop om alla gjorde som mig, då allt utanför infrastruktur, matrestauranger, bostäder etc skulle få läggas ner..

Visst är det så, dom allra flesta som har en åsikt om hur andra skall bete sig brukar oftast vara lika stora syndare själva. (Genom sig själv känner man andra). 😎

Visa signatur

EVGA 980 GTX SC | AMD Ryzen 2600 | ASUS B450-F | 16Gb Corsair 3000Mhz CL16 | Corsair 850w | Corsair 600T

Permalänk

Tycker inte man ska skuldbelägga Svenskar som åker på semester då den helt klart största andelen flygningar är linjetrafik (ej charter till Mallorca) Företag har oftast mycket bra medel för att kunna hålla konferenser och möten online, att resa är bara en ursäkt för att få lite minisemester på firmans bekostnad
Bild på statistik

Källa https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/press/t...

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Avstängd

Det är inte bara kvinnoförnedrande och ett hot mot miljön med julen utan också ganska rasistiskt kan man tycka..

I år köpte jag ingen julklapp till mig själv iallafall så nu känner jag att jag förtjänat att känna mig viktigare än alla andra människor minst ett par dagar till.

God Jul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Det är inte bara kvinnoförnedrande och ett hot mot miljön med julen utan också ganska rasistiskt kan man tycka..

WHAT!!!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Det är inte bara kvinnoförnedrande och ett hot mot miljön med julen utan också ganska rasistiskt kan man tycka..

Ursäkta? Nog för att du är NPC tillochmed på din profilbild, men hur är det kvinnoförnedrande och rasistiskt att fira jul?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Vad jag gör? Köper julskinka och prinskorv från ett lokalt uppsalaföretag - på så sätt minskar transportsträckan för maten, både före och efter slakt. Lagar det mesta av julmaten själv för att minska på onödiga förpackningar.

Allt presentpapper och liknande körs till återvinningen. That's it.

Kul att antalet läskunniga i tråden uppgår till minst 1 i alla fall!

Det låter som att du har tänkt till lite, det är allt som behövs Bra tips, tack för att du delade med dig! God fortsättning!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Kul att antalet läskunniga i tråden uppgår till minst 1 i alla fall!

Det låter som att du har tänkt till lite, det är allt som behövs Bra tips, tack för att du delade med dig! God fortsättning!

Är ju rätt många i tråden som svarat vad de gjorde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Är ju rätt många i tråden som svarat vad de gjorde.

Sant och visst - jag har dock inte orkat sålla bland alla oseriösa Trump-inlägg. Därav mitt uttryck om "minst 1". Jättekul om fler orkar göra sig besvär, tack så mycket!

Ska försöka läsa igenom svaren bättre när jag har lite mer tid.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Fnissar åt folk som tar en brun pappkasse på affären när dom handlar för dom tror att det är återvunnet papper, tips: Det är vanligt nytt vitt papper som färgats brunt, återvunnet papper går det inte att göra kassar av som ska hålla för mer än 2 liter mjölk...

Jag tar papperskasse, men det är för att de är bra att köra saker till returen med. Inte visste jag att du fnissade och dömde mig.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Mormor har alltid sparat omslagspapper från öppnade paket och återanvänt nästa år.

kom hon möjligen från Finland?
lol min mormor gjorde samma sak, men nån hittade alltid papperskassen med vikta papper å slängde allt i pappersåtervinningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Du använder inte full värme konstant vid färd, speciellt inte för batteriet då när du kör kommer mycket av värmen från spillvärme från motor. För kupén ligger du nog närmare halva användningen än full när bilen väl är varm även i -30 så det blir inte så stor skillnad. Du behöver ju bara ersätta den värmen du förlorar vid det vädret.

Ja, i 50-70 km/h kommer bilen dra väldigt mycket mindre än i 110 km/h. I stadskörning skall du accelerara rätt snabbt vid varje rödljus för att komma upp i 200 Wh/km.

Bara för att du inte vågar något innebär inte att det blir problem. Är det de förhållandena du pratar om skulle jag inte oroa mig en sekund för att köra 25-30 mil faktiskt. Är det räckvidden man är orolig för kan man ju dessutom köpa 3an som har längre räckvidd för mindre pengar. Skriv in sträckan på abetterrouteplanner.com och sätt dina parametrar så kan du se hur mycket marginal du skulle ha, du får ju inte med stoppen såklart.

Vad jag sett så behövs batteriet nära på full värme hela tiden när det är kring såna temperaturer. Vilket är typ 1 månad om året, här är det iaf minus kring sex månader om året vilket alla dagar under den tiden kräver att batteriet värms till viss del.

Ja exakt man ersätter värmen man förlorar, vilket är all luft typ varje minut. Fönster/dörr är öppna kring halva tiden, hur tror du annars det är minus i en bensinare (vi snackar frusen vattenflaska även fast bilen trycker ut full värme hela tiden)? =D
Dock när man kör i -40 eller kallare så får man varva lite extra för att hålla den varm (efter fronten redan är täckt).

Även utan att öppna så ofta skulle jag dock vara skeptiskt eftersom man vet att bilarna tappar kring 30-50% av räckvidden redan kring -20. Men har du en tesla och vill komma och prova gör jag det gärna med följebil eller någon på standby nära.

Går inte att skriva in en sån sträcka på den sidan och du lär ju förstå att plockar man bort 700~ start/stopp på en sträcka så blir den lite annorlunda

Matten säger att batteriet skulle ta slut så är ju klart man skulle vara skeptisk. Köra bil på vintern när man typ räknar med att den kommer dö så man måste hitta värme någonstans så man inte förfryser eller dör. Där jag kör är man dock som tur är som längst ungefär 7km från ett hus man kan bryta sig in i och hoppas kunna göra en brasa.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Fast så kan man ju inte räkna.
Hade en bartender en gång som hävdade att styrkan på en rom/cola hade med mängden cola att göra, det är lite samma sak här.

Hur skulle man annars räkna? Det är ju inte så att tanken innehåller koldioxid som släpps ut utan det är en restprodukt från förbränningen.

Permalänk
Medlem

Vi satte pannan i semester läge. Nu är allt tillbaka men jag stänger av elementet på kontoret, datorn får värma det rummet.

Bra för klockningen! bra för miljön?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Hur skulle man annars räkna? Det är ju inte så att tanken innehåller koldioxid som släpps ut utan det är en restprodukt från förbränningen.

Precis, en restprodukt. Att den adderar upp till något som redan finns där ute och räkna den sammanlagda vikten är inte rätt.

Permalänk
Medlem

@BergEr:

Ja då kan jag förstå att det blir problem, om du sitter med dörr/fönster öppet eldar du ju för kråkorna så då lär värmaren gå på max. Fast du har helt fel i att bilen drar 30-50% mer bara av kylan om du håller dörren och fönstret stängda. På sin höjd kanske den drar 50% mer i värsta tänkbara scenario men då pratar vi oplogad väg med mängder av snö i kombination av sträng kyla, då kommer man 25 mil eller så med det mindre batteripaketet. Är det bara kallt pratar vi mycket mindre förbrukning.

Skrivet av MsSmith:

Precis, en restprodukt. Att den adderar upp till något som redan finns där ute och räkna den sammanlagda vikten är inte rätt.

Det är ju precis det som är det viktiga. Det är totalt oviktigt för klimatet hur mycket kolkedjor vi har lagrat i tanken av flygplanet och vikten av syret i luften utan det som är viktigt för klimatet är hur mycket koldioxid vi släpper ut i atmosfären när vi flyger. Då är det vikten av koldioxidet i atmosfären som är viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Precis, en restprodukt. Att den adderar upp till något som redan finns där ute och räkna den sammanlagda vikten är inte rätt.

En motor andas in bränsle ur tanken, luft från atmosfären, blandar, förbränner och spottar ut resten. Vad spelar det för roll var det kom ifrån? Det "är" vad motorn hostar ur sig!
Det må vara att atomerna redan befann sig där, men i en annan, oskadligare form.

Nästa steg är att slakta all nöt kreatur, fatta hur mycket växthusgaser alla kor på bete släpper ur sig. Rena atom bomberna!
Nästa års julskinka blir mao röven från en ko! Man vill ju göra vad man kan för miljön!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Detta var ju ett intressant påstående. Vilka studier backar upp detta?

googla?

http://www.dmi.dk/groenland/arktis/havisareal/
https://www.nasa.gov/feature/goddard/nasa-study-mass-gains-of...
https://illvet.se/naturen/isen-blir-tjockare-paa-antarktis
http://www.klimatupplysningen.se/2016/10/02/isen-vaxer-rekord...
https://www.forbes.com/sites/jamestaylor/2012/09/19/antarctic...

Det finns hur mycket som helst, googla helst inte på svenska sidor då Sverige drivs väldigt mycket av fake news spridande miljöpartister. Det blev nåra till arktis också. När man kollar om miljöhot å sånt.

§1 Politiserande /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Avstängd

Det är redan kört, så varför bry sig

Permalänk
Medlem

Njae, själv tenderar jag och frun att öka konsumtionen runt jul. På alla möjliga sätt. Air konditionen står på dygnet runt. Massa paket ska införskaffas. Mat ska lagas och köpas. Resor skall göras innan samt efter.

Vi grov sorterar inte, utan slänger allt skräp mitt på gatan. Gärna på trottoarkanter. Det är så det går till här. Vi har resväskor och påsar i tyg men köper gärna plast påsar varje gång vi köper en cola eller vatten från butiken vilket blir en 3 gånger om dagen ungefär.

Tänka klimat smart ligger alltid i baktanken, men iom att vi inte tror på det som media förmedlar så har vi inget dåligt samvete för det. Det finns ju tyvärr inget sätt att kolla upp vad som media säljer. Du kan ju bara tro på det dom säger. Även om dom kommer med statistik och nummer så har du ingen möjlighet att verifiera det. Då tycker jag man kan anta att det är lögn alltihop i andan av egen vinning eller politisk - militärisk vinning.

Jag tror på konsumtion. Ju mer vi köper, ju mer vi äter, ju mer vi reser desto bättre för den globala ekonomin, och jorden, ja moder jord kan ta hand om sig själv. Det visste hon innan hon tog ann oss, som man bäddar får man ligga. Så ere.

Gott nytt år!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX SCAR II - I7 8750H, GTX 1070, 144HZ (1ms), 16gb 3333 ddr4, 236SSD, 1TBHD. ----------- MBP late 2011 -------Samsung
S9plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiteOnyx:

Det är redan kört, så varför bry sig

Lite så känner jag faktiskt. Speciellt eftersom jag inte är troende.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av geson:

googla?

http://www.dmi.dk/groenland/arktis/havisareal/
https://www.nasa.gov/feature/goddard/nasa-study-mass-gains-of...
https://illvet.se/naturen/isen-blir-tjockare-paa-antarktis
http://www.klimatupplysningen.se/2016/10/02/isen-vaxer-rekord...
https://www.forbes.com/sites/jamestaylor/2012/09/19/antarctic...

Det finns hur mycket som helst, googla helst inte på svenska sidor då Sverige drivs väldigt mycket av fake news spridande miljöpartister. Det blev nåra till arktis också. När man kollar om miljöhot å sånt

När man "googlar" får man upp allt möjligt.
När man påstår nått i ett forum, tycker jag det är sjyst mot andra att man från början länkar till vad man baserar sitt påstående på.
Att be folk att "Googla själv" ger ju inte nödvändigtvis önskat resultat.

Nu postade du länkar så det räcker. Men (och detta gäller alla) du kunde länkat till åtminstånde en källa i ditt första påstående.
Men oavsett, skall du ha tack för länkarna.

Och gott nytt år!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Vi köper inga julklappar till släkt som är äldre än 18 år. Vill vi så ger vi pengar. Jag brukar ge morsan lite cash då hon har kass ekonomi och julen kostar henne ett par kronor mer än hon har råd med. Så det enda vi gör egentligen är att vi ses rent fysiskt (transport) och vi äter antagligen lite för mycket. Jag är dock inget jätte fan av julmat så jag brukar inte överdriva intaget.

Dessutom hade jag feber rätt igenom hela jul och nyår 2018 så det blev inget överdrivet konsumerat.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum