Permalänk

Problem med gtx 770

Hej, har ett gtx 770 där det ibland (cirka var tredje timma) vid krävande spelande lägger grafikkortet av, får svart skärm. Spelet är igång och man är fortfarande online och inne i spelet.

Efter det kan man Tabba ur och stänga ner spelet och starta det igen utan problem ingen omstart av datorn krävs, i viss spel crachar spelet och det händer i alla spel som är något krävande.

Har nyaste drivrutiner
Provat med både win7 och win10
Provat i 2 helt olika riggar och beter sig likadant
Har skickat på reklamation men fick tillbaka och dom hittade inget fel.

Något mer man kan prova? Eller är det bara kassera och passa på att uppgradera?

Permalänk
Medlem

Prova klocka ner gpu och minne 10%

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av CostaDill:

Hej, har ett gtx 770 där det ibland (cirka var tredje timma) vid krävande spelande lägger grafikkortet av, får svart skärm. Spelet är igång och man är fortfarande online och inne i spelet.

Efter det kan man Tabba ur och stänga ner spelet och starta det igen utan problem ingen omstart av datorn krävs, i viss spel crachar spelet och det händer i alla spel som är något krävande.

Har nyaste drivrutiner
Provat med både win7 och win10
Provat i 2 helt olika riggar och beter sig likadant
Har skickat på reklamation men fick tillbaka och dom hittade inget fel.

Något mer man kan prova? Eller är det bara kassera och passa på att uppgradera?

Har du dammat ur kortet?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Har du dammat ur kortet?

Det har jag inte gjort direkt för jag såg inget dam, har filter i luftintagen på datorn.

Men båda kommentarerna misstänker att det överhettar, inte haft övervakning på det så det skall jag prova.

Går det över 90 grader så klockar jag ner eller fixar bättre kylning på något enkelt vis.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CostaDill:

Det har jag inte gjort direkt för jag såg inget dam, har filter i luftintagen på datorn.

Men båda kommentarerna misstänker att det överhettar, inte haft övervakning på det så det skall jag prova.

Går det över 90 grader så klockar jag ner eller fixar bättre kylning på något enkelt vis.

Skickades från m.sweclockers.com

Du säger bara att du testat nyaste drivisarna, jag kör så gamla som 397.64, prova gå tillbaka också. Har 770 i SLI
Ett gammalt Nvidia 7950GT slutade fungera efter en viss drivrutin, den fungerade bra på äldre men alla nyare började strula i spel. Kanske skett likadant, fick också svaret på att minnet gett upp och rekommenderades klocka ned det, vilket hjälpte men det var såpass svagt i alla fall i slutet att fick köpa nytt.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Niivpzi:

Du säger bara att du testat nyaste drivisarna, jag kör så gamla som 397.64, prova gå tillbaka också. Har 770 i SLI
Ett gammalt Nvidia 7950GT slutade fungera efter en viss drivrutin, den fungerade bra på äldre men alla nyare började strula i spel. Kanske skett likadant, fick också svaret på att minnet gett upp och rekommenderades klocka ned det, vilket hjälpte men det var såpass svagt i alla fall i slutet att fick köpa nytt.

Bra förslag, lite äldre kort har ofta "guldversioner" av drivrutiner, som fungerar bäst.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Vart kunde du skicka en gpu från 2013 på reklamation??

Permalänk
Skrivet av Panzerfister:

Vart kunde du skicka en gpu från 2013 på reklamation??

Gjordes cirka 2,5 år efter det köptes. (NetOnNet) Har sedan suttit i dator som kört webbläsare och äldre classiska spel vid lite lan tillfällen.

Nu när vi körde lite nyare spel så kom problemen igen även i denna riggen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Niivpzi:

Du säger bara att du testat nyaste drivisarna, jag kör så gamla som 397.64, prova gå tillbaka också. Har 770 i SLI
Ett gammalt Nvidia 7950GT slutade fungera efter en viss drivrutin, den fungerade bra på äldre men alla nyare började strula i spel. Kanske skett likadant, fick också svaret på att minnet gett upp och rekommenderades klocka ned det, vilket hjälpte men det var såpass svagt i alla fall i slutet att fick köpa nytt.

Tack. Då letar jag efter 397.64 och har temperaturen under övervakning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CostaDill:

Gjordes cirka 2,5 år efter det köptes. (NetOnNet) Har sedan suttit i dator som kört webbläsare och äldre classiska spel vid lite lan tillfällen.

Nu när vi körde lite nyare spel så kom problemen igen även i denna riggen.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, ja börja med att blåsa rent det riktigt, tryckluft på burk är bra men kostar kanske en hundralapp för en burk. När du sprayar så burken börjar kännas kall kan du vänta 20 min innan du fortsätter.

Kolla också som sagt hur temp ligger.

Skulle tempen vara hög efter att du rensat från damm så kan du byta kylpasta och se om det blir bättre.

Du får avgöra själv hur mycket tid och pengar det är värt att lägga på ett så gammalt kort som inte är värd så många hundralappar

Permalänk
Medlem
Skrivet av CostaDill:

Tack. Då letar jag efter 397.64 och har temperaturen under övervakning.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur har det gått?
Antar det fungerade eftersom ingen återkoppling?

Fortsatt strul - Sista utväg är att prova kortet i annan PC, fortsatt strul?
Köpa nytt är bättre

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7