Samsung S8 - ev annat alternativ

Permalänk
Medlem

Samsung S8 - ev annat alternativ

Hej alla!

Efter att ha haft min första Iphone, 6s, via jobbet ska jag nu äntligen gå tillbaka till Samsung. Iphone är supersnygg - men det är i stort sett det enda som jag uppskattar med den.

Jag hade läst på lite om Samsung A8 och gick till butiken idag för att stämma av den live. Jag blev inte så värst imponerad.. Först och främst h a t a r jag skalet i glas som inte är matt. Jag kan inte se något positivt med det alls. Så jag började kolla på de andra Samsung-lurarna. Samma sak där. Även S9. Den enda som är i aluminium är A6. Men det känns inte så motiverande att köpa en äldre modell bara för skalets skull måste jag erkänna. Jag är ute efter en bra kamera osv med då jag använder den mycket.

Jag gillade inte heller storleken på A8, utan gillar då S8 bättre. Så jag tänkte köpa den och försöka svälja det där med skalet i glas. Jag måste ju ändå ha ett skydd, så.

Men. Väl hemma nu så börjar jag läsa lite om S8. Det verkar ju knappt gå att använda den utan att den spricker och går sönder, av omdömen på nätet och trådar här i forumet att döma.

Så, min fundering är, ni som har telefonen, är det verkligen så illa? Jag kommer ha telefonen med mig på gymmet och när jag tränar och risken finns ju att den kan få sig en törn, även om jag är väldigt rädd om mina saker. Gillade dock att den tål vatten, eftersom det kan komma en och annan svettdroppe

Och annars - vad finns det för alternativ? För det känns inte som det finns några alternativ direkt.

Om du har läst ända hit ska du ha tack och ett ännu större tack om du tar dig tid att svara.

Permalänk
Medlem

Hej, jag har en s8 plus och skulle nog säga att jag ångrar mitt beslut att köpa den!
Det negative med telefonen är att pga den "böjda" skärmen så finns det inte ett enda "bra" skärmskydd av härdat glas. Köpte en sådan för 150 kr och det fanns flera ställen där telefonen inte kände att man tryckte på den och tillslut så fäll den av..
jag köpte då samsungs egna plast skärmskydd och ett plånboksfodral med skydd mellan kort slotsen och skärmen så att den inte repas. pga att jag inte har något bra skydd så vågar jag knappt ta med den någonstans lol. Inte nog med det så gick skalet sönder utan anledning så nu går den inte att stänga lol!
Det positiva med telefonen är att bilden är sjukt nice med curved edges och att det är Samsung.
Efter ett år med telefonen så kan jag säga att jag är i nuläget nöjd med den! Fick den jätte billigt på black friday 2017 och telefonen har inte en ända repa på grund av att jag har tagit hand om den så mycket. Om du tänker behålla telefonen. Köp iallafall denna! https://www.samsung.com/my/mobile-accessories/galaxy-s8-scree...
Om du har ett plånboks fodral med kort så repar dem lätt skärmen!
Kan rekommendera att du skaffar ett plånboks fodral utan att ha några kort i som kan repa skärmen!

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Skrivet av Mattias10:

Hej, jag har en s8 plus och skulle nog säga att jag ångrar mitt beslut att köpa den!
Det negative med telefonen är att pga den "böjda" skärmen så finns det inte ett enda "bra" skärmskydd av härdat glas. Köpte en sådan för 150 kr och det fanns flera ställen där telefonen inte kände att man tryckte på den och tillslut så fäll den av..
jag köpte då samsungs egna plast skärmskydd och ett plånboksfodral med skydd mellan kort slotsen och skärmen så att den inte repas. pga att jag inte har något bra skydd så vågar jag knappt ta med den någonstans lol. Inte nog med det så gick skalet sönder utan anledning så nu går den inte att stänga lol!
Det positiva med telefonen är att bilden är sjukt nice med curved edges och att det är Samsung.
Efter ett år med telefonen så kan jag säga att jag är i nuläget nöjd med den! Fick den jätte billigt på black friday 2017 och telefonen har inte en ända repa på grund av att jag har tagit hand om den så mycket. Om du tänker behålla telefonen. Köp iallafall denna! https://www.samsung.com/my/mobile-accessories/galaxy-s8-scree...
Om du har ett plånboks fodral med kort så repar dem lätt skärmen!
Kan rekommendera att du skaffar ett plånboks fodral utan att ha några kort i som kan repa skärmen!

Finns ett par inställningar man bör ändra på Samsung S8 & S9 om man kör skal, som gör det mycket enklare att trycka osv.

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem

@Niklashog: k. Det här handlar inte om s8 men ser att du har ett grafik kort från Gainward! Hur tycker du att det funkar? Har du haft några problem, är kundsupport bra? Ska nämligen köpa en Rtx 2070 och såg att deras är nästan 400 spänn billigare men vet inte om jag vågar chansa, dem har dock 34 månaders garanti vilket är bra!

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Skrivet av Mattias10:

@Niklashog: k. Det här handlar inte om s8 men ser att du har ett grafik kort från Gainward! Hur tycker du att det funkar? Har du haft några problem, är kundsupport bra? Ska nämligen köpa en Rtx 2070 och såg att deras är nästan 400 spänn billigare men vet inte om jag vågar chansa, dem har dock 34 månaders garanti vilket är bra!

Stört nöjd, inte varit tvungen att använda deras support överhuvudtaget så kan inte uttala mig där.
Utgår från att komplett löser eventuella problem om det skulle hända något.
Tyst och stabilt kort från dag ett

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Hej, jag har en s8 plus och skulle nog säga att jag ångrar mitt beslut att köpa den!
Det negative med telefonen är att pga den "böjda" skärmen så finns det inte ett enda "bra" skärmskydd av härdat glas. Köpte en sådan för 150 kr och det fanns flera ställen där telefonen inte kände att man tryckte på den och tillslut så fäll den av..
jag köpte då samsungs egna plast skärmskydd och ett plånboksfodral med skydd mellan kort slotsen och skärmen så att den inte repas. pga att jag inte har något bra skydd så vågar jag knappt ta med den någonstans lol. Inte nog med det så gick skalet sönder utan anledning så nu går den inte att stänga lol!
Det positiva med telefonen är att bilden är sjukt nice med curved edges och att det är Samsung.
Efter ett år med telefonen så kan jag säga att jag är i nuläget nöjd med den! Fick den jätte billigt på black friday 2017 och telefonen har inte en ända repa på grund av att jag har tagit hand om den så mycket. Om du tänker behålla telefonen. Köp iallafall denna! https://www.samsung.com/my/mobile-accessories/galaxy-s8-scree...
Om du har ett plånboks fodral med kort så repar dem lätt skärmen!
Kan rekommendera att du skaffar ett plånboks fodral utan att ha några kort i som kan repa skärmen!

Tack så mycket för ditt svar!

Vet dock inte om jag blev direkt mer sugen på att köpa den.. Det låter som det är en hel del komplikationer med den även för dig :/

Permalänk
Skrivet av N0bi:

Tack så mycket för ditt svar!

Vet dock inte om jag blev direkt mer sugen på att köpa den.. Det låter som det är en hel del komplikationer med den även för dig :/

Det finns ju s8 active aom är hållbarare än vanliga s8. Annars så har s9 tjockare glas som gör så att glaset är hållbarare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoostSimon:

Det finns ju s8 active aom är hållbarare än vanliga s8. Annars så har s9 tjockare glas som gör så att glaset är hållbarare.

Skickades från m.sweclockers.com

Faktum är att jag har tittat lite mer på S9 och just nu lutar det åt den istället. Låter mycket bra att det är tjockare glas dessutom.

Permalänk

Jag har haft min s8+ i 18mån och ser inte problemen som andra verkar ha. Kört utan displayskydd och bara ett enkelt skal för baksidan. Tappat den ett par gånger bl.a på Ikeas betonggolv utan att det hänt något. Det är ju gorilla glass 5(?) Så det blir liksom inte repat vid daglig användning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupakmeGusta:

Jag har haft min s8+ i 18mån och ser inte problemen som andra verkar ha. Kört utan displayskydd och bara ett enkelt skal för baksidan. Tappat den ett par gånger bl.a på Ikeas betonggolv utan att det hänt något. Det är ju gorilla glass 5(?) Så det blir liksom inte repat vid daglig användning.

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar för svaret! Det var det här jag ville höra - om det bara är de som råkat ut för flest olyckor/ovarsamhet som syns mest i omdömena.

Permalänk

Huaweis har bra kamra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@N0bi:
Jag har en S8+ och jag skulle aldrig vara utan skal på den, då den är väldigt hal att hålla i tack vare glaset.
Hade hjärtinfarkt några ggr när telefonen var helt ny, och den höll på att glida ur handen.
Skaffade samsungs skal som har inbyggd led-display i fronten (minns inte namnet nu, edit: led view cover), och den har skyddat bra.

Jag hade en jacka, och glömde man att knäppa fickan på jackan där mobilen låg i så kunde den glida ur, vilket den har gjort 2 gånger totalt, dock utan några märken varken på skydd eller telefon som tur är.

Det enda jag retar mig på med min telefon är att kameran ibland inte vill fokusera. Ett vanligt fel verkar det som om man googlar på problemet, och jag brukar få slå till lite lätt på telefonen då för att få den att fokusera igen.

Har haft telefonen sen ett år tillbaka.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag har S8+ och har haft ett år. Inget skal eller skärmskydd och har tappat telefonen flera gånger. Den har inga sprickor alls.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Daniel Andrén:

Huaweis har bra kamra

Skickades från m.sweclockers.com

Men deras mjukvara / skin suger. De har försökt att kopiera iOS så mycket som möjligt.

Permalänk
Medlem

Använde min S7 Edge med ett Spigen Neo Hybrid, utan något skärmskydd. Inga repor eller skador på 2 år. Har samma upplägg till min Note 9 och inga repor eller skador hittills.

Visa signatur

[Phanteks Eclipse P400A][ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI][AMD Ryzen 7600X][Corsair iCUE H100i RBG PRO XT][Kingston FURY Beast RGB DDR5 6000Mhz 32GB CL36][ASUS TUF GAMING 6800 XT][Corsair RM750x][NVME Samsung 970 Evo Plus 1TB][SSD Samsung 870 Evo 1TB][WD Black SN850X NVMe SSD 2TB]

Permalänk
Medlem

Jag kör med S7 Edge, S8 och S9 med InvisibleSHIELD (plast) över skärmen och Samsung egna clear view skal och jobbar inom tunga industrin så telefonerna har fått stå ut med det ena och andra men inga sprickor, repor eller andra skador.

Telefonerna är fortfarande gott som nya när man tar ut dem ur skalen. Testade glasskydd men de är helt värdelöst hamnar telefonen i blöt så kryper vattnet mellan skyddet och telefonen och touchen blir utsatt ur spel och ända sättet att få det bra igen är att ta bort skyddet och skaffa nytt.

Men efter man skaffade skärmskydd i plast har man inte samma problem och det är billigare och känns bättre tycker jag.

Är man rädd för att telefonerna spricker så ska man inte ha en smarttelefon. Jag blir alltid lika förvånad när jag ser folk med sprucken skärm. Förstår inte hur vissa lyckas med det.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Jag är skitnöjd med min S8:a. Jag har dock alltid skal på mina telefoner, oavsett tillverkare.
Just för att glas är känsligt.
Inget skärmskydd och inte en enda repa på över två år.

Använder Spigen-skal på alla mina telefoner.

Permalänk
Medlem

@Arotica
@CubaCola

Tack hörrni. Jag kollade in Case Neo Hybrid och det var dessutom snyggt, verkar inte så klumpigt?

@Daniel Andrén Jag läste det. Men jag är fortfarande lite skeptisk till Huawei.. Säkert dumt, men Samsung känns som mer kvalité.

Permalänk
Medlem

@N0bi: Mobilen blir lite större och lite tyngre men inte klumpig. Utan skal är telefonerna i glas lite hala så man får bättre grepp med lite struktur i skalet.

Min sambo har Huawei P20 Pro och det är ingen dum telefon alls. Jag föredrar dock telefoner utan notch.

Visa signatur

[Phanteks Eclipse P400A][ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI][AMD Ryzen 7600X][Corsair iCUE H100i RBG PRO XT][Kingston FURY Beast RGB DDR5 6000Mhz 32GB CL36][ASUS TUF GAMING 6800 XT][Corsair RM750x][NVME Samsung 970 Evo Plus 1TB][SSD Samsung 870 Evo 1TB][WD Black SN850X NVMe SSD 2TB]

Permalänk

Jag har en Samsung S8 sen 1,5 år tillbaka och är fruktansvärt nöjd. Batteritiden är fortfarande imponerande å snabbheten finns kvar. Rekommenderas!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI K9N Neo V2 || AMD x2 5200+ || 3 GB DDR2 || XFX nVidia GTS 250 512 MB || Samsung F3 1 TB || Antec Sonata III || Logitech Illuminated || Logitech G500 // WinXP sp3

Permalänk
Medlem

Har en S8. Med vertikalt flipfodral. Där är den välskyddad. Skulle aldrig ha en modern telefon utan komplett skydd.

Den välvda sidan av skärmen är kass. Man får alltid reflexer där hur man än vinklar telefonen, och det är svårt att klicka på knappar eller markera text i den välvda delen. Ergonomisk katastrof!

Samsung har en väldigt strypt version av operativet. T ex går det inte att stänga av de enormt störande gardinnotifieringarna.

Min nästa telefon blir inte en Samsung, utan nån med så ren Android som möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag har s8 sen två år tillbaka och har säkert tappat den ett hundratal gånger utan skydd från diverse höjder utan någon utvändig skada. Jag måste ha något praktexemplar för det är fan inte normalt

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Tack för alla era åsikter och erfarenheter! Väldigt värdefullt för mig.

Jag har nu köpt en S8 tillslut. Jag var och klämde och kände på olika mobiler och testade kameran som är väsentlig för mig. Jag kunde inte motivera varför jag skulle lägga mer pengar på en S9:a och jag upplevde inte att kameran var lika bra på Huawei, som jag såg som främsta alternativet till Samsung. Så, nu återstår det att se vad jag tycker om ett år

Permalänk
Medlem

Jag köpte en S9a när de sänkte priset. Är lagom nöjd, lite bloatware, mindre snyggt UI och hal design i glas. Kör dock med ett skal från Nudient, som jag verkligen kan rekommendera.

Överlag ger jag S9an 7/10, det är mest UI och bloatware som drar ned betyget. Den duger dock att ringa och surfa med. Kameran är helt ok!

Skickades från m.sweclockers.com