Jul och nyårs retro mixter

Permalänk

Jul och nyårs retro mixter

Har bench byggt och lekt lite med lite äldre PC hårdvara över helgerna. Vet inte om någon här är intresserad, men jag postar och ser vilken respons jag får. Jag har mycket mer kul retro hårdvara att dela med mig av om intresset finns

Satte ihop ett Windows 95 system för skojs skull över jul. AMD K6-2 550, 256MB och ett Riva TnT2 Ultra!

Sen håller jag på att testar och labbar med delarna till min permanenta Windows 98 retro PC. Med en Athlon TB 1400, 512MB PC-133, 32GB SSD ett Radeon 7500 och ett Yamaha XG SV550 ljudkort

Men jag har beställt ett nytt moderkort då det har visat sig att det jag har maxar ut på 1Ghz, lrn2read...

Permalänk
Hedersmedlem

Klart som fasen det är intressant! Hårdvara som man inte hade råd med förr är mer spännande än nya prylar

Håller på och försöker styra upp mina retro-burkar här för att se vad jag kan få ihop. Både K6-2 och Thunderbird finns i samlingarna och ska få nytt liv.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

@Wolfbayne: Snyggt! Hör av dig om du vill sälja K6-2 systemet

Permalänk
Medlem

Jo jag satte ihop en K6-2+ själv för ett tag sedan. Hade en K6-2 för i tiden, 3st totalt faktiskt varav en CPU finns kvar men har inget moderkorts om passar.
Fick en K6-2+ och moderkort utan L2 cache och inbyggd (gör dock inget med K6-2+ då den eget L2 cache) grafik så blev voodoo 2 för 3D stöd där då AGP slot saknas (agp bussen används av inbyggda grafiken).

Hade en Athlon Thunderbird 1.4Ghz också en gång fast GeForce 3 till den, in K6-2 500 körde faktiskt GeForce 2 GTS men med tanke på hur slö processorn är så hade nog ett GeForce 2 MX varit smartare
Så har inte ägt något finare TNT2, fick ett TnT2 M64, klockar visserligen rätt bra men dom är lite tråkiga.

Oavsett har också satt ihop ett Athlon system för en 3-4 veckor sedan, Thunderbird med AXIA stepping på 1.2Ghz överklockad till 1.4Ghz med DDR minne som körs i 312Mhz.

Har gallerier på båda systemen i fall du är intresserad.

Kan varna för att moderkort som kan låsa ändra multipel på Athlon XP om dom är upplåsta inte alls behöver kunna göra det på Athlon och Duron, AMD använd 8 pins för att styra multipeln på Athlon Thunderbird och Duron Spitfire medans Athlon XP och övriga som kom sedan använder 5 pins.

Båda mina socket A moderkort för DDR kan bara ändra multipel på Athlon XP, inte gamla Athlon eller Duron. Lite irriterande när man har ett upplåst exemplar.

AMD förenklade hur processorn styr multipeln på upplåsta processorer så en del moderkort implementerar bara styr elektroniken för Athlon XP och framåt för det är mycket enklare och billigare så klart.

Oavsett så ser du ut att ha trevliga och välskötta komponenter.

Du är inte sugen på att slänga ihop en maskin och komma på braindrain lanet?
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1536248-brain-drain-ii...

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Du är inte sugen på att slänga ihop en maskin och komma på braindrain lanet?
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1536248-brain-drain-ii...

Sugen är jag absolut, men det är så bedrövligt långt. 40 mil enkel resa från Örebro

Är på jakt efter en K6-3+ men de verkar vara tämligen utrotningshotade, speciellt här i Sverige.
Vad har du för grafik kort i en nya Athlonen? Fick nyligen tag på ett Quadro 2, som är identiskt med ett GF2 Ultra, så jag är kluven mellan det och mitt Radeon 7500 i min Athlon burk. Hade gärna haft ett par 12MB voodoo2or, men 2000 spänn för ett par med kablar är lite overkill...

Till min Athlon XP/Win XP dator blir det ett Radeon x1950 pro för total overkill. Eller ett x800, beroende på benchmarks. Har ett nForce mobo MED 4-pin ström så den inte dödar 5v railen.

Permalänk
Medlem

Har ett GeForce FX5900 Ultra. Overkill men pga estetiska skäl blev det det kortet av 3st kandidater.
Länk till galleriet. https://www.sweclockers.com/galleri/14708-amd-athlon-20th-ann...

För Athlon Thunderbord och Pentium 3 tualatin 1.4Ghz eller lägre räcker ett GeForce 3, får marginellt bättre resultat i 3Dmark2000 med FX 5900 Ultra än med ett GeForce 3 ti200.
FX5900 Ultra är inte slött utan processorn hänger inte med sedan blir senare drivrutiner till windows 98 slöare och slöare, ända fördelen är extremt höga upplösningar och kantutjämning och texturer fungerar utan problem.
Snabbaste drivisarna för Windows 98 från Nvidia sägs vara för GeForce 2 så ett GeForce 2 Ultra är det dom som benchmarkar vill ha tydligen, sedan är det väl inte alltid snabbast för det, FX 5900 Ultra och liknande kan man ju som sagt dra på ögongodiset så det hela beror ju lite på vad man mäter, ren FPS eller FPS VS bildkvalitet.
Kolla phils sammanställning av GeForce kort och drivrutiner så kan du plocka rätt kort och drivrutin.
https://www.youtube.com/watch?v=HRhm4aGNI3o
Jag tvingade in 8.05 drivisarna, dom fösta för GeForce 3 på ett GeForce 3 ti 200 som kom senare. Fungerade fint.

K6-2+ duger fint med, båda är K6-3 processorer på 180nm, ändas skillnaden är mängden L2 cache och vad jag sett så är inte K6-2+ direkt mycket långsammare än K6-3+ och K6-2+ är rätt mycket snabbare än en K6-2, krävs vad jag såg en K6-2 550Mhz för att komma i kapp en K6-2+ 450Mhz.

Ladda ner Phils sammanställning av voodoo2 skalning så ser du hur K6-2, K6-2+ och K6-3+ står sig. Voodoo2 SLI verkar bortkastat dock för annat än högre upplösning, för mig var det ofta långsammare.
https://www.philscomputerlab.com/voodoo-2-and-sli-processor-s...

Ja jo finns ju några Socket A med +12V linan, ska få tag på ett bara.

Jag har Gallerier på alla mina burkar, vissa är uppdaterade sedan dom gjordes med K6-2+ och nya Athlon burken är confade enligt galleriet, bara kolla min profil om du är intresserad.

Du klagar på 40 mil, det kommer i alla fall en från Danmark

Permalänk

Till min Athlon XP 3200+/Win XP PC har jag FX5950 Ultra, Radeon X800GTO och ett Radeon X1950Pro. När datorn väl är klar i övrigt tänker jag helt enkelt bencha och se vad som funkar bäst. Det som fattas nu är CPU och riktigt bra DDR-400, har bara 2x1GB generic DDR-400 nu, skulle vilja ha något sexigare med tightare timings, men hittar inget. Hör gärna av er om ni har något liggande, OCZ eller nåt annat bra