Problem med att formatera från USB-minne

Permalänk
Medlem

Problem med att formatera från USB-minne

Hej

Har en gammal dator som jag tänkt formatera om helt och installera Windows 10 på. Har suttit några timmar nu och försökt att initiera formateringen från ett USB-minne, men utan framgång. Det blir hela tiden "Reboot and Select proper Boot device" som jag inte kommer förbi.

Moderkortet är från 2010 och heter Asus Sabertooth 55i. Jag kan se USB-minnet i BIOS och där välja det som första boot-enhet. Sedan tar det dock stopp som beskrivet ovan.

Har provat två olika USB-minnen samt att skapa lite olika "typer" av avbilder på USB-minnet genom Rufus. Stoppar jag i USB-minnet i min nya dator och väljer att starta ifrån det fungerar det utan problem. Har provat olika USB-kontakter på moderkortet osv samt att både ha på enable/disable med USB Legacy support. Det finns fler kombinationer att prova än de jag har, vet dock inte om det löser mitt problem. Det måste vara någonting annat som jag inte kan komma på eller googla, så därav att jag frågar här.

Om detta inte fungerar så kanske jag kan köpa en tom DVD och bränna windows på det istället, men det vore smidigast om jag kunde får USB-minnet att fungera...

Permalänk
Medlem

@Levan: Kan du välja mellan UEFI USB minne och ett annat USB minne när du bootar windows installationsmedia?

Jag brukar trycka på funktionstangenten F8 (ASUS moderkort) när datorn startar och då går det att välja vilken enhet som man vill boota i en boot meny om har USB minnet i en port när datorn startar.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Är det starten vid windows installation (dvs. du startar datorn från strömlöst/kall-boot med USB:n sittande redan på plats, efter att BIOS etc. snurrat färdigt, du har selekterat rätt boot-device etc.)

...så kan det bero på att ditt USB-minne deklarerar sig som 'mass storage' (dvs. låtsas vara en hårddisk) och inte som 'removable mass storage' (låtsas vara en diskett, efterföljare som blev USB-stickor etc.)

Är det förstnämnda så kan du inte påbörja installationen hur du än bönar och ber då windows installations-program rejektar omedelbart. Man kan heller inte fixa på en 'felaktig USB' då det sitter i själva USB:s firmware.

Du måste välja någon annan tillverkare av USB, och det är problematiskt med urvalet om du går till sedvanliga gubbdagis med nästan bara Sandisk-USB massor av varianter i sina sortiment

Sandisk-USB (typ cruzer blade etc) är ökända för detta att inte hålla reda på bitarna som bestämmer om det är ena eller den andra lagringsmodellen och det kan vara blandat mellan batcharna...

I detta fall kan en sunkig noname USB-minne av reklam-minnestyp vara det som visade sig fungera och köp absolut inte sandisk-USB eller samma sorter som du redan provat med när du köper nya, utan köp flera olika andra fabrikat/varumärken som du inte redan har för säkerhets skull, och när du har hittat en fungerade startbar USB-sticka - var rädd om den...

USB-minnen som visat sig vara närmast idiotsäkra att boota ifrån liknar i utseende som https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/lag...

Har en modell som kallar sig TRANZIP (USB3) från någon av våra kontorsvaruhus med nästan samma utseende som ovan Jula har visat sig vara jättebra som boot-USB - normalt går de iväg som reklam-USB och därför ingen 'riktig' varumärke på dem. (såg nu att de finns på Dustin https://www.dustinhome.se/product/5011015130/flip?ssel=false&... )

Annars, att boota på DVD-R skiva är nog en av de säkraste sättet att få både BIOS och installationsprogrammet att installera sig som det skall - även om det går via USB-DVD brännare/läsare. Se till att kall-boota dator med skivan redan inlagd i läsare /USB-sticka ansluten då början av BIOS-starten (vid kall-boot) så söker den runt vilka lagringsenheter som finns och vilket mediainnehåll de har och godkänner de eveteuella UFEI-drivisar de innehåller (dom som sedan ger boot-alternativen i BIOS) - denna delen uppdateras _inte_ vid en varmreboot förutom om media byts ut och då försvinner helt i BIOS synvinkel och därmed också boot-alternativen i BIOS. Det godkänner alltså inte nya UFEI-boot alternativ på ny/tillagd median vid en varmreboot

Gör man inte med kall-boot det så får man inte upp de boot-alternativen som gäller för att installera på en UEFI-system utan endast för legacy-varianterna - och även om man installerar legacy-vägen så kommer disken INTE att boota senare hur man än gör...

Permalänk
Medlem

@Levan: Jag tycker problemet verkar bekant. Jag ha stött på moderkort där man kan ställa in BIOS utan att det ger någon effekt men trycker man ner en annan F-tangent vid uppstart får man upp en meny om "boot order". Där kan man ange vilken enhet datorn ska starta från. Därpå fungerar det.

Permalänk
Medlem

Jag hade stora problem med att boota Windows 7 installations DVD skivan för några år sedan och det berodde på DVD läsaren var för långsam att vara upp och då försökte datorn boota hårddisken istället.

Detta kunde jag lösa genom att starta om datorn och eftersom skivan redan snurrade lite före omstarten så lyckades jag boota DVD skivan under andra starten.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

@Levan: Jag tycker problemet verkar bekant. Jag ha stött på moderkort där man kan ställa in BIOS utan att det ger någon effekt men trycker man ner en annan F-tangent vid uppstart får man upp en meny om "boot order". Där kan man ange vilken enhet datorn ska starta från. Därpå fungerar det.

Beror förstås på BIOS - men får man inte upp UEFI-boot alternativen (då BIOS skarvar på dom delarna dynamiskt efter behov och tillgång på installationsmedia - betrakta UEFI som dynamisk utökningar av BIOS och BIOS utan dem är bara på en grundnivå och okunnig när det gäller installation) så prova med kall-reboot från avstängd dator med installationsmedia redan på plats i CD/DVD-läsare eller i USB-port för start på USB-stickor.

tog mig typ en natt att komma fram till det när jag var helt ny på en UEFI-baserad BIOS gentemot tidigare MBR-installationer och inte insåg att varm-reboot inte räckte för att upptäcka ny installationsmedia med nya installationsalternativ i BIOS...

till det har man att USB-stickor av olika tillverkning inte är lika i beteende i samband med boot...

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

@Levan: Kan du välja mellan UEFI USB minne och ett annat USB minne när du bootar windows installationsmedia?

Jag brukar trycka på funktionstangenten F8 (ASUS moderkort) när datorn startar och då går det att välja vilken enhet som man vill boota i en boot meny om har USB minnet i en port när datorn startar.

Skrivet av Hubertus:

@Levan: Jag tycker problemet verkar bekant. Jag ha stött på moderkort där man kan ställa in BIOS utan att det ger någon effekt men trycker man ner en annan F-tangent vid uppstart får man upp en meny om "boot order". Där kan man ange vilken enhet datorn ska starta från. Därpå fungerar det.

Tack för tipsen, jag höll ned F8 och kunde därpå välja vilken enhet som datorn skulle boota ifrån. Dock hände ingenting nu heller, enda skillnaden var att istället för meddelandet som visats tidigare så var det bara ett blinkande vitt streck sedan ingenting mer.

Skrivet av xxargs:

Är det starten vid windows installation (dvs. du startar datorn från strömlöst/kall-boot med USB:n sittande redan på plats, efter att BIOS etc. snurrat färdigt, du har selekterat rätt boot-device etc.)

...så kan det bero på att ditt USB-minne deklarerar sig som 'mass storage' (dvs. låtsas vara en hårddisk) och inte som 'removable mass storage' (låtsas vara en diskett, efterföljare som blev USB-stickor etc.)

Är det förstnämnda så kan du inte påbörja installationen hur du än bönar och ber då windows installations-program rejektar omedelbart. Man kan heller inte fixa på en 'felaktig USB' då det sitter i själva USB:s firmware.

Det här var riktigt intressant. Jag är inte jätteinsatt med exakt hur "UEFI"- och "Legacy"-terminologin hänger ihop, men det förefaller inte vara problemet just nu. Dock det jag citerat av dig kan mycket väl vara det. Jag förstod att USB-minnet ibland kan vara problemet, men fick för mig att det var rätt sällsynt och att jag därav minimerat den risken genom att testa två olika märken.

Dock står det som du nämner när jag bootar upp att:

Kanske är det som är problemet då? Att de detekteras som fel "sorts" lagringsmedium. Jag får kika på dina länkar och prova dem då möjligtvis, tack för tipset.

Dessvärre är en av mina USB-minnen av denna "zip"-typ, så kanske ska satsa på att bränna en skiva istället.

Skrivet av xxargs:

Beror förstås på BIOS - men får man inte upp UEFI-boot alternativen (då BIOS skarvar på dom delarna dynamiskt efter behov och tillgång på installationsmedia - betrakta UEFI som dynamisk utökningar av BIOS och BIOS utan dem är bara på en grundnivå och okunnig när det gäller installation) så prova med kall-reboot från avstängd dator med installationsmedia redan på plats i CD/DVD-läsare eller i USB-port för start på USB-stickor.

Som sagt, jag är inte jätteduktig på detta men jag har startat ifrån en "kall boot". Har provat att göra lite olika varianter av bootningsbar media med Rufus men inget har funkat hittills, dock kan det vara en kombination som jag inte provat än. Annars kan det vara som ovanstående person skrev att det är USB-minnena som inte helt enkelt funkar ihop med detta moderkort.

Permalänk
Medlem

Ingen är duktig i BIOS-meck och OS-installationer om man inte gör det yrkesmässigt - utan det är alltid en massa lirkande och svärande innan grejorna rullar igång...

hmm - det står kingston datatraveler - dom är precis som Sandisk att ha varianter som är benägna att att inte vara bootbara då de förmodligen delar samma familj av kontrollers av enklaste, billigaste sort.

Det är detta som är problematisk är när dominerande märken får ut batcher på de vanliga data-vattenhålen som inte är bootbara pga. att de deklarerar sig fel - kanske i ambition att vara så 'disk-lika' som möjligt och då sitter man fast i sådana här boot-sammanhang, och att hitta en 'udda variant' som inte delar chipsets med dom dominerande märken är inte alltid så lätt när man behöver sådana fort eftersom det är samma sortiment i vilken gubbdagis man än tittar i.

Det som räknas är vad det är för chipset som finns _i_ kapslingen och dessa med den typen av kapsling i mina länkar och även din är liknande av är precis vad som helst och beroende på vilken batch - det finns anledning varför den modellen är vanliga i reklam-sammanhang - av anledning att det är av billigaste kinesium med förmodligen tier4 av binningen av minneschippen, dvs det som sopas ihop på golvet efter dagens slut typ...

Det löjliga är att många av dem har fungerat väldigt bra som just boot-USB, när 'märkesdito' inte gör det...

Den modellen jag pekade på Dustin vet jag att de fungerar, eftersom jag har själv gjort bootbar media på just dem, men det betyder inte att samma varumärke med annan plast eller annan färg från annan batch skulle göra det...

Slutligen, när du hittar USB-pinnar som faktiskt _är_ bootbara - märk upp dem och var rädd om dem, sådana är allt svårare att hitta idag när minnen med allt större storlek vältras ut på marknaden...

Du gör helt rätt i att bränna DVD-skiva och prova den vägen - fungerar det inte med USB-stickor och annan USB-masstorage - så fungerar CD/DVD-skivor i nästan alla lägen när inget annat fungerar...

Permalänk
Entusiast

Prova ställa in Hard drive boot priority under fliken Boot. P55 har inte UEFI så inget sånt som spökar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Den modellen jag pekade på Dustin vet jag att de fungerar, eftersom jag har själv gjort bootbar media på just dem, men det betyder inte att samma varumärke med annan plast eller annan färg från annan batch skulle göra det...

Har inte orkat hålla på med datorn ett tag men tänkte att jag ska försöka beställa något i helgen och se om jag kan ta tag i det. Har försökt att få tag på en skiva med W10 men inte lyckats, och det kostar i stort sett lika mycket att köpa en DVD-skiva att bränna så jag ska nog prova ditt tips med USB-minne från Dustin och hoppas att det även fungerar på min dator Tack för tipset och svaret

Skrivet av Calathea:

Prova ställa in Hard drive boot priority under fliken Boot. P55 har inte UEFI så inget sånt som spökar.

Du tänkte för att kunna boota från dem? Det har jag lyckats med, dock inte att läsa in boot-filerna från dem tyvärr.