Problem med sim-korts anslutningen samsung S9

Permalänk
Medlem

Problem med sim-korts anslutningen samsung S9

Hej!
Min flickväns Samsung S9 har haft problem med sim-korts anslutningen sen 4 dagar tillbaka.
Hon har helt från ingenstans varken kunnat ringa, smsa eller ha sitt mobildata på, dvs mobildata symbolen visas inte ens på skärmen.
Hon var på Elgiganten där hon köpt mobilen och talat med personal som sedan testat med andra sim-kort från andra abonnemang. 3 som hon har idag funkade inte, däremot funkade Comviqs och telenors kort utan problem. Och dom visste inte vad felet var och därmed hänvisade henne till Samsungs kontor. Men idag pillade jag lite med telefonen och testade byta från sim-korts plats 1 till plats 2 och då funkade allting som vanligt igen. Men byter jag tillbaka till plats 1 så uppstår samma problem.
Är det nån som stött på samma eller liknande problem som vet vad det kan tänkas vara för fel?
Har det med mjukvaran och göra eller kan det vara något annat?
Är tacksam för all hjälp jag kan få!

Permalänk
Medlem

Kanske någon inställning.
https://www.samsung.com/se/support/mobile-devices/hur-fungera...
"SIM-kortsinställningar för modeller med dubbla SIM-kort.
På inställningsskärmen trycker du på Anslutning > SIM-kortshanterare.

Samtal: Välj ett SIM-kort för röstsamtal.

Textmeddelanden: Välj ett SIM för meddelandehantering.

Mobildata: Välj ett SIM-kort för datatjänster.

Bekräfta SIM-kort för samtal: Ställ in enheten på att visa popup-fönstret för SIM-kortval när du ringer tillbaka eller ringer från ett meddelande. Popup-fönstret visas endast om SIM-kortet som användes för det föregående samtalet eller meddelandet är ett annat än ditt prioriterade SIM-kort.

Dubbla SIM-kort alltid på: Ställ in enheten på att tillåta inkommande samtal från det andra SIM- eller USIM-kortet under ett samtal."

Permalänk
Medlem
Skrivet av leifn:

Kanske någon inställning.
https://www.samsung.com/se/support/mobile-devices/hur-fungera...
"SIM-kortsinställningar för modeller med dubbla SIM-kort.
På inställningsskärmen trycker du på Anslutning > SIM-kortshanterare.

Samtal: Välj ett SIM-kort för röstsamtal.

Textmeddelanden: Välj ett SIM för meddelandehantering.

Mobildata: Välj ett SIM-kort för datatjänster.

Bekräfta SIM-kort för samtal: Ställ in enheten på att visa popup-fönstret för SIM-kortval när du ringer tillbaka eller ringer från ett meddelande. Popup-fönstret visas endast om SIM-kortet som användes för det föregående samtalet eller meddelandet är ett annat än ditt prioriterade SIM-kort.

Dubbla SIM-kort alltid på: Ställ in enheten på att tillåta inkommande samtal från det andra SIM- eller USIM-kortet under ett samtal."

Tack för tipset! Ska testa det såfort jag är hemma och så hoppas vi på att det funkar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej, är mobilen köpt begagnad? Isåfall kan det vara så att förra ägaren spärrat mobilen hos sin operatör. Hände mig när jag köpte en begagnad samsung lur tidigare. Då slutade SIM 1 att fungera men SIM 2 funkade. Gick till Samsung och lämnade in den och fick 10 minuter senare veta att mobilen var stöldspärrad.

Efter att ha polisanmält den tidigare ägaren och meddelat denna person det så låste personen upp mobilen.

Permalänk

Det finns en inställning som man kan välja vad simkort en skall användas till tex samtal eller bara data eller både och, finns under simkort inställningarna. Kolla detta och hjälper inte det så testa en återställning, såg inte att du testat det.Mvh

Skickades från m.sweclockers.com