Permalänk

Ip telefoni med datorn.

Jag har Ip telefoni via telia. Jag kan ringa med min hemtelefon men vill också kunna ringa via min dator och använda headset. Vet någon ifall det finns något program som gör detta möjligt?

Permalänk
Medlem

Jag är ingen expert, men skulle tippa att du bör höra av dig till Telia om det. Såvitt jag vet så måste deras växel ha stöd för det för att det ska funka?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Tror inte man kan få sip-konto-uppgifter från Telia. Man är knuten till deras router. Vet inte om de har någon app man kan ringa i. Du får byta till en annan leverantör och portera numret.

Permalänk
Medlem

Du kommer förmodligen inte få ut ditt konto från Telia.
Finns 2 vägar:
1. Portera numret till någon som vill ge dig SIP-kontot. Tror att Cellip gör det.
2. Hitta en SIP ATA-box med FXO-port. En omvänd SIP-adapter som tar in den analoga porten och gör om den till SIP- Du kan därefter ansluta till den via SIP med valfri softphone på datorn.

Permalänk

Vill nu testa att sätta upp en voip-server på hemmadatorn. Tänkte använda Asterisk i en linux miljö.
Mest för lite experimentering till att börja ned.
Som jag förstått behöver jag då SIP användarnamn och lösenord för att kunna ansluta utåt.
Vilka leverandörer är billigast om man vil ha ett svenskt telefonr samt eventuelt ett amerikanskt nr?

Cellip har jag hört om men borde väl finnas fler.
Ger Telia inte ut SIP infon?

(Har hört att även om man inte fått SIP infon från sin leverandör så kan den hämtas ut från SIP-kommunikationen mellan SIP server och ens teleadapter då SIP-Register medddelanden skickas med användarnamn/lösen MD5- hashade-men det kanske är utdaterad info)

Visa signatur

Ryzen 7 1700x@Corsair Vengeance, 16 GB(2x8Gb) DDR4, 3200 Mhz, CL16@Corsair h110i@Asus STRIX Radeon RX480 8GB DDR5 Strix gaming OC@Asus Prime X370-Pro@Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem

Det är inte många som ger ut sip-info om du inte är företag. Självklart på grund av riskerna för hackat konto.
Oftast nuförtiden går trafiken krypterat vilket gör det svårt att hitta infon i SIP register.