Problem vid installation av Windows. (Startar inte vid restart)

Permalänk

Problem vid installation av Windows. (Startar inte vid restart)

Hejsan har ett problem med burken. För någon vecka sedan så började burken att krångla lite så jag gjorde en formatering och en ominstallation av Windows 8.1.
Efter att installationen är klar och jag har installert drivrutiner för grafikkortet så vill datorn starta om burken för att dom nya drivrutinerna skall funka. Nu till problemet som är att den inte bootar till Windows igen utan går till en reperations fas. Har testat med 5 olika diskar och samma resultat. Kört memtest i 7 timmar utan errors.
Funderar på om moderkortet har get sig. Nån som varit med om något liknande?

Visa signatur

Processor: intel core i7 2600k

Graffekort: EVGA gtx780

Moderkort: Asrockp67extreme6

Permalänk

Har dessutom installerat nyaste bios men fortfarande samma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: intel core i7 2600k

Graffekort: EVGA gtx780

Moderkort: Asrockp67extreme6

Permalänk
Medlem

Gör den likadant om du har win10 installerad?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Dom två första gångerna så uppgraderade jag till 10 men samma sak där.

Visa signatur

Processor: intel core i7 2600k

Graffekort: EVGA gtx780

Moderkort: Asrockp67extreme6

Permalänk
Medlem

@Kristoffer.oster: Du gjorde en "clean" installation av win10?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

@Kristoffer.oster: Nollställ din bios. Ställ sedan in den som den ska vara.
Ta bort alla diskar utom c:\
Installerar du från ett usb så ta bort det så fort det inte ska användas längre. Så det bara finns C:\ att boota från.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

@Bael: Har 8.1 på skiva som jag sedan uppgraderade på nätet till 10.

Visa signatur

Processor: intel core i7 2600k

Graffekort: EVGA gtx780

Moderkort: Asrockp67extreme6

Permalänk

@SCORPIUS: inför den senaste installationen så laddade jag ner senaste bios och hade bara en disk ikopplad. Installerar med skiva och ändrar såklart till att den skall boota från disken efter det. Under uppstarten så kommer den till en laddnings sida med Windows märke. Efter det så kommer den till en svart sida med massa röda prickar. Sen efter en stund så kommer den till reperationsida.

Visa signatur

Processor: intel core i7 2600k

Graffekort: EVGA gtx780

Moderkort: Asrockp67extreme6

Permalänk
Medlem

Vanligtvis brukar man kunna starta i felsäkert läge, men det låter ändå som att problemet uppkommer när grafikdrivrutinerna installerats?
Har du något annat grafikkort att prova med? Tyvärr har ditt moderkort inte portar för den integrerade grafiken.

Har du ha grafikkortet i en av de andra PCI-E-portarna?

Men om du ominstallerar allt är det lika bra att ta senaste Win10 ISO direkt från Microsoft, istället för att hålla på med Win8.1. Du behöver inte skriva in din nyckel igen.

Permalänk

Slösa inte tid på gammal skit. Börja om med Win 10 och en ny iso, bränn till usb med Rufus. Du har väl en ssd också?
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10IS...

https://rufus.ie/sv_SE.html

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk
Medlem

@lindahl85:

Finns det någon speciell anledning till varför Rufus och inte Windows Media Creation Tool? Själv föredrar jag att slippa använda tredje parts verktyg och jag har aldrig haft problem med WMCT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

@lindahl85:

Finns det någon speciell anledning till varför Rufus och inte Windows Media Creation Tool? Själv föredrar jag att slippa använda tredje parts verktyg och jag har aldrig haft problem med WMCT.

Personlig preferens då dom gör sitt jobb utmärkt båda två. Installera om W10 rent utan W8->W10 uppgradering. Min erfarenhet är att uppgraderingar mellan windows versioner kostar mer än det smakar

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk

@Louwsy Shroom: Börjar tro det är grafikkortet som är boven i dramat.
Gjorde precis en installation igen av 8.1 och sen brände jag ner win10
på skiva. Gjorde sen en restart av datorn och helt plötsligt så kom jag in till Windows igen. Testade sen att uppdatera grafikkortet och gjorde en restart efter det och då kom problemen tillbaka.

Visa signatur

Processor: intel core i7 2600k

Graffekort: EVGA gtx780

Moderkort: Asrockp67extreme6

Permalänk
Skrivet av beejac:

@lindahl85:

Finns det någon speciell anledning till varför Rufus och inte Windows Media Creation Tool? Själv föredrar jag att slippa använda tredje parts verktyg och jag har aldrig haft problem med WMCT.

Näe, bara att Microsoft inte visar verktyget från Android utan ger den länken. Full iso brukar skapa ett bättre namn med vad det är för version bara. Rufus kan styra så det verkligen blir uefi installation.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: MSI X99S MPOWER | CPU: i7 5820K 4.4GHz | RAM: HyperX Savage 32GB DDR4 2666mhz | GPU: MSI GTX1070 FE | | PSU: EVGA Supernova G2 850w | Chassi: Fractal Design R5 Titan/Window | Kylning: Noctua NH-D15 | HDD 1: Samsung EVO 970 500GB | HDD 2: 2TB WD 7200rpm | HDD 3: 500GB Samsung EVO 850 SSD RAID0 | HDD 4: Samsung EVO 850 1TB | Skärmar: 3x DELL U2515H |

Permalänk

Man måste nog ta bort USB minnet

Skrivet av Kristoffer.oster:

Hejsan har ett problem med burken. För någon vecka sedan så började burken att krångla lite så jag gjorde en formatering och en ominstallation av Windows 8.1.
Efter att installationen är klar och jag har installert drivrutiner för grafikkortet så vill datorn starta om burken för att dom nya drivrutinerna skall funka. Nu till problemet som är att den inte bootar till Windows igen utan går till en reperations fas. Har testat med 5 olika diskar och samma resultat. Kört memtest i 7 timmar utan errors.
Funderar på om moderkortet har get sig. Nån som varit med om något liknande?

Man blir ju tvungen att ta bort USB minnet. Sedan kanske ändra så att Windows vet att den skall boota från HÅRDDISKEN istället för USB minnet.
O. B. S. Detta skall inte behövas med nyare moderkort överhuvudtaget, men ibland kan det strula. Då kan man ju göra som någon skriver, att nollställa BIOS... Lycka till och God fortsättning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hellbound73

Permalänk

@Hellbound73: Som jag skrev lite längre ner så installerar jag från skiva och ställer såklart om att den skall boota från disken efter det. Har även nollstället bios.
Tror att det är grafikkortet som get sig tyvärr. God fortsättning.

Visa signatur

Processor: intel core i7 2600k

Graffekort: EVGA gtx780

Moderkort: Asrockp67extreme6

Permalänk
Medlem

Jag har haft liknande fel.
På en burk var det win 10 feature update 1803 som orsakade felet.
Annan burk så berodde det på grafikkortet. Drivrutiner från tillverkarens hemsida orsakade repair vid omstart. Fungerade bra med drivers från win update.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@carlen: Hittade felet, det är mitt grafikkort som get upp. Hittade ett jätte gammalt 8800 gts och satte in och då funkade det.
Nu blir det nog bara MS röj framöver för det är en så kallad flaskhals. 480 % sämre än mitt andra. Tack för hjälpen alla och god fortsättning.

Visa signatur

Processor: intel core i7 2600k

Graffekort: EVGA gtx780

Moderkort: Asrockp67extreme6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristoffer.oster:

@Bael: Har 8.1 på skiva som jag sedan uppgraderade på nätet till 10.

Jag har 8.0 på skiva, numera räcker det med att jag installerar från usb minne som jag använt microsoft media creation tool för att skapa installationsfilerna på.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Edit: Såg nu att graffet gett upp. typiskt!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

@Bael: Det har ju 5 år på nacken så ändå dags att byta.

Visa signatur

Processor: intel core i7 2600k

Graffekort: EVGA gtx780

Moderkort: Asrockp67extreme6

Permalänk
Medlem

@Kristoffer.oster: Sorry skrev lite tokigt, menar att jag installerar win10 från usb sticka!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless