Permalänk

Akut hjälp med kloning av hdd

Hej
Jag skulle klona en 1tb hdd till en 250gb ssd med hjälp av macrium reflect. Datan som fanns på hdd var inte mer är 100gb så borde inte ha varigt något problem. Men när kloningen var klar så var ssd disken tom och oformaterad och det ser ut som att huvud partitionen på hddn har blivigt tömd på all data. går datan på hdd att rädda på något sätt tro? kan försöka länka loggen från clonings programmet om det hjälper.

Tacksam för snabbt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiklasGTX:

Jag skulle klona en 1tb hdd till en 250gb ssd med hjälp av macrium reflect. Datan som fanns på hdd var inte mer är 100gb så borde inte ha varigt något problem. Men när kloningen var klar så var ssd disken tom och oformaterad och det ser ut som att huvud partitionen på hddn har blivigt tömd på all data. går datan på hdd att rädda på något sätt tro?

Vid kloning av en större disk till en mindre, är det bäst att innan kloning minska ner storleken på partitionen till max vad den mindre disken är på, för att minska risken för att det blir strul.

Om det inte har skrivits något till/på den större disken, utan den är endast typ formaterad, så kan ett disk/data räddnings program troligtvis hjälpa dig att få tillbaka datan som fanns på den.
Det finns på gratis & och betal sådana.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiklasGTX:

Hej
Jag skulle klona en 1tb hdd till en 250gb ssd med hjälp av macrium reflect. Datan som fanns på hdd var inte mer är 100gb så borde inte ha varigt något problem. Men när kloningen var klar så var ssd disken tom och oformaterad och det ser ut som att huvud partitionen på hddn har blivigt tömd på all data. går datan på hdd att rädda på något sätt tro? kan försöka länka loggen från clonings programmet om det hjälper.

Tacksam för snabbt svar.

Kör Recuva på hårddisken, det programmet kan plocka fram det mesta så länge det inte är överskrivet.
Recuva finns gratis så sök upp gratisversionen.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Länka gärna loggen från cloningen, det låter nästan som du clonat över den gamla disken?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

jag minskade inte partitionen mer än vad som behövdes så det borde inte vara något problem. Ska prova och köra någon disk räddar mjukvara. går det att lägga upp filer? så jag kan ladda upp loggfilen?

Permalänk
Medlem

@NiklasGTX: Jag använder Imgur för ladda upp och lägga ut på forum och det är gratis https://imgur.com/

Edit: Och jag brukar kopiera (Copy) BBCode för bilden och lägga in länken på forum då blir bilden synlig för alla utan att någon behöver klicka på länken.

Visa signatur

janee

Permalänk

Okej ska försöka ladda upp loggen ikväll. Är det det värt att försöka själv eller ska man anlita t.ex. ibas eller liknande företag och vad skulle det kunna tänkas kosta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiklasGTX:

Är det det värt att försöka själv eller ska man anlita t.ex. ibas eller liknande företag och vad skulle det kunna tänkas kosta?

Beror på hur viktigt det är som fanns på disken är för dig, är det så att du absolut måste få tillbaka filerna, så är det säkraste/bästa att låta ett dataräddnings företag sköta det.

Men om det inte finns något mekaniskt fel på disken, så kan ett disk/data räddnings program få fram filerna utan större problem (och faktum är att det ett sådant som ett dataräddnings företag kommer att köra, när det inte är något mekaniskt fel på disken).

Angående pris, så är det gratis hos ibas att få disken felsökt, när det som i ditt fall troligtvis bara rör sig om förlorade filer.
Felsökning för privatpersoner

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.