C# använda variabel i variabelnamn

Permalänk

C# använda variabel i variabelnamn

Tjena!

Jo, jag har en liten fråga, har aldrig behövt göra detta innan men nu skulle det passa enormt bra då jag hade behövt göra en funktion som innehåller detta, min tanke är alltså:

public void selectType(string number) { string userType + number = variable; } /// Sedan vill jag kunna kalla på den såhär selectType("2"); /// Variablnamnet blir då userType2

Detta fungerar ju såklart inte, men det visar hur jag vill att det ska fungera.

Finns det något sätt överhuvudtaget att få det att fungera såhär?

Visa signatur

[ -- Gaming -- ]
{ i5-9600k - RTX 3070 OC - 16GB - 3 x 1TB m.2 }
[ -- Workstation --]
{ i7-5960X | GTX 1660 6GB / Quadro | 48GB corsair dominator platinum | 20TB }
{ Lenovo T480S | i7-8650U | 16 GB | 512 GB }

Permalänk
Medlem

Antar att det rör sig om att samla fler värden i en gemensam variabel?

Tror det du vill använda dig utav är en Array istället
https://www.tutorialspoint.com/csharp/csharp_arrays.htm

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

Du kan inte använda en dictionary?

Alternativt spana in DynamicObject:
https://docs.microsoft.com/en-us/dotnet/api/system.dynamic.dy...

Permalänk
Medlem

Som ovan så låter det som du vill ha dictionary.
Reagerade även på "string number", om det är numeriskt värde så använd en numerisk typ.

Visa signatur

Intel i7 4970K, Fractal define mini, 24GB DDR3 1600mhz , 500GB SSD * 2 RAID0, GeForce 1060 6gb

Permalänk
Avstängd

Som ovan säger så använd en array, en dictionary eller en simpel lista. Alternativt så tänker du om lite och gör en foreach-loop, men det beror förstås på hur koden ska användas.

Permalänk
Medlem

Det är sällan man behöver sätta namnet på en variabel på dynamisk väg. Däremot är värdet på variabeln en sådan sak som mer än sällan i någon form är dynamisk. Av ren nyfikenhet, varför måste du sätta namnet på variabeln och inte värdet på variabeln till userType2?
Varför fungerar inte tex:
var selectedType = $”userType{number}”;

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-LX-