Apple förutspår lägre intäkter till följd av låg efterfrågan för Iphone

Permalänk
Melding Plague

Apple förutspår lägre intäkter till följd av låg efterfrågan för Iphone

Apple varnar för lägre intäkter än väntat under första kvartalet 2019, något som beror på att försäljningen av Iphone inte levt upp till förväntningarna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Konstigt när de kostar 20k...

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Konstigt när de kostar 20k...

Nej nej, bara upp till 18 395 kr.

Permalänk
Medlem

Med deras prisbild som inte riktigt kan motiveras med annat än girighet så är det väl rätt jävla självklart att folk inte köper? Efter min iPhone 8+ så hade jag blivit en trogen Apple-kund då jag tycker den är helt underbar, men nästa telefon blir en Android såvida dom inte tar förnuftet tillfånga och återgår till rimligare priser.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Jag tänkte uppgradera från en 7 + men när jag såg priserna blev det ett blankt nej, byte batteri istället och kör på något år till!

Blir nog en Nokia nästa gång!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Nej nej, bara upp till 18 395 kr.

Ja precis, rena reapriset jämfört med 20k! Bara springa och köpa några st

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Köpläge snart då på Apple-aktier.

Priset kommer väll skjuta upp i höjd efter sommaren när det nalkas nya telefoner och eventuellt nya Airpods.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

Folk börjar väl vakna och inser vilket skit Iphone/Apple är

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Ja precis, rena reapriset jämfört med 20k! Bara springa och köpa några st

Skickades från m.sweclockers.com

Nästan lite för billigt, man vill ju inte framstå som någon slags fattiglapp...

Permalänk
Medlem

"Apple ska även erbjuda fler alternativ för avbetalning vid köp av nya Iphone-modeller."

Tycker att det är lite roligt att de ska erbjuda fler alternativ för avbetalning. Rimligtvis ska väl en smartphone vara något man kan köpa kontant?

Tror även att kineserna vill ha större varianter.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av DunderHoken:

Folk börjar väl vakna och inser vilket skit Iphone/Apple är

Lite onödigt uttryckt. Du är välkommen att deltaga i diskussionen men var lite mer konstruktiv än så, tack

Citat:

§1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.

Dold text

Om man har frågor, funderingar eller åsikter om modereringen är det bättre att man skickar ett kontaktmeddelande genom länken i min signatur än att ta det i tråden

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Mobilen är ett verktyg för mig och det 'ska bara fungera' vilket det också gjort alla dessa år jag kört med iPhone. Är sugen att byta ut min SE, som iofs fungerar väldigt bra fortfarande, men vore kul med något nytt och lite större skärm. Något Apple är riktigt bra på tycker jag, är att 4-5 år gamla telefoner fortfarande får uppdateringar detta stämmer tydligen inte med några Android telefoner.

Är priset för högt? Absolut, därav man velar fram och tillbaka inför ett eventuellt köp. Jag misstänker att försäljningen inte bara varit dålig i Kina, det köper jag bara inte.

Visa signatur

Define R6 | Corsair RM 750x | ASUS PRIME Z370-A | Intel Core i7 8700K | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC | Samsung 960 EVO 500GB | ROG PG279Q | DELL UP2716D |

Permalänk
Inaktiv

Lite missvisande rubrik då efterfrågan är låg jämfört emot förväntat försäljning, men hög emot andra märken.
Apple har dock ett problem och det är att teknikutvecklingen har lett till att den stora skaran får en sprillans ny mobil för 2000kr som alldeles utmärkt klarar av deras behov. Och det är just bland denna stora skaravanliga användare som är Apples huvudgrupp. Det är inte så mycket nördarna som t.ex. tar deras mobil och kopplar upp den med trådbundet ethernet och styr saker som genom modbus/knx etc.

Samma gäller macbook. En stor del av de som köper en sådan gör knappt mer än att använda webbläsaren och ordbehandlingensprogrammet. Nu när Windows är som det är med uppdateringar, så kan en macbook ändå motiveras. Men jag tror de i framtiden kommer få datorer med Chromeos eller motsvarande.

Permalänk
Avstängd

Neeeeeeeeeeej! Stackars Apple, hur ska aktieägarna nu ha råd med sina öar? T_T

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Samma sak med deras Macbook som man kunde köpa för 9.000kr, nu ligger de på ca 15.000kr.
Blir bara dyrare och dyrare.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har en misstanke om att prissättningen har varit en del av marknadsföringen och brandingen. Ska applelurar ses som exklusiva så behöver de också kosta mer än andra lurar.
Konceptet har fungerat i många år.
Men ja, prisökningen senaste vändan var lite väl magstark och det är tuff konkurrens därute så det är svårare att komma undan med saftiga priser om man inte också erbjuder tydligt mervärde.
Med det sagt så ser många fortfarande detta mervärde i apples telefoner, men försäljningssiffrorna berättar en del om att det inte riktigt går som apple tänkt sig just nu. Flertalet väljer annat i en rimligare prisklass.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt när man å ena sidan har skyhöga priser och sedan å andra sidan har Louis Rossmann och liknande profiler som verkligen exponerat på riktigt hur Apple egentligen behandlar sina kunder.

Det jag tycker mig kunna se på olika forum är att den kultur som finns bland apple-kunder, som går ut på att hota och tysta ner användare med problem, och försöka skylla på användaren när det är produkten det är fel på, den håller på att dö ut. Det är så många nu som vågar säga ifrån så de som vill upprätthålla den penalism och tystnadskultur som finns inom apple börjar få svårt att hålla emot.

Man ska naturligtvis köpa en produkt för att den är bra, och inte fö att andra som köpt produkten försvarar sitt köp med näbbar och klor.

Dels del, men såklart också att produkterna blivit såpass dyra att de som byter till apple blir färre och färre, vilket inte är så särskillt konstigt alls med tanke på priset.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Neeeeeeeeeeej! Stackars Apple, hur ska aktieägarna nu ha råd med sina öar? T_T

Apple är noterat på börsen och en aktie kostar en dryg tusenlapp. Det är inte enbart miljardärer som äger aktier i Apple, snarare tvärtom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Ozzed:

Dels del, men såklart också att produkterna blivit såpass dyra att de som byter till apple blir färre och färre, vilket inte är så särskillt konstigt alls med tanke på priset.

Detta hade jag skådat under lupp om jag satt på Apples marknadsavdelning.
Ett hål i en spann kan vara ok så länge man fyller på vatten nog för att kompensera, men när det vattnet sinar....

Jag tror man måste tänka om ganska radikalt för att vända trenden

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd

Nämen oj är det låg efterfrågan på en telefon som kostar mer än en jävla tv-apparat.
Vem kunde ha anat.

Permalänk
Medlem

Kill it with fire.

@tumvanten
Många lurar kostar som en TV, beror bara på hur pass bra lur/tv du vill ha.

Man tycker att prisbilden borde sjunka allteftersom teknik och sånt blir billigare, men folk envisas ju med att vilja köpa bättre och snabbare. Själv funderar jag på ROG Phone, men vad skall jag med en sån till om jag inte spelar på telefonen? Kanske den är ruskigt snabb på samtal?

Jag är otvetydigt emot Apple, deras OS och affärsidé men man tvingas hålla lite koll när man skall köpa in 800-1000 lurar åt bolaget under våren...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tycker inte Apple gör nödvändigtvis dåliga produkter, det är bara att deras support och reparationsalternativ skadar kunden. Har du råkat spilla och behöver ultraljudstvätt? Det blir ett nytt logicboard (CPU, RAM + HDD) för 8000:- , it no makes sense!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Samma gäller macbook. En stor del av de som köper en sådan gör knappt mer än att använda webbläsaren och ordbehandlingensprogrammet. Nu när Windows är som det är med uppdateringar, så kan en macbook ändå motiveras. Men jag tror de i framtiden kommer få problem med Chromeos eller motsvarande.

En stor del av köpare av alla datorer gör knappt mer än så.
Du inser att Mac är väldigt vanligt bland utvecklare va?

Permalänk
Medlem

Det är nog för dyrt att tillverka APPLE telefonerna i Kina. Dags att leta efter ett land med billigare personal. Varför inte Vietnam eller Burma, eller så får man utveckla robotar som kan ersätta minst 90 % av människorna i fabrikerna (snabbare & mer pålitlig tillverkning och ingen övertidsersättning) och flytta tillverkning tillbaks till USA och/eller Europa, närmare konsumenterna.

Permalänk
Medlem

Dom har blivit för dyra, sänker dom priset till under 10.000kr på toppmodellen så kommer de försvinna som smör i solsken igen.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Harddrive:

Tycker inte Apple gör nödvändigtvis dåliga produkter, det är bara att deras support och reparationsalternativ skadar kunden. Har du råkat spilla och behöver ultraljudstvätt? Det blir ett nytt logicboard (CPU, RAM + HDD) för 8000:- , it no makes sense!

Svindyrt på en vanlig ultrabook med.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ignostic:

En stor del av köpare av alla datorer gör knappt mer än så.
Du inser att Mac är väldigt vanligt bland utvecklare va?

Ja det gäller självklart alla grupper och detta leder till att behovet av svindyra datorer för den stora skaran minskas.
Angående utvecklare så är de nog en bråkdel av de andra köparna. Jag kollar rätt så mycket på dumma pranks i skolor/bibliotek i usa på youtube och fängslas över att typ 70% av alla datorer jag ser är en macbook. Men det beror nog på vilken skola de hänger på.

Permalänk
Medlem

Hmm, jag undrar varför...

Permalänk
Medlem

Man kan bara hoppas. Helt sjukt att folk köper skiten.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Jonny Myran:

Man kan bara hoppas. Helt sjukt att folk köper skiten.

Fruktansvärt bra prylar, speciellt deras iPad också finns ingen annan som är närheten.

Samma sak med Pixel 3 och Mate 20 pro och alla andra top segment prylar, skillnaden här är att går du utanför telefonen och ska ha in laptop, workstation och vill börja synca ha dig så blir det mycket mer personligt pill än om du skulle köra OSX +iOS etc

Apple vinner på ekosystem och enkelhet.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240