Permalänk

Överklockad 2600 lika som 2600x?

Hej.

Kan inte mycket om överklockning men undrar om en 2600 som är överklockad är lika bra som en 2600x?
Är det svårt att överklocka en 2600?

det skiljer ju iaf en del pengar

Mvh Mikael

Permalänk
Medlem

om du överklocka per hand och har kylning so det räcker so är det nog rätt lika. men om du låter PBO sköta det om moderkortet stödja det så kommer nog var 2600x var värt det lilla extra.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, utom frekvenserna är de exakt samma sak i botten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ryzen klockar vad jag upplevt väldigt bra och det är dessutom enkelt, förutsatt att du har duglig kylning. Utöver frekvens är det som redan skrivits samma processor.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Om du tänker använda stock-kylaren så kan det dock vara värt att nämna att 2600X kommer med en bättre (och snyggare) stock-kylare.

Inte för att den i sig är värd mellanskillnaden, men ändå.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av san_miguel:

Hej.

Kan inte mycket om överklockning men undrar om en 2600 som är överklockad är lika bra som en 2600x?
Är det svårt att överklocka en 2600?

det skiljer ju iaf en del pengar

Mvh Mikael

XFR2 ser ju till att 2600x kan hålla betydligt högre frekvenser på ett par kärnor.
Standard är ju 4.2 mot 2600's 3.9.
Men det verkar vara större skillnad än så då 2600x verkar kunna nå nära 4.4GHz.

Det största problemet med XFR2 är ju hur vi mäter prestanda idag.
Testar du med Cinebench så kommer en manuellt klockad 2600 klå en standard 2600x.
Medans många t.o.m. ser en minskning av prestanda i t.ex. spel när dom försöker sig på att klocka sin 2600x.
Tack vare att XFR2 kan klocka enstaka kärnor betydligt högre än vad alla kärnor kan köras i samtidigt.
Det hela hjälps ju inte av att många (inklusive recensenter) tror att det är "samma CPU".
Ja kislet må vara rätt lika, men hur XFR2 fungerar på dom gör det till 2 väldigt olika processorer.
Lite tråkigt för AMD att dom är först ut med denna tekniken, det lär ju ta ett tag innan datorvärlden hittar ett sätt att uppskatta (och mäta) XFR.
Vi är ju numera vana att grafikkort klockar sig själva beroende på förutsättningarna.
Men tydligen är vi inte redo för en CPU som gör ungefär samma sak

Så för att summera:
Japp jag tycker att de extra hundringarna som 2600x kostar är värda det.
På med en bra kylare och låt XFR2 göra sitt bästa.
Men om budgeten är tajt så ligger ju 2600 rätt nära i prestanda.
Och en 2600 kan du tjäna mer på att klocka själv.

Permalänk

Tack för alla svar!

har en fråga till som kanske inte hör till rätt tråd men jag frågar iaf.

Vilket av dessa moderkort skulle ni köpa? ASUS ROG STRIX B450-F GAMING eller Aorus B450 Elite

Eller har ni annat tips?

Mvh Mikael

Permalänk
Medlem
Skrivet av san_miguel:

Tack för alla svar!

har en fråga till som kanske inte hör till rätt tråd men jag frågar iaf.

Vilket av dessa moderkort skulle ni köpa? ASUS ROG STRIX B450-F GAMING eller Aorus B450 Elite

Eller har ni annat tips?

Mvh Mikael

ROG

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem

@Jays_swe
Beroende om du har tänkt att köra 2600/2600x samt om du hade tänkt dig köra stock kylning har en inverkan på ditt val av moderkort (tycker jag personligen).

Stock 2600 kylning = går knappt att överklocka med, och då kan man lika gärna köpa ett billigare moderkort.

Stock 2600x så gillar jag båda dina alternativ du skrev ner.

Men vill du klocka och få det mesta av dina varor så rekommenderar jag ett X470.
Jag använder mig av ett x470 Gaming-I, ett mini itx kort.
Och strixen samt aurosen i x470 (icke mini itx) är båda grymma kort.
Taichin är också ett bra val, men tror den är ganska dyr.

Permalänk
Medlem

B450 tog strix går utmärkt att klocka med. CPU kommer säga stopp före moderkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem

@Jays_swe: @Jays_swe:
Jag glömde även tillägga att om du önskar att uppgradera till 3000 serien i framtiden så styrker det även varför man vill välja ett x470.
Och vill man bara klocka processorn så fine, det kan jag gå med på. Fast om du vill klocka ram, vilket ger större prestanda ökningar med ryzen så kan x470 också vara av intresse.
Glad att du är nöjd med ditt val iaf!